laten huilen...

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door friezinne82, 13 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    Soms heeft een kindje het juist nodig als je het dan oppakt word het zelfs erger! en 10 minuutjes is niets.. Ik vind het eerder sneu als je ze steeds oppakt en hierdoor hun rust niet gunt...

2. Kletskous

Kletskous Niet meer actief

Hier sluit ik me mee aan.

Ik ging wel naar mijn zoontje toe om de zoveel minuten maar echt niet dat ik hem eruit haalde. Als moeder hoor je heel goed en heel snel wat voor huil je eigen kindje heeft en wanneer er echt iets aan de hand is. Ik althans wel. En ik wist gewoon dat hij zich in slaap ging huilen, al duurde het soms wel lang maar hij had het nodig.

3. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    ja precies je hoort het verschil prima, en zelf in slaap leren vallen is ook een leerproces wat je je kindje kado kan doen. Even jezelf vermaken hoort er ook bij..

4. Stacey88

Stacey88 Bekend lid

28 okt 2008
    526
    0
    0
    Limburg
    Laten huilen mag goed, als je ze altijd meteen oppakt gaan ze er misbruik van maken :p haha

De kraamverzorgster zei dat je een kindje gerust 10 minuten mag leten huilen, en als het kindje dan nog niet stopt kun je even gaan kijken!

Ik vind dat een kindje goed mag huilen dat hoort er eenmaal bij ;)

Toen ik dit aan het lezen was, was ons mannetje ook aan het huilen en na 5 min... stil :) hopelijk blijft het ook stil haha

Groetjes

5. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Wij zijn er sinds een week achter dat ons meisje huilen soms nodig heeft om te slapen. Als alles dan goed is, boertje gedaan, gedronken schone luier dan laten we haar even. Ze maakt sowieso veel lawaai en huilen hoort daar soms ook gewoon bij. Vaak is het maar maximaal 2 minuten maar als we haar dan eerder pakken kan ze niet in slaap komen. Na meerdere nachten tot 5 uur met haar op te hebben gezeten (gevolg was een baby die helemaal druk was en nooit meer in slaap kon komen omdat wij haar steeds stoorden in haar ritme) doen we het nu zo en hebben we een heel blij kindje :)

6. puzzcat24

puzzcat24 Niet meer actief

Is het niet slecht voor je baby als je je kindje laat huilen onder de 6 weken want beeb huilt nog niet om niks?

Als je het logisch bekijkt dan heb je een kindje die zijn of haar zo op fokt dat zelfs adertjes kunnen knappen in het gezichtje of in de ogen
    Wij noemen dat "bont"

En ik heb dus gelezen over de adrenaline die je beebs hersenen kan beschadigen als je je kindje langer laat huilen dan een kwartier...

Best logisch

Ze zeggen ook wel eens dat je kindje dan de longen traint...
    Das bull...
    Als je kindje ademt is het al genoeg :D
    Beeb is niet bezig voor een marathon duiken lijkt mij

7. Kletskous

nee hoor. Ik zat er toen helemaal doorheen omdat ik als mijn zoontje een kick gaf ik hem er al uithaalde.
    Het cb was bij mij thuis en ze hielt me tegen om naar hem toe te gaan. Laat hem nou even zei ze. Een kind mag huilen. En als het stil was moest ik er weer 5 a 10 min bijtellen. Ja en het werkte na 15 min was hij stil en sliep hij. Sindsdien ben ik dit blijven doen. En ja soms duurde het een half uur. Maar hij sliep wel daarna.

This ook geen doen voor een ouder. Ik liep met wallen onder me ogen. Ik stootte steeds overal tegen aan van moeheid. En raakte echt geirriteerd. Dat moet je niet hebben.
    Sinds dat ik hem toen liet huilen ging het gewoon goed.

8. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    Ik gun mijn dochter wel degelijk de rust en als ze daarbij jengelen nodig heeft is dat prima.
    Inmiddels ken ik haar goed genoeg om te zeggen dat huilen, en dan bedoel ik echt huilen zonder pauzes, niet bij haar in slaap vallen hoort.

Het kindje is 4 weken oud en dat je het laat huilen prima maar er is niets mis met even een aai over de bol geven en laten zien dat je er nog bent als het langer dan 10 minuten duurt.
    Je hoeft hem/haar er dan echt niet uit te halen maar een kindje van 4 weken oud heeft nog geen idee wat er allemaal gebeurd.
    En daarbij komt ook nog een 5 weken sprong in de buurt dus alles is al zo zwaar en moeilijk voor een kleintje en dan komt mama ook al niet als ik huil en ik kan alleen maar huilen.

Enne ik spreek uit moeilijk in slaap val ervaring de eerste 6 weken en daarna ging het al 10 keer makkelijker.
    Ik kreeg ook het advies, in bed leggen en laat maar huilen dan valt ze vanzelf wel in slaap.
    Sorry maar dat gaat tegen mijn gevoel in.
    Na 6 weken moeite hebben omdat ze nog moest wennen aan het leven buiten de buik is ze daarna echt veel makkelijker geworden met slapen.

Ga uit van je eigen gevoel en luister naar jezelf en je kindje en vertrouw daar ook op.

9. Kletskous

tuurlijk ga je er af en toe eens naartoe en een aai over de bol en een kusje. Dat deed ik ook wel. Maar echt niet dat ik hem eruithaalde.

10. debster2009

debster2009 Fanatiek lid

9 nov 2009
    2.144
    0
    0
    NULL
    Ik denk dat het voor ieder kind verschillend is. Ik heb mijn dochter nooit in slaap laten huilen, zou dat ook echt niet kunnen. Als ze huilt in haar bedje is er altijd wel iets aan de hand. 9 van de 10 keer gaat ze namelijk slapen zonder ook maar een kik te geven, al bijna een jaar lang. Als ze dan dus huilt, moet ik haar wel troosten.
    Maar er zullen genoeg kindjes zijn die wat moeilijker in slaap komen en die die tien minuten ook nodig hebben om in slaap te komen, niks mis mee!

11. pixie

pixie VIP lid

30 mei 2008
    12.315
    0
    0
    woonbegeleider psychiatrie
    Leusden

:( 4 weken?? !!

12. Sas26

Sas26 Fanatiek lid

14 jan 2008
    3.291
    1
    36
    als het helpt/werkt, denk ik: niks mis mee! Je hebt namelijk zelf wel je ouderinstinct dat je aangeeft ho, niet doen: gaan kijken of juist even niet. Zo lang je je eigen gevoel volgt hierin en niet denkt t moet van die of die (al kan een tip uitproberen geen kwaad!) je bent echt geen slechte ouder, gelukkig lees ik verderop in de reactie wel meer mensen die de ervaring hebben dat hun kindje een paar min. huilen nodig heeft. Bij ons ook, en als we haar er uit haalden en in slaap gingen wiegen dan werkte dat wel, heel even! maar dan legden we haar terug was t weer huilen huilen en op een gegeven moment deed ze dan alleen hazeslaapjes. Dat was pas zielig, dan was ze zo moe! We hebben haar dus wel altijd op bed gelaten, maar dan om de 5 a 10 minuten er heen, aai over de bol, speentje etc. Geen oogcontact maken, dat maakt je baby juist alerter/wakkerder! Dat heeft geholpen, ze wende steeds beter aan zelf in slaap komen en nu is ze 10 maanden en doen we het nog steeds zo. Ze sliep ook al na een week of 4/5 door. Wil niet zeggen dat het daardoor kwam, maar denk wel dat ze dus 'gewend' was aan het in haar wiegje liggen ook als wij niet bij haar waren, en ook 'gewend' aan het ' s nachts dus lang achter elkaar daar liggen. Want ik lees dat baby's 's nachts altijd wel even wakker worden, maar dan dus zelf weer in slaap vallen.

13. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

Als het voor jou kindje werkt, waarom niet? Wij hebben het ook gedaan, want wij zaten op den duur in een cirkeltje waar we niet meer uitkwamen qua slapen. Tien minuutjes laten huilen, ging hij overstuur of huilde hij langer dan ging ik er even heen. Dat 2-3 keer doen, sliep hij dan nog niet, dan haalde ik hem er uiteraard uit. Als ik dit niet deed had ik een kind die de hele dag niet sliep, maar wel oververmoeid was!

En nu huilt/jengelt hij soms nog voordat hij in slaap valt, maar ik luister(de) altijd hoe zijn huiltjes waren.

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Waar ik zo moe van word bij dit soort discussies, is dat er geen enkel onderscheid wordt gemaakt wat betreft het huilen...
    Zo'n jong kindje echt laten huilen is niet goed voor de veilige hechting en de verdere ontwikkeling. Laat staan als het gaat over overstuur en krijsen.

Laten jengelen is uiteraard prima: dat kan nodig zijn om ff in slaap te komen.
    Ben dus wel benieuwd over wat soort huiltje TS het heeft?

Tenslotte: elk kind dat je gaat laten huilen, stopt daar uiteindelijk mee, (ja, ook kids die zichzelf helemaa overstuur krijsen). Daarmee is niet per definitie aangetoond dat de methode laten-huilen werkt....

15. Madeliefke

Madeliefke VIP lid

19 jan 2008
    6.317
    216
    63
    Ik ben dit topic met veel verbazing aan het lezen... :(

Moeders horen elkaar juist te steunen en niet af te vallen!
    Ieder kindje en iedere ouder is anders. Ieder doet voor haar kindje wat het beste lijkt.

Als je dit topic leest dan zou je haast denken dat baby's niet mogen huilen. Baby's moeten juist huilen! Dat is hun manier van communiceren. Door ze altijd meteen te troosten stop je die weg. Een kindje moet prikkels kunnen verwerken.

Ben bang dat sommige mama's hier wel erg bij hun kindjes op de huid zitten. Ben voorzichtig met het overprikkelen van jonge baby's. Zij hebben juist hun rust nodig.

TS, je bent super goed bezig! Heb het vermoeden dat je graag een beetje bevestiging wilde door dit topic te openen. Je merkt wel dat ieder hier een mening over heeft. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit voor jouw kindje de beste aanpak is! Geniet lekker van je kleine schat!

Groetjes ELke

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.245
    36.027
    113
    @elke: ik vraag me wel af hoe je aan de wijsheid komt dat je zegt dat kindjes moeten huilen? En dat kindjes anders overprikkeld raken?

Terwijl juist door onderzoek is gebleken dat kindjes laten huilen leidt tot een slechtere hechting.

17. Angelina

Angelina Niet meer actief

Nja, en waar haal jij deze wijsheid vandaan als ik zo vrij mag zijn? Jarenlange ervaring? Een boek gelezen? Stage gelopen bij Ria?

Voor MIJ en onze kindjes werkte het om ze dicht bij mij te houden. In een draagdoek, op schoot tegen mij aan, langs ons in bed...Ik heb altijd super tevreden kindjes gehad.

Waar komt toch die drang vandaan om een kleine baby te moeten laten slapen in zijn/haar eigen eenzame bedje? Ik begrijp dat niet, wie heeft dat ooit bedacht en waarom?

Ja iedereen moet doen wat bij haar en haar gezin past, maar als zelfs TS schrijft dat ze met tranen in haar ogen haar kleine baby laat huilen vraag ik mij af: WAAROM ga je zo tegen je eigen gevoel in? Waarom zijn de zgn richtlijnen belangrijker dan je instinct?

Respect voor ieders keuze...Maar dat vraag ik mezelf altijd af bij dit soort topics....

18. Larissa1982

Larissa1982 Niet meer actief

Daar zeg je het al goed: Voor JOUW kindjes werkte het goed om ze bij je te pakken. Niet ieder kindje is hetzelfde.......Sommige kinderen raken overprikkeld bij steeds oppakken (o.a. mijn zoontje) en die sliep op den duur helemáál niet meer :(

19. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.423
    447
    83
    Limburg
    Onze dochter laten we ook wel eens huilen, maar het ligt idd wel aan het soort huiltje. Als ze gaat krijsen dan halen we haar natuurlijk op. Maar gewoon een zeur huiltje dan laten we haar fijn liggen en meestal valt ze dan ook snel in slaap. Die tijd dat ze in slaap valt wordt ook steeds korter heb ik het idee. Wat hier overigens ook werkt is de baby gelijk bij de eerste vermoeidheidssignalen in bed te leggen ipv nog langer op te houden. Hoe eerder hoe sneller ze slaapt en dan heeft ze vaak nog niet eens het huilen nodig.

20. Angelina

Angelina Niet meer actief

Daarom zei ik ook voor MIJN kindjes .

Ik reageerde op een zin van Elke, niet in het algemeen ;)
    Zij vindt dat sommige moeders hun kindjes erg dicht op de huid zitten, vandaar mijn reactie op die zin.

Deel Deze Pagina