Mijn zoontje is 16 maanden en de afgelopen week is twee keer het rookalarm afgegaan, 1x overdag toen hij in de kinderstoel zat en 1x snachts. Beide keren reageerde hij totaal niet, terwijl ik recht overeind zat. Is dit raar of hebben meer kinderen dit? Hij hoort volgens mij wel gewoon, want als mijn vriend bv. op de overloop loopt, kijkt hij al naar boven waar papa is. Hij praat nog niet, brabbelt wel volop en voert wel opdrachtjes uit. Ik heb dus verder niet het idee dat hij niet goed hoort, maar ik vind het raar dat hij niet reageert op dit rot geluid. Moet ik hier iets mee?
Zou het ook vreemd vinden inderdaad. Misschien toch het gehoor laten testen? Misschien hoort hij slecht bepaalde tonen......
Het hangt er volgens mij erg vanaf in welke fase van de slaap het kind zit op het moment dat dat alarm af gaat. Als ik 's avonds nog even bij mijn dochtertje ga kijken moet ik heeeel zacht doen anders wordt ze wakker. Maar met oud en nieuw sprongen de ramen er haast uit een half uur lang en ze gaf geen kik.....
Hier ging het huisalarm een keer af en toen werd mijn dochter ook niet wakker terwijl ze normaal al wakker wordt als ik de deur open! Ze kijkt ook regelmatig niet op of om als er iets valt waar ik me lam van schrik en zij dus niet...
Hier een zoon van 14mnd, als er een ballon knapt naast zn gezicht reageert hij niet, ligt hij te slapen en hoort hij het windows-geluid wordt hij wakker.... Of het raar is geen idee, maar ik vond het wel fijn om te lezen dat mijn zoon niet de enige is
hier slaapt ze ook door als er harde geluiden zijn, als onze honden blaffen of er iemand aanbelt Maar als ze wakker is, is ze alert en hoort ze alles
Hier ook 17 maanden, 's avonds moet je zachtjes doen anders zit meneer meteen recht overeind maar als smorgens de wekkers afgaan dan slaapt ie gewoon door!
Dat hij niet wakker wordt vind ik echt niet raar. Kinderen kunnen zo diep slapen. Ik kan de kamer van mijn zoontje opruimen als hij slaapt... Als hij naar boven kijkt als papa op de overloop loopt, lijkt mij dat de oren prima werken.
Ik vind het wel raar dat hij overdag niet reageert. Als het alarm hier af gaat, gaat het echt door merg en been. Misschien een keer navragen bij de huisarts of CB? Toen hij 3 weken oud was ging ook het alarm een keer af en reageerde hij niet. Ik dacht echt dat hij doof was. Was erg blij dat de gehoortest toen goed was.
Dat hij 's nachts niet wakker wordt is niet raar. Kinderen en volwassen kunnen zo diep slapen. Vorig jaar heeft het huis van de buren (gelukkig zat er een pad tussen) in brand gestaan en is de cv ketel ontploft, dit moet een enorme knal zijn geweest... De hele buurt werd er wakker van, maar wij niet.... Dat hij overdag niet reageert zou voor mij wel een bezoekje aan de ha waard zijn.
Onze zoon slaapt regelmatig bij opa en oma en een keer ging het inbraakalarm af. Schoonouders zaten meteen rechtop in bed en waren in de alertste stand. hahaha knetterhard dat alarm van hun maar onze zoon gaf geen kick Onze zoon is een hele vaste slaper. Vorig jaar december heb ik hem in het vliegtuig zn jas aangetrokken, op een infobalie gelegd terwijl we moesten wachten op onze lift, in de auto gezet, uit de auto gehaald, naar boven gebracht, zn pyama aangedaan en in zn bed gelegd. En, ja echt waar geloof het of niet: alles terwijl hij aan het slapen was Hij moest ook echt ff nadenken toen hij wakker werd in zn eigen bed (hij viel tijdens het opstijgen in slaap)
Tijdens het slapen niet wakker worden is inderdaad niet zo raar. Maaaar, overdag totaal geen reactie geven op zoiets hards en uitzonderlijks wat een schrikreactie bij mama teweeg brengt, zou mij ook wel een beetje alarmeren. Ik zou zijn oren na laten kijken inderdaad.
Het is niet raar. Nadat een paar jaar geleden twee kinderen overleden bij een brand niet ver bij mijn huis vandaan ben ik me heel erg gaan verdiepen in brandveiligheid bij kinderen. Toen kwam ik erachter dat de hersens van jonge kinderen (tot 12 en zelfs soms nog tot 16 jaar!) het geluid van de rookmelder niet als belangrijk beschouwen omdat de hersens nog niet volledig ontwikkeld zijn. Ze horen het dus gewoon niet, het geluid word door de hersenen min of meer genegeerd. Kinderen kunnen gewoon doorspelen zonder in de gaten te hebben dat dat ding afgaat en 's nachts gewoon door het geluid heen slapen. Dat is ook de reden dat je moet zorgen voor een vluchtplan als je kinderen onder de 12 of 16 jaar in huis hebt en moet regelen dat er altijd een ouder is die het kind haalt en helpt. Je kan er namelijk niet altijd vanuit gaan dat het kind zelf reageert op de rookmelder.
Als dit inderdaad klopt, zou het wel een logische verklaring zijn gezien het beeld dat ik zelf verder heb bij zijn gehoor. Ben blij dat het snachts in ieder geval niet gek is. Ik denk nog even na of ik tussentijds hier iets mee moet doen of wacht tot we in augustus weer naar de kinderarts gaan.
Hier twee kinderen die prima horen maar het rookalarm ook gewoonweg niet registreren. De baby schrok niet eens van het geluid. En mijn zoontje reageerde pas toen zijn nichtjes van 6 en 4 heen renden van "mama mama mama wat is dat voor geluid" hij reageerde.dus alleen op zijn nichtjes.. maak me daar nu niet echt zorgen over...
Ik heb deze informatie onder andere van de brandweer en het zelf ook gezien toen ik aan het werk was (als gastouder) en het rookalarm af ging en de enige van het gezin die naar beneden kwam om te vragen wat er was was de oudste zoon van 14. De andere kinderen (11 en 3 jaar) speelden gewoon door alsof er niets aan de hand was.