Nee, wij laten frummel niet dopen. Ik ben wel gedoopt, mijn man niet. We gaan niet naar de kerk en "geloven" ook eigenlijk niet.... Logische keus dus, in ons geval.
Om even terug te komen op een deel van de vraag van Dientje.. Ik weet niet precies hoe het hier zit maar wij mogen ons kindje niet eerder dopen dan dat het 40 dagen is. En het liefst wel als het kindje nog een baby is dus dopen op 2 -jarige leeftijd ofzo is bij ons heel ongebruikelijk
Oh ok dank je babel. Ik ga maar even wat info zoeken over hoe en wat. Ik ben zelf wel gedoopt ga niet naar de kerk ofzo, mn vriend is niet gelovig maar vind het wel leuk om ons kindje te laten dopen.
Ik ben gedoopt als baby en mijn vriend ook. Maar de laatste jaren zijn we eigenlijk niet meer in de kerk te vinden, hebben er niet zoveel mee.. Onze toekomstige kinderen zullen dus ook niet gedoopt worden.
wij zijn allebij gedoopt en willen ons kind wel laten dopen. Ik zelf zit nog wel eens in de kerk (niet iedere week) mijn vriend iets minder vaak. Maar ik vind dat het daarom wel bij ons past. Liefs Kiss
Wij laten ons friemeltje wel dopen. We willen de kleine wel iets meegeven, wat ie er later mee doet moet ie zelf weten. Het gaat iig niet om de cadeau's...
ook wij laten onze Nick dopen en wel op 24 juni. Nick is dan dus iets meer dan 6 maanden. Wij hadden liever eerder gewild, maar de kerk hier heeft daar beperkt ruimte toe en tot die tijd zat het al vol! Overigens is dopen een keuze die ouders maken, evenals 1e communie, vormsel is een keuze van kinderen zelf. en op dat moment kiezen ze ook zelf of ze verder willen in geloof. Ik wil mijn kind(eren) graag meegeven wat wij zelf hebben meegekregen, maar als zij later besluiten er niet mee verder te willen is dat hun keus.... Karin
Wij hebben Steven in november laten dopen, ook omdat we beiden gedoopt zijn, je dan een zegen krijgt, heeft toch een fijn gevoel. Het is meer het gevoel dat hij nu meer door god word beschermd.
vraag van dientje: Ons kindje is 4 mnd als we het laten dopen. Onze pastoor heeft een soort spreekuur, daar kun je vrij inlopen om dus een afspraak om de datum vast te leggen, en de tijd. In de mis zitten een aantal vaste elementen, maar daar krijg je info over mee, en een aantal voorbeeldboekje, die je dan kunt gebruiken als leidraad.MBV internet , die boekjes maken we ons eigen boekje, daarin staat dan de volledige mis. Uiteraard belangrijk is dat je de peetouders vraagt, en dat moet je doen voor de geboorte want zij worden vermeld op het geboortekaartje. Daarbij natuurlijk de doopnamen, wij gebruiken drie doopnamen, en dat zijn bij ons vernoemingen naar de ouders. Ik vind het heel leuk om dit allemaal te regelen. Ik gebruik de geboortekaartjes als omslag voor de boekjes, dus ik heb altijd geboortekaartjes die als een boekje open gaan, met een inlegvel . Ik bestel dus extra geboortekaartjes om daar boekje van te maken. De dag zelf begint dan op 13.00u, na het doopsel geven we een tuinfeest voor de genodigden, erg leuk altijd, dit gaat de derde keer worden.
Wij zijn allebei Katholiek, en laten ons zoontje dopen. Voor ons idee, hebben we dan voor hem die start gemaakt, en wat hij wil als hij oud genoeg is om het te beseffen, daar laten we hem dan vrij in. Zo heeft inderdaad iedereen zijn eigen ideeen om het wel of niet te doen. groetjes Setje
ik ben tegen kinderdoop een ieder moet zelf kunnen kiezen of hij gedoopt wil zijn ik vind het egoischtisch dat je als ouder die keuze van iemand afneemt ik ben ook gedoopt toen ik klein was terwijl ik nu totaal geen christen ben ik had dus ook liever niet gedoopt geweest, maar ik kan daar nu niet meer voor kiezen
Hier kijk ik toch heel anders tegenaan. Volgens mij is de doop een zegen vragen aan God door je ouders. En als ouders beloof je je kind christelijk op te voeden. Als kind ben je vrij om te kiezen wat je wilt als je daar op een gegeven moment aan toe bent. Gedoopt of niet maakt daarbij niet uit. Ik ben wel gedoopt en heb heel bewust op mn 18e gekozen om me te laten uitschrijven. Dat mn ouders me hebben laten dopen heeft mij nooit gehinderd.
Ook wij laten Sam niet dopen. Officieel zijn zowel mijn man en ik Katholiek, maar we doen er totaal niets mee. Als zij later voor een geloof kiest mag ze dat zelf doen. En dopen is idd een belofte dat je de kleine christelijk op gaat voeden en dat gaan wij niet doen. Dus waarom zouden wij dopen, alleen om het feestje is wel heel hypocriet. Groetjes Daphne
Wij gaan naar een Pinkstergemeente, daar worden kinderen niet gedoopt. Baby's worden 'opgedragen', wat inhoudt dat er een zegen wordt gevraagd voor het kind en de ouders en wordt gebeden, onder andere voor wijsheid voor de opvoeding. De ouders beloven daarmee dat ze hun kind christelijk zullen opvoeden. Als het kind zelf oud genoeg is om een keuze te maken, en hij wil Jezus volgen, dan wordt hij gedoopt. Dat kan dus vanaf de tienertijd of als (jong)volwassene. Dan is de doop dus een bewuste keuze.
@bloem: zoals jij het opdragen beschrijft, zo is het dopen bij de protestanten (volgens mij ook bij RK maar dat weet ik niet zeker).
Volgens mij wordt je bij de doop van RK meteen ingeschreven. Je bent dan officieel RK. Leuk feitje van mijn eigen doop: ik ben gedoopt tussen de goudvissen hihihi