Hallo, Ons zoontje is geboren met 41.2 en woog 3050 gram. Hij werd dysmatuur genoemd omdat hij voor de duur van de zwangerschap minimaal 3131gr had moeten wegen. Ze hebben hierdoor zijn suiker in de gaten gehouden, deze was 2 keer ietsie aan de lage kant. Maar verder was hij gewoon heel netjes steeds. Wij mochten vervolgens naar huis, maar verder is er eigenlijk niks verteld over dysmature kindjes.. Ik besef me dat eigenlijk nu pas.. Hij doet het heel goed, groeit als een malle! Met ruim 3,5 week was hij in totaal al 1120 gram aangekomen. Ik moet maar gewoon denken dat er niks is nu dan toch? Ze hebben ook niks gezegd dus neem aan dat het gewoon goed was zo en hij puur en alleen wat te licht was.. Tja, wat ik hier nu eigenlijk mee wil bereiken? Misschien iemand bij wie het ook zo gegaan is?
Hoi Miranti, Mijn zoontje is ook dysmatuur. Hij woog bij de geboorte 2615 gram. Ook hij is in het ziekenhuis gecontroleerd op zijn suiker. Mijn ervaring is ook dat ze niet veel vertellen over dysmatuur kindjes. Maar als zijn suiker niet goed zou zijn, hadden ze jullie ook niet naar huis laten gaan. Tenminste, zo werd mij dat toen verteld... Dus je moet het maar zo zien; zolang zij jullie naar huis lieten gaan, zien zij geen reden tot zorg. Ook de kraamhulp was op de hoogte als het goed is. Wanneer zij verder niets is opgevallen aan je kindje toen, is er niets aan de hand. Als je toch twijfelt kan je altijd het consultatiebureau raadplegen!
Zolang hij zijn temperatuur goed kan houden,hoef je niet persé er rekening mee te houden.aan de groei te zien neem ik aan dat hij ook goed drinkt,dus weinig om zorgen te maken, Geniet van je knulletje!
Thnx voor jullie reacties! Hij drinkt en groeit goed inderdaad. Ik besefte me ook dus pas laat dat ze niks verteld hebben.. Maar het zal wel goed zijn inderdaad!
Hier ook een dysmatuur meisje (woog 2500gram bij zwangerschapsduur van 38 weken). Wij hebben verder ook geen extra advies ofzo gehad hoor. Volgens mij maakt het niet zoveel uit als een kindje klein is als het maar wel goed groeit.
hier 2x een dysmatuur kindje (meisje) eerste woog 2560 gram 49cm bij 38 weken en de 2e woog 3000 gram 47cm bij 39 weken. Niet gecontroleerd op suiker. Ze zeiden in het ziekenhuis als ze hun eigen warm kunnen houden en ze groeien verder goed en de apgarscore is goed is het ok. De oudste nu 3 jaar is nu met haar lengte boven gemiddeld.
Die suiker controleren ze bij een bepaald gewicht volgens mij. Mijn manneke werd geboren met 37.1 ,hij woog 2670, niet dysmatuur,maar rand prematuur. Er schijnt een soort tabel te zijn die bepaald of er wel of geen suiker controle moet zijn. Bij hem hoefde het net niet. Een poosje later (we bleven in ieder geval de nacht) begon hij te 'fladderen', armpjes en beentjes bewogen heel snel. Zn suiker bleek laag, heel de nacht controle door zuster en laboratorium en s morgens de suiker zo laag dat hij naar de kinderafdeling moest aan t infuus met glucose. Maandagochtend aangesloten en dinsdagavond afgedopt. Woensdag infuus eruit en naar huis, Toen hij zn suiker eenmaal op peil kon houden was er 'niets' meer aan de hand Hoefde ook nergens meer op controle