Van zwangerschapsverlof naar zw

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door hdvrehtse, 28 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hdvrehtse

hdvrehtse Lid

2 jan 2013
    26
    0
    0
    Apeldoorn
    Goedendag,

Volgens mijn huisarts lijd ik aan een postpartnum depressie, en hiervoor gebruik ik momenteel medicijnen. Mijn huisarts raad af om na mijn verlof weer aan het werk te gaan, wegens de depressie maar ook wegens de medicijnen (verminderd reactievermogen)
    Ik moet officieel per 1 februari weer aan het werk. Nadat ik vorige week bij de huisarts ben geweest heb ik mijn werkgever hiervan op de hoogte gesteld, en deze was hier (zoals verwacht) niet blij mee.
    Ik heb een 0-uren contract, en nu is mijn vraag in hoeverre ik aansluitend recht heb op ziektewet.

Alvast bedankt,
    Esther.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Esther,

Je moet je op de eerste dag na het verlof ziekmelden bij je werkgever én bij UWV. UWV neemt kort na je formele ziekmelding contact met je op om de klachten te bespreken. Als daar aanleiding is, wordt je doorgestuurd naar een verzekeringsarts. Die moet beoordelen of je klachten een direct gevolg van je bevalling zijn. In dat geval betaalt UWV je ziektewet-uitkering, die dan 100% is.

Zijn je klachten volgens de arts niet het gevolg van je bevalling? Dan hangt het voor oproepkrachten van je contract en je rooster af wie je betaalt. Vraag dit na bij je werkgever. Als hij kan aantonen dat hij je niet hoeft te betalen bij ziekte, kun je een ziektewet-uitkering bij UWV aanvragen. Daarvoor neem je contact op met UWV Telefoon (0900 - 9294).

Actuele informatie vind je hier.

Ik wens je veel sterkte met je gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina