Later erkennen kost geld??

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sjarrel, 8 jul 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    idd.... maar leg dat die moeder eens uit...
    dat mens ligt bijna in der graf en loopt nog te zeiken echt ongelovelijk...
    maar jah zoals je ookal ziet is er geen kant met haar te bezeilen dus we gaan gewoon verhuizen!!

2. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    ouderlijk gezag kan inderdaad gewoon aangevraagt worden... en dat word ook gedaan dan..
    want ik vind een vader heeft net zoveel recht op zijn kindje...
    en tussen ons is alles toppie....
    hij wil zelf niet trouwen...
    hij heeft het wel over een geregistreerd partnerschap....
    dus is net zo....

maar achternaam kan dus wel bij erkening als ik dat zou willen?

3. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Ik ben even aan het zoeken, maar volgens mij kost dat wel geld, als je de achternaam weer wil veranderen na de geboorte!

4. sweetangel100

Indien u de achternaam van uw kind(eren) wilt wijzigen in uw eigen achternaam of die van uw echtgenoot, dan heeft u hier van de gemeente toestemming voor nodig. De naamkeuze geldt voor alle kinderen die worden geboren uit de relatie. Als de gemeente uw toestemming geeft voor de naamkeuze, moeten de persoonsgegevens in de administratie van de gemeente (GBA) worden gewijzigd .

Dit vind ik wel, maar dat betekend dus dat jullie dan getrouwd moeten zijn!

5. janine

janine Actief lid

19 sep 2005
    270
    0
    0
    oldenzaal
    Voor 5 jaar terug ben ik 7 weken te vroeg via een keizersnede bevallen van mijn dochter.
    Doordat ik dus niet binnen die 3 dagen onze dochter aan kon geven heeft mijn vriend dat gedaan.Dit had als gevolg dat mijn dochter mijn naam kreeg.
    Toen ik 4 dagen later ontslagen werd uit het ziekenhuis ben ik samen met mijn vriend terug gegaan naar het gemeentehuis en heb ik toestemming gegeven dmv een handtekening dat onze dochter zijn naam kreeg.
    Heb nooit geen rekening ontvangen dus bij ons koste het niets.
    Naar mijn mening kan als er op de akte staat vader onbekend , dan kan het op latere leeftijd nog erkend worden en dan alsnog de naam dragen van de vader.Maar voor de zekerheid kan je navraag doen bij je gemeentehuis.
    Maar dan zit ik eigenlijk met iets, waarom later je kind erkennen???Omdat je lastige schoonmoeder het niet wil hebben?
    Daar moeten jullie boven staan hoor!!!Het is toch jullie kind en niet de hare?

groetjes Janine

6. sweetangel100

Ahh ja dat kan inderdaad Janine!
    Dat als er vader onbekend staat dat het dan allemaal gewoon kan!

Ik las wel op internet dat een akte van naamskeuze na de geboorte niet meer opgesteld kan worden, maar denk dat het in dit geval gewoon naamsverandering is.

Inderdaad: bel naar afdeling burgerzaken van je gemeente, daar hebben zij mij toen ook geholpen en daar kunnen ze het het beste uitleggen!!

7. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    Jah zeker maar ik krijg het er niet ingepraat zowel bij mijn vriend als bij zijn moeder....

misschien omdat ik nog jong ben ofzo...
    maar hij wil het kind erkennen als we een huis gaan kopen..
    want dan doen we gelijk geregistreerd partnerschap :)

8. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    Thnx allemaal :D:D

9. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    Weet je wat ik niet zo goed begrijp sjarrel, ik weet dat je relatie met je schoonmoeder niet je van het is, maar jullie hebben samen besloten een kindje op de wereld te zetten, dus wat dat betreft waren jullie volwassen genoeg (ook je vriend) is hij dan niet volwassen genoeg nog om zijn eigen kind gewoon te erkennen wat zijn moeder ook zegt? Waarom dan wachten tot jullie verhuisd zijn dat begrijp ik echt niet zo goed hoor, ik wil totaal niet bot zijn ofzo maar ja weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, jullie zijn oud en wijs genoeg om een kind ter wereld te laten komen daar hadden jullie de hulp van je schoonmoeder niet voor nodig, dan hebben jullie haar toch ook niet nodig om hem zijn kind te laten erkennnen?

Als jullie nu al zoveel gezeik hebben en niet jullie eigen wil kunnen doorzetten zou ik het maar gewoon zo laten, het kind jouw naam te laten hebben e.d. want dan zullen jullie nog genoeg problemen krijgen met zijn moeder….

Gezamenlijk gezag aanvragen zou ik als ik jou was pas doen op het moment dat hij ook daadwerkelijk het kind erkent heeft en het ook echt zijn achternaam heeft.

Meid ga op je strepen staan, zowel bij je vriend als bij je schoonmoeder want als jij je nu al onder laat sneeuwen wordt het straks alleen nog maar erger als de kleine er is en bepaald je schoonmoeder straks hoe en wat…en wat je vriend betreft die mag dan ook wel eens laten zien dat het volwassen is…

Succes

Sinds 1 januari 1998 mogen ouders zelf de achternaam van hun kind(eren) kiezen, dus die van de vader of die van de moeder. De keuze kan alleen gemaakt worden bij het eerste kind. Eventueel volgende kinderen krijgen dezelfde achternaam. Als gehuwde ouders geen verklaring van naamskeuze hebben afgelegd, krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader. Gehuwde ouders die kiezen voor de achternaam van de moeder, kunnen daarvoor gezamenlijk voor de geboorte bij een ambtenaar van de burgerlijke stand een akte van naamskeuze laten opmaken. Dit kan alleen op afspraak, in het gemeentekantoor in Pijnacker.

Als ongehuwde ouders geen verklaring van naamskeuze afleggen, krijgt het kind automatisch de achternaam van de moeder. Ongehuwde ouders kunnen ook een naamskeuze doen voor hun eerste kind. Voorwaarde hierbij is dat de vader het kind erkent. Omdat de moeder persoonlijk (aan de balie) voor de naamskeuze toestemming moet geven, is het verstandig om al voor de geboorte een akte van erkenning van ongeboren vrucht met naamskeuze te laten opmaken.

Gezamenlijk gezag
    Ongehuwde ouders kunnen gezamenlijk ouderlijk gezag aanvragen over minderjarige kinderen. Dit wordt niet automatisch bij de erkenning geregeld. Het gezag berust in eerste instantie uitsluitend bij de moeder. Indien ongehuwde ouders het gezag gezamenlijk wensen uit te oefenen kunnen zij hiertoe een verzoek indienen bij de Arrondissementsrechtbank. Dit is bijvoorbeeld van belang voor het eventueel bijschrijven van het kind in het paspoort van de vader.

Als de ouders wel gehuwd zijn of een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan dan heeft de vader wel van rechtswege het gezag over de kinderen die tijdens het huwelijk of de partnerschapsregistratie geboren zijn. In dat geval is er dus geen actie nodig.

Indienen verzoek
    Beide ouders moeten het betreffende aanvraagformulier invullen en ondertekenen. Het verzoek moet gedaan worden bij de Arrondissementsrechtbank, sector kanton van de geboortegemeente van het kind. Weet u niet zeker bij welk kantongerecht u moet zijn, neem dan contact op met de griffie van de rechtbank in Utrecht (030) 22 33 000. Als het kind niet in Nederland geboren is, of de geboorteplaats is onbekend, dan kunt u het formulier indienen bij de griffie van het kantongerecht te Amsterdam.

Bij het verzoek moeten de hierna volgende documenten worden overlegd:

aanvraagformulier rechtbank;
    een gewaarmerkt afschrift van de akte van geboorte van het kind;
    een uittreksel uit de basisadministratie persoonsgegevens van de vader en de moeder;
    een geldig identiteitsdocument van de vader en de moeder.

10. Niet meer actief

Wij hebben toevallig vorige week ofzo bij het gemeentehuis gezeten voor de erkenning, doorgegeven welke achternaam het kreeg etc.
    De vrouw die ons hielp vroeg ons of wij op korte termijn trouwden, aangezien we dit dus niet doen kregen we een formulier mee, met een uitleg van haar, over het ouderlijk gezag, dat dus als we dat wilden doen, we dat meteen met het aangeven van kindje konden regelen middels dat formulier.

Soms is het wel een rompslomp hoor pfff :(

11. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    tja dat zijn de dingen die erbij horen meid, wij waren bij de 1e niet zo goed geïnformeerd door de vk waarom weet ik eigenlijk niet, dit kwam eigenlijk pas heel laat ter sprake bij de laatste controle eigenlijk, en het stomme was nadat ik bij de vk wegwas en in de winkel stond mijn water brak, dus later samen met hem met gebroken water en al in een rolstoen op het gemeentehuis gezeten om dat toch nog allemaal voor elkaar te krijgen voor de kleine er zou zijn (waren toen nog niet getrouwd) :(

12. Niet meer actief

Haha ik zie het al helemaal voor me hihi

Tja dat van erkenning kreeg ik bij intakegesprek van vk een foldertje van mee, maar bv kraamzorg, wist ik niks van af, afgelopen week was ik bij vk ze vroeg me heb je da al geregeld ik zo neej, keek ze me haast boos en weet ik veel wat aan, dat ik dat nog niet geregeld had....

Hoe moet ik zulke dingen nu allemaal meteeen weten?
    Pff maja alles komt goed, heb een hele lijst voor maandag om te bellen haha

13. Sjarrel

Sjarrel Bekend lid

28 jun 2006
    868
    0
    16
    huisvrouw
    Aalsmeer
    Mij keken ze inderdaad ook raar aan toen ik zei dat het kind nog niet erkend was.....

echt heel raar :S maar jah... zal maandag even bellen voor meer info idd

14. sweetangel100

Ja en ze verwachten ook uitleg als je kind nog niet erkend is... Nou, ik heb hun toen geen uitleg gegeven.. Was prive en had er geen zin in om er uitleg over te geven!

15. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik heb ff een vraagje volgens mijn vriend kost het een hoop geld om het gezag van je kind te krijgen. een collega van hem had het hier over. wie weet er wat ongeveer de kosten zijn?

16. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    kost niks meid, je moet enkel de formulieren hiervoor ophalen bij het kantongerecht en daar staat precies in wat je moet hebben voor je de aanvraag kunt opsturen....

ff googlen krijg je een scala aan info.. :D

17. Monique76

Monique76 Niet meer actief

Wij zijn ook niet getrouwd. Als je zwanger bent moet je samen met je partner naar het gemeentehuis en aangeven dat je aangifte komt doen van ongeboren vrucht. Je moet dan aangeven welke naam het kindje krijgt als hij of zij geboren is. Je krijgt dan een akte mee die kost € 10,20 en je krijgt formulieren mee voor het kantongerecht, je moet dan een aantal uittreksels meesturen(staat vermeldt op het formulier van het kantongerecht) wat ongeveer ook zo'n € 20,-- kost en een postzegel. Nou dat zijn de kosten ook niet.

Die stomme gemeenteambtenaar probeerde ons zeer duidelijk over te halen om toch maar te trouwen, want dat was veel gemakkelijker. Vind ik gewoon onzin, omdat je een formulier moet invullen en langs de gemeente moet vinden ze teveel moeite.

18. tweety

tweety VIP lid

2 okt 2005
    10.054
    0
    36
    dordrecht
    ik heb ook al gezegt tegen hem dat het de kosten niet zijn maar hij zegt dus dat er veel meer bij komt kijken. als hij het gezag samen met mij heb en er zou wat met mij gebeuren dan hou hij toch nog het kindje? dan is het toch niet zo dat de familie er om komen we hebben geen samen lkevings contract. ik wil wel trouwen met hem maar niet als moetje we zijn al bijna 9 jaar samen en ik wil een witte jurk en een feestje en niet met een bolle buik.

19. Niet meer actief

wij hebben met de erkenning niks hoeven te betalen hoor voor die akte,
    en dat voor het gezag ja dat zijn idd de uitreksels waar de kosten in zitten meer niet

Deel Deze Pagina