Ik vind trouwens wel dat er ook een verschil in situaties is hè. Als je vaak genoeg langer blijft, of je pauzes doorwerkt, zonder die uren op te nemen of uit te laten betalen dan vind ik het onzin om langer te blijven als je een keer te laat bent. Maar als je altijd netjes van 09.00 - 17.00 werkt en nooit wat extra werkt vind ik wel dat je je gemiste werktijd gewoon inhaalt.
grappig om te zien dat de meningen aardig verdeeld zijn. Ik ben trouwens intern herplaatst naar een andere vestiging (was 5 min fietsen nu 5 kwartier met OV, eind van het jaar weer 5 min fietsen) daardoor ben ik ook minder bereid om langer door te gaan. Maar ik ben nu op dinsdag pas om 5 voor half 7 thuis, dus geen zin als dat pas 7 uur is. En donderdag moet ik de kinderen ophalen van BSO en KDV dus kan echt niet later weg.
Mijn man werkt dan meestal zijn pauze's gedeeltelijk of helemaal door (zit veel op de weg, brood eten kan ook rijdend)en verder wel normale tijd naar huis, maar dat is ook omdat hij rond die tijd ook meestal niets meer te doen heeft, dus heeft niet zoveel om dan te blijven zitten. Daarbij zit hij om 5.15 in de auto, begint om 7.00/7.15 uur en komt om 17.00/17.15 weer naar huis en is dan dus tussen 18.45/19.15 thuis. Dus hij maakt aarig wat uren , gelukkig wel maar 4 dagen per week.
Het hangt er vanaf. In principe vind ik het niet het probleem van een werkgever. Zoals iemand al zei, je wordt betaald voor een bepaald aantal uren en die moet je dan ook wel volmaken. Ik heb het makkelijk wat dat betreft, ik heb een flexibele werkgever, en te laat komen houdt niet per definitie in dat men verwacht dat ik langer blijft maar ik draai ook weken van 50 of 60 uur en daar hoor ik ook niemand over. Dus als ik te laat ben, eerder weg wil of moet, dan kan dat gewoon. Niemand die daar over zeurt of vreemd opkijkt als ik op eerder (lees op tijd dus ) wegga.
Sorry, ik moet wel een beetje lachen om je reactie. Maar je werkt ook bij een gemeente Ik kan me ook niet voorstellen dat je de reistijd als werktijd kunt zien, tenzij het reizen bij je taakomschrijving hoort. En externe calamiteiten maken dan toch niet uit? (Bijv file). Ik moet alle uren die ik maak schrijven. Per klant/activiteit. En we hebben geen codes voor file/koffiekletsen/roken enz. Dat zijn dingen die niet in werktijd horen. Wederom, tenzij het in de cao is opgenomen.
8 uur werken is 8 uur werken. Dus als ik te laat ben om wat voor reden dan ook dan blijf ik langer of ik haal het de volgende dag in. Wij werken met een badgesysteem en ik moet eigenlijk gewoon zorgen dat ik mijn uren maak elke maand. Dus ik blijf niet persé dezelfde dag langer (kan maar tot uiterlijk 5 uur werken omdat ik anders te laat ben om de kinderen van de oppas te halen) maar haal het wel altijd in.
ik heb overig gekozen; ik ben altijd standaard 20-30 minuten te vroeg (toen ik nog werkte) dus zelfs met onverwachtse file was ik eigenlijk nooit te laat (zoals het dus hoort naar mijn mening) maar goed als ik te laat ben dan werk ik ook langer door natuurlijk...
Ja, ik heb een contract van 32 uur, dus ik dien 32 uur te werken. Als ik diezelfde dag niet inhaal, moet ik dat een andere dag inhalen. Wij hebben echter wel flexibele werktijden, dus is wel even wat anders. Geen idee hoe het met vaste werktijden gaat, maar ik zou het niet oneerlijk vinden, als je gewoon betaald wordt op basis van het aantal uren dat je gewerkt hebt. Jij kunt niks doen aan die file of treinstoring, maar je werkgever ook niet en het werk moet wel gedaan worden.
Gisteren had je in kunnen calculeren. Werd vorige week al gezegd: Houdt rekening met extra drukke ochtendspits na de Pasen. Daarnaast is dat in mijn ervaring ALTIJD de eerste werkdag na een vakantie of nationale feestdag...
Indeed Ik houd er in die zin rekening mee dat het wel eens kan gaan "stropen" bij slecht weer enzo. Maar wanneer ik door een ongeluk veel langer onderweg ben, dan compenseer ik die tijd niet direct. Is ook afhankelijk van mn werkdruk trouwens. Maar ik werk sowieso ook vaak langer dan de normale 8 uur, dus die uren zijn er ook wel. Maar sinds ik carpool ben ik iets meer gebonden aan half negen tot vijf.... maar we zijn vaak 8.15 of 8.20 binnen... dus dan zit je ook al "langer" Wel vind ik dat wanneer je standaard files hebt, dat je dat in een bepaalde mate moet meerekenen in je reistijd.
In zekere zin wel, ín de spits. Maar ik reis buiten de spits, stap pas om 9u in m'n auto. Ik stond stil omdat er in dat kleine stukje 3 aanrijdingen waren gebeurd en die zijn volgens mij toch echt niet in te calculeren hoor..
Ja, als ik later ben door file blijf ik langer en ik verwacht van het personeel ook dat ze 8 uur werken per dag, ik heb er niks mee te maken hoe ze naar het werk komen. We betalen ze ook voor 8 uur. Gelukkig nooit problemen en blijft iedereen gewoon tot hij klaar is.
Gelukkig zijn hier bijna nooit files, maar in het zeldzame geval dat ik daardoor te laat ben compenseer ik dat wel. Wat los ik er mee op om naar huis te gaan? Het werk blijft gewoon netjes op me wachten en daarnaast vind ik niet dat mijn clienten de dupe moeten worden van het feit dat ik in de file heb gestaan.
Ik reis met de auto en pieker er niet over om langer te blijven. Ik werk van 7.00 tot 15.00 of van 14.00 tot 22.00. In principe sta ik nooit in de file of er moeten weg werkzaamheden of een ongeluk zijn gebeurd. Dat betekend dus dat ik dit niet in kan calculeren met mijn werk en dus ook niet van plan ben om het in te halen omdat het buiten mijn fout laat komen is. Verslaap ik me nou dan is het wat anders.
Ligt aan je reistijd en je werkgever denk ik... Reistijd hoort bij ons niet bij de taakomschrijving, maar man en ik werken allebei voor een detacheringsbureau, waardoor het wel eens voor kan komen dat een klant op een behoorlijke afstand van ons zit. Zo werkt mijn man nu bij een klant die op 1,5 uur rijden zit (eventuele files niet meegerekend). Onze werkgever mag, volgens contract, van ons verwachten dat we ca. een uur aan reistijd enkele reis zonder problemen afleggen. Alles daarboven wordt wel als werktijd geschreven. Mijn man werkt nu gewoon 8 uur per dag bij de klant, maar kan dus een uur per dag als "werktijd" schrijven. De reistijd behoort dus niet feitelijk tot werktijd, het behoort ook niet tot de taakomschrijving van zijn werkzaamheden, we vallen ook niet onder een cao, maar het is wél het risico/verantwoordelijkheid van de werkgever. Die kiest er immers bewust voor om hem zo ver weg te detacheren. Om de originele vraag te beantwoorden: ik ben vaak al wat vroeger op het werk, maar vertrek dan toch gewoon "pas" om 5 uur weer naar huis. En het kan ook wel eens gebeuren dat ik rond 5 uur nog met iets bezig ben, dat maak ik dan ook rustig af. Deze extra tijd schrijf ik verder niet op, maar ik bouw zo als het ware wel een potje op om tijd op te vangen wanneer ik eens te laat ben. Mijn collega's doen er dan ook helemaal niet moeilijk over verder als ik eens een dag niet mijn uren volmaak, want ze weten dat ik dat op andere dagen ruimschoots goed maak
Nee hoor, bij ons is het ook gewoon pech als je te laat bent door files/vertraging OV etc., dan gaat dat gewoon van je eigen tijd af. Ik heb ook een tijdje de urenregistratie gedaan en dan stonden er soms ook mensen kwaad aan mijn bureau die wilden dat ik dat ging corrigeren als ze een half uur vertraging met de trein hadden gehad, want dat lag aan de NS niet aan hen, ja shit happens, maar daar begonnen we niet aan (commercieel bedrijf).
Ik heb met mijn werkgever een afspraak van geven en nemen. Als het gebeurt dat ik weer eens te laat ben (reis met OV dus dat gebeurt nog wel eens) dan kijk ik naar mijn werk load. Pasgeleden heb ik nog ruim 3 uur voor de schipholtunnel gestaan waarbij de trein niet vooruit mocht, maar ook niet achteruit want daar was inmiddels een file begonnen Ik ga wel altijd rond 17.00 uur naar huis, maar het wil nog wel eens gebeuren dat ik thuis verder ga met laptop op schoot. Daarentegen gebeurt dit ook wel eens op de meest oncomfortabele tijden (ergens rond 24.00 uur) dan krijg ik een mail en vind dat ik daar dan op moet reageren (lang leve smartphone) Nou moet ik wel zeggen dat het bedrijf waar ik werk steeds meer een 24/7 bedrijf word, waar ik gedeeltelijk aan mee doe. De weekenden zijn echt voor mij. In de 6 jaar dat ik hier werk is het tot nu toe 1x voorgekomen dat ik echt nog in het weekend heb moeten werken omdat er een enorme deadline op mijn schouders lag. Gelukkig was vriend dat weekend niet heel erg lekker, dus kon ik lekker mijn gang gaan
Wat een starre houding! Is het dan wel jouw werkgever z'n schuld dat jij in de file staat en moet hij daar dan voor opdraaien?
heb op ja gestemd, bij ons op het bedrijf klok je namelijk in en dan kost het je uren als je later bent of je moet uren opnemen.