ziek uit dienst gemeld Hoe verder na Wazo?

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door tiana81, 1 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tiana81

tiana81 Lid

11 jun 2014
    99
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste UWV Webcareteam,

Ik ben ziek uit dienst gemeld ivm zwangerschapsklachten in oktober. Nu gaat mijn zwangerschapsverlof in halverwege februari. Wat gebeurt er na de Wazo? Ik hoop beter te zijn en WW aan te kunnen vragen. Echter vraag ik mij af of ik ook een sollicitatieplicht heb. Ik wil namelijk borstvoeding gaan geven wat betekent dat ik moet kolven op het werk...maw niemand die mij aanneemt. Hoe lang heb ik eigenlijk recht op WW? Ik heb name laatste 15 jaar gewerkt.

BVD Tiana

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Tiana,

Tegenover het recht op een WW-uitkering, staat de plicht om beschikbaar te zijn voor werk en daar actief naar te solliciteren. Je krijgt dus inderdaad een sollicitatieplicht als je WW aanvraagt. Wil je niet solliciteren of ben je niet beschikbaar voor werk? Dan krijg je dus geen WW-uitkering.

Overigens heb je wettelijk recht op kolftijd. In de Arbeidstijdenwet staat dit recht duidelijk beschreven.

Daarnaast wil je weten hoe lang je recht op WW hebt. De WW-uitkering is een individueel recht. Hoelang jouw eventuele WW-uitkering duurt, hangt af van jouw arbeidsverleden. Ik kan op basis van de informatie uit je vraag niet beoordelen hoe lang je WW duurt. Als je een WW-aanvraag doet, krijg je al bij de aanvraag een indicatie van de duur van je uitkering.

Op onze website vind je actuele informatie over de plichten met een WW-uitkering en over de duur van een WW-uitkering.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina