Laura en haar probleem op het werk!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door zonnebril, 29 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zonnebril

zonnebril Lid

29 nov 2006
    5
    0
    0
    Hoi,
    Daar ben ik weer.

Het volgende is mij nu aan het overkomen.

Ik ben nu 3 mnd zwanger en heb al een jaar last van mn rug.
    Ik ben nog jong dus ik had steeds zoiets van "dat gaat vanzelf wel weer over, niet zeuren en doorgaan".
    Ik loop hiervoor ook al een jaar bij ceasartherapeute en fysio.

Nu ik zwanger ben geraakt zijn mn klachten toegenomen en valt het niet mee om mn werk uit te voeren, ik doe schoonmaakwerk dus dat is niet het aller lichtste werk.

Ik heb voor 5 weken terug vakantie aangevraagd bij mn baas om samen met mn ouders en mn gezin de kerst in italie door te brengen.
    dit ook wegens het feit dat ik met mn man heb besloten dat we deze zomer niet op vakantie gaan want dan zou de baby pas een maandje oud zijn, en we denken dat het praktischer is om dan met een baby thuis te zijn.

Ik heb toestemming gekregen.
    Dus reis geboekt en ik was natuurlijk helemaal gelukkig. (ik zie mn ouders maar een keer per jaar dus het zou een mooie kerst worden)

Nu heb ik zodanig last van mn rug gekregen dat ik op dit moment mn werk niet meer kan uitvoeren en ook de arbo arts heeft mij aangeraden even rust te houden. (ik ben 3 wk ziek en ben al 3 keer bij de arbo geweest op verzoek van de baas)

tot mijn verbazing kreeg ik vandaag aangetekende brief van mn werkgever met de mededeling dat HIJ ( er staat niet i.o. met de arboarts)
    het niet bevordelijk vindt voor mn herstel om op vakantie te gaan.
    dus geen toestemming!
    Daarbij komt ook nog eens dat als ik WEL ga, ik op staande voet ontslag kan krijgen!

Ik ben hier dus nogal verdrietig over want het lijkt mij geen goede reden daar ik denk dat het juist beter voor me zal zijn want ik kan dan twee weken volledige rust nemen en hoef niet een huishouden te runnen want mn moeder kookt, strijkt,wast, lapt ramen etc etc..
    ik hoef dus daar helemaal niets te doen!

Wie kan me een advies geven of heeft ervaring hiermee?

Bedankt

2. alkievalkie

alkievalkie Fanatiek lid

23 jul 2006
    1.705
    0
    36
    groepsleidster
    in zuid-holland
    Ik zou dit even voorleggen aan je arboarts. Wat kunnen bazen toch ontzettende ....... zijn zeg! Hij zit jou nu gewoon tegen te werken. Vraag je arboarts wat die ervan vind, misschien zegt hij/zij wel dat het wel even lekker voor je is en kun je dat voorleggen aan je baas.

3. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    ik zou het hier niet bij laten zitten. Je baas heb je toestemming gegegven om op vakantgie te gaan, en hij is er helemaal de persoon niet voor om te beslissen of je wel of niet op vakantie kan/moet gaan!

ik zou dus gewoon WEL gaan en dan maar ontslagen worden! wat heb je aan zo'n baas? Ik zou er echt niet meer voor willen werken, dat is iemand waar je niet van opaan kunt.

alsj jij voor jou gevoel WEL op vakantie kan, moet je gewoon gaan, laat die baas maar stikken en ga na je zwangerschap weer op zoek naar nieuw, LEUK werk.

suc6 meid!

4. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ik zou zeker eens met de arboarts overleggen en kijken wat hij/zij ervan vind.. Ik vind het erg kinderachtig van je baas trouwens.. een vakantie kan juist alles verbeteren!

5. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik denk dat je baas op deze manier probeert te voorkomen dat je je vakantiedagen niet hoeft op te nemen en wel met vakantie gaat. Echter de arbo heeft hier volgens mij zeker een adviserende rol in, dus leg het aan hen voor!

Groet Karin

6. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Ah dus eigenlijk probeerd hij haar te helpen? dat zou ook kunnen.. Zou ik hem wel een stuk aardiger gaan vinden

7. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik denk dat Duikster bedoelt dat Laura op kosten van haar baas op vakantie gaat. Ze zit namelijk in de ziektewet en die dagen moeten door haar baas opgehoest worden. Als ze in die tijd op vakantie gaat hoeft ze dus geen vrij op te nemen om wel weg te kunnen, zolang ze namelijk ziek is kunnen haar vakantiedagen gewoon blijven staan en hoeft ze die niet op te nemen.

Ik denk trouwens niet dat je baas dit zomaar kan stellen, maar mocht hij het hard maken, dan kun je altijd de gemaakte kosten bij hem in rekening brengen. Aangezien het waarschijnlijk geen geldige reden is om aanspraak te maken op je annuleringsverzekering kun je dus de volledige reissom bij hem (voor 4 personen) in dienen en dan kan hij kiezen of delen, of je laten gaan, of de kosten ophoesten. Kijken waar hij dan voor kiest.

8. miloux

miloux Bekend lid

27 jul 2006
    760
    0
    0
    klopt, vaak kan je baas dit dxoen als je "ziek" bent.En hij staat dan ook in zijn recht.
    Tenzij je je beter meld op de dag van vertrek.Maar dan mioet je erna ook wel gewoon werken.
    Bel in ieder geval je arboarts of het in overleg is gebeurd of niet.
    Zo niet dan kan je arbo arts al s hij vind dat het goed voor je zou zijn, je helpen met toestemming.

9. zonnebril

zonnebril Lid

29 nov 2006
    5
    0
    0
    hoi,

bedankt voor jullie reacties.
    ik heb contact gehad met de arboarts en die stelt, "ik ga u hier geen advies over geven want het is iets tussen u en uw baas"
    '" ik heb tegen uw baas gezegd dat uw situatie niet zal verbeteren daar u zwanger bent en ik dus geen aanleiding zie dat uw vakantie u kan helpen bij uw rugproblemen te verbeteren want die worden immers erger omdat u zwanger bent".

Dus kortom: ik wordt gestraft omdat ik zwanger ben!

feit blijft wel dat ik graag wil weten of het een reden voor ontslag op staande voet is als ik wel ga!

ciao

10. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ga eens informeren bij je vakbond, die hebben vast wel een antwoord.

11. gigi

gigi Actief lid

sorry, in zijn recht, ? al stuur je je baas een fax met daarin dat je vanaf volgende week al je vrije dagen opneemt heeft hij niets te weigeren.
    Een brief waarin hij vindt dat jij niet op vakantie zou moeten gaan slaat nergens op. Alleen een arts kan een advies uitbrengen, en daar hoef je je nog niet eens aan te houden.
    Ik denk dat de baas niet verzekerd is tegen ziektedagen, maar dat is zijn keuze geweest, gaat het hem alleen om die vrije dagen dan kun je er mischien nog uitkomen met een 50/50 regeling, is je baas ook weer gelukkig. Ik zou gewoon gaan, en anders de rekening van de reis onder zijn neus!

Persoonlijk zou ik er gewoon maling aan hebben en gaan, is ie nou helemaal!

12. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Ook ik heb het vervelende vermoeden dat je baas hier gewoon in zijn recht staat.
    Jij moet er alles aan doen om beter te worden (indien dit natuurlijk mogelijk is), en als je vakantie volgens je bedrijfsarts niet bijdraagt aan het genezingsproces en je gaat nog tijdens je ziekmelding dan kan dit reden zijn voor ontslag. (Of ze het doen is een ander verhaal, en ze mogen je niet ontslaan wegens zwangerschap, dus het blijft moeilijk om je te ontslaan hoor)

Je vakantie is al goedgekeurd dus als je je beter meldt en dan met vakantie gaat dan zou je gewoon weg mogen. Je moet dan idd na je vakantie wel weer gaan werken. Zolang je nog ziek bent mag je baas voor jou bepalen (desnoods in overleg met de arboarts) of je weg mag, en hij mag dit dus ook gewoon weigeren.

En vind je dit allemaal geen oplossingen? Dan kan je gewoon de rekening onder zijn neus douwen want hij gaat niet akkoord met je vakantie, dus voor hem moet je annuleren, dus hij mag dokken! Ik weet namelijk niet of dit in de annuleringsverzekering geregeld is.

En Gigi, een bedrijf mag ook opname van vakantiedagen weigeren, vooral als je meer dan een week achter elkaar neemt. En je moet je dagen ruim van te voren aanvragen (alleen enkele dagen daar hoeft niet zoveel tijd tussen te zitten).
    Een werknemer is niet heilig, je baas betaald je salaris!

En nee, ik ben geen dikke vriendjes met mijn baas, mijn vakantie van komende week is door mijn neus geboort dankzij mijn ziekzijn deze week. Ik ben gewoon iets realistischer. Het leven is niet leuk! Heeft alleen zo zijn leuke momenten.

13. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    maar als een vakantie al is goedgekeurd kan hij ook niet zomaar.... teruggetrokken worden...

Karin

enne wellicht vragen aan je arboarts of deze vakantie je klachten kan verergeren? als dat ook niet zo is, is er ook geen indicatie waarom je niet zou mogen gaan...

14. Cynthia85

Cynthia85 Bekend lid

4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Rare baas zeg

15. gigi

gigi Actief lid

de arbo arts heeft toch niet gezegd dat het slecht voor je is om te gaan, het draagt niet bij aan de genezing, nee dat kan ook pas na de bevalling!

Dus, als je thuis blijft, draagt dit ook niet bij aan de genezing, het maakt voor "de genezing" niets uit of je weggaat of thuisblijft!

Ik vindt het heel ver gezocht en die brief van je baas vind ik belachelijk, ik zou eens naar een wetswinkel of de bond gaan of een andere arbo-arts.
    Ik denk namelijk dat je baas fout zit! en dat hij weinig te willen heeft!

16. zonnebril

zonnebril Lid

29 nov 2006
    5
    0
    0
    Dank jullie voor de antwoorden.
    Ik heb met de arbo gebelt maar de arts wil dus geen brief schrijven.

Het is idd zo dat als ik niet ga, ik niet beter wordt en als ik wel ga valt dat ook niet aan te nemen want de klachten worden immers erger volgens de arts.

ik heb nu ondertussen een brief gehad van het uwv en die betalen de baas en die moet dan mij betalen.
    ik krijg nu een ziektewet uitkering.

ik denk dat ik nu nog steeds onder mijn baas val en niet onder het uwv, of zou dit niet zo zijn?

17. gigi

gigi Actief lid

@ daphne78 schreef
    sla het wetboek er nog maar eens op na, het is natuurlijk niet leuk het zover te laten komen maar voor de rechter krijg ik gelijk hoor, het zijn jouw vrije dagen tenzij er in je contract staat hoeveel je er maximaal achtereen mag opnemen da's normaal 3 weken max.

excuus voor het eigenwijze antwoord, maar ik nou eenmaal niet van werkgevers, die zo bekropen met hun werknemers omgaan.
    zo dan verlaat ik nu dit topic, want ik denk dat zonnebril voldoende voors en tegens heeft gehoord

18. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Ik denk dat je wel weet wat je doen moet Zonnebril. Ik heb nog voor je gegoogeld, maar het enige wat ik kan vinden is dat je recht hebt op een schadeloosstelling van je werkgever. Hij zal dus je vakantie aan jullie terug moeten betalen. Misschien als je hem dit voorlegt dat hij anders gaat piepen, kan me namelijk voorstellen dat hij meer geld kwijt is aan jullie schadeloos te stellen dan aan de paar dagen vakantie die je op neemt.

19. zonnebril

zonnebril Lid

29 nov 2006
    5
    0
    0
    bedankt weer voor jullie antwoorden!
    erg lief.

ik hou jullie op de hoogte!

20. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Ik vind het overkomen alsof je baas een reden en een manier zoekt om je 'weg te werken'. Ook het feit dat hij je wekelijks bij de Arbo wil hebben geeft niet echt blijk ervan dat hij je vertrouwd.

Maar het is idd wel zo dat een werkgeven toestemming moet geven om op vakantie te kunnen gaan. Wij hebben dit zelf meegmaakt tijdens een langdurig ziek zijn van mijn man, gelukkig kreeg hij toen wel toestemming.

Ik denk dat verder alle mogelijkheden al hierboven beschreven staan.
    Je kunt je idd laten ontslaan maar ja, hoe leuk staat dat op je CV?

Misschien dat als je idd aanbiedt om de helft dagen op te nemen dat hij dan wat gewilliger word?
    Verder is het denk ik ook zo dat ook niet aangetoond kan worden dat deze vakantie jou herstel in de weg zal zitten, dussssssss........

Succes!

Deel Deze Pagina