Onze zoon 3 jaar en 3 maanden kan ineens niet goed meer luisteren, niet omdat hij wat met z'n oren heeft, maar omdat hij er blijkbaar geen zin in heeft. Soms echt een aantal keren moeten we hem wat vragen, voordat hij het doet. Dus hij gaat geregeld op de gang.Dat helpt wel gelukkig. Nou doet hij het dus meer als mijn man en ik samen zijn, net of hij dan ons uitprobeert.Mijn man wil hij soms s'morgens geen kus geven. Maar als m'n man alleen met hem is, is er niks aan de hand. Wie heeft er advies??? Hij is ons enige kind, wel een gevoelig kind, maar wel heel sociaal met andere kindjes gelukkig.
Ik zou er niet op letten en gewoon streng en consequent blijven. Isabella doet het ook als we samen zijn. Dan probeert ze het uit. op 1 lijn blijven dus. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best streng ben en een drammer. Het is bij mij vaak nu of nooit. Dus luistert ze niet gelijk dan kan het voor haar betekenen dat het helemaal niet meer doorgaat. en dat weet ze nu van mij. Ze luistert dus eigenlijk altijd.
hoevaak zeggen jullie dan wat tegen je peuter? Ik zegt dan we gaan nu eten kom je aan tafel? T. nu komen we gaan eten, en soms moet ik dan nog 2x roepen. Ze komt uiteindelijk wel en ze is niet dwars ofzo maar ze neemt gewoon de tijd ofzo. En ik zie er eigenlijk geen kwaad in ofzo.. dat ik een paar keer moet roepen... maar soms dan verhef ik ff mn stem e ndan kom ze wel. Maar zou ik daar dan meer mee moeten? En dat uitproberen.. ja dat ken ik ook wel, heledag is het mama mama mama en nix met papa maar dat hebben we snel opgelost zodra ze alleen mama wil doet papa het juist.. en dat gaat prima.. verder negeren we dat gedrag vooral.
Hier moet ik ook soms een paar keer iets vragen voordat hij het doet. Hij heeft ook vaker dat ie gewoon doet alsof hij mij niet hoort, beetje uitdagen. Dan lach ik er ook maar mee want af en toe een beetje gekkigheid mag ook wel. Hij doet het ook niet vaak dus. Uittesten gebeurt hier ook regelmatig. Vooral wanneer er anderen bij zijn pfff. Dan luistert hij echt voor geen meter. Blijft zelfs niet in de hoek staan Ik merk wel dat hij het beste luistert als ik alleen met hem ben. Dan is hij ook heel lief voor me en komt heel vaak knuffelen. Als papa erbij is is dat een stuk minder en luistert hij ook slechter.
Als we gaan eten komt hij altijd wel meteen hoor, maar het zijn meer de dingen, kom we gaan weg, pak je schoenen en je jas.
Ik herken het wel,Floortje doet het ook.Meestal zeg ik als je nu niet komt dan.....moet je je eten koud opeten of dn geen verhaalte voor het slapen gaan. Net nog floortje wou haar drinken niet op drinken dan zeg ik..Je drinkt nu de beker leeg want anders gaat de tv uit.Dan weet z niet hoe flug ze de beker leeg moet drinken.Wat vandaag ook is gebeurd floortje pakt haar 3e speeldingetj uit de speelmand en dan zeg ik je mag hier best mee spelen maar dan gaan we eerst het andere speelgoed opruimen. En als Floortje echt niet wil luisteren dan ga ik tellen tot drie en al ze dan niet luisterd moet ze op de gang zitten.Zodra ze van de gang mag komen leg ik haar wel uit waarom ze daar heeft gezeten en dat ze numoet beloven goed te luisteren want anders gaat ze weer op de gang.
ik ben heel erg fan van het boek 'how2talk2kids' (zie www.how2talk2kids.nl ) heb het boek al een jaar in huis en we pakken het er vaak weer ff bij als we zelf gefrustreerd raken van het typische 2jarige gedrag het boek was iedere euro (en meer ) waard
Ik zeg duidelijk rustig en consequent: Kynan, kom we gaan eten. Als hij dan niet komt ga ik hem halen en zeg iets in de trant van : Even luisteren, mama heeft je geroepen dus dan moet je komen. Eigenlijk gaat het heel goed, hij luisterd altijd goed.
Hier ook zo hoor en dan is hij pas 2 (bijna dan) wat hier op zich wel goed helpt is 10 min van te voren zeggen: Quinn over 10 min gaan we..... na 5 min zeg weer van Quinn over 5 min gaan we... Dan komt het niet zo als donderslag bij heldere hemel zeg maar. Want als ik gelijk zeg Quinn we gaan weg dan is hij er nog niet aan toe, word hij boos of hij wil niet, hij kan die omschakeling niet maken zeg maar.