Lawaaierige kat!

Discussie in 'De lounge' gestart door Oek oek, 21 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Nog even een vraagje voor de kat-kenners onder ons.
    Ik ben er inmiddels achter dat die kat niet gecastreerd is, en onze baloe is dus niet gesteriliseerd. Is het dan vrij zeker dat ze zwanger is?
    Stel dat baloe niet krols/loops (hoe heet dat bij een vrouwtje), kan het dan alsnog zijn dat die krolse kater haar erg interessant vind en haar wel probeert te dekken? Of wil ie dat alleen als baloe ook in haar "periode" zit?
    Wil even inschatten hoeveel kans er is dat ze zwanger is :(

2. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Een poes laat zich alleen dekken als ze krolsch is, daarbuiten dan zal ze de kater wel van zich af slaan. Als ze gedekt is dan is het bij poezen zo dat ze pas na de dekking hun eisprong krijgen. Grote kans dat als ze gedekt is tijdens de kroslheid dat ze zwanger is. Dit kun je zien 3 weken na de vermoedelijke dekking. Dan zijn haar tepels erg rood en gezwollen.

3. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Oke dankje!
    Het viel ons op dat de kater haar steeds bespringt maar dat baloe dan fel van zich afslaat...
    Ik hoop het maar!

4. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Een assertief Baloetje dus! Mocht ze toch.. eh... preggie zijn, wil ik wel een katje adopteren hoor!

5. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    :) oke, deal

6. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Idd gewoon een emmer water erover heen.
    Wij hebben een achterbuurvrouw die helemaal gek wordt als een van onze katten bij haar in de tuin zit.
    Dus hebben we gezegt dat ze er van ons een emmer water overheen mag gooien ( alleen in de zomer !) als ze het zo erg vind. Maar dat durft ze dan weer niet.

7. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Bloemetjes en bijtjes voor katten:

Een poes heeft een geinduceerde ovulatie. Dat wil zeggen dat de dekking door de kater de ovulatie opwekt. Daarom is er ook meteen en zeer grote kans op dracht.
    Een dierenarts die zegt dat ze eerst krols moet worden voor ze gesteriliseerd mag worden is te lang niet op nascholing geweest (is dan ook vast geen jonge dierenarts?).
    Het is pertinent onjuist:
    Poezen die al jong (voor de krolsheid) gesteriliseerd worden hebben een kleinere kans op het later ontwikkelen van tumoren van de melkklieren.
    De poezenpil is rotzooi: al na een paar weken gebruik kan je (als dierenarts tijdens operatie) veranderingen aan de baarmoeder zien als gevolg van het gebruik ervan. Het langdurig gebruiken van de poezenpil vergroot de kans op het ontstaan van melkkliertumoren en baarmoederontsteking.

Kortom: dinsdag bellen voor een afspraak voor sterilisatie!

8. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Tegenwoordig worden poezen ook wel gesteriliseerd als nog krolsch zijn. Heeft mijn zus ook gedaan en dat ging prima. Omdat het daar wat beter doorbloed is doen dierenartsen het soms niet, maar het kan wel gewoon hoor. Zou gewoon even aan jou dierenarts vragen wat het beleid van hun is.

9. Oek oek

Oek oek Fanatiek lid

16 aug 2006
    1.461
    0
    0
    Groningen
    Ja idd..
    Nog iemand een tip om een verwilderde kat te vangen? :)
    Heb nu de bench van de hond buiten staan, met voer erin voor de kat, een draadje eraan naar het raam, en als ie er dan ingaat kan ik het draadje aantrekken.. hahah
    dat beest is echt niet te vangen.
    De dierenambulance had ook wel opties, maar niet als die kat zo ver weg is steeds

10. Timzijnmama

Timzijnmama Fanatiek lid

20 dec 2007
    2.109
    0
    0
    Onze poezen zijn ook met 6 maanden al 'geholpen' hoor. Adviseerde de dierenarts juist!
    En omdat ze ons ook vanaf een uurtje of 6 wakker houden omdat ze eten willen of in de slaapkamer, staat er bij ons een plantenspuit klaar, die ze helaas tegenwoordig al zien aankomen ;)

11. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Poezen vanaf 6 maande steriliseren is hartstikke slecht, en dat al helemaaaaaaaal met katers. Als je ze binnen houdt kan je dit beter met een jaar doen. Het is beter om poezen eerst 1 keer krols te laten worden voor je ze laat helpen. Als je dit niet doet is de kans op baarmoederhalsontstekingen 10x groter als dat je het bij een jaar laat doen.

Ik heb 4 katten, van het ras Maine Coon, en die heb ik pas met 1,5 jaar laten steriliseren, toen waren ze allemaal 1 keer krols geweest.
    Mijn katten komen ook niet buiten.

Als je kat vanaf kleins af aan buiten komt is het anders, dan kan je het beter vanaf 6/7 maanden doen. Poezen worden doorgaans met 9 maanden voor de 1e keer krols.

Katers kan je beter een jaar mee wachten, als je ze voordat ze een jaar zijn laat castreren heb je een grotere kans op een plaskater omdat de pisbuis dan niet volgroeit is waardoor de kat grotere kans op nierstenen heeft en doorgaans een plaskater wordt en tegen je muren aan gaat sproeien.

on: Gewoon aan de andere kant van het huis in een kamer zetten.

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik hoop dat mensen die "onzin" nu eens wel geloven, dan zouden er een hoop poezen zijn zonder baarmoederproblemen.

En ja, natuurlijk kan je je poes met 6 maanden laten steriliseren zoals jij doet, maar ELEKE dierenarts, OOK een vriend van mij die dierenarts is, zegt dat het SLECHT is. De fokkers van mijn 4 raskatten hebben het ook ten strengste afgeraden, er zijn onderzoeken naar geweest, artikelen etc. Het is gewoon SLECHT, klaar.

En ik ben blij dat ik zie van mij pas met 18 maanden heb laten steriliseren.

13. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Devilschase:
    Alleen al aan je leeftijd kan ik aflezen dat jij geen 8 jaar diergeneeskunde hebt gestudeerd. Dat kan ik verder aflezen aan het feit dat het inhoudelijjk onjuist is wat je opschrijft.
    Ik ben wel dierenarts en kan je vertellen dat de onderzoeken die er zijn juist aangeven dat vroeg steriliseren beter is. Ik heb deze onderzoeken gelezen, jij blijkbaar niet.

Poezen die gesteriliseerd zijn kunnen geen last meer krijgen van hun baarmoeder omdat deze tijdens de sterilisatie in zijn geheel is weggenomen. In het geval alleen de eierstokken zijn weggenomen blijkt ook dat de baarmoeder, die er dan dus nog wel zit, niet meer voor problemen zorgt. Dit heeft te maken met het wegvallen van de hormonale invloeden (die zijn er dus wel bij niet gesteriliseerde poezen en daarom dat zij nog wel last kunnen krijgen van baarmoederontstekingen).

De reden waarom fokkers adviseren poezen pas laat te steriliseren heeft eerder te maken met hun wens om, als het een mooie poes is, er nog een nestje mee te fokken en zo een goede lijn in stand te houden!

In het verhaal over plaskaters heb je ook iets niet goed begrepen: De term plaskater wordt gebruikt voor katers bij wie in de penispunt een prop is vastgelopen bestaand uit ontstekingsmateriaal, eiwit, blaasgruis, etc. met als gevolg dat de kat niet meer kan plassen (kurk op fles-idee). Dat heeft dus helemaal niets te maken met nierstenen en ook al niet met sproeien. Het klopt wel dat dit probleem vaker wordt gezien bij gecastreerde katers dus dat zou hooguit pleiten voor het later casteren van katers. Dan heb je echter weer kans op het ontstaan van sproeigedrag (als de kater hormonaal volwassen wordt) en dat probleem is als het eenmaal bestaat niet altijd meer op te lossen door dan te castreren. En een sproeiende kater in huis is voor weinig eigenaren een houdbare situatie!

Het kan zijn dat je de dierenarts met wie je bevriend bent verkeerd hebt begrepen, maar als dat niet het geval is verleen je hem een gunst door hem te wijzen op zijn onjuiste advies. Als hij gedateerde informatie aan eigenaren uitgeeft kan hem dat uiteindelijk op klachten en zelfs tuchtzaken komen te staan!

Ik ben zelf van mening dat het uiteindelijk aan de eigenaar is om te beslissen of en zo ja wanneer ze hun poes laten steriliseren. Maar de afweging daartoe moet wel gemaakt worden op basis van juiste en hedendaagse informatie!

14. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Mijn stiefvader is toch al 20 jaar dierenarts, en gaat naar bijscholing en is net als de meeste goede dierenartsen overtuigd van het castreren en sterilliseren met 6 maanden. In amerika krijg je geen kittens mee die niet geholpen zijn, daar gebeurd het al met 10 weken.
    Overigens knap dat poezen baarmoeder problemen hebben als deze verwijderd is!

15. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.158
    8.135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    De baarmoeder wordt niet altijd verwijdert hoor...

16. Whabbit

Whabbit Fanatiek lid

22 feb 2008
    1.253
    24
    38
    Klopt, zie mijn eerdere verhaal, maar lees ook wat ik daarna schrijf: als de eierstokken eruit zijn geeft de baarmoeder (als die dus is blijven zitten) geen problemen meer. En dat is waar het om gaat!

Deel Deze Pagina