Alle voedingsmiddelen en medicijnen komen via het bloed en de melk van de moeder uiteindelijk in de darmen en de bloedbaan van het kind terecht. Daarom moet je ook uitkijken met allergene produkten en zie je dus dat de moeder ook op een koemelkvrijdieet moet bij een koemelkovergevoeligheid. Ik eet geen ei meer sinds ik weet dat mijn zoontje behoorlijk heftig op ei reageert. Als de moeder natuurlijke laxeermiddelen neemt als pruimen of lactulose (suikers) zal dit geen effect hebben op de stoelgang van de baby. Van antibiotica is het echter bekend er een grote kans bestaat dat een jonge baby/een baby die nog vaak gevoed wordt daar diarree van krijgt. Interessant: Mate van opname en afbraak Via de melk komt het geneesmiddel in maag en darmen van de baby terecht. Net als bij volwassenen kunnen de deeltjes daar worden opgenomen in het bloed van de baby en zich verspreiden. Ook bij baby's zijn lever en nieren verantwoordelijk voor de afbraak en het verwijderen van het middel uit het lichaam. Er zijn echter een paar belangrijke verschillen ten opzichte van volwassenen: Het legen van de maag duurt bij baby's langer. Door spugen raken ze een deel van het geneesmiddel weer kwijt. Daartegenover staat dat het darmoppervlak van een baby relatief groter is dan van een volwassene. De darmwand van pasgeborenen laat in verhouding grotere deeltjes door. Dit heeft alles te maken met de mogelijkheid die ze moeten hebben stoffen die belangrijk zijn voor de afweer en die ze via de melk binnenkrijgen, op te nemen. Pasgeborenen hebben minder spijsverteringsenzymen. De lever is onrijp en breekt vaak minder medicijn dat uit de darm komt af voordat het de algemene bloedcirculatie bereikt. Een ander verschil is dat de eiwitten in het bloed van pasgeborenen nog niet in staat zijn veel geneesmiddel te binden. Samen heeft dit tot gevolg voor dat de hoeveelheid vrij geneesmiddel die gaat circuleren in het bloed van de baby in verhouding hoger is dan bij een volwassene. Daar komt bij dat naast de lever, ook de nieren van pasgeborenen nog niet zijn volgroeid. Pas na een paar maanden hebben deze organen dezelfde capaciteit als bij volwassenen. Dit betekent dat baby's sommige geneesmiddelen niet zo snel weer kwijtraken. Als de moeder alweer een volgende dosering heeft ingenomen voordat de baby alles heeft kunnen afbreken zal de hoeveelheid geneesmiddel in het bloed van de baby steeds een beetje toenemen. borstvoeding.com
Fyto = plant. Oa soja en lijnzaad bevatten dus plantaardige oestrogenen. Die zijn veel minder sterk dan lichaamseigen oestrogenen, maar kunnen de boel wel behoorlijk in de war schoppen (vruchtbaarheid oa). Toch zijn er ook studies die beweren dat ze gezondheidsvoordelen op kunnen leveren. Maar ik hoef geen extra oestrogenen. Runderen en varkens (uit de bio-industrie) krijgen veel (gemanipuleerde) soja te eten. Twee redenen dus voor mij om enkel en alleen biologisch vlees te consumeren waarvan ik 100% zeker weet dat deze dieren geen soja gegeten hebben. Ik heb wel een link voor je wat het met varkens doet die soja te eten krijgen. Voor varkens kunnen de effecten variƫren van meer terugkomers, schijnzwangerschap, embryonale sterfte, kleinere worpen, meer doodgeboorten tot fysieke veranderingen aan het geslachtsapparaat zoals zwelling en roodheid van de vulva, vergrote uiers en tepels, en rectum- en vaginaprolaps. Ik heb ook nog wel een artikel op mijn externe harde schijf staan over een onderzoek dat gedaan naar vruchtbaarheidsproblemen onder vrouwelijke bodybuildsters die iedere dag eiwitshakes op basis van soja consumeerden. Dar word je niet vrolijk van.. Hier een linkje, er valt genoeg te vinden op internet over zowel de na- als voordelen van fyto-oestrogenen. Food-Info.net : Soja
Daarnaast zijn er laxeermiddelen die niet in de bloedstroom van de moeder worden opgenomen en zo dus ook niet in de moedermelk terecht kunnen komen.
Heb je met je huisarts toevallig gehad over movilocon oid? Op Farmacotherapeutisch Kompas staat dat gebruik hiervan tijdens lactatie kan worden overwogen. Naar wat ik weet werkt het lokaal door je ontlasting zachter te maken, maar misschien weet je huisarts hier meer over.
Ik denk dat je eerst goed naar de 4 v's moet kijken en dan pas uit moet gaan wijken naar drastischer middelen als Movicolon oid, wat overigens in geringe mate wel in het bloed wordt opgenomen, daarom luidt het advies: "kan overwogen worden".
Bedankt voor de reacties! het gaat weer een stukje beter. Ga het eerst proberen gewoon met m'n 'gewone' eten te redden. Anders haal ik wel even roosvicee laxo of lactulose. Ben hier niet mee naar de huisarts geweest, daar kom ik bijna nooit