Beste verloskundige, Ik ben sinds drie maanden bezig met zwanger worden. Vorige week had ik het gevoel misschien zwanger te zijn, maar je lichaam kan je voor de gek houden natuurlijk. Afgelopen zaterdag moest ik ongesteld worden, en dit werd ik ook in de loop van de middag. In de nacht op zondag brak het pas echt goed door. Ik verloor eerst wat slijm vermengd met bloed, later werd het gewoon rood. En ik begon stolsels te verliezen, de ene groter dan de ander. En vandaag zelfs een stolsel (glad, maar ballonachtig) zo groot als een euro. Ik verlies nu ook wat meer bloed dan normaal. Vooral die stolsels vind ik erg raar, want dat heb ik normaal nooit, ik schrok er daarom ook van. Is dit normaal, kan dit gewoon wel eens? Of kan het zijn dat ik toch pril zwanger was, en dit nu heb verloren? Ik maak mij gewoon een beetje zorgen. Buikpijn heb ik niet, alleen zaterdag had ik menstruatieachtige krampen, zoals ik altijd heb bij een net beginnende of komende menstruatie. Ik moet er nog wel bij zeggen, dat ik zondagochtend vroeg wakker werd met enorme hoofdpijn en hoge koorts. Waarschijnlijk een flinke griep erbij, waar ik nu nog een beetje last van heb. Ik zou graag willen weten wat dit kan betekenen en of dit normaal? Of moet ik langs de huisarts. Met vriendelijke groet, PukjePuk
Hallo, Het kan zijn dat je een vroege miskraam hebt gehad maar dat weten we nooit zeker omdat je geen bewezen zwangerschap hebt oftewel je hebt geen positieve test. Het kan ook zijn dat je menstruatie nu heftiger is omdat je geen pil menstruatie meer hebt. Hou het bloedverlies in de gaten wordt het extreem veel dat je het idee hebt dat je leeg loopt neem dan contact op met je huisarts. Groetjes Ineke
Beste Ineke, Bedankt voor uw reactie! Het moet helaas eerder het eerste zijn geweest, want de pil gebruik ik al een tijdje niet meer. Een heel vroege miskraam dus. Ik wilde eerste dat alles weer op orde kwam zeg maar en dat alles beter te berekenen is. De laatste vijf maanden heb ik een stabiele cyclus van 29 dagen. Het bloedverlies valt sinds vandaag heel erg mee, normaal voor een vierde of vijfde dag. En er komen geen stolsels meer. Mocht het een zeer vroege miskraam zijn geweest, heb ik een meer verhoogde kans op herhaling? Of niet? Ik hoop van niet. Groeten, PukjePuk
Hallo, Nee na een miskraam heb je geen verhoogd risico op weer een miskraam. Maar we zullen nooit met zekerheid kunnen zeggen of dit een miskraam was, want we hebben geen positieve test het kan ook een menstruatie zijn die heftiger is dan normaal. Groetjes Ineke