Hi! Wij zijn in blijde verwachting van een dochter (verwacht in maart) Wij vinden de naam Lea(h) erg mooi maar twijfelen over de schrijfwijze. We willen het "Nederlands"'uitspreken dus als Lee-ja. Lea lijkt logischer omdat je de h niet uitspreekt en het dus de meest logische schrijfwijze is. Maar om de een of andere reden vinden we de h erachter mooier "geschreven" Maar goed geeft dat ook niet meer verwarring in de uitspraak? Daarom even een poll wat jullie denken!
Met die uitspraak sowieso Lea. Vind ik veel mooier staan dan met een h erachter ook, veel helderder. En bij de versie met h lees ik het op z'n Engels. Dus Lea, super mooi
Bij Lea zonder H zie ik een brildragende vrouw van begin 60 voor me, met kort pittig kapsel. Bij Leah met een H een vlotte jonge meid. Ik weet niet waarom
Haha ik snap het. Nou heb ik dat niet omdat ik een hippe meid ken die Lea heet. Daarbij krijgen wij natuurlijk een leuke vlotte dochter dus dan hebben mensen die associatie niet meer 😜 Maar ik begrijp dat het een naam is waar je van moet houden of niet. Wij houden van tijdloze korte Nederlandse namen. Het past ook bij de naam van ons eerste kind.
Ik zou voor Lea gaan. Zo geschreven, spreek ik de naam uit zoals jij wilt. Leah, met Engelse uitspraak, vind ik persoonlijk wel mooier.
Andere schrijfwijzen zoals Leya of Leia vind ik nog verwarrender (want hoe schrijf je het? Hoe spreek je het uit?)en ook niet passend bij de naam van ons eerste kind. De Engelse uitspraak vind ik mooi maar niet passend in Nederland want dan is het hier, in Nederland, gewoon Lia en dan zie ik juist weer (zoals Shart zo mooi zegt) een dame met bril en een kort pittig kapsel voor me.
Ik vind Leah echt heel mooi! En zou dat ook gewoon uitspreken zoals jullie willen, denk ook dat mensen dat snel genoeg leren als jullie dat mooier vinden =)
In de meeste gevallen zou ik zeggen zonder maar in dit geval vind ik het met 'h' mooier staan, misschien ook wel om wat Shart86 zegt...en Leah blijft voor mij Lee-ja.
Toen ik je bericht nog niet had gelezen dacht ik meteen: Lea spreek ik uit als Lee-ja Leah als Lie-ja Dus.. als Lea 😊
Prachtige naam. Zou de tweede naam worden van onze tweede dochter, maar dat werd Loïs. Ik zou zelf Leah schrijven, dat vind ik mooier.