Dames, voor het ledikantje heb ik een matras van 10 cm dik. Maar we leggen de beeb de eerste weken in een cosleeper bij ons op de kamer, dus echt voor de eerste tijd. Is 5 cm dik dan voldoende?
Zo'n kleintje weegt zo weinig dat de dikte van het matras weinig uitmaakt volgens mij. Het matrasje van onze kinderwagenbak (die wij gebruiken als wieg) is ook maar een cm of 5 dik. Volgens mij is dat vrij standaard, ik heb tenminste nog nooit een wieg gezien met een dik matras. Ik vond dit via google: Neem geen matras die te zacht is! Een matrasje mag niet meer dan 2 cm diep inzakken als de baby erop ligt in verband met de ondersteuning van de wervelkolom. Zodra kinderen kunnen lopen, biedt een zachte matras te weinig steun bij het lopen, springen en staan. De kleine voetjes zinken dan te diep in de matras. Een minimum dikte van 7 cm is voor een kinderwagen of wieg door de tegenwoordig gebruikte materialen niet meer van toepassing. Een baby heeft nog zo weinig gewicht dat een matras van minimaal 7 cm dikte niet nodig is. Stevigheid en luchtdoorlatend vermogen is veel belangrijker. Een veilige slaapomgeving voor je baby
Ik had een matrasje van 4 cm besteld via de site waar ik ook mijn wiegje vandaan had, ik dacht lekker handig alles in 1 keer. Maar vond het matrasje vies tegen vallen. Veelste zacht, liet een plek achter van waar hij gelegen had en ons mannetje was erg licht dus daar lag het ook niet aan. Uiteindelijk hebben we een stevig matrasje gekocht van 10 cm. Daar ligt hij heerlijk op.
hier een van 6 of 7 cm en dat is meer als genoeg hoor zeker voor de eerste 6 maanden. ons meisje ligd sinds kort in haar ledikant omdat de wieg niet meer paste maar ze lag er prima op
In een wiegje is 5cm vaak echt wel de max qua dikte. Je zit vaak ook met de hoogte van het wiegje. En in een wiegje komt zo weinig gewicht voor zo'n korte tijd dat 5cm echt meer als voldoende is. Wat wel belangrijk is, is regelmatig het matrasje alle kanten uitkeren om lig kuiltjes te voorkomen omdat wiegmatrasjes vaak gemaakt zijn van een polyether vulling.
Ik vond 5 cm echt te dun aanvoelen. Vast meer voor mijn gevoel dan dat het iets uitmaakte voor de baby, maar ik dacht dat het advies was minstens 6 cm. Dat zou ik dan ook aanhouden. En als ze naar hun ledikant gaan, zou ik uitgaan van minimaal 8 cm en liever nog wat meer. Ik heb wel eens een matrasje op maat laten maken. Stukje polyether van gewenste dikte in de juiste vorm laten snijden, kostte maar 10 euro. Van een badstof hoeslaken heb je zo een goede overtrek gemaakt. Let op: die moet wel echt goed strak eromheen zitten.
Op de uitzetlijst van de kraamzorg staat ledikantje met stevige matras van 8-10 cm. Voo rhet ledikant hebben we dat wel, maar een wiegmatras die zo dik is bestaat volgens mij amper, of je zou m zelf moeten maken idd. Ik heb even gevoeld en erop gedrukt, hij is niet zacht, heb niet het idee dat de baby er straks helemaal in een kuil in ligt ofzo. Lijkt me trouwens ook wel raar dat zulke matrasjes worden verkocht, het was niet de goedkoopste die je kon kiezen, ook niet de duurste, maar die was ook maar 5 cm dik...
Ik had ook een dun matrasje in de wieg,na een week heb ik bij de prenatal een nieuw en dikker matrasje besteld want als ik de kleine man uit zijn wiegje halen zag je zijn hele lichaampje in het matras afgerukt staan. Sietse was dan ook wel vrij zwaar en lang als pasgeboren baby moet ik zeggen.