Leaseauto en zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door lady1978, 12 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lady1978

lady1978 Lid

14 jun 2009
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Ik heb een vraagje aan jullie. Ik rijd nu een leaseauto die ik ook prive gebruik. Nu moet ik deze waarschijnlijk inleveren tijdens mijn verlof. In mijn contract staat dat ik bij afwezigheid van meer dan 2 mnd geen recht heb op een leaseauto. Kan dit zomaar? Ik betaal er toch flink wat voor? En dan heb ik opeens 4mnd geen auto, wat voor mij echt geen optie is.... dus dan moet ik opeens wat kopen...

Een leaseauto is bij ons niet verplicht, als ik nu wil stoppen met de leaseauto, kan dat zomaar ten alle tijden?

Weten jullie of er nog meer opties zijn?
    Ik ben benieuwd!

2. Dithje

Dithje VIP lid

19 sep 2009
    5.506
    0
    0
    HR Adviseur
    Overijssel
    Hoi,

Bij onze organisatie kennen wij ook het gebruik van een leaseauto. Wij krijgen de keuze, of leaseauto inleveren gedurende het verlof of een dubbele eigen bijdrage betalen. Wellicht dat je dit als optie kunt aanhalen bij je werkgever?

Heeft jouw werkgever in zijn arbeidsvoorwaarden danwel cao opgenomen dat ze de leaseauto mogen innemen bij zwangerschapsverlof en/of ziekte?

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Bij mijn vorige werkgever gold dezelfde regel. Of inleveren, of dubbele eigen bijdrage. Eigenlijk vind ik het best heel logisch. Het is een extra die je gebruikt voor je werk, en waar je als bonus (al moet je wel je eigen bijdrage betalen) prive gebruik van mag maken.

4. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Hier mocht ik gewoon mijn hele zwangerschapsverlof (+maanden voor en na verlof dat ik thuis zat ivm BI, totaal meer dan 1 jaar) mijn auto mogen houden zonder extra bijtelling. Bij ons staat ook vermeld dat je bij ziekte geen recht hebt, maar daar doen ze dus niks mee. Vind het ook wel heel raar dat je voor 4 maanden een auto zou moeten kopen.

Denk dat het wel mogelijk is dat je je lease-auto dan helemaal weg doet, als je dan toch een zelf moet kopen en die voor prive gaat gebruiken.

Zou ff langs P&O gaan als ik jou was en de mogelijkheden navragen.

O en ik vind het niet zozeer een bonus, maar een secundaire arbeidsvoorwaarde (wat het ook is). Net zoals uitgebreider pensioen, collectieve ziektekosten etc.

5. lady1978

lady1978 Lid

14 jun 2009
    84
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi,

Helemaal duidelijk! Ik loop wel even langs pz. Ik denk dat ik hem gewoon probeer in te leveren. Ik hoop dat dat kan. Want na mijn verlof betaal ik dus ook een flinke eigen bijdrage omdat ik minder ga werken. Dus dan is het zo en zo niet meer aantrekkelijk!

gr

6. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    wat vreemd, lijkt mij juist dat als de auto dan 4 maanden 'stilstaat' dat je juist 4 maanden minder bijtelling zou moeten betalen aangezien je hem niet gebruik mag toch!?

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Leaseauto's kunnen tweeledig gegeven worden:
    - als functioneel arbeidsmiddel (en dus geen secundaire arbeidsvoorwaarde). Als je niet werkt, is het logisch dat je deze moet inleveren. Gezien het feit dat de duur van je afwezigheid beperkt en te overzien is, lijkt het logisch dat een regeling getroffen moet kunnen worden met de werkgever (bijvoorbeeld de dubbele bijdrage etc)
    - als onderdeel van je arbeidsvoorwaardenpakket (dus niet persé functioneel maar als onderdeel van je onderhandelingen). Deze auto hoef je eigenlijk nooit in te leveren. Je verliest je recht hierop niet bij ziekte of andersoortig verlof omdat je ook je salaris niet verliest.

Een auto mag eigenlijk nooit een verplichting zijn dus inleveren moet eigenlijk altijd een optie zijn. Hierbij kan wel de voorwaarde zijn dat je maar een maximaal aantal km mag declaren etc

8. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    bel de belastingdienst! heb ik ook gedaan. Goede uitleg. Je betaald aardig wat voor een leasbak - ik zo'n 450euro netto berekend - voor een kalenderjaar. Bij ziekte hoef jeje auto niet in te leveren. mag wel. dan moet je je werkgever je werkauto laten intrekken, dan is ie niet meer beschikbaar en wordt je bijtelling stop gezet. Totdat je weer zal rijden.

Succes !

9. NiekyN

NiekyN Fanatiek lid

5 nov 2009
    2.191
    0
    0
    Personeelsadviseur
    Twente
    Heb jij een leaseovereenkomst getekend? In sommige leaseovk's staat benoemd dat als jij je auto inleverd voordat de officiele leasetermijn van de auto voorbij is je dan een bedrag moet gaan betalen. Soort van afkoopsom.

Wat in de reacties even vergeten wordt is dat een auto door een werkgever gehuurd/geleasd wordt voor een langere periode. Dus wg betaald per maand een x bedrag aan de leasemaatschappij. Indien de auto 4 maanden lang stil staat is dit voor werkgever een duur grapje. Vandaar dat vaak in de overeenkomsten een artikel staat dat deze ingeleverd dient te worden als wn langer dan 2 mnd niet actief is. (hetzij ziekte, hetzij zwangerschap). De auto kan dan weer ingezet worden op andere plekken in de organisatie.

10. Tonneke

Tonneke Niet meer actief

Bij ons was het inderdaad ook zo dat bij langer dan 2 maanden je hem moest inleveren. Dit was echter wel ziekte en bij zwangerschapsverlof weten ze dat je weer terug komt (meestal wel dan). Ik mocht hem gewoon houden en heb ook niks meer hoeven te betalen.

Heb je het al nagevraagd?

Deel Deze Pagina