Kleine auto 2000,- Grote auto 16.000,- Allebei 2e hands. Alles zelf in 1x betaald. Voor de grote wel echt gespaard.
Onze auto is tweedehands en 3 jaar terug voor €1250 gekocht. Rijd al 3 jaar zonder grote mankementen. Ding is nu 18 jaar oud Maar hoop toch dat ‘ie nog eventjes mee gaat.
Een huis is een primaire levensbehoefte en een auto niet... Een hypotheek is naar mijn idee dat ook verstandiger dan huren omdat je het huis uiteindelijk koopt. Maar als je het zo graag wilt weten, 1/4e deel van ons huis is inderdaad hypotheek, de enige 'lening' die ik goedkeur (valt ook nog wat van terug te halen bij de belastingdienst), maar waar ik ook zo snel mogelijk vanaf wil.
Hier veel auto’s gehad onder de 5000,- en nu de laatste keer 1 boven de 5000,-. Persoonlijk zou ik niet snel voor lease kiezen. Ondanks dat we beide een vast contract hebben, wil ik geen risico lopen dat mocht 1 van ons het werk kwijtraken dat we dan krom moeten liggen voor de leaseauto (bij wijzen van spreken) of spaargeld moeten gebruiken. Mocht je niet snel weer ander werk hebben, dan valt een uitkering van uwv vaak een stuk lager uit dan verwacht (70% van je gemiddelde maandloon over een jaar berekend, daar 8% vakantiegeld vanaf en daar de loonheffing vanaf). Een tweede auto hier zou 1 onder de 5000.- zijn. Waarschijnlijk ver eronder
Wij hebben 2 2e handsauto’s boven de 5000. Een auto om naar het werk te gaan en 1 gezinsauto. Lease is niet handig ivm een huis wat we net hebben gekocht. Is ook duurder natuurlijk, daarentegen rij je wel een nieuwe auto met alle gemakken van de tegenwoordige tijd. Dat lijkt ons ook wel fijn. Een nieuwe auto is nu onbetaalbaar voor ons.
Mijn man rijdt een auto van de zaak (geen lease). Hij betaalt wel bijtelling (14%), maar voor dat geld kunnen wij privé echt deze auto niet betalen. Belasting, afschrijving, verzekering, brandstof, onkosten.. En dan ook nog de aanschaf van een auto. Wij mogen trouwens zoveel rijden als we willen. Als het termijn van deze auto verloopt, kan het zijn dat mijn mans werk geen auto van de zaak meer verstrekt. Dan krijgt mijn man in plaats daarvan opslag, zodat we privé een auto kunnen leasen. Of kopen natuurlijk. Maar het gemak van een lease-auto vinden wij toch wel erg fijn. Daarnaast heb ik een tweedehands (hele oude) auto. Maar die kan goed een week niet gebruikt worden. Deze auto loopt op z'n einde en moet binnenkort gekeurd worden. Kan zijn dat er dan voorlopig geen tweede auto komt.
ik rij een leaseauto van mijn werk die we ook privé mogen rijden. Dit is dan ook onze meest gebruikte auto. als ik hem niet nodig heb mag mijn man hem ook gebruiken. Mijn man heeft een tweedehands auto van onder de 5000€ voor woon-werkverkeer. Hij heeft overigens een tic om ieder jaar een andere auto te willen kopen. Maar dat vind ik echt zonde geld dus die tic onderdrukt hij nu maar even
Wij zouden wel tijdelijk meer kunnen rijden, het wordt over de gehele looptijd bekeken, dus als we nu bv een keer ver op vakantie zouden gaan met de auto en veel rijden, betalen we 1 maand meer. Maar blijft de auto de maand erna staan, dan betalen we weer minder. Als we aan het eind van de looptijd onder ons afgesproken ‘limiet’ aan km’s zitten, krijgen we dus zelfs geld terug voor de maanden dat we even piekten.
Wij hebben sinds kort een auto via private lease. We hebben een aantal jaar op rij veel pech met kosten gehad. Wij betalen liever per maand meer, maar weten dan wel waar we aan toe zijn. En we rijden nu een fijne en nieuws auto. Wij hebben voor iets minder km's gekozen. Je betaalt de extra km's die je teveel hebt gereden per jaar aan het eind van het jaar. Dat was in ons geval goedkoper als een hoger aantal km's afsluiten. We zitten er precies tussen.
In ons geval is het vooral goedkoper omdat we dus echt weinig rijden. En een kleine auto. Als we meer zouden rijden - bv naar het werk en terug iedere dag ipv op de fiets - zou het niet meer goedkoper zijn.
Wij hebben er wel eens naar gekeken en voor ons zou het gelijk uitkomen. Ik rij een kleine auto, met weinig kilometers per jaar. Mijn auto is nu 8 jaar oud, ik onderhoud ‘m bij de dealer en dat is niet de goedkoopste. Dus op jaarbasis kwam het op hetzelfde neer. Ik heb nu mijn koopauto nog, maar als die op is, vind ik private lease het overwegen waard.
Kopen, vriendlief heeft een tweedehands auto van ver boven de 5000 (Volvo v60). En ik heb op dit moment een tweedehands auto onder de 5000, echter zal dit in het loop van het jaar gaan veranderen gezien ik veel op de weg zal zijn ivm woon-werk verkeer. Dan zal het ook een tweedehands auto worden van ver boven de 5000 met alles erop en eraan. Daarnaast heb ik nu een 3-deurs auto (citroën C1 uit 2009) en wil ik graag een 5-deurs met zicht op dat er hopelijk gauw een kleine gaat komen. Ik ben ook van mening dat je geen geld uit moet geven wat je niet hebt aan een auto op afbetaling, leasen daarentegen vind ik een iets ander verhaal. Liever spaar ik wat langer door om te kunnen kopen wat van mij wordt.
Maar dan staat hij dus echt heel veel meer stil dan dat hij rijd? Ik zou ook niet veel rijden... maar toch 10.000km pj... en dan kost een auto toch nog €200 Pm en dan heb je het kleinste van het kleinste (denk aan aygo e.d) Als ik daar dan ook nog €120 Pm voor moet tanken kom ik toch al op €350 Pm.... Als ik een aygo zou kopen dan kost me dat incl benzine €200 Pm... Ik begrijp dus echt oprecht niet dat lease goedkoper kan zijn...
Lease via het werk is geen optie hier. En private lease vonden wij verschrikkelijk duur. Dat is alleen voordelig als je een hele kleine auto least en er zeer weinig mee rijdt. Het is gemak uiteraard, maar dat geld hebben wij er niet voor over. Afgelopen jaar binnen 3 maanden 2 auto's gekocht (tweedehands). Een peugeot 308 SW van een jaar oud. En een 107 van 4 jaar oud. Waren bij elkaar tussen de 15 en 20.000 euro kwijt.
Hoe kan die gekochte aygo incl benzine €200,- kosten dan? Neem je de afschrijving wel mee in je berekening?
Ik heb dezelfde situatie als Biny en het verschil is dat ik voor een kleine auto die niet veel rijdt geen gloednieuwe auto ga kopen. Mijn auto is al bijna afgeschreven. Bij een leaseauto betaal je in afschrijving de duurste jaren (namelijk de eerste 4) en dat vind ik zonde, zeker voor een auto die je maar zo weinig gebruikt. Dus daarom is een tweedehands auto kopen veel goedkoper, zelfs als je een relatief nieuwe koopt van 5 jaar oud of zo, wat voor mij een prima optie is, zeker voor een auto erbij. Rekenvoorbeeld bij mij: Een heel oud beestje dat nooit kosten heeft en er nog netjes uit ziet. Maandelijks zo'n 80 euro aan benzine, 3 maandelijks 100 euro aan wegenbelasting, 1x per jaar 100 euro APK en kleine beurt, maandelijk 20 euro verzekering. Geen afschrijving meer. Daar kun je niet tegenop leasen.
Via de zaak rij ik een lease auto, ja ik betaal bijtelling en ik betaal 300 euro per mnd voor een goede 5 zitter, benzine en onderhoud zit erin. Grote beurt kleine beurt, banden etc zelfs ruitenwissers!