Leasen of kopen?

Discussion in 'De lounge' started by Boef12, Apr 29, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
?

Wat voor auto?

1. Private lease

12 vote(s)
    7.4%
  2. Bedrijfs lease

14 vote(s)
    8.6%
  3. 2dehands onder 5000

39 vote(s)
    23.9%
  4. 2dehands boven 5000

81 vote(s)
    49.7%
  5. Nieuw zonder betaalplan

15 vote(s)
    9.2%
  6. Nieuw met betaalplan

2 vote(s)
    1.2%
  1. Ffion

Ffion Fanatiek lid

Oct 23, 2017
    1,750
    2,475
    113
    Female
    Wij hebben een 2ehands auto gekocht van boven de €5.000,—.

Tot een paar maanden geleden hadden we als 2e auto een private lease auto via het werk van mijn man. Hij werkt bij een leasemaatschappij en personeel kreeg/krijgt korting op een private lease. Maar ik vond het echt duur. Nu het leasecontract afliep hebben we besloten niet te verlengen en we hebben nu dus gewoon weer 1 auto.

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Waarom zou ik een nieuwe auto moeten vergelijken dan? ik zou geen nieuwe auto kopen dus ik vergelijk in mijn situatie inderdaad geen nieuwe auto nee want dat is helemaal niet op mij van toepassing.

En dat is nu net het ding... geen ene situatie is hetzelfde... en ik heb je uitgelegd dat het in mijn geval veel duurder zou zijn... want ik wil geen nieuwe auto, zoals jullie hadden

Onderhoud word sowieso al voor gespaard, heb ik ook net ergens geschreven, maar dat word sowieso gespaard, ondanks wel of geen kleine auto erbij, ik ga er niet meer voor sparen.

3. sweetL

sweetL Fanatiek lid

Jul 8, 2014
    2,089
    2,095
    113
    Female
    Brabant
    Dit ja, zo hebben wij het ook berekend. Nieuwe auto+verzekering+pechhulp+wegenbelasting en hoeveel we ongeveer rijden etc.
    Dan maakte leasen of kopen weinig verschil, alleen als we nu pech hebben of schade of er is wat dan heb ik gelijk een vervangende auto onder mn kont en ik hoef verder nergens over na te denken van evt plotselinge extra kosten oid.

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    maar ik wil helemaal geen nieuwe auto.... dus maak ik ook de vergelijking niet...

Voor MIJ is een aygo goedkoper dan als ik de kleinste auto ever zou leasen.

5. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    Nou niet met de problemen die ik telkens had om maar te zwijgen van de kosten voor de ANWB etc etc.
    Ik ben blij dat ik die zorgen niet meer heb... voor 300 euro per mnd (gelukkig geen aygo, dan kan je beter gaan fietsen).

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Ik beweer toch nergens dat leasen goedkoper is dan een tweedehands auto waarvoor je onderhoud en afschrijving niet meerekent? Natuurlijk is die auto dan goedkoper! Maar in ónze situatie is leasen goedkoper gebleken :)

suus1983 likes this.
  7. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland
    Dat is jouw keuze, maar om een eerlijke vergelijking te maken of leasen duurder of goedkoper is dan moet je dezelfde vergelijking maken en dat kan niet als je dezelfde auto nieuw versus occasion vergelijkt.
    Als ik een degelijke zuinige auto nieuw vergelijk met met dezelfde auto wanneer ik deze koop ben ik aan het eind van de rit ongeveer hetzelfde kwijt. Grote verschil is dat ik bij lease aan het eind van de rit geen eigenaar ben en weer opnieuw begin.
    Dat zou mij niet uitmaken want na 4 jaar ben ik de auto toch zat:roflmao:

Ik snap dat een kleine occasion sowieso goedkoper is dan nieuw, maar dat is appels met peren vergelijken.

8. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    vervelend dat je zoveel pech had met de auto!

9. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Dat kan, dat is heel fijn voor jullie :)
    Mijn oorspronkelijke vraag was alleen maar of je kon vertellen waarom het bij jullie goedkoper was en daar heb ik antwoord op gekregen :)

10. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    [QUOTE="Zonnebloem92, post: 21458983, member: 70362"]Dat is jouw keuze, maar om een eerlijke vergelijking te maken of leasen duurder of goedkoper is dan moet je dezelfde vergelijking maken en dat kan niet als je dezelfde auto nieuw versus occasion vergelijkt.
    Als ik een degelijke zuinige auto nieuw vergelijk met met dezelfde auto wanneer ik deze koop ben ik aan het eind van de rit ongeveer hetzelfde kwijt. Grote verschil is dat ik bij lease aan het eind van de rit geen eigenaar ben en weer opnieuw begin.
    Dat zou mij niet uitmaken want na 4 jaar ben ik de auto toch zat:roflmao:

Ik snap dat een kleine occasion sowieso goedkoper is dan nieuw, maar dat is appels met peren vergelijken.[/QUOTE]
    dat is inderdaad mijn keuze, dus maakt het toch geen reet uit of ik een nieuwe auto vergelijk als ik geen nieuwe auto ga kopen...

Ik maak toch een vergelijking die op mij en mijn situatie van toepassing is... niet op een nieuwe auto die ik toch nooit ga kopen...

11. Zonnebloem92

Zonnebloem92 VIP lid

Dec 4, 2012
    10,846
    4,213
    113
    Female
    Zuid Holland

suus1983 likes this.
  12. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    @Zonnebloem92

per maand is het over het algemeen duurder ja.

Overigens denk ik dat er over het algemeen meer mensen zijn die een 2e hands kopen dan een nieuwe.

DastyQueen likes this.
  13. Marisje89

Marisje89 Fanatiek lid

Jun 10, 2015
    1,667
    205
    63
    Parttime logistiek
    Ik heb een 2de hands onder de 5000 euro. Zelf gekocht. Begint nu een oudje te worden. Golf uit 2004.

Ik heb private lease overwogen.
    Voor mij ben ik duurder uit dan dat ik nu ben met verzekering belasting en benzine. Echt hoge onderhoudskosten heb ik nog niet. Op z’n jaarlijkse apk en z’n beurt en bandjes in dien nodig.

Zou ik nu gaan leasen rij ik nieuwer maar ik ben wel duurder uit. Omdat ik gewoon te weinig km’s rijd en ik tik net de 5000 km in het jaar aan.
    Zou ik meer gaan rijden dan ben ik met leasen veel goedkoper uit.

Ik blijf dus kopen totdat ik ooit meer ga rijden.

14. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

Jan 7, 2013
    5,719
    477
    83
    Wij zijn van de oude stempel; geld wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven. Dus leasen is hier geen optie. Mede ook omdat dit wordt geregistreerd bij de BKR. Ik snap dat het voor sommige een uitkomst kan zijn maar voor ons dus niet. Ik heb gekozen voor tweedehands boven de €5000. Wij kiezen ook bewust voor geen nieuwe auto omdat deze teveel afschrijft na aanschaf.

Juul75 and Manque like this.
  15. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Ik rij een enorme Landrover, denk niet dat de private lease tarieven daarvoor gunstig zijn haha.

2littlemonkeys and Biny like this.
  16. Betsy

Betsy Niet meer actief

Die rijdt mijn man ook (zakelijk). En het is dat het wordt betaald door zijn werk, maar anders zou je er zo een potje om kunnen janken :roflmao:

17. mel78

mel78 VIP lid

Feb 12, 2008
    8,320
    242
    63
    Wij hebben de afgelopen maanden echt alles onderzocht en berekend. Uiteindelijk hebben we een auto gekocht met een klein gedeelte afbetaling. Is deze afbetaald is de auto gewoon van ons. Bij lease betaal je heel veel en na 5 jaar is de auto nog niet van jou.

18. Manque

Manque Niet meer actief

Precies dit. Ik ga geen persoonlijke lening (wat private lease gewoon is) afsluiten voor een auto. Ik spaar en koop een auto ter waarde van het bedrag dat ik eraan kan en wil uitgeven. Wat in ons geval een tweedehands Fordje was van 2000,- euro waar we inmiddels al 8 jaar mee rijden.

19. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ja, zo ben ik ook precies. Het helpt ook dat ik niet veel waarde hecht aan een auto en dus echt niet een nieuwe hoef te rijden, of ik hem nu koop of lease.

20. mamaloe250

mamaloe250 Fanatiek lid

Aug 2, 2016
    1,149
    722
    113
    Ik weet niet of het al is gezegd maar hou er rekening mee dat een leaseauto als een lening word gezien als je een huis wil kopen. Dus dan kan je minder lenen. Mocht dat in de toekomst aan de orde zijn toch handig om te weten.

Share This Page