Wat staat er op het menu met kerst en oud&nieuw?

Discussion in 'De lounge' started by Mien30, Dec 18, 2022.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Mien30

Mien30 Fanatiek lid

Jul 6, 2015
    1,714
    468
    83
    Female
    Wat eten jullie met de feestdagen?

Ik trap af..
    Eerste en tweede kerstdag eten we bij de (schoon)ouders dus geen idee. 2e kerstdag hebben we een box met allerlei hapjes besteld (carpaccio, burgertje met pulled pork, wraps, ......)

Met oud en nieuw makken we met alle vrienden tapas. Wij maken een grand dessert.
    Wil ook nog een hapje maken dus hoop hier nog wat ideeën op te doen ;)

2. WinMom90

WinMom90 VIP lid

Jul 9, 2021
    5,514
    4,312
    113
    Female
    Nederland
    Hier nog enorm in twijfel. 25 dec uitgerekend en tot nu toe altijd rond de uitgerekende datum bevallen.

24e nog wel een etentje gepland bij ons favoriete restaurant door m'n moeder haha :o:

Als iemand tips heeft voor een snel en simpel, maar toch feestelijk gerechtje voor 2 volwassenen en kinderen (en dus geschikt voor een zwangere; tips zijn welkom)

3. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ik hou niet van verrassingen als t om eten gaat... mijn zus weigert t prijs te geven :roflmao:

En ze weet dat ik daar niet blij van word :roflmao:

Dus oprecht geen idee!

1e kerst zonder onze vader erbij :(

4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,173
    10,703
    113
    Ik heb net een kerstmenu bedacht, we zijn met 7. Laten we het klassiek met een twist noemen.

Bietencarpaccio

Heldere champignonsoep
    Crackers

Hasselback pompoen
    Krokante spruiten
    Stoofpeertjes
    Vegetarische meatloaf
    Groene salade

Yoghurt panna cotta? Saffraan kardemom toetje?

We hebben in ons gezelschap een vegetarier, iemand die geen vis of kip wil, iemand die liever geen rood vlees eet (alleen soms lam)... ik vind 't best en houd t wel vega.

Zara75 likes this.
  5. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Ik lees mee! Ik moet nog inspiratie opdoen voor kerstavond (met gezin en mijn moeder) en voor 3e kerstdag (dan krijgen we vrienden te eten en zijn we met 6 volwassenen en 6 kinderen). Ik heb gewoon nog geen flauw idee en dat is niets voor mij.

6. Villa Kakelbont

Villa Kakelbont Fanatiek lid

Oct 13, 2020
    1,049
    1,712
    113
    Female
    Eerste kerstdag eten we vis en schaaldieren.

Gegrilde kreeft
    Krabsalade
    Visbouillon
    Vis in zoutkorst
    Grand dessert

Tweede kerstdag eten we met heel de familie bij mijn zus.
    Geen idee wat ze maakt..

7. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    Dat je nog zo fit bent! Echt knap. Ik was chagrijnig en moe rond mijn bevallingsdatum. In jou schoenen zou ik lekker gaan gourmetten thuis:roflmao:

WinMom90 likes this.
  8. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

Apr 14, 2020
    2,453
    1,830
    113
    GossipGirlxoxo and Adje like this.
  9. WinMom90

WinMom90 VIP lid

Jul 9, 2021
    5,514
    4,312
    113
    Female
    Nederland
    Haha nee juist geen gourmet. Ik wil thuis bevallen en absoluut niet in de gourmetlucht :roflmao::roflmao:

Golden1213 and suus1983 like this.
  10. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Verschilt per persoon denk ik, maar afbellen kan natuurlijk en zelf ben ik nog met 41+6 uit eten geweest haha. Heb je in elk geval thuis ook geen troep, helpt goed met nesteldrang.

WinMom90 and Golden1213 like this.
  11. princess79

princess79 Bekend lid

Mar 17, 2011
    902
    68
    28
    Female
    Wij steken lekker de bbq aan:D

12. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Sterkte, ik hoop dat je er toch nog een beetje van kan genieten en dat jullie mooie herinneringen ophalen. <3

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    2 pizzarettes neerzetten:roflmao:

GossipGirlxoxo likes this.
  14. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,723
    113
    #14 Adje, Dec 19, 2022
    Last edited: Dec 19, 2022
    Kerstavond:
    Altijd makkelijk, want we eten later op de avond veel hapjes bij de al tot meer is love keestspecial :roflmao:.
    Dit keer maak ik broodjes ei-ham-prei salade en wat over is van die salade kan dan later op de avond bij de toastjes.
    Voor de hapjespan heb ik ook kaarsjes van boter gemaakt. Die steken we aan en als die gaat smelten kan je dippen met bv stokbrood.
    392D4B63-A937-4C0E-BFF6-23CFAF85B31A.jpeg

1ste Kerstdag: (9 volwassenen, 4 pubers en 1 kind)

Voorgerecht:
    Carpaccio cocktail (maken mijn ouders)

Tussengerecht:
    In beurre noisette en sous vide gegaarde coquilles met wortelcrème, beurre noisette crumble, spongecake van wortel, beurre noisette mayonaise en gebruineerde hazelnoten

Hoofdgerecht:
    Confit van zalm
    Rucolasaus met mierikswortel
    Béarnaisemayonaise

Bijgerechten:
    Pastinaakpuree met mascarpone en mierikswortel
    Tarte tatin van rode ui
    Gratin van prei
    Zoetzure rode bietjes
    En een salade van roodlof met roquefort

Dessert:
    Een soort bûche met in de kern pindakaramel, daarom heen chocolademousse, daarom heen bananenbavarois en dan een laag chocolade biscuit met pinda, en de buitenste rand is karamelbavarois en ook weer bananenbavarois en chocolade mousse (liggen er al twee klaar in de vriezer).
    C922985C-D791-4393-93A6-7C0DB9B7E464.jpeg
    Garnituren:
    Compote van banaan
    Bananenpapier (hele dunne tuilles van banaan)
    pinda praline ganache
    Namelaka van karamel
    Flinterdunne karamel van chocolade
    En de namen van de gasten in chocolade geprint (ieder natuurlijk zijn eigen naam)

2de Kerstdag (alleen ons gezin):

Geheel naar wens van de kinderen (en lekker makkelijk voor mij) gaan we gourmetten. En dan o.a. lekker met hertenbiefstuk, zalm, grote garnalen en coquilles
    Geen dessert, want we zitten daarna toch propvol.
    En anders heb ik nog wel wat macarons over van eerste kerstdag en eten we dat bij de koffie.

En voor het kerstontbijt maak ik nog cinnamon rolls en suikerbrood.

15. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Kerstavond eten wij hazenpeper. Mijn man heeft een tijdje terug een haas geschoten, toen hij een keer met een jager mee mocht, en die ligt nog in de vriezer. Donderdag ontdooien, vrijdag marineren en zaterdag stoven en opeten.
    Eerste kerstdag zijn we bij mijn schoonouders en die zorgen dan voor het avondeten. En tweede kerstdag komen mijn ouders bij ons en dan gaan we gourmetten. Ik wou eigenlijk wel eens groots uitpakken qua koken, maar gourmetten is altijd zo gezellig.

bosi333 likes this.
  16. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Wauw! En dat maak je allemaal zelf? Ik schreef hieronder dat ik wel eens groots wilde uitpakken, maar dat kwam nog niet in de buurt van wat jij hier aankondigt, haha.

GossipGirlxoxo and Adje like this.
  17. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,264
    25,723
    113
    Ja, voor eerste kerstdag maak ik alles zelf, ook bv de mayonaises. Maar ik begin al weken van tevoren en heb voor deze week een hele planning klaarliggen :roflmao:. Vandaag maak ik de namelaka en pinda praline ganache.
    Ik heb bv de pastinaakpuree, wortelcrème en tarte tatins van rode ui al in de vriezer, de kruidenolie voor de béarnaisemayonaise staat al in de koelkast, etc. Een paar weken geleden al 4 soorten macarons gemaakt en ingevroren. De namen heb ik al geprint, het bananenpapier en dunne karamel van chocolade is ook lang houdbaar (dus ligt al klaar in bakjes).

En bij mijn menu probeer ik altijd te kijken wat ik dus tijdig klaar kan maken en gebruik ik graag mijn ovens. Dus alles ligt straks zoveel mogelijk voorbereid klaar en hoef ik met kerst alleen nog maar te ontdooien, op te warmen, in de oven te schuiven etc.
    Het vergt alleen een goede voorbereiding, maar uiteindelijk is het goed te doen. En als iets bij het vooraf maken mislukt, dan kan ik het altijd nog opnieuw proberen of, als het niet lekker blijkt, schrap ik het gewoon van mijn lijstje.

En tweede kerstdag is een ander verhaal, dan komen er dipsausjes van duyvis met mayo uit pot op tafel :D

GossipGirlxoxo likes this.
  18. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

Jan 29, 2018
    702
    387
    63
    Female
    1e Kerstdag eten we bij mijn ouders. 2e Kerstdag zijn we thuis en eten we makkelijk en vooral iets dat iedereen lekker vindt:
    mini loempia
    mini pizza
    stokbrood met smeersels
    wat rouwkost zoals worteltjes, paprika en komkommer\
    toetje: ijs met slagroom

Oud en Nieuw nog geen idee...

19. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    1e kerstdag met ons 4tjes gourmetten, ik moet de hele dag werken.
    2e kerstdag lunch bij schoonouders en diner bij mijn ouders. Geloof bij beide families van alles wat. Ik vind het wel prima, hoef alleen wat brood en salades mee te nemen dus kom er dit jaar in combinatie met zwangerschap en werken lekker makkelijk vanaf. :p
    Oh ja, misschien dat ik met de kinderen vrijdag nog wel een kerstboomtaart maak.

Edit: oud en nieuw is hier meestal soep met een broodje en verder oliebollen en appelflappen. S avonds lekker borrelhapjes enz.

20. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,947
    33,614
    113
    Ik begin het nu een beetje overdreven te vinden :rolleyes:

:p:p:p:roflmao:

Zonnestralen likes this.

Share This Page