Vorig jaar voor het eerst kniepertjes gegeten bij mijn buurvrouw. Wil ze dit jaar zelf proberen te maken. Heb van haar het recept gekregen. Zij gebruikt zelf een kniepertjes apparaat van Cloer a 80 euro per stuk. Dat vind ik een beetje te gek voor 1x per jaar... Wat voor apparaat gebruiken jullie? En is een goedkopere ook prima?
Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/cloer-oublie-kniepertjes-ijzer-260/9200000011861894/?bltgh=sUpoZIWrnJAexF9E34JBTw.2_5.8.ProductTitle Alleen nog nooit gebruikt, want heb hem pas met black friday gekocht, en toen was hij €45. Maar reviews zijn prima, en volgens mij is het verschil met die duurdere versie dat die van rvs is en dus mooier blijft. Mijn apparaat zou wat lak aan de buitenkant los kunnen gaan zitten door de warmte (volgens de reviews), maar dat kan mij niet zoveel schelen. Ik ga hem na kerst uitproberen, dus dan weet ik pas zelf of hij goed werkt
Overigens kan je er natuurlijk ook stroopwafels mee maken en oubliehoorntjes voor ijsjes in de zomer. Dus ik denk dat ik hem wel vaker ga gebruiken dan alleen met Oud en Nieuw.
Dit lijkt me ook wel iets. Kan ik misschien eens zelf stroopwafels maken, wat ik hier toch wel een beetje mis.
Ik heb deze en daar kun je ze ook mee maken. https://www.bol.com/nl/nl/p/tristar-wf-1170-wafelijzer-voor-stroopwafels-ijshoorntjes-en-kniepertjes-cool-touch-wafelmaker-zwart/9200000115174018/?bltgh=srPcuhCTCZyJTQylvXpLdg.2_12.13.ProductPageUrl
Wij hebben al jaren een cloer, top apparaat! Bak er elk jaar perfecte kniepers mee met het recept van de oma van mijn man
X Zeker wel! Misschien is het mega standaard, nooit naar gezocht, het werkt! het kan met roomboter, zelf gebruik ik blue band (plantaardige vaste boter) omdat ik lactose intolerantie ben, maar geloof me ze zijn lekkerrrrr - ong 60 stuks - 300 gram bloem 150 gram boter 225 gram suiker 3 eieren - eerst de zachte boter met de suiker tot room roeren - vervolgens de eieren er door en dit luchtig kneden - als het luchtig is de bloem gezeefd in gedeelten toevoegen tot je een mooie massa krijgt in de koelkast zetten voor een nacht en er dan balletjes van draaien je kan ook een theelepeltje gebruiken als maatschepje Ik begin in de keukenmachine met de open garde, als de eieren er bij gaan doe ik de deeghaak erin, dan net zo lang laten draaien tot de suiker praktisch opgelost is, echt lang duurt dat dus lang laten mengen, mooi egaal mengsels, vrij dun. Dan de bloem er in beetjes bij
En het bakken zelf is even uitvogelen hoe groot de balletjes moeten zijn in je apparaat zodat ze niet te groot en niet te klein worden Meestal geen ik mijn oudste 2 theelepeltjes en daar gaat ze dan een soort balletjes/hoopjes van maken op een bord. Ik haal ze van het bord en hup in het apparaat. Als het te plakkerig wordt even terug in de koelkast, hoe koeler het beslag, hoe makkelijker te verwerken met lepeltjes. Hitte van het apparaat speel ik ook een beetje mee, kort genoeg zodat ze snel klaar zijn maar niet verbrand. Ze worden nog iets donkerder als ze afkoelen. Ik schep hem eraf met een platte ehmmm hoe noem je dat? Waar je pannenkoeken mee keert . Leg hem heet op een plat bord en hup volgende eronder. Als hij iets stijf is verhuisd hij naar de stapel. Alles wat breekt is natuurlijk gewoon om gelijk op te eten. Wil je er rolletjes van maken, dan doe je dat direct nadat ze er onderuit komen. Kan om een rolletje of om een hoorntje. Ik ben er geen ster in Platte zijn mijn specialiteit
Ik heb ook een apparaat voor stroopwafels/kniepertjes te maken. Stroopwafels was zoveel werk dat ik dat denk ik niet meer ga doen dus kniepertjes is een leuk alternatief. Stop je dan nog iets erin of gaat het puur om het koekje?
Ik heb dezelfde als @Adje en ik ben er erg tevreden over. Was niet duur, inderdaad. Goed schoon te maken. En lekker knapperige wafeltjes. Ik heb er zowel kniepertjes, als stroopwafels mee gemaakt
Hmmmm goed idee! Ik heb ook nog zo'n apparaat (goedkoop ding van kruidvat) staan. Ik zal het ook eens proberen deze week