suikervrije producten of recepten

Discussie in 'De lounge' gestart door Els25, 4 nov 2021.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Els25

Els25 Niet meer actief

Al een tijdje heb ik allerlei medische klachten en op advies van een therapeut ga ik nu een tijd zoveel mogelijk suikervrij eten. Maar dit is echt een nieuwe wereld voor mij. Ik ben op zoek naar lekkere vervangers voor de gewone producten. Als ik nu op de etiketten kijk zie ik op heel veel dingen suiker of iets suikerachtigs staan. Ik mag wel stevia, maar dat moet ook weer niet te veel worden.
    Om het nog iets moeilijker te maken... Het liefst ook lactose vrij. Ik heb al wel lactosevrije melk gevonden, die is best lekker. Eet jij suikervrij, dan ben ik benieuwd wat jij eet.

2. justme1974

justme1974 Fanatiek lid

20 jan 2009
    3.822
    2.003
    113
    Zoek eens op koolhydraatarne recepten, daar staan heel wat leuke dingen tussen.

3. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Kun je iets specifieker zijn in wat voor producten je wilt vervangen?
    Ik eet niet suikervrij maar let wel op dat ik niet teveel suikers eet. Dat wil zeggen weinig koek en snoep en broodbeleg zoveel mogelijk suikervrij. Voor de rest hoef ik weinig te veranderen/ laten in mijn eetpatroon.

4. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.136
    884
    113
    Vrouw
    Ik zou kijken naar paleo recepten! Paleo recepten zijn geraffineerde suikers vrij en ook van Stevia etc (is echt niet goed voor je!) en is altijd gezoet met natuurlijke suikers als bijvoorbeeld dadels, maple syrup etc.

5. Els25

Els25 Niet meer actief

Ik wil zo veel mogelijk suikers vermijden. Maar ik vind het lastig om uit te zoek waar allemaal suiker in zit. Normaal eet ik volkoren brood, 1 met jonge 48+ kaas , en 1 met kalkoenfilet. Nou heb ik het etiket van de kalkoenfilet bekeken en daar zit zelfs suiker in. :(
    Verder drink ik of melk of thee bij het ontbijt. Lunch is meestal hetzelfde, dus weer brood met kaas en kalkoen. Dus dat is al makkelijk. Ook het avondeten wil ik meer suikervrij maken. Verder moet ik lekkers als koekjes en snoepjes en toetjes gaan vervangen. Voor snoepjes heb ik al iets gevonden. Koekjes van cerearel (kokos) heb ik net geprobeerd. Niet echt lekker, maar misschien is het wennen.

Kan je hier iets mee?

6. Els25

Els25 Niet meer actief

Suikers uit fruit zou ik wel mogen hebben, als ik het goed heb.

Lovieyou vindt dit leuk.
  7. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.136
    884
    113
    Vrouw
    Als je alle etiketten van het eten dat de gemiddelde mens eet zou lezen, schrik je je kapot. Suiker, e-nummers etc.. allerlei troep wat ons op de lange termijn ziek kan maken. Maar goed, dat terzijde :p.. als je het doet voor je het doet voor je gezondheid zoals je schrijft in je OP, dan is een Paleo eetstijl echt aan te raden. Weinig koolhydraten, geen geraffineerde suikers, geen granen, geen melk. Kan zijn dat het wat extreem is voor je. En als je alleen suikers wil vermijden kun je genoeg recepten vinden op o.a. eetpaleo (mag dit?). Maar nogmaals, als je het wegens medische klachten doet is het ook aan te raden je te verdiepen in melk en graan producten, bewerkte producten etc. Het scheelde bij ons echt zoveel nadat we zo zijn gaan eten!

8. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.830
    5.566
    113
    Als broodbeleg:
    Kaas
    Ei
    Vis
    100% pindakaas of andere notenpasta
    Groentespread
    Humus

koek en snoep eet ik zo min mogelijk dus daar kan ik niet mee helpen. Ik ben meer van de rauwkost met humus of heks’nkaas ( maar die is niet suikervrij). Kaasblokjes. Chips ( ook niet suikervrij) toastjes enz.

wat zijn de suikerrijke producten die je bij het avondeten gebruikt? Ik kook zonder pakjes en zakjes dus gebruik weinig suiker bij het avondeten.

Of bedoel je ook natuurlijke suikers?

9. meintje

meintje Fanatiek lid

9 jul 2008
    2.610
    928
    113
    Er staan veel goede/lekkere recepten op lowcarbchef.
    Ik eet koolhydraatbeperkt, probeer veel suikers te vermijden. Bij mij is ontbijt en lunch eigenlijk heel voorspelbaar. Avondeten is het meest lastige, maar ik eet dus vooral groentegerechten met een stukje vegetarisch (ik er geen vlees).

10. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Je moet wel kijken naar suiker, glucosestroop, dextrose etc bij de ingrediënten en niet in de tabel bij de calorieën. Hoe meer vooraan, hoe meer er in zit.

Verder adviseer ik je ook geen witte pasta en witte rijst te eten. En geen producten met bloem erin.

Op brood
    Notenpasta
    Calve pindakaas
    Lactosevrije zuivelspread en dan zelf wat komkommer en/of bieslook er op doen.
    Humus, lekker in combi met paprika, komkommer en veldsla
    Bio appelstroop
    Bio jam
    Kips vega smeerleverworst

Hier ontbijt ik met overnight oats, havermoutpap of kokosyoghurt met muesli.

Op pauline's keuken haal ik vaak recepten vandaan.

11. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.289
    10.260
    113
    Lu volkoren crackers vierkant en de ronde daar zitten geen suikers in. De een is meer hartig en de ander is zoetig van smaak.

Deze haal ik altijd voor mijn schoonmoeder die helemaal geen geraffineerde suikers maakt hebben.

Deze gebruiken we als vervanging voor een koekje bij de koffie of thee ( vooral de vierkante omdat deze wat zoet van smaak is)

12. Vaasje

Vaasje Niet meer actief

Ik gebruik een suikervervanger (sukrin) voor dingen waar we wel suiker in verwerken.

13. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.995
    113
    Mijn ex kon er niet tegen (varkensvlees, suiker, lactose, paddenstoelen...).

Brood is echt opletten, veel donker broden zit karamel in. Veel wit broden suiker maar je kan ze in de supermarkt ook vinden zonder suiker alleen je BLIJFT etiketjes lezen. Ookal heb je je vaste producten, blijf etiketjes controleren niet altijd staat er vernieuwd recept op (of jij hebt t net gemist).

• Vleeswaren was je al achter gekomen (bizar he?)
    • Veel aromablokjes kan je ook overslaan (waren eerst zonder, maar gelukkig stond er vernieuwd recept dus trapte ik daar dat keer niet in toen zat er ineens suiker in)
    • Alles van wereldgerechten kan je ook overslaan. Nouja sla alle pakjes maar gewoon over dat bespaard een berg frustratie.
    • Hij kon wel tegen honing maar NIET wanneer de bijen bijgevoerd waren met suikerwater. Die honing regelde hij zelf maar.
    • Pindakaas die hij mocht hebben konden we ook satesaus mee maken met een paar kunstgrepen
    Er is een enummer app, die is super handig! Kristalsuiker komt in vele varianten. Glucose fructose siroop, karamel...

Ik heb destijds leren kruiden met losse potjes en dingen als verse gember, citroengras etc. Basis uitgangspunt is echt t groente/fruit schap.

Het is alleen omschakelen dat je alle smaken en gerechten vanaf scratch moet maken maar je kan je eigen kruidenmixen maken. Als je een jaren 60 kookboek pakt kom je ook heel wat tegen wat je gewoon mag, jachtschotel en goulash bijv. zal geen issue zijn.

Je kan nog prima een chili con carne maken (al moest dat voor hem met rundergehakt zijn...want varken kon hij ook niet tegen) of een rijsttafel maken.

Met een slowcooker wordt t wel wat makkelijker allemaal moet ik zeggen, die had ik destijds nog niet. Je kan er van alles ingooien, hebt weinig kruiden nodig voor een smakelijk gerecht.

Ik maak nu hele porties en vries een deel in. Kook avondeten eigenlijk onbewust suikervrij maar snoepje/koekje is hier geen issue.

Ik geloof Damhert heeft maltitol dat kan je als suiker vervanger gebruiken in bakrecepten als ik me niet vergis. (was nog een andere suikersoort, niet stevia) Een van die twee kon gebruikt worden voor bakken (verhitting) de ander absoluut niet want daar kreeg je een vies bittere rotsmaak van.

De eerste paar weken overstappen naar suikervrij /extreem beperkt suiker gaat niet gezellig worden.

Ik kreeg barstende koppijn, maar dat komt omdat de bacterien in je darmen er echt ff niet blij mee zijn en (wat mij uitgelegd werd, verder niet nagezocht) een bepaalde stof uitscheiden waar je dus hoofdpijn van krijgt.

Mijn tip daarvoor: veel water drinken of brandnetelthee dan wel gember thee.

Mocht er candida in t spel zijn (of iets wat daar op lijkt) dan idd ook oppassen met witmeel producten.

Deel Deze Pagina