Nog een Energie-en besparingsvraag! :)

Discussie in 'De lounge' gestart door jill1984, 1 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jill1984

jill1984 Actief lid

10 jun 2012
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

Ook wij zijn bezig om te kijken waar we eventueel op kunnen bezuinigen!
    Hebben vaste lasten onder de loep genomen, en de uitgaven.
    Ook onze energierekening.

Nu ben ik eens in huis gaan kijken naar wat voor apparaten we gebruiken enzo. Nu staat er boven op zolder een gewone vaste computer. Hierop is de router geinstaleerd, en beneden zitten we allebei met laptop via draadloze internet van de router boven.
    Maar de vaste computer gebruiken we totaal niet meer. Stekker zit wel in het stroom omdat ik dacht dat dit nodig was voor de router omdat we anders beneden geen internet zouden hebben op de laptops.
    Nu heb ik net de stekker die rechtsstreeks tussen de vaste computer en router zit, eruit getrokken... de internetkabel van modem naar router wel laten zitten...
    Vooralsnog werkt mijn internet nog op de laptop ;)

Nu is mijn vraag.. zou dit energie besparen?! in principe stond de vaste pc altijd wel uit, maar toen ik net even goed keek zag ik wel in de computerkast een lamp branden, dus in mijn ogen verbruikte hij dagelijks stroom?

Ja ik ben niet zo technisch dus denk ik knal het hier even op het forum! :)

2. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Alles waar een stekker in gaat kost stroom. Alles wat dus in stand-by staat kost stroom. Dus ik ga er vanuit dat je hiermee kunt besparen. Weet niet of het honderden euro's zijn, waarschijnlijk niet. Maar enkele tientjes is ook weer mooi meegenomen.

3. jill1984

jill1984 Actief lid

10 jun 2012
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja das waar! iemand nog andere bespaartips? :)

4. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Als je aardappels, groente, rijst etc kookt, dan het gas laag draaien. 100 graden is 100 graden :)

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Sterker nog, na 10 min kan het helemaal uit;) deksel erop en dan stoomt het verder gaar.

6. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Alles wat standby staat, gaat uit als het niet gebruikt word. Bijv in de woonkamer is dat al heel wat. Tv, dvd, radio, 2x spelcomputer, router. Dit zit allemaal in 1 stekkerdoos met schakelaar. Als het niet gebruikt word, staat deze helemaal uit.
    Verwarming paar graden lager en lpaar uur voordat je naar bed gaat, helemaal uit. Vele zullen zeggen dat het meer kost om hem helemaal uit te zetten ipv hem s nachts op 15 graden te laten staan. Hier werkt het om hem helemaal uit te zetten. Maar, hij gaat hier nooit "even" ' ochtends voor het werk aan of zo. Alleen wanneer iedereen weer thuis is. Onzin om zo'n ding s nachts en overdag op 15 aan te laten staan terwijl er niemand is of alles in bed ligt.

7. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Als ik t op 15laat staan slaat hij echt niet aan hoor,is hier nooit kouder dan 17
    Kijk je wel uit voor je leidingen als het hard vriest?

8. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ons is juist verteld toen we een nieuwe ketel kregen dat je de verwarming beter op 15 kan laten staan dan helemaal uit, is namelijk niet goed voor je leidingen, zeker als het straks winter is en hij dus van graadje 0 ineens op 20 zou worden gezet, dat is heel slecht heb ik mij laten vertellen.

9. jill1984

jill1984 Actief lid

10 jun 2012
    362
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik draai hem zelf iig wel terug naar max 15. we wonen op een hoek, en minder geisoleerd, ik denk als ik hem helemaal terug zou draaien, het zeker kouder wordt dan 15 graden. (nu dan niet, maar straks in de winter wel).

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hier zei de monteur dat ik hem gewoon uit kon doen. Scheeld ook dat ik in een apartement woon. Het word hier nooit kouder dan 15 graden. Zelfs niet als het vriest. Eerste jaren hem inderdaad aan laten op 15 maar ik was vaak weg dus dat vond ik onzin. Ik zet hem nu snachts en als ik weg ben, helemaal uit en dat scheeld enorm. Ik ben maar 80 euro per maand kwijt aan eneco en krijg ieder jaar nog terug;)

11. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Wij krijgen ieder jaar ook gewoon geld terug en hier staat hij altijd op minimaal 15. We hebben een gewoon standaard rijtjes huis

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat kan ja. Maar ik merk qua kosten duidelijk verschillen tussen helemaal uit en de jaren ervoor dat hij op 15 graden bleef staan. Mijn gasverbruik zit op 268 m3. Vorig jaar 277. In het jaar dat hij op 15 stond was dat bijna 700m3.
    Die 80 euro die ik betaal, is voor gas EN Electra.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Koken altijd met deksel op de pan en op tijd helemaal uit

Oplader telefoon uit stopcontact

Gordijnen dicht in winter ('s avonds; overdag juist open op het zuiden, zodat de zon goed binnen kan komen)

Eten ontdooien in koelkast (springt die minder vaak aan)

Standby killer

Radiatorfolie

14. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    wat voor tips zouden jullie doen bij een mega groot raam waar je de kouw gewoon bij naar binnen voelt komen. we huren op basis van leegstandswet dus geld er in steken willen we niet (niet veel) maar we verbruiken mega veel gas, bijna 2800cub
    we doen nu de verwarming 1 graag lager we zijn veel thuis. we doen nu overal de stekkers uit, denken om de lampen, enz.
    maar de stroom rekening is niet overdadig, tis echt het gas.

wie weet hoeveel gas je verbruikt bij ongeveer 10 minuten douchen ik douche nl wel veel en vaak lang ivm chronisch pijn, de ketel is net 2 jaar oud en een HR ketel.

15. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Even voor de duidelijkheid. Je leidingrn gaan echt niet bevriezen als je de ketel volledig uitzet. Dan moet het in huis al gaan vriezen. En zelfs bij -10 buiten gaat het in je huis nooit vriezen.

Zuinig is het wel niet, want een ketel verbruikt VEEL meer als die terug volledig moet opwarmen.

Met dank aan mijn vriend die al 10 jaar in deze branche werkt.

16. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Dat is dus niet in alle gevallen zo;)
    Zoals ik eerder al vermelde, bij mij gaat hij helemaal uit. Op advies van monteur en bij mij scheelt het aardig wat gas. Het kost mij minder gas om hem op te laten warmen, dan hem continu aan te laten op 15 graden. S nachts wil ik geen verwarming aan en vind ik ook niet nodig. Net al s ochtends voor ik weg ga. Beetje nutteloos dus om ding aan te laten. Misschien is het anders bij mensen die hem sochtends even aan willen en dan smiddags weer . Dan blijf je aan de gang met opwarmen. Mijn zusje zet hem nu ook s nachts uit en gaat pas aan als ze uit dr werk komt. Zij verbruikt de helft minder gas dan voorheen. Dat zegt denk ik genoeg:)

17. Bambi93

Bambi93 Fanatiek lid

4 apr 2013
    1.173
    0
    36
    Het scheelt ook hoe je huis geisoleerd is. En uh een ketel die maar 8 uren uitstaat koelt nooit helemaal af. Van vaillant tot daaldrop staat bij elke ketel in de technische fiche hoeveel die verbruikt van echt koud tot 20graden. En dat is 4x zoveel als van 15graden.

Je ketel moet al een dag of 3 uit staan voor die helemaal echt koud is. Je huis zal nooit maar 4 graden zijn op die paar uren bvb... dus veel werk heeft die niet.

He en als het voor jou werkt moet je dat lekker doen. Hier springt de ketel enkel aan voor warm water. Mijn onderburen stoken warm genoeg. Hier is het altijd 20 graden.

Deel Deze Pagina