bloed en urineonderzk. bij 1 jr standaard?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door debbie2007, 24 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Onze uk is net 1 en moet weer voor vaccinaties... leuk kadootje ;) HepatitisA en chickenpox.

Maar nu hoort er bij 1 jaar ook een bloedonderzoek en urineonderzoek bij.
    Het bloedonderzoek voor bloedgroep en hemoglobine, urine voor eh.. standaard onderzoekje.

Ons kindje heeft in 1 jr tijd 1 keer een verkoudheid opgelopen. Verder is ze kerngezond dus ik heb eigenlijk heeeeeeelemaal geen zin om bloed af te laten nemen (jaja, ze hebben een buisje nodig) uit zo'n klein kindje waar je de adertjes amper ziet.
    Laat die urine dan ook maar zitten, het ruikt gezond, heeft een goeie kleur en ze plast prima.

Ik vind onderzoeken prima hoor, maar ik zie gewoon geen reden eerlijk gezegd.
    Wordt het in Nederland gedaan bij 1 jr, nee toch? Wat vinden jullie?

2. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Huh waarom zouden ze dat doen? Waar kom je vandaan...?

3. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    We wonen in Afrika. Hier is dat kennelijk normaal.
    Ja, dat dacht ik al, in NL dus niet.
    Haha, mn roots liegen niet... ik vind het namelijk echt een beetje overdreven.

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Nee, hoor. Hier wordt dat niet gedaan. Rond 1 jaar worden de herhalingsprikken van eerdere vaccinaties gegeven en de BMR-prik. Bloed-en urineonderzoeken worden niet gedaan.

5. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wordt er met dat bloedonderzoek gecheckt of er voldoende antistoffen voor hepatitis op zijn gebouwd? Want dat zou -afhankelijk van de plek waar je in Afrika woont- nog wel eens handig zijn om te weten...
    Verder lijkt me dat je niets verplicht bent? ;)

6. Momae

Momae Actief lid

26 sep 2008
    411
    0
    0
    Wijchen
    Misschien kan je informeren waar ze naar kijken bij het bloed- en urineonderzoek? In Nederland gebeurt het inderdaad niet, maar ook de vaccinaties zijn hier anders. Tegen waterpokken (chickenpox) wordt hier (bijna) niemand ingeënt bijvoorbeeld.

7. debbie2007

debbie2007 Fanatiek lid

18 sep 2007
    1.397
    3
    0
    Het urineonderzoek, daar weet ik de details niet van, maar volgens mij willen ze bijv de suikerspiegel weten, en of er bijv bloed in de urine zit.

Qua bloed gaat het alleen om bloedgroep en hemoglobinegehalte. Niet op antistoffen tegen hep te testen, daarvoor is het overigens ook nog te vroeg, ze heeft de herhaling nog niet gehad.

Waterpokken gebeurt hier dus wel.
    Rotavirus bijvoorbeeld ook.
    TBC vaccinatie ook.
    Hep a en b... en dan nog alles wat in NL ook wordt gegeven.
    Veel ziektes komen hier ook nog regelmatig voor, polio heeft de kop ook weer opgestoken.

Maar ik weet genoeg qua urine en bloed onderzoek: dat gaat mooi niet gebeuren hoor. Als ze ziek is, das een ander verhaal.

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Een klein buisje bloed en een plasje opvangen, lijkt me persoonlijk niet zo'n probleem. Een vaccinatie is ergens dan een buisje bloed tappen. Waarom zou je het niet doen? Omdat je denkt dat het zielig is? Valt echt reuze mee hoor en de informatie die je ervan krijgt is wel heel waardevol.

9. theangels

theangels Bekend lid

20 jul 2008
    751
    0
    0
    lerares
    Alkmaar
    Nee is in NL zeker niet standaard. Bloed prikken bij een kleintje is nooit leuk. Ik denk niet dat ik het zou doen als er geen directe aanleiding voor is. Maar voorgaand bericht of het miss voor/tegen hepatitis is? Dat komt in Afrika meer voor dan hier natuurlijk.

Deel Deze Pagina