Ik zoek een ledikant matrasje dat nog nooit of bijna nooit gebruikt is. 120x160 standaard maat dus. Wie o wie? Ik wil er maximaal 25 euro voor betalen.
Bij de Superstore (als die in je buurt zit) heb je een nieuwe matras voor 24,94, afgeprijsd van 49,99. Misschien heb je daar iets aan?
Hi Thunderangel, Succes met het vinden van een nieuw matrasje! Ik wil je alleen wel zeggen dat het gebruiken van een 2e handsmatrasje erg wordt afgeraden i.v.m. wiegendood... Misschien weet je dat nog niet. Neem het me niet kwalijk, het is goed bedoeld! Jacqueline
O, dat wist ik niet! Gelukkig dat je me dat verteld, want zo'n risico ga ik dus echt niet nemen he! OMG!
Het is niet zo dat elk 2e hands matrasje slecht zou zijn. Ik heb dit gekopieerd van de site van stichting wiegendood ( zie kopje (on) veilige producten): Matras: Herhaaldelijk is door onderzoek aangetoond dat (te) zachte matrassen een significant risicoverhogend effect hebben voor een baby die op de buik terecht komt. Een babymatras moet stevig en vlak zijn, en zo min mogelijk ruimte laten met de bedwand. Een centimeter ruimte is al voldoende om beddengoed te kunnen instoppen. Gewicht en onbuigzaamheid moeten verhinderen dat een baby de matras kan omklappen of verplaatsen, waardoor hij eronder kan komen. Bij het opmaken moeten onderleggers en onderlakens stevig worden ingestopt en strak over de matras liggen om te voorkomen dat er aan de oppervlakte plooien ontstaan. Matrassen kunnen zijn samengesteld uit sterk verschillende materialen. Dat resulteert in prijsverschil en comfort, maar heeft geen invloed op de veiligheid zo lang het oppervlak vlak en stevig blijft. De meest verkochte babymatrassen zijn vervaardigd van schuimsoorten. Een hoger soortelijk gewicht in combinatie met voldoende weerstand (stramheid) geeft minder kans op vervorming van het oppervlak onder invloed van het lichaamsgewicht dan lichtere en zachtere schuimsoorten. Het is raadzaam voor een baby geen schuimmatras te gebruiken waarvan het oppervlak (bij voorbeeld door bepaalde toepassing van te zacht traagschuim) zich zodanig aanpast aan de lichaamsdruk dat een hoofdje er iets in kan wegzakken. Voor elke soort matras geldt dat een afsluitende, isolerende bovenlaag moet worden vermeden, omdat het risico daarvan overtuigend is gebleken. Een waterbed en doorlopend zeil vormen dus een verhoogd risico. Niet-ventilerend en/of isolerend materiaal kan bijdragen tot het ontstaan van oververhitting, warmtestress en/of rebreathing. In het ouderlijk bed vormt ook een spleet tussen twee matrassen een risicofactor. Voor een eerder gebruikte matrasje geldt dat het op de bovenstaande eigenschappen en op reinheid moet worden nagekeken. Van berichten als zouden oudere matrasjes giftige gassen produceren is gebleken dat zij op ondeugdelijk onderzoek berustten. Wel dient bij gebruikte matrassen op de hygiëne te worden gelet. Er zijn aanwijzingen gevonden dat zich (onder omstandigheden: sleets, licht vochtig) in gebruikt polyurethaan kwalijke bacteriën kunnen ontwikkelen. Het is raadzaam het oppervlak van een matrasje altijd te beschermen d.m.v. een stevige, goed wasbare, ventilerende (molton)hoes onder een strak gespannen en stevig ingestopt onderlaken.
Ik heb er hier drie liggen, alledrie niet veel gebruikt. Laat maar weten of je belangstelling hebt. Omgeving Utrecht.