vanaf welke leeftijd kunnen kinderen zelf veters strikken?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door hanna76, 10 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Vanaf welke leeftijd kunnen kinderen (leren) eigen veters strikken?
    Ik heb namelijk hele stijve, pijnlijke vingers steeds, dus het veter strikken bij de schoenen van ons zoontje vind ik erg vervelend.
    Dus ik bedacht vanochtend ineens 2 dingen:
    1. ik moet hem zelf leren veters gaan strikken, maar is hij daar niet nog te jong voor? Hij is nu 3 jaar en 7 maanden oud,
    2. als hij toe is aan nieuwe schoenen, schoenen met klittenband kopen. Maar... krijg je dan niet dat hij straks in groep 4 bijv. nog steeds geen veters kan strikken?? ;)

Wat zouden jullie doen: Voor de moeilijke, maar uiteindelijk handige weg kiezen (optie 1) of voor de gemakkelijke weg kiezen waarmee je straks misschien krijgt dat zoontje te lui is om veters te willen leren strikken (optie 2) ;)

Groetjes,
    Hanna

2. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Ik zou voor de middenweg gaan. Veters leren strikken is altijd leuk (alhoewel volgens mij in groep 1/2 nog niet alle kleuters dat kunnen, dus dan zou hij vroeg zijn, maar echt raar lijkt het me niet) en als het lukt, super! Is het nog wat lastig voor hem en krijgt hij het niet voor elkaar (of geen zin/motivatie/concentratie om het te leren), kun je het altijd nog even aan de kant leggen en schoenen met klittenband voor hem kopen. Gewoon over een paar maanden nog eens oefenen, dan merk je vanzelf of het dan wel aanslaat. Hij heeft vast geen jaren dezelfde schoenen, en als je iets hebt om te oefenen (kan ook een plankje met een veter zijn!), hoef jij dan in ieder geval niet steeds zijn schoenen te strikken! Zodra hij het dan zelf kan, kun je samen leuk schoenen met veters gaan kopen.

Is dat een idee?

3. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ik zeg: klittenband

4. veertje

veertje Fanatiek lid

Ik heb het Stijn (5,5jaar) net geleerd thuis.. Heb vorige week en 3 kwartier met hem gezeten en toen kon hij het.. Op school hier gaan ze het ze pas eind groep 2 leren. Voordeel bij Stijn was dat hij het echt zelf wilde..
    Ik denk dat je het altijd je kind kan proberen te leren, lukt het niet dan kom je daar echt wel op tijd achter en dan laat je het weer een tijdje rusten..
    Ik zou dus zeggen probeer het gewoon een keertje, wil hij niet, lukt het hem echt nog niet dan stop je gewoon weer..

5. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Met 3,5 veters leren strikken is wel heel snel hoor, denk niet dat het hem lukt eigenlijk. Hier wilt dochter het ook graag, maar kan het ook nog steeds niet. De klasgenootjes die het afgelopen jaar konden waren ook allemaal rond de 6 (groep 2). Ik zou gewoon gaan voor klittenband (vindt de juf ook fijn als ze nog niet kunnen strikken ;) ).

6. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Dat lijkt mij ook erg vroeg.. Kan me niet voorstellen dat ik het mijn dochter nu al kan leren.
    Maar ze heeft ook nooit schoenen met veters eigenlijk. Dus zou gewoon gaan voor klittenband, ritsjes etc?

7. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Goed, ik ben er uit. De volgende schoenen worden schoenen met klittenband en dat veter-strikken zien we wel wanneer hij dat gaat doen. Nu eerst maar even voor 't gemak gaan! :)

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja ze hebben bij de hema zo'n houten schoen om te leren strikken :)
    dat is dan misschien wel een idee.. (of gewoon een oude schoen van jezelf natuurlijk)

en proberen kan altijd natuurlijk :)

(maar wij zijn ook nog steeds van de ritsen en klittenband... mede omdat we het nooit geprobeerd hebben eigenlijk :) )

9. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Mijn dochter (6) heeft het net geleerd. Ze had het wel snel onder de knie, denk dat drie iets te jong is nog. Ik zie het mijn jongste van drie het tenminste nog niet doen. :)

10. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Hier kan mijn oudste 5,5 het nog niet! Hij begint er nu wat interesse in te krijgen

11. Peet012367

Peet012367 Bekend lid

20 feb 2011
    579
    0
    0
    In groep 1 of 2 behalen ze vaak hun 'veterstrikdiploma'. Ik vrees dat je nog even geduld moet hebben, kinderen moeten een redelijk fijn motorische beheersing hebben , dat duurt gewoon even.

12. IlonaSte

IlonaSte Nieuw lid

11 aug 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als juf van de kleuters zie ik het alleen kinderen doen in groep 2. En dan nog kan ik niet alle kinderen naar groep 3 sturen met een diploma voor veterstrikken. De kinderen zijn er motorisch rond groep 2 pas aan toe. Komt nog wel dus :)!

13. juut26

juut26 Fanatiek lid

28 apr 2007
    4.862
    0
    0
    Roosendaal
    leuk om te lezen! mijn dochter deed het een weekje voor haar vijfde verjaardag. mijn zoon is 3,5 en die is het tegenovergestelde van zn zus qua motoriek en daar zie ik het straks nog wel even duren misschien..

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    rond 4 a 5 jaar pas.

Meestal leren ze dat val elkaar wel in groep 1 of groep 2

15. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Mja hier kan dochterlief wel een strik maken in bijv het koortje van m'n pyamabroek.. Maar niet in dr eigen schoenen :)
    En ook niet zo strak dat het goed genoeg is voor schoenen dus.

Handigheidje dat nog net geen handigheidje is dus :)

16. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Hihi, veterstrikdiploma ;)
    Ik kan me nog herinneren dat mijn vader zich op een vakantie verkleed had als 'de veterstrik-koning' oid. Ik was toen denk ik 4/5 jaar. Kregen we ook een diploma ;)

Zag vandaag trouwens een houten schoen met veters liggen bij het speelgoed, van Ses. Adviesleeftijd: 3-6 jaar.

17. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Ben bang dat die van mij het nooit leert ;)
    Ze heeft helemaal geen schoenen met veters!
    In de winter draagt ze laarsjes met rits, en in de zomer balerina's en sandaaltjes.

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Mijn dochter kwam met 4,5 ineens met strik diploma thuis :)

Deel Deze Pagina