Nou, ik ben me een beetje aan het orienteren want dit wordt mijn eerste kindje en ik heb geen vriendinnen met jonge kinderen dus ik dacht, stel mijn vraag eens hier. Hebben jullie voor de baby in eerste instantie een wiegje gekocht en daarna een ledikantje? Mijn moeder zegt dat ze snel te groot worden voor een wieg dus zonde van het geld. Kan alleen een ledikantje ook of is dit niet aan te raden? Ik moet nog echt wennen aan alle dingen die je nodig hebt.
Hier eerst een wieg omdat deze een stuk kleiner is en naast ons bed past voor de eerste weken als het ledikant had gepast had ik geen wieg gekocht.
Veel mensen schaffen allebei aan, alleen een ledikantje zou ook kunnen. Je moet jezelf vooral afvragen of je de baby eerst bij jullie op de kamer wilt houden. Dit wordt wel aangeraden in het begin, en is ook handig omdat je dan de geluidjes van je baby een beetje leert kennen en met voeden is het ook handig dat je niet elke keer naar de babykamer moet. Een ledikantje past vaak niet op de ouderslaapkamer, vandaar dat er een wieg neergezet wordt. Ik vind een wieg wel fijn is ook mooi klein, een pasgeboren baby in een ledikant verdwijnt er ongeveer in, zo groot Maar goed, ik heb een familiewieg en heb dus nooit over de kosten na hoeven denken.
Mijn zoontje heeft de eerste drie weken bij ons op de kamer geslapen in een wiegje (ledikantje past niet op onze kamer erbij). Daarna is hij naar zijn eigen kamertje gegaan en heeft hij gewoon in zijn ledikant geslapen en dat ging prima. Ze passen er denk ik wel lang in hoor (in de wandelwagenbak passen ze immers ook gemiddeld wel een maand of zes en dat is vergelijkbaar qua formaat). Het is dus vooral wat je zelf prettig vind.
Wij hebben allebei. Voor de eerste weken is het de bedoeling dat hij in het wiegje naast ons ligt en het ledikantje staat gewoon op z'n kamertje voor wanneer hij te groot word voor de wieg.
Hier hebben we ook allebei. Volgens de kraamhulp hoefden we niet perse een wiegje te hebben ivm borstvoeding, want we konden desnoods de bak van de wagen gebruiken. Maar dat idee zat me toch niet lekker en heb toen overlegd met ML wat we zouden doen. "Als het functioneel en veilig is voor mijn zoon, doe je maar wat je wilt als jij er gelukkig van wordt" was zijn antwoord, dus heb ik alsnog een wiegje gekocht
Hier ook een wieg en daarna ledikant. Voor zo'n kleintje vind ik ik het ook een fijner idee, vanuit je hele krampen buik naar een wilgje dat niet gelijk helemaal zo groot en open is. Dus wat meer geborgen! En als ze uit de wieg is gegroeid gaat ze naar het ledikant. De wieg komt overigens in onze slaapkamer, en als ze naar haar eigen kamer gaat, voordat ze uit de wieg is gegroeid denk ik dat we de wieg zo lang verplaatsten naar haar eigen kamer, dan moet het ledikantje maar even iets aan de kant!
Ik heb op marktplaats een wiegje gekocht en daarin heeft onze zoon de eerste 8 weken bij ons op de kamer gelegen. Er zijn ook mensen die daarvoor de kinderwagenbak gebruiken. Het voordeel van een wiegje t.o.v. een kinderwagenbak is de open zijkant ter preventie van wiegedood. Aan de andere kant kan het zijn dat de baby zich wat meer beschut voelt in de kinderwagenbak juist vanwege het "gesloten" karakter. We hebben daarnaast een ingerichte kinderkamer met ledikant, waar onze zoon vanaf 8 weken in slaapt. Het wiegje gaat op marktplaats, want bij een eventuele tweede willen we toch een ander wiegje hebben. Hopelijk vangen we er nog een paar tientjes voor en dan spelen we quitte en heeft het ons nauwelijks iets gekost Ik vond het overigens zeer prettig om de mini de eerste paar weken bij ons op de slaapkamer te hebben. Zo konden we aan elkaar wennen en was het handig met borstvoeding.
Ons mannetje ligt inmiddels al 4,5 week naast ons op de slaapkamer in een wiegje. Ik vind het echt ideaal: we kunnen de fles lekker in bed geven en hoeven daarna niet de koude gang over om hem terug in bed te leggen. Helaas is het maar tijdelijk, want hij groeit er natuurlijk wel vrij snel uit. Maar ik gok dat we nog wel een maandje of 2 hem op onze kamer laten slapen . Ik vind het echt supergezellig en knus zo met zijn drietjes!!
Ik wilde heel graag een wiegje (desnoods tweedehands), maar vriendlief vond ook dat ze daar te kort in ligt en het zonde van het geld is.. En tsja, we betalen de meeste spullen wel met zijn geld, dus het wordt hier een ledikantje..
Wij hebben een ledikant gekocht en een wiegje van een vriendin geleend. Als we er geen hadden kunnen lenen dan hadden we het bij een ledikantje gehouden. Vind wiegjes te duur voor de korte periode waarin ze in gebruik zijn.
Bij m'n dochter had k gewoon een ledikant gelijk. Eerste weekje bij ons op de kamer in de kinderwagen bak. Nu voor deze baby hebben we een wiegje! <3 heel schattig haha Maar meer omdat ik geen extra ledikant wilde kopen. En we hopen dat als de baby niet meer in de wieg past dan in aukje haar ledikant past! dan hoeven we niets dubbel ye kopen! (Naja commode heb ik dan al extra gekocht) Maar toen ze dus een week oud was lag ze lekker in d'r ledikant en fitting heel prima! Baby'tjes bewegen nog zo weinig dus kan echt geen kwaad is onze ervaring in ieder geval.
Wij hebben alleen een ledikant, maar misschien wel de luxe dat deze gewoon op onze slaapkamer past naast mij! Daar blijft hij ook de komende maanden gewoon staan. Heb overigens ook de commode bij ons op de slaapkamer gezet. Anders loop ik alsnog op een neer hele tijd. Ik vind prima zo! Het is niet alleen een wiegje maar ook het beddengoed wat je dus allemaal 3dubbel (1 in gebruik, 1 in de was, 1 in de kast) moet aanschaffen.
Wij hebben beide aangeschaft voor de eerste. Bij de babykamer zat een ledikant. Maar ik wilde hem ook graag op onze slaapkamer laten slapen de eerste periode. Toen hebben we er een (tweedehands) wieg bij gekocht. Het voordeel was dat we hem meestal overdag in het ledikant op zijn eigen kamertje konden leggen (verduisterende gordijntjes, wat we op onze kamer niet hebben) en 's nachts bij ons. Dus de overgang van ledikant naar wieg heeft helemaal geen problemen opgeleverd, omdat de ledikant en zijn eigen kamer al helemaal vertrouwd was om in te slapen. En nu doen we hetzelfde weer voor de tweede (heb alles bewaard)
Ik heb de stokke sleepi , dat is eerst een wiegje en daarna ga je uitbouwen tot een ledikant en dan junior bed , ideaal en net zo duur als drie keer een nieuw bed kopen
Wij hebben een familiewieg. Als we die niet hadden gehad, had ik denk ik geen extra wieg aangeschaft. Ze liggen er zo kort in.. Misschien dat je van iemand een wiegje kan lenen?
Dank je wel voor alle reacties. Het is inderdaad wel handig om ze de eerste tijd bij je te hebben, daar heb ik nog niet aan gedacht. Het ledikant zou wel op onze kamer kunnen maar dat wordt dan wel een heel gesleep. Nou ja manlief vond eerst ook dat we de meubels maar van marktplaats moesten halen maar kijkt nu gewoon bij de winkels . Kwestie van masseren haha. Het leek mij inderdaad ook wel zonde maar ons huis is best groot en het is wel een stukje lopen naar de kinderkamer. Dank jullie voor de ideeën, hier kan ik wat mee.
In princiepen niets mis met mp hoor! ik heb m'n commode er ook vandaan! ( zelfs spik splinter nieuw in doos)! 75euro! Vond ik wel mee vallen met softclose! (Kwamen we achter toen manlief hem in elkaar had gezet...) Wiegje heb k heel goedkoop in een winkel kunnen halen. Was de laatste en een show model dus kreeg k nog wat van de prijs af gekletst. En Aukje d'r kamer nieuw in de winkel gekocht voor 1200! Nou k vind t mega veel geld! Dus nee ik zou het nooit nog een x nieuw in de winkel halen ben ik bang.. Misschien als we onze spaarrekening weergeven opgetopt haha
Bij onze oudste hadden we alleen een ledikant. De eerste weken heeft hij 's nachts in de reiswieg op onze kamer geslapen. Toen dat niet meer paste, heeft zijn ledikant ook nog even op onze kamer gestaan. Dat was al binnen 3 maanden! Nu is een wieg groter hoor, maar ik denk dat hij daar ook hooguit een half jaar in had gepast. En zo lang heeft hij überhaupt niet op onze kamer gelegen. Nu zitten we even met een andere situatie, waardoor het ledikant niet op onze kamer past. En wij willen de baby de eerste weken / maanden sowieso bij ons op de kamer. Dus nu hadden we geen keus en sBaby nummer 2 ligt dus wel in wiegje. Maar echt het goedkoopste van het goedkoopste hoor, want ergens vind ik het inderdaad zonde van het geld voor die korte tijd. Als het ledikant nog op onze kamer had gepast, hadden we die kosten echt niet gemaakt. Het staat wel een beetje sneu in het begin, zo'n klein hummeltje helemaal verdwaald in zo'n groot ledikant. Een wiegje staat leuker. Maar dat is vooral je eigen idee. Onze zoon sliep in ieder geval niet minder in zijn ledikant! Soms lees je wel va baby's die in het ledikant nog niet goed slapen en in een meer besloten wiegje wel. Maar dat weet je natuurlijk pas als het zo ver is. Ik zou dat dan eerder even met de reiswieg van de kinderwagen uitproberen. Mocht jullie kindje dan beter slapen, kun je altijd nog bedenken of je voor die korte tijd eventueel een simpel wiegje wilt aanschaffen. Wij waren uiteindelijk zo'n 75 euro kwijt voor een wieg, inclusief matras en en bezorgen. Daar kwamen nog wat kosten bij voor beddengoed. Via marktplaats kan het iets goedkoper. Maar ook daar ben je voor een simpel wiegje ook al gauw 40-60 euro kwijt en ik denk dat de meeste mensen dan alsnog het matras en beddengoed liever nieuw aanschaffen.