Ledikant, wieg, co-sleeper, box...

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door krisje123, 23 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. krisje123

    krisje123 Lid

    17 okt 2022
    25
    17
    3
    Vrouw
    Hoi allemaal,

    We zijn bezig met de baby-uitzet en ik vraag me af of je alle 4 nodig hebt haha.
    Welke zouden jullie juist wel of juist niet doen?

    Dankjewel!
     
  2. 3musketierseneengirl

    3musketierseneengirl Fanatiek lid

    6 jan 2021
    2.255
    1.686
    113
    Vrouw
    Nee je hebt geen wieg en co sleeper nodig. Wij hebben gekozen voor een wieg maar de co-sleeper kun je echt tegen je bed aan zetten.

    maar je kunt ook enkel alleen ledikant doen en eventueel die eerst op je kamer zetten of gelijk op eigen kamer.

    box vind ik persoonlijk wel prettig. Beneden om baby in te leggen. Een eigen plekje voor als ze wat groter worden.
     
  3. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.848
    3.624
    113
    nee, wieg en cosleeper is in principe hetzelfde, alleen een cosleeper kan je tegen je bed aanzetten en kan je een zijkant open/dicht doen, zodat je makkelijker je baby erin en eruit kan halen. Je moet zelf kijken of je dit fijn vind. De meeste mensen vinden het wel prettig, om een wat kleine bedje te hebben de eerste weken/maanden, een ledikant is zo groot meteen.

    Ledikant heb je wel nodig,

    Box heb je niet nodig, maar kan wel makkelijk zijn. (zeker bij een 2de of meerdere kindje) en is heel persoonsafhankelijk. Wij hebben de box bij de eerste niet gebruikt, bij de 2de & 3de als bedje beneden. (en bij de 4de zo ook).
     
  4. Droompje123

    Droompje123 Bekend lid

    28 okt 2020
    670
    725
    93
    Vrouw
    Wij hadden een cosleeper omdat ik baby graag aan het bed wilde. Voor daarna een ledikant. We hadden een box staan maar bij onze eerste echt nooit gebruikt, dus die zou ik voor een eerste persoonlijk niet doen. Nu bij de tweede misschien wel zodat de baby veilig apart zou kunnen liggen :) .
     
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.033
    5.176
    113
    Wij hadden een ledikant, die stond toen ze klein waren tegen mijn bed. En we hadden een box beneden, daar lagen ze als baby best veel in en ook als dreumes vonden ze het fijn daar even te spelen (als ik bv aan het koken was). Zonder box had ook wel gekund, mocht hier ooit een derde komen, dan denk ik dat er geen box komt.
     
  6. bonobo

    bonobo Lid

    21 jan 2023
    48
    41
    18
    Vrouw
    Dit is echt persoonsgebonden wat jij het fijnst vind.. Wij hebben alleen een ledikant en een box. Bij ons gaat de kleine man direct in zijn eigen bed. Wel leg ik de eerste dagen een matras ernaast zodat ik naast hem lig maar daarna ga ik terug naar mijn eigen bed.

    Dit zeg ik nu heel stoer, maar je weet nooit hoe het loopt met een baby. Misschien lig ik er wel 3 maanden naast, geen idee.. zeg het maar haha. Het ligt echt aan de situatie en hoe het gaat met de baby en wat het makkelijkst is qua slapen. Persoonlijk voor mij dus geen co-sleeper of een wieg.
     
  7. WWJD

    WWJD Niet meer actief

    Wij hebben alleen bij de eerste (1week) en de vierde (5 maanden) een wieg gehad. Geen cosleeper omdat ze bij ons gelijk op de babykamer sliepen (met deuren open)
    bij allemaal een box gehad ongeveer een jaar behalve bij de jongste. Helemaal zonder gedaan. Die sliep in de wandelwagen beneden en speelde op een boxkleed op de grond. Hadden weinig ruimte met alle speelgoed ed. En ging prima

    Ledikant uiteraard bij allemaal wel gehad.
     
  8. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.975
    7.903
    113
    Vrouw
    Als je een wiegje of co-sleeper wil op de kamer omdat een ledikant niet past zou je het ledikantje even als box kunnen gebruiken. Sommige kindjes vinden een box helemaal niet fijn. Scheelt weer een aanschaf.
     
  9. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
    Ledikant Ja sliep de oudste 2 jaar in en toen ging de Ledikant naar de jongste.

    Box Ja oudste speelde er graag in, handig in corona met volledig thuiswerk.
    Jongste 15 mnd wil er liever niet meer in.

    Wieg dit kiezen mensen soms omdat ze er zelf nog 1 van vroeger hebben of omdat t heel erg leuk en schattig is. Wieg is vaak ook maar kort.

    Co Sleeper Ja heb ik bij 1e van Zus geleend en bij 2e van een vriendin. Mijn oudste sliep 2.5 maand in de Co Sleeper langs bed. De jongste sliep 6 mnd in de Co sleeper, toen werd hij wat te groot.

    Co sleeper of Wieg is dus vaak wat kortere tijd. maar Co Sleeper en Wieg kun je mooi aankleden met hemeltje. Net als een Ledikant, mijn Ledikant had een hemeltje maar na een x aantal maanden gaan ze eraan trekken dus dan gaat hij eraf. Misschien kun je ook zoiets lenen van iemand.
     
  10. Mum1921

    Mum1921 Actief lid

    26 jan 2022
    394
    93
    28
     
  11. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.886
    4.157
    113
    Wij hebben een cosleeper gehuurd voor de eerste weken en meneer heeft er welgeteld 2 weken in gelegen. Het is nogal een luidruchtige slaper, dus hij is heel snel naar zijn ledikant op de babykamer gegaan.
    Overigens heb ik een ledikantverkleiner, zodat hij wel gewoon boven in zijn ledikant ligt.
    Box vind ik heel fijn. Maar ligt er ook aan wat voor soort kind je hebt. De oudste heeft er tot de geboorte van de jongste dagelijks in gespeeld. De tweede was er na een jaar echt klaar mee. Inmiddels was ons huis toen al zo peuterproof dat hij toch kwaads meer kon uitrichten.
     
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Via een ikea hack kan je ook een ledikant ombouwen tot co sleeper.

    Ik had een co sleeper en ledikant maaf beiden kringloop / mp vondsten.

    Box is wel handig. Ik weet niet waar je woont. Ik woon net naast utrecht en heb er 1 te koop.
     
  13. Achterkantvandemaan

    31 dec 2020
    7.324
    7.263
    113
    Ik riep van tevoren dat hij meteen op z'n eigen kamer in ledikant kon. Maar last minute toch een co-sleeper gekocht omdat het toch het beste is om het eerste half jaar samen te slapen (geen expert maar als je gaat zoeken zie je dat dit toch de meest recente adviezen zijn).
    En ik had het niet anders gewild! Toen hij te groot werd voor de co-sleeper is hij naar zijn eigen kamer gegaan (rond de 6 maanden).
    Cosleeper gekocht via marktplaats en voor hetzelfde bedrag weer verkocht, dus niks aan verloren :p

    Box is hier onmisbaar. Je weet van tevoren gewoon niet of je het veel gaat gebruiken, dus ik zou het altijd aanschaffen. Ook hier via marktplaats voor 20 euro, man heeft hem super mooi opgeknapt en we gaan hem wel voor het dubbele verkopen gok ik! Dus qua kosten zou het niet echt uit moeten maken. Als je de ruimte hebt zou ik het dus doen.
    Sommige baby's vinden de geborgenheid van een box fijn, geeft ze zelfvertrouwen om bv te rollen etc.

    Wieg zou ik niet doen want is even groot als een cosleeper. Of het één of het ander.
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Bij de eerste hadden we alleen een ledikant en een box. Hij sliep de eerste weken in de kinderwagenbak naast mij, we woonden klein. Bij de 2e en nu straks ook bij de 3e hebben we wel een wieg geleend voor de eerste weken. Wieg en co-sleeper is inderdaad dubbelop.
     
  15. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Onze zoon heeft een jaar bij ons op de kamer geslapen in een Co Sleeper en slaapt nu bijna 3 maanden in zijn eigen kamer in zijn ledikant. Box hebben we ook, al hebben wij deze erg weinig gebruikt.
     
  16. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.947
    12.420
    113
    Vrouw
    H heeft eerst in een wiegje geslapen naast ons en daarna in ledikant nu sinds kort slaapt hij op eigen kamer.
    De box ook regelmatig gebruikt ook al was die geen grote fan haha!
    Nu hebben we co sleeper, en wiegje staat beneden.
     
  17. Glitterhartje

    Glitterhartje Fanatiek lid

    30 jan 2021
    2.126
    1.796
    113
    Wij hebben geen box.
    Ook geen wieg
    In het begin hadden we ook geen co-sleeper maar ben heel blij dat we die alsnog hebben aangeschaft toen. Baby ligt nu sinds een week ongeveer in z'n ledikant maar wel gezellig bij ons op de kamer
     
  18. krisje123

    krisje123 Lid

    17 okt 2022
    25
    17
    3
    Vrouw
    Bedankt allemaal! Ik heb weer wat bijgeleerd haha.
     
  19. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.145
    15.214
    113
    Ik heb ze alle 4 gehad en ook nog eens dubbel op cosleeper na :D

    Hoogtepunt is trouwens 4 boxen:oops: Dat heb je met 2 woningen ;) en door verhuizing konden box 1 en 2 niet praktisch aan boord maar thuis in zowel kamer als keuken was handig. Maar aan boord wilde ik er ook 1 in de kamer (kleine maat) en 1 in de stuurhut (dat werd campingbedje zodat het nog jaren gebruikt kon worden met logees etc). Due dat waren 4 "boxen" voor 1 kind :roflmao:

    Wieg 1x dubbel gehad, familiewieg thuis en aan boord een gekregen wieg. Weet niet of ik die nieuw zou kopen, denk het niet.

    Momenteel alleen nog 2 ledikantjes staan waarvan 1 nog in gebruik en 1 moet naar zolder (kan nog geen afscheid nemen:oops:). Aan boord slaapt ze er nog standaard in omdat er eerst verbouwt moet worden.

    Maar ja, wat fijn is verschilt per situatie en gezin :) zo zijn er ook die zweren bij een wippertje en die heb ik bij de oudste 3 nooit gehad, bij 4 en 5 van zusje geleend maar mwa, niet heel vaak gebruikt
     
  20. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Wieg hadden we gekregen terwijl we zelf al een ledikant hadden. Dus beiden zijn dan maar eerst in de wieg gegaan. Nouja R heeft er weinig in gelegen, die had zo'n last van reflux dat ie 16 weken bijna alle slaapjes op mij heeft geslapen. Daarna was hij al snel te groot. :oops:

    Beiden wel in de box, meer vanwege de katten overigens. Evt. kan een campingbedje ook dat doel dienen, zo doen we dat ook bij schoonouders.
     

Deel Deze Pagina