Ledikant, wieg, co-sleeper, box...

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door krisje123, 23 feb 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.489
    1.649
    113
    Wij hadden eerst een cosleeper en de box. Cosleeper was leuk de eerste week, maar we deden geen oog meer dicht door alle geluiden die een baby kan maken;) Al heel snel naar zijn eigen kamertje en ook al na 2 maanden over naar een ledikant omdat hij steeds met zijn armpjes tegen de zijkanten sloeg in de kleine cosleeper. Voor een volgende zou ik gewoon gelijk voor een ledikantje gaan.

    Box hebben we dus ook, maar had ik achteraf ook niet hoeven aanschaffen. Hij lag er wel soms in maar meer omdat het kleedje daarin lekker zacht is. Liever nog lag hij lekker in een voedingskussen met kussensloop eromheen (als een soort babynestje). Dat was toch wel echt de favoriete plek voor overdag! Als je meer kinderen of een hond hebt zou ik een box wel aanraden (onze hond was trouwens in eerste instantie ook de reden van de box). Nu de hond er niet meer is zie ik ook geen meerwaarde meer van een box, hij vindt er ook echt niks meer aan...
     
  2. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.997
    11.672
    113
    Vrouw
    Jij wilt dus net bevallen op een matras op de grond gaan slapen?
    Optimistisch. Past het ledikantje niet naast jullie bed? Dan lig je tenminste er zelf ook fatsoenlijk bij.
     
    Corphish en Zoe123 vinden dit leuk.
  3. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.997
    11.672
    113
    Vrouw
    Wij hebben bij alle kinderen een wieg gebruikt. In die wieg heb ikzelf ook gelegen. Er is alleen een nieuw matras in gegaan en mijn moeder heeft nieuwe bekleding genaaid.
    Na de wieg natuurlijk in het ledikantje.

    Als mijn ouders de wieg niet hadden gehad had ik denk ik niet zelf een wieg gekocht.
    Ik ben ook erg fan van een box. Fijn om een plekje te hebben waar je een baby veilig kunt neerleggen, maar ook fijn om een dreumes of peuter even in te kunnen zetten als je je handen vrij wilt hebben.
    Hier zaten ze er tot hun tweede verjaardag er toch nog wel regelmatig een poosje in.
     
  4. bonobo

    bonobo Lid

    21 jan 2023
    48
    41
    18
    Vrouw
    Neehoor het liefst slaapt hij gewoon zelf in zijn bed en ik ook in mijn eigen bed. En anders slaap ik gewoon op het matras op de grond, zie het probleem niet zo? Tenzij een spoed keizersnede natuurlijk, dan wordt het een ander verhaal.
     
  5. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.997
    11.672
    113
    Vrouw
    Nou ja ook een vaginale bevalling kan er flink inhakken op je lijf. Dus dan kan het ook vies tegenvallen om op de grond te gaan slapen en weer overeind te komen vanaf dat matras.

    En wie bedoel je met 'hij' aan het begin van je bericht? Je man neem ik aan, want hoe je ongeboren kind het zal gaan doen weet je natuurlijk nog niet:D
     
  6. bonobo

    bonobo Lid

    21 jan 2023
    48
    41
    18
    Vrouw
    Bij mijn eerste bevalling beviel ik in een derde wereld land zonder hulp, zonder mensen om mijn heen, zonder bed etc. Dus dat ik nu bij de tweede uberhaupt een bed heb is al heel wat. Ik maak me niet zo druk om het matras op de grond, is toen ook allemaal goed gegaan :)

    Met hij bedoel ik de baby, als de baby naar huis mag kan je er vanuit gaan dat de baby zich goed genoeg voelt om in zijn eigen bedje te liggen.
     
  7. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    9.997
    11.672
    113
    Vrouw
    Haha, ja dan is alles hier pure luxe:D
     
    bonobo vindt dit leuk.
  8. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.660
    9.575
    113
    #28 MadeInUSA, 5 mrt 2023
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2023
    Beiden hebben de eerste tijd in een Leipold wiegje gelegen. Bij de oudste woonden we heel klein. Het wiegje werd overdag 4 meter verplaatst van de slaapkamer naar de woonkamer. Box hadden we toen niet, ik legde overdag wat zachts op de grond voor haar om te spelen. Bij de jongste (ondertussen verhuisd dus meer ruimte) hebben we wel alsnog een box genomen, omdat een tweejarige die aan een wiegje-met-standaard gaat hangen om naar haar broertje te kijken toch wel gevaarlijk was, en ook verder was het een beetje een safe space tegen een peuter.
    De oudste sliep nog wel regelmatig in haar ledikantje (eindigde vaak genoeg bij ons trouwens), de jongste vertikte dat. Zodra je hem weglegde was hij weer wakker. Die heeft na zijn wiegje in de praktijk altijd bij ons geslapen tot man het met bijna 2 jaar zat was, en toen kreeg hij een eenpersoonsbed.
    Voordeel van het bij ons slapen bij beiden was ook wel dat ik gewoon open buffet hield, sliep topless of met een klein hemdje, en dan konden ze zelf aanhappen als ze wilden drinken of recreatief sabbelen, werkte ook het beste voor mijn eigen nachtrust ;)
     
  9. xPoppetje

    xPoppetje Fanatiek lid

    8 okt 2013
    2.654
    183
    63
    Ik heb de meeste reacties niet gelezen, dus misschien is mijn bijdrage wel mosterd :roflmao:

    Bij de eerste had ik een ledikant en een box. Het ledikant heeft in de kraamweek bij ons in de kamer gestaan, op aanraden/aandringen van de kraamverzorgende :rolleyes:. Zodra zij weg was hebben we het ledikant ook naar zijn eigen kamer gedaan en sliep hij lekker daar. Al die geluidjes in de nacht, luisteren of hij nog wel ademt enzo, daar sliep ik echt niet goed op.

    We gebruikten de box toen ook om hem in te laten slapen, maar ons kind was ontzettend snel overprikkeld (een combi van meerdere factoren) en al snel tikte de kinderfysiotherapeut ons op de vingers: een box is niet om in te slapen. Slapen doe je in je bed, met een vast riedeltje. De box is om in te spelen en voor de ouders prettig om even de handen vrij te hebben voor als dat nodig is.

    De box is echt heel weinig gebruikt, want ik legde liever een speelkleed op de grond en mijn huishouden deed ik voornamelijk als hij op bed lag. Dat ellendige ding heeft zo'n 4 jaar achter elkaar gestaan (bij de tweede stond hij nog steeds) maar was meer een opslagplek en sta-in-de-weg. Ik was echt blij toen ie eindelijk weg ging :D

    Bij de tweede heb ik een wiegje gekocht, met zo'n mozesmandje. Bij haar wilde ik gaan borstvoeden en het werd aangeraden om dan aan rooming-in te doen..
    Maar eigenlijk gold voor haar hetzelfde: ik sliep echt nog amper. Het wiegje heeft dus niet heel lang bij ons gestaan.
    Ook vond ik het wiegje niet praktisch met opmaken enzo en ze wurmde zich vaak uit de dekens, waardoor ze "bloot" lag, in december.
    Eenmaal over in het ledikant kwamen er gelijk slaapzakken, bij beide.

    En nuuu.. Nu heb ik dat wiegje weer van zolder gehaald :D ik vind dat voor het begin gewoon echt lief en wat meer geborgen en daarbij, ik wil toch het rooming-in weer proberen. Mocht het weer zo tegenvallen, staat de wieg zo in zijn eigen kamertje.
    Vond het wederom een enorm gedoe met opmaken, maar wellicht worden we er toch nog handig in :D en anders staat het ledikant klaar op zolder en ook dan komen er weer slaapzakjes!

    Een box hebben we niet. Het huis is er niet groot genoeg voor (onze eigen meubels passen al nauwelijks en dan hebben we geen grote meubels) en de andere kinderen zijn al groter (6 en 8). Mocht ik mijn handen echt even vrij willen hebben ivm koken of stofzuigen, heb ik een wipstoel en een newbornset op de Tripp Trapp en anders moet ik het stofzuigen bijvoorbeeld maar weer doen als hij op bed ligt. Ofzo :D

    Wauw, een enorm verhaal. Je moet wat als je voor de zoveelste keer wakker ligt :roflmao:
     
  10. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Maak het jezelf makkelijk en zet “gewoon” een wiegje naast je bed..
    Begrijpelijk dat alles als luxe voelt maar je mag dat ook gewoon voor jezelf willen na je bevalling?
    En het advies is sowieso om zeker een aantal maanden samen met je kindje te slapen
     

Deel Deze Pagina