Ik heb een dochter van 5 jaar en een dochter van 20 maanden. De kleine wil graag traplopen, waar ze ook maar een trap tegenkomt MOET ze het liefst 10x op en af Nu kan ik mij niet meer bedenken hoe oud mijn oudste dochter was toen we het aandurfden haar alleen de trap op te laten lopen. Stom hé, is weggezakt. Dus...vandaar de vraag aan jullie: met welke leeftijd liet jij je kind alleen de trap oplopen?
Het ligt heel erg aan de trap denk ik ook.... Bij mijn nichtje liepen ze met 2 jaar de trap zelf op en af. Maar dat is zo'n draaitrap met een leuning waar elke kind bij kan, van die spijlen. Ik zou Eva daar wel over niet al te lange tijd alleen op laten lopen, als wij zelf zo'n trap in huis zouden hebben. Wij hebben een 'gewone' trap en Eva kan nog niet bij de leuning, dus ze mag nog niet alleen. Ik denk dat het hier rond de 2,5 of misschien zelfs 3 jaar gaat worden. Maar ik ben wel heel benieuwd wat anderen doen!
Hier liep mijn zoontje al met een maand of 15 alleen de trap op en af. Wel met mij achter of voor hem uit. Hij liep zelf al heel vroeg en ik was zwanger van de 2e dus het kwam goed uit dat hij het alleen kon, ivm bekken pijn en dus zo min mogelijk dragen. Ik was er wel altijd bij. Hij ging/gaat altijd op voeten/knieen naar boven. En naar beneden moet ie van mij achterste voren, dus via zijn buik/knieen. Mijn moeder was laatst bij mij en zei tegen hem dat ie op zijn billen naar beneden moest en dat wil ie nu dus ook voortaan maar dat vind ik maar eng. Dan laat ie zich zeg maar steeds op een tree op zijn billen schuiven/vallen. Dan ben ik bang dat ie uitschuift. Maar hoe hij het van ons moet doet hij het kei goed en is nog nooit van de trap gevallen. Maar ja zoals ik al eerder zei, hij liep al vroeg (10 mnd) en is dus erg sterk in zijn motoriek.
Mijn zoontje gaat wel zelfstandig de trap op maar alleen als er iemand bij is. Ik woon op een flat dus ik heb geen flat maar bij mijn ouders wel en dan loop ik of iemand anders achter hem aan. En hier buiten moeten we ook een trap op en dat kan hij vaak wel alleen maar soms wil hij een handje. Hij wacht altijd keurig bij de trap tot ik er ben.
Mijn zoontje kan zelf de trap al een hele poos op en af. Denk vanaf 14-16 maanden. Maar ik sta er nog steeds achter. Toevallig is hij vorige week (onder papa's toezicht) zelf naar boven geklommen. Ging gelukkig goed, en hij kan dat ook wel. Maar ik vind het wel fijn om er gewoon achter te blijven staan, voor het geval dat. In ieder geval tot hij iets minder enthousiast rare bewegingen maakt
Joris is nu 2 jaar en 8 maanden, maar hier ook nog niet alleen op en af. Ja wel zelfstandig, maar niet alleen. Zijn gedachtes dwalen zo snel af als hij iets ziet, ik durf het dus nog niet aan. Het is wel 1 keer voorgekomen bij mijn moeder. Hadden het niet in de gaten en toen liep meneer boven rond, dus het kan wel goed gaan, maar ik wil het risico nog niet lopen.
mijn dochter loopt al eentijdje zelf de trap op en af maar moet zeggen dat onze leuning vrij laag zit en de trap totaal niet stijl is ofzo. in het begin ging ze lopend op en met de billen eraf en nu lopend erop en lopend eraf. als ze een mailot aan heeft vind ik het wel eng omdat het dan nogal glad kan zijn op vloerbedekking dus dan loop ik met der mee ook al wil ze dat niet. mijn dochter liep al stevig los met 12 maanden en begon toen ook al met traplopen wat ik wel handig vond ivm nieuwe zwangerschap. op de peuterspeelzaal hebben ze een huisje met een hoge houtentrap binnen staan. daar gaan bijna alle kindjes op en af zonder hulp. hij is toch zeker 1,5 meter hoog
Mijn dochter liep met 20 maanden wel zelfstandig de trap op, maar nog wel met iemand erbij. Ze is nu bijna 2 1/2 en loop zo'n 2 maandjes nu gewoon zelf naar boven als ze iets wilt pakken ofzo. Hangt denk ik idd van je trap af en wat voor kind dat je hebt.
ik denk dat dit per kind verschilt. Lex liep met 2 jaar al op en af maar ik loop altijd erachter...nu nog steeds.. Ja en Ryan word al 2 en ik zie het niet echt gebeuren dat ie komend jaar de trap op en af gaat lopen. Hij is een stuk drukker als de oudste en ook snle afgeleid en daarbij heeft ie hele korte beentjes
denk met ander half dat ze alleen naar boven liep maar wel met iemand achter haar, ze liep eerder de trap op dan dat ze kon lopen. en nu helemaal ,we moeten zo opletten dat de kamer deur dicht is of het traprolhekje dicht is want als ze vraagt van waar is bijv. Dora en ik zeg van die is boven klimt ze zo de trap op. trap af kan ze nog niet ,vind dat zelf ook nog behoorlijk eng omdat we geen rechte trap hebben er zitten 2 knikken in de trap.
Merel loopt al heel lang de trap op en af aan de leuning, maar ik durf haar nog niet alleen te laten gaan. Ze loopt perfect, alleen wil ze ook wel eens gaan springen ineens of naar beneden willen kruipen, dus bij omhoog gaan loop ik achter haar en bij naar beneden gaan loop ik voor haar. Tot hoe lang......tja misschien denk ik ineens morgen, ach ga maar zelf even naar boven iets pakken en misschien duurt het nog een half jaar.....
Oh, Eva loopt al wel sinds ze een maand of 10 is zelf de trap op.... maar inderdaad wel met iemand achter haar aan. De trap af doet ze sinds kort aan de hand. Op haar billen de trap op snapt ze helemaal niks van, ze wil gewoon lopen! Ik dacht dat de vraag was wanneer een kindje helemaal alleen, dus zonder begeleiding, de trap op en af mocht. En zie verder hierboven dus mijn antwoord daarop
Hier dus precies hetzelfde, bedenkt Eva het opeens om naar boven te gaan springen Er loopt trouwens dus altijd iemand achter haar aan, maar het is het afgelopen jaar echt nog nooit fout gegaan (voor die tijd gleed ze nog wel eens uit als ze niet oplette of zich opeens omdraaide). Dus je zou denken dat ze het ook alleen kan. Maar het zou maar gebeuren dat ze dan opeens wel van boven naar beneden valt... nu zit er bij ons in het laatste gedeelte van de trap ook een knik, dus dan zou ze keihard tegen de muur aan vallen.
Leuk om te lezen al die reacties! Ik bedoelde eigenlijk ook wat Snoopy schreef. Kim kan ook al alleen traplopen, maar absoluut niet zonder iemand erbij want de kans dat het fout gaat is erg groot. Dus ik bedoelde eigenlijk wanneer je je kind echt alleen de trap op en af laat gaan, zonder begeleiding. Volgens mij is dat meer richting 3 jaar denk ik ?
Hier liep ze al veel eerder trap (11 mnd) dan dat ze los kon lopen (16 mnd), maar wij lopen er altijd voor of achter. Voorlopig blijf ik dat nog wel doen. Ik heb in een ziekenhuis gewerkt en daar waren toch genoeg kinderen die behoorlijk ongelukkig van de trap af waren gedonderd, dus ik wacht daar echt wel mee tot ze in ieder geval een jaar of 3 is. Mijn man is als kleintje ook van de trap gevallen en heeft daar nog een litteken van op zijn gezicht.
Kyra was nog geen 2 toen ze al zelf(onder begeleiding) de trap op ging. Eraf duurde wat langer, weet noet precies meer wanneer ze dat deed. Sinds de geboorte van Dinja gaat ze helemaal alleen nar boven en beneden, ook zonder toezicht. Ze was dus 2 jaar en een maan of 5 toen ze dat alleen mocht.
Ja hier dus ook die knik in de trap en dan ook nog ruig gepleisterde muur.....dus Merel blijft nog wel een tijdje onder begeleiding lopen op de trap. Jaar of 3 enk ik, of ouder . Het zal je inderdaad maar gebeuren.....
Sinds 2 maanden, maar we lopen er wel voor of achter! De trap op deed hij al met 1,5 jaar, maar er vanaf sinds 2 maanden
Hier loopt Noah al sinds 11 maanden de trap op.. en af sinds ruim een jaar. Nu wil ik nog weleens weglopen als hij nog boven is, dus hij zelf achter mij aankomt. Moet zeggen dat als hij dan alleen is hij zich omdraait en zich langs de treden laat glijden.. staand de trap af doet hij alleen als wij voor m lopen. Moet ook zeggen dat het nog nooit is foutgegaan en we er meestal wel bij zijn.
Ergens tussen de 2,5 en 3 jaar dus. Tja, wat dat betreft ben ik ook liever voorzichtig, de smak die ze maken vanaf een trap kan behoorlijk akelig zijn. Thuis hebben we traphekjes dus dan zit alles potdicht. Maar als we ergens anders zijn waar geen hekjes zijn (winkel, bij vrienden enzo), dan is 1 van ons dus steeds met Kim bezig want die wil steeds de trap op en af. Niet echt gezellig maar ja, nog 9 tot 16 maanden te gaan...