Babykamer of kamer wisselen oudste kind?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door nicole1982, 5 mei 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nicole1982

nicole1982 Actief lid

10 aug 2006
    184
    0
    0
    Hoi
    Onze dochter krijgt een brusje over een tijd. Nu twijfelen we of ze haar eigen kamer houdt, met nieuw bed enz, dus omgetoverd naar peuterkamer. En dat de nieuwe baby het andere kamertje krijgt (dat nu vrij is).
    Of zullen we onze dochter op het nieuwe kamertje leggen, en de baby op haar oude kamer. Ben zo bang dat ze dit niks vindt, en het gevoel krijgt dat ze op de 2e plaats komt......(emo-muts die ik nu al ben).
    Haar eigen kamer nu hoeft niks veranderd worden qua muren en vloer, het kleine kamertje moet helemaal opnieuw.

Graag jullie ervaringen!

Nicole

2. B en N

B en N Fanatiek lid

13 sep 2007
    2.532
    0
    0
    Ik zou er denk ik voor kiezen om haar in haar eigen kamer te houden. Gewoon haar eigen plekje dus, het kamertje dat altijd van haar al was :).

Zo zouden wij het iniedergeval doen (denk ik ;)) als Jamila een brusje krijgt, dan zouden wij naar zolder gaan en de baby zou onze slaapkamer krijgen.

Mocht je er voor kiezen om toch voor je dochter de "nieuwe" kamer te gebruiken dan zou ik deze zo snel mogelijk in gaan richten samen met haar zodat ze een beetje zelf kan bepalen hoe haar kamer er uit komt te zien en ze nog ruim 30 weken heeft om de nieuwe kamer helemaal haar kamer te maken.

3. nicole1976

nicole1976 Actief lid

23 jul 2008
    113
    0
    0
    hoe oud is jullie eerste?
    Ons meisje zal ongeveer 23mnd zijn als broertje komt en we laten haar gewoon op haar kamer en maken nieuw kamertje voor beeb.
    Weet niet of zij 't al zou voelen als weg moeten uit haar eigen kamertje maar vind haar kamertje eigenlijk nog helemaal prima zo: kan ook goed meidenkamer zijn straks!
    Dus ik zou jullie kleintje een nieuwe kamer geven en haar lekker laten blijven waar ze nu slaapt!
    Gefeliciteerd trouwens, je weet 't zo te zien pas net!?!

4. pim

pim Fanatiek lid

22 sep 2005
    3.970
    0
    36
    Nijmegen
    Wij hebben Emme gewoon op haar oude kamer laten liggen. We hebben het bedje en de commode doorgeschoven naar de nieuwe babykamer. We konden dezelfde kast nog een keer kopen zodat ook daar weer een compleet kamertje is.

Emme heeft bij haar oude kast dus een nieuw bed gekregen, een nieuw kleed en een leuke kast voor haar speelgoed.

Pim

5. nicole1982

nicole1982 Actief lid

10 aug 2006
    184
    0
    0
    Thanks voor jullie reacties!
    Wat voor mijn gevoel al mijn voorkeur had, mijn oudste (nu 23 mnden) op haar eigen kamertje houden.
    Alleen een klein praktisch probleem. De gordijnen van haar kamer zijn bijpassend bij de bekleding van de wieg, dus de gordijnen zouden moeten verhuizen naar het kleine kamertje, maar dat raam is groter daar, dus de gordijnen te klein. De winkel verkoopt ze (ben ik bang) niet meer na ruim 2 jaar.

maar ach, daar heeft zo'n beebje echt erg in, of de gordijnen wel bij de wieg passen, of het moet een kleine Jan DeBouvrie zijn! Haha!

groetjes

Nu nog leuke inspiratie gaan opdoen voor de nieuwe kamer van mijn dochter en voor de babykamer.......al loop ik wel erg hard van stapel! Ben pas 5 weken zwanger!......muts!

6. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    onze oudste gaat wel naar een nieuwe kamer. Maar we houden de babykamer verder ook hetzelfde, we krijgen weer een jongetje dus vinden we het niet nodig dat kamertje te veranderen.

Onze oudste is/wordt 2 al de baby komt. En is dan dus ook zo'n beetje toe aan een groter bed, dus dan maar een compleet kamertje. Daarbij is z'n huidige kamertje eigenlijk te klein voor een juniorbed ipv ledikantje.

7. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Ik vraag me dat ook altijd a. Misschien doorschuiven lang voor de baby er is zodat je oudste de link niet zo legt met nr 2. De oudste krijgt dan gewoon een hele mooie nieuwe kamer en mag dan nog zo veel ze wil in haar oude kamer komen als overgang. En dat laatste langzaam afbouwen.

8. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ligt eraan... Als die andere kamer groter is, had ik denkt ik wel geswitcht. Kun je haar niet de keuze geven, of is ze daar nog te jong voor?

9. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    Hey meiden,

Ik volg sinds een half jaar een opleiding Kinderpsychologie naast mijn werk dat ik nu doe. Puur omdat het me wel handig leek als er bij ons dalijk zelf kindjes komen. En daar kregen we inderdaad ook het punt wat doe je met slaapkamers en spulletjes als er een tweede komt. Kinderen voelen zich al heel snel naar een tweede plek geschoven en als je ze uit hun vertrouwde slaapkamertje haalt of hun vertrouwde kleertjes doorschuift dan kunnen ze zelfs terug vallen in gedrag. Dus was je kind bijvoorbeeld zindelijk dan heb je kans dat hij/zij dit niet blijft zodra de tweede er komt, of sliep je kind nachten door dan heb je kans dat hij/zij dit niet meer doet op het nieuwe kamertje. Puur omdat ze zich niet meer belangrijk genoeg voelen voor papa en mama.

Nou hoop dat jullie er iets aan hebben, en allemaal super veel succes met het klussen op jullie babykamertjes!

Groetjes Nicky

10. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    ons meisje is verhuisd naar en grotere kamer. en hebben er een echte prinsessne kamer van gemaakt vidn ze gewledig en stoer.
    nu slaapt ze er al in voor ik zwanger werd maar we waren al wel druk bezig. dus zolang ze hetn og niet weet denk ik dat je het makkelijk knut doen hoor. overleg het gewoon met dr van nou wat zou je ervan vinden als je daar komt te slapen en we hem helemaal samen in gaan richten als een echte grote meid. en dat ze zelf een beetje thema mag kiezen je kunt een paar voorbeelden bedenken en haar daar uit laten kiezen. dus bloemen of prinsessne of iets wat ze helemaal geweldig vind. tis toch makkelijk dan als babykamer andersm oet je straks twee kamer opnieuw doen.

11. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Ik zal persoonlijk ook haar eigen kamer laten houden.
    Maar een vriendin van mij heeft haar dochter wel naar een andere kamer verhuisd, omdat die ene kamer te klein is voor een gewoon bed neer te zetten.
    Maar ze was echt helemaal trots op haar nieuwe kamer.
    Veel kinderen vinden het ook gaaf en stoer als ze helemaal een nieuwe kamer krijgen.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ nikske89: dat vind ik wel wat kort door de bocht gesteld hoor... Is er ook een uitleg gegeven waarom dit zo is? Volgens mij heeft het er eerder mee te maken dat er geen goede uitleg aan wordt gegeven en omdat er in het overgrote geheel anders met het kind wordt omgegaan mtt de komst van een nieuw kleintje. Ik denk dat je een aantal zaken in acht moet nemen en dat het in principe echt wel kan. Je kunt dat best wel een beetje aftasten bij je eigen kind.

13. Balou

Balou Fanatiek lid

27 mrt 2007
    2.320
    4
    0
    verzorgende IG
    prov Groningen
    Als er bij ons een 2e komt willen we Sanne en ander kamertje geven en deze helemaal mooi maken (princessenkamer) als ze dit leuk vind tenminste. De babykamer waar ze nu slaapt is gewoon neutraal qua kleuren, wij vinden het niet nodig om dan de andere kamer om te toveren tot babykamer. We vinden de kleuren prima. Anders moeten we 2 kamertjes aanpakken. Maar we hebben er niet aan gedacht dat ze zich misschien wel teruggezet zal voelen, dat willen we ook absoluut niet. We moeten er nog maar even over nadenken.

14. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    @merleQ

Natuurlijk kan het als je het je kind uitlegt, het is alleen in psychologisch onderzoek zo gebleken dat kinderen dat vaak voelen. Alle aandacht was eerst voor hun alleen, dat moeten ze nu delen en dan ook nog hun plekje afgeven. Je hebt gelijk dat niet elke ouder even veel uitleg geeft aan zijn/haar kind en dat dit niet poisitief werkt. Met uitleg bereik je altijd het meeste. Het is ook ieder zijn eigen keus. Ik zal nooit een oordeel geven over wat iemand doet. Ik reageer alleen met feiten die uit verschillende onderzoeken wereldwijd zijn gebleken.

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

@ nikske: is er dan echt zoveel onderzoek gedaan specifiek over het veranderen van de slaapkamer? Ik heb het idee dat jouw argumenten mbt het terugvallen in het oude patroon vooral zijn gebaseerd op onderzoeken die hebben gekeken naar de invloed van een nieuw broertje of zusje in het algemeen.

16. Nikske89

Nikske89 VIP lid

3 mrt 2009
    6.374
    0
    36
    Vrouw
    Doktersassistente
    Limburg
    @ MerleQ

Er zijn inderdaad 4 studies geweest met betrekking tot het afstaan van kamer en spullen.
    Maar goed, nogmaals, ik keur niemand af of zal nooit een oordeel vellen over wat iemand doet. Het is misschien gewoon iets om in het achterhoofd te houden. Verder gaan we er in de studie kinderpsychologie zo diep op in, daar is dit topic niet voor bedoeld.

17. nicole1982

nicole1982 Actief lid

10 aug 2006
    184
    0
    0
    Dankje meiden voor al jullie reacties.

@Nikske89: Bedankt voor je reactie. Ik begrijp precies wat je bedoelt, niet kort door de bocht ofzo. Tuurlijk is het een onderdeel van een algehele verandering voor een kind als er een brusje bij komt.

Het feit dat ik er zo goed over na wil denken is dat ik het zelf van vroeger nog herinner dat ik op zolder ging slapen (nieuwe kamer), maar t niks vond. En ook t feit dat mijn dochter niet dol is op grote veranderingen en het naar haar zin heeft op haar kamer, haar naam staat op de deur enz.) Ze heeft de grootste kamer nu, en die kan met wat nieuwe meubeltjes helemaal een echte meidenkamer worden. Er is zoveel leuks, maar welk thema?
    Ze is bijna 2, we kunnen nog even kijken...

In mijn hoofd heb ik alles al in gericht voor d'r kamer en voor de babykamer! Lachen! Mijn man kreeg t al warm, ojee dan mag ik aan de bak, zei hij! Yeps......ik ben al begonnen met het opruimen van de studeerkamer (babykamer)....hormonen...........

18. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier krijgt onze zoon een andere kamer.
    Zijn kamer wordt groter en zo houden we de babykamer intact voor nr. 2.

Zolang je kind een stabiele, veilige omgeving heeft geloof ik niet dat het een groot probleem is om van kamer te wisselen.
    Ik heb er in ieder geval nooit een jeugdtrauma aan overgehouden...

19. ingrid130

ingrid130 VIP lid

14 dec 2007
    20.859
    0
    0
    receptioniste
    assen
    Hier houd Julian zijn eigen kamer maar wel met een ander bedje en andere kast, de meubels van de babykamer worden dus allemaal doorgeschoven naar de andere kamer zodra we weten wat nr 2 word en die kamer kunnen verfen en gordijntjes kunnen ophangen enzo. De kamer die hij nu heeft is groter dan de andere maar is ook zijn kamer en ik wil gewoon dat dat zo blijft. Wel ga ik er nog wat in veranderen zodat het meer een grote jongenskamer word maar dat kan nog wel tegen die tijd.

Ook ben ik begonnen met het opruimen van de zolder zodat de computer en het logeerbed daarheen kan want de kamer waar dat nu staat word de nieuwe babykamer. Zal wel vroegtijdige nesteldrang zijn ofzo :) :)

20. mama suus

mama suus VIP lid

18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    en nicole ben je er al uit nu? dacht te lezen dat ze gewoon blijft nou dat kan toch ook priima helemaal als dat de grootste kamer is toch. dan kun je er vast wat leuks van maken zijn zoveel leuke meiden dingen prinsessen en bloemen. en paarden zou het gewoon met haar in overleg doen dan vind ze het vast nog mooier en spannender.

Deel Deze Pagina