Hoi, Ik ben Eline. Ik ben vier maanden zwanger van ons eerste kindje. Ik wil onze baby graag in ons eigen oude ledikantje leggen. Het is een dicht bedje, dus zonder spijlen. Nu heb ik al van een aantal mensen gehoord, dat zo'n bedje niet goed is. Vanwege de luchtcirculatie. Is dit niet wat overdreven? Of kan ik met een gerust hart ons kindje erin laten slapen?
Bij mijn ouders staat ook nog ons oude ledikantje en Stijn slaapt daar dus ook af en toe in. Gaat prima. En tja wij zijn er ook nog
Ik vind het zelf een beetje overdreven. Ik zou er wellicht geen klamboe oid overheen hangen en de bovenkant goed openhouden, maar denk dat het verder geen kwaad kan. Sommige baby's slapen de eerste tijd in de kinderwagenbak en dat gaat ook goed.
Ik zou het niet doen, idd ivm de luchtcirculatie. Vroeger werden die dingen idd wel gebruikt, maar ja, vroeger werd je ook gewoon met reismand en al op de achterbank van de auto gezet zonder riemen e.d. en dat doe je nu ook niet meer. Dus dat ze het vroeger wel gebruikte vind ik geen argument.
Het is wel een argument dat het precies hetzelfde is als een kinderwagenbak! Gewoon doen dus, ik zie er echt geen kwaad in hoor! Laat je niet opjutten.
Ik neem aan dat je je kindje wel 'hoog' kunt leggen erin? Want dan is het idd precies hetzelfde als de kinderwagenbak. Als je kindje meteen laag moet liggen zou ik er nog even over nadenken, want dan is het luchtcirculatie-argument weer wat sterker, misschien...
Ik weet wel dat hier de kinderwagenbak niet meer mag van de kraamzorg, volgens mij ook ivm de luchtcirculatie. Is het niet een idee om dat ledikantje een beetje te bewerken aan de zijkanten zodat je er bv figuurtjes uit haalt. Anders zou ik het eens met de vk of de kraamzorg overleggen wat hun ervan denken.
Ik zou het niet doen, het wordt niet voor niets afgeraden. Misschien kun je iets met de suggestie van Panda? Anders zou ik toch gewoon een nieuwe kopen!
Mijn vader heeft t ledikantje opgeknapt waar mn moeder nog in heeft gelegen.. Maar t staat nu al op zolder.. Gijs ging op knieën zitten en gelukkig bij t hoofdeind.. dat is iets hoger dan de zijkant.. anders was ie er zo uit gevallen..De bodem kon niet versteld worden en een soort spijlen hekje erop werd t echt een naar ding...
Wij gebruiken het dichte bedje wat mijn opa nog gemaakt heeft voor zijn kinderen ongeveer 70 jaar geleden. Wel zijn we het pas gaan gebruiken toen ons zoontje een maand of 9 was. Daarvoor lag hij in een wiegje dat bekleed was met dunne stof. Ik vind op zich de optie om te kijken of je het bedje wat kan bewerken geen slecht idee als je van plan bent het vanaf het begin de gebruiken. Verder zou ik zorgen voor een goed matrasje en een lattenbodem ipv een bodem met gaatjes. Dat zorgt al voor meer circulatie. Voor jezelf is het ook wel fijn als het bedje een stuk omhoog kan. In het begin werken ze echt niet mee met opgetild orden, en dat is wel zwaar voor je rug.
Irem slaapt in een erfstuk, een ledikant waar onder meer mijn oma en mijn vader, en ikzelf, ook in hebben geslapen. Ik weet niet precies wat je bedoelt met dichte zijkanten? Bij dit bedje zijn er namelijk ook dichte zijkanten, maar die zijn maar heel laag, een handbreedte ongeveer, en daarboven zitten spijlen. Over de luchtcirculatie maak ik me geen zorgen, het is een ledikant, dus hardstikke ruim voor zo'n kleintje en de zijkanten zijn maar laag.
Bedankt voor de reacties, Het bedje heeft een houten lattenbodem. Het oude matrasje had een knoppenbodem, dat hebben we vervangen en een nieuw matrasje laten maken, hypo-allergeen. De maat was 50 x 110, afwijkend van de moderne maten. Het matrasje is dus splinternieuw. De bodem is niet verstelbaar, maar de afstand van het matrasje tot de bovenkant van het bedje is 35 cm. Het is dus geen erg diep bedje. Ik denk dat het veilig genoeg is. Ik heb er toch een emotionele band mee. Mijn moeder heeft er thuis ook nog een, dat wordt het logeerbedje. Dat heeft ook een nieuw matrasje en heeft dezelfde maten. Toch blijf ik twijfelen...... Eline
Nou, meid, het is dusdanig ondiep, dat ik er geen moment meer over zou twijfelen, hoor! Ik zou het gewoon doen... Mijn zoon z'n wieg was ongeveer net zo diep, volgens mij en die had ook geen open zijkanten (enige verschil: dit was een soort rieten mand, maar wel met stof bekleed met een soort schuimlaag eronder - lijkt me ook niet heel erg ademend ) Succes!
Als de afstand van matras tot bovenkant bedje maar 35 cm is dan wijzig ik mijn eerder gegeven mening en denk ik niet dat het kwaad kan. Ik ging er eigenlijk vanuit dat het hoger zou zijn, zoals de moderne ledikantjes.
Lijkt mij prima. Als je je echt zorgen blijft maken kan je altijd nog aan het kraambureau vragen wat zij vinden als ze langskomen over een paar weken.
Gewoon lekker doen. Er schreef er een dat het niet meer mocht kinderen in de wagenbak de eerste weken. Nou heb het hier gewoon gedaan en ook bij de eerste en de kraamhulp vond het geen probleem. Wel de verloskundige die na een paar dagen kwam kijken en die heeft me toch een uit brander van me gehad. Z.n muts zelf zonder kinderen nog. En dag daarna de ander verlos en ik vertelde het zo en ze zij ja laat haar maar kletsen. Mijn kraamverzorgster gaf me zelfs gelijk vond het ook overdreven hoe de verlosk reageerde.
Voor een bedje met die hoogte is het niet echt een probleem. Je moet hem zien als een wiegje. Je kunt hem gebruiken tot het moment dat je kindje zich op gaat trekken (gemiddeld met 6 a 7 maanden) dat is het moment dat de bodem van een ledikant en box omlaag moeten ivm de veiligheid. Dus rond die tijd zul je misschien toch nog over moeten naar een ledikant. Met minder lucht circulatie wordt ook bedoeld het moment dat je kindje zich gaat omrollen en met zijn gezichtje tegen het hout gaat liggen.
Zou het ook lekker doen hoor! Kijk naar de wiegjes van tegenwoordig...daar zijn er heel veel ook helemaal dicht van en denk ik ook van dezelfde hoogte! Geniet er van meid!
Heb toevallig vanmiddag bij de Kringloop dat soort ledikantjes zien staan, en dacht aan dit topic. Ik zou het gerust gebruiken, tot een maand of zes.