ledikantje opmaken hoog of laag?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door silvana81, 18 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Vorige week was de intake voor kraaamzorg hier en die heeft mijn ledikantje opgemaakt zoals het zou moeten volgens haar: dekentje en laken zo laag mogelijk bij het voeteneind zodat ons kindje zometeen met haar voetjes het einde van het bedje raakt.

MAAR ik vindt dit zo vreemd/raar staan....we hebben een hele mooie klamboe en daar zou ze dus niet onder komen te liggen omdat ze bij het voeteneind ligt.

Dus ik heb het nu weer opgemaakt zoals ik het mooi vindt, dus de hoogte in zodat ze bovenin het ledikantje slaapt.

Als ze namelijk zo laag ligt dat ligt toch niet fijn in de slaapzak, dat wordt dan toch een grote prop als ze bij het voeteneind ligt.

Hoe hebben jullie het ledikantje opgemaakt? hoog of laag?
    en krijgt jullie kindje een slaapzak aan of niet?

2. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hoi ik heb het bedje laag opgemaakt.De reden hiervoor is
    dat als je het bed hoog opmaakt kan je baby onder de dekens terecht komen en stikken.Ik snap dat je hoog mooier vind.Maar veilig gaat natuurlijk voor alles.
    Groetjes Chantal

3. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Tuurlijk veiligheid gaat ook voor alles maar hoe zit het dan met de slaapzak? aangezien die 70 cm lang is en zij waarschijnlijk 50 cm is hou je 20 cm over.....dat wordt dan toch een prop bij de voetjes? of gebruik je dan nog geen slaapzak?

4. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    #4 cybi, 18 feb 2011
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
    Hi!

Je moet het ledikantje laag opmaken omdat je kindje anders kan wegzakken onder de deken.
    Ik vond het ook totaal niet mooi maar mijn kraamverzorgster had daar een truc voor.

Moeilijk uit te leggen maar ik ga het proberen.
    Je pakt het lakentje, legt deze op de hoogte waar je je kindje wilt hebben in bed, je vouwt m daarna dubbel (ongeveer lengte van je kindje. Daar overheen doe je het dekentje. Je kindje ligt dus eigenlijk zowel op het lakentje als eronder. En je kindje kan niet wegzakken omdat het met zijn voetjes tegen het lakentje ligt.
    En je kunt het lakentje daarna aan de bovenkant gewoon ove rhet dekentje heen slaan.
    Over het lakentje leg je gewoon een hydrofiel.

Zie hieronder: X is het hoofdje van je kindje. En de rest is hoe je lakentje ligt.....

XX I-----
    XX I--------------I
    ---------------------I
    Pfff hoop dat je het snapt. Ik vond het lastig opmaken maar heb er inmiddels handigheid in. Dus... veilig en mooi, het oog wil ook wat he?! ;)

Succes ermee!

5. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Hmmm.... mijn tekening komt niet echt goed over.... ;)

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Altijd het bedje laag opmaken. Sowieso wordt er vaak nog geen slaapzakje gebruikt als ze zo heel klein zijn en hoog opmaken is echt minder veilig. Dus ik zou 'm maar weer gewoon opmaken zoals de kvz je heeft laten zien...

7. Patriesjuh

Patriesjuh Bekend lid

22 nov 2010
    549
    0
    0
    moeder
    Altijd LAAG opmaken vanwegen verstikkingsgevaar.

Slaapzak kan je gewoon om het matras heen slaan (bij een goed dik matras merk je daar niks van)

8. Amfy

Amfy Niet meer actief

een slaapzak van 70 cm is veelste groot voor z'n kleintje dus dat is niet veilig.

het bed kort opmaken in mischien niet mooi maar wel veilig

9. Lisszy

Lisszy Fanatiek lid

27 mei 2008
    2.602
    6
    38
    Vrouw
    Inderdaad, wel laag opmaken hoor! Zo voorkom je verstikking.
    En betreft een slaapzakje, die heb ik de eerste tijd helemaal niet gebruikt. Een slaapzake is volgens mij voornamelijk voor kindjes die zichzelf bloot woelen 's nachts en dat doen die kleintjes vaak nog niet.

10. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Een slaapzak van 70 cm voor een beeb van 50 cm is veel te groot.
    Hoofd en armopeningen zijn veel te groot en kindje kan dan nog erin kruipen....

Verder maak ik bedje laag op en ga ik pas na paar weken een slaapzak gebruiken.....
    Als je het goed om het matrasje heen slaat, heb je ook geen dikke bobbel

11. Floor85

Floor85 Fanatiek lid

26 jul 2009
    1.679
    0
    36
    Vrouw
    Leerkracht
    Zuid-Holland
    Absoluut LAAG opmaken, veiligheid gaat voor alles!!

Slaapzak van 70 cm is nog veel te groot voor een pasgeboren baby, onze dochter wordt morgen 1 jaar en zij is net uit een zak van 70 cm.
    Voeten (bijna) tegen de onderkant van het bed geeft voor de baby ook een veilig gevoel aangezien ze in de baarmoeder constant begrensd werd.

Dus mijn advies zou zijn: kleinere slaapzak (bij hele kleine baby's zelfs geen slaapzak) en zeker laag opmaken.
    Ik denk dat je kraamhulp je hier straks ook wel in kan adviseren.

Bedje laag opmaken is een heel gedoe in het begin, maar echt waar, je krijgt er handigheid in!

Succes!
    Groetjes Lara

Ps. Veel plezier bij de shoot vandaag! :D

12. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Straks als je kindje geboren is en je kraamhulp komt dan zal ze het bedje toch weer laag opmaken. Dus voor nu kan je het zo laten (omdat het mooier staat), maar straks echt laag laten hoor. En zeker geen slaapzak gebruiken. Is nog helemaal niet nodig ook en veel te onveilig.
    Wil je dat de klamboe helemaal om het bedje heen valt dan had je beter een wiegje kunnen nemen ipv ledikant.
    Sowieso is de klamboe ook maar voor korte tijd he?

13. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    #13 Sjalleke, 18 feb 2011
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
    Je hebt inderdaad wel manieren om het bedje hoog op te maken maar wel zo dat je kindje niet naar beneden kan kruipen. Zit nu heel hard te denken hoe dat ook alweer heet dan kun je op internet zoeken hoe dat precies werkt.. Ik kom erop terug als ik het weet cq gevonden heb..

EDIT:
    het heet matrozenbedje en hierbij een link met plaatjes:
    Luca Aiden's palace: Matrozenbedje

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Straks als je kindje geboren is en je kraamhulp komt dan zal ze het bedje toch weer laag opmaken. Dus voor nu kan je het zo laten (omdat het mooier staat), maar straks echt laag laten hoor. En zeker geen slaapzak gebruiken. Is nog helemaal niet nodig ook en veel te onveilig.
    Wil je dat de klamboe helemaal om het bedje heen valt dan had je beter een wiegje kunnen nemen ipv ledikant.
    Sowieso is de klamboe ook maar voor korte tijd he?

15. Champy

Champy Fanatiek lid

26 sep 2007
    2.533
    0
    0
    N.V.T.
    Hier is het bedje gewoon hoog opgemaakt door de truc die Cybi ook zei! Hierdoor kunnen ze niet onder de deken zakken, liggen ze alsnog begrenst en liggen ze dus op de 'normale' plek. Kreeg ik van mijn vorige kraamverzorgster mee.

Hier ook nooit problemen gehad met de klamboe, de kleine man heeft er tot 2.5 jaar gewoon mee geslapen rond zijn ledikant. Nu ligt hij in een peuterbed, maar daar komt er ook deze zomer gewoon weer eentje boven te hangen (veel last van muggen hier ondanks horren etc).

16. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Ja!!! Dat is wat ik bedoelde!! :D Wist niet dat het een naam had maar zo maak ik het bedje ook altijd op. En mijn kindje kan dus niet weg zakken.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    als je perse een slaapzakje wil gebruiken (eerste week sowieso niet handig met telkens verschonen snachts etc en tempen) , dan zou je eventueel een kleinere kunnen halen (hema heeft geloof ik hele kleintjes) en de gaten nog wat smaller kunnen maken.

Verder is het ook vaak zo, dat je juist een slaapzakje gaat gebruiken, omdat een kindje de dekentjes van zich af woelt. Dus als je een slaapzakje hebt, gebruiken veel mensen sowieso geen dekentjes meer, maar alleen een lakentje en ook dat soms niet eens.
    Behalve als het extreem koud is ofzo - maar in principe moet de temp op de babykamer toch 16+ graden zijn.

18. Hester

Hester Niet meer actief

Wij hadden in het begin van die piepkleine slaapzakjes. En dan inderdaad zo laag mogelijk opmaken! Lijkt misschien raar, maar het is het veiligste. Succes!

19. Storm

Storm Niet meer actief

Of je maakt je bedje niet op ;).
    De kraamzorg had het bij ons ook laag opgemaakt. Gewoon ook vanwege de veiligheid. Maar ons mannetje was meteen al een wroeter en bleef niet netjes onder de dekentjes liggen. Toen hebben we alles eruit gehaald en alleen een slaapzakje gedaan. Lekker warm en hij kon/kan het hele bed door zonder ergens onder te komen of het koud te krijgen.
    Inmiddels is ie ruim 16 maanden en nog steeds blijft ie niet onder de dekens liggen.

20. misa

misa Niet meer actief

Altijd laag opmaken. Zoals meerderen al zeiden: het is om te voorkomen dat je lager zakken en zo onder de deken terecht komen. Een slaapzak zou ik in eerste instantie helemaal niet gebruiken. Wil je dit wel, dan moet je een passende maat kopen: een heel kleintje dus. 70 cm is dan veel te groot.

Maar ik heb het bedje in het mijn zwangerschap ook hoger opgemaakt, omdat het gewoon mooier stond..! :)
    En de klamboe: het staat alleen al leuk en als ze groter worden, ga je het bedje vanzelf stukje bij beter hoger opmaken.

Deel Deze Pagina