Zoals de titel al zegt: hoe leer ik mijn dochter aan de hand meelopen? Ze wringt continu haar hand uit mijn hand als ze iets interessants ziet. En ze ziet heel veel interessante dingen! Dan kan ik haar natuurlijk wel vasthouden maar dat resulteert meestal in een nogal stevige houdgreep en afgeknelde bloedvaten. Lijkt me niet helmaal de bedoeling. Hoe kregen jullie het voor elkaar dat ze gewoon een handje geven en meelopen? Ze mag best wel eens een keertje wat bekijken of ergens naar toe lopen maar liever niet elke steen, blaadje (erg handig in de herfst) en kledingrek wat ze ziet....
Oh, jammer, ik dacht dat dat wel snel zou komen, en dan ze nu vooral "wegloopt" omdat het allemaal nieuw voor haar is dat ze naar dingen toe kan lopen. Ik zorg in de supermarkt er nu altijd voor dat we niet langs de eieren lopen, glazen potten, etc. Ze wil altijd lopen, maar soms zet ik haar in het boodschappenwagentje, alleen is ze wat klein van stuk en ze zit daar nogal los in en is er in 1 sec uit, of staat. Dus dan maar weer lopen... en de eieren ontwijken... en de potjes. Geen goede tip van mij, maar succes!
Als je de oplossing weet: meld het dan effe Mijn zoontje wil ook perse los lopen. Die weigert pertinent mijn hand vast te houden. Maar hij is ook niet echt van alles pakken en proberen. Dus hij kan meestal wel veilig mee door de supermarkt, of de stad in. Wat ik wel gemerkt heb: Door hem op de goede momenten wel die vrijheid te geven, vind hij het minder erg om op andere momenten even getild/vastgehouden te worden.
heb juist het omgekeerde: hij wil perse als we niet thuis zijn (dus buiten of supermarkt ofzo) een handje. Het enige is dat hij dan niet gedwee mee loopt, maar zijn hele gewicht in de strijd gooit om precies de andere kant op te willen dan dat ik wil. Dus heb steeds een soort hangend (beetje zoals jet-skieen ) kind aan me . Laat ik hem los, dan gaat hij zitten en krijg ik hem met geen mogelijkheid naar me toe. Wat ik nue doe: ik loop naar hem toe, zet hem weer op z'n voetjes en loop weer terug naar waar ik stond, en vraag hem dan alsnog te komen. En dat dan een paar keer.... Je moet wel de tijd hebben. Oh ja en alles van de grond willen herken ik een beetje: vooral blaadjes enzo zijn in trek! Kun je je kindje niet iets in de handen geven tijdens het lopen? Knuffeltje, kastanje weet ik veel! Hier werken kastanjes goed Misschien is er dan minder interesse op alles op te pakken, aan te raken etc?
Hmm ik weet niet de oplossing voor het aan de hand lopen.. maar in de supermarkt gaat het hier altijd goed ik vraag altijd aan anne waar we moeten zijn... "kom we gaan naar het brood!" en dan rent ze nar het brood... (wel mee "rennen" anders rent ze door naar de croissantjes die daar los liggen) en dan "weet je nog waar de bananen liggen?" en dan sprint ze naar de bananen en zo gaan we eigenlijk de meeste boodschappen af.. en dat gaat best goed eigenlijk en als ze echt niet luistert.. gaat ze gewon in de kinderwagen.. maar dat vindt ze echt niet leuk meer.. (en mama ook niet want ze gilt dan heel de boel bij elkaar)
Wat je ook kunt doen is idd zoals hiervoor beschreven het groot en meehelpen stimuleren. Ook het belonen als ze aan de wagen vasthoud of mee aan de hand lopen kan goed werken. En anders vast in de wagen binden....krijsend kind op de koop toe nemen helaas...maar dan wel duidelijk maken als je niet netjes meeloopt dan ga je volgende keer gewoon weer in de kar/wandelwagen..... En dat dingen oppakken tis de leeftijd om alles te ontdekken. Probeer duidelijk te maken aan je kindje door herhalen herhalen herhalen dat hij bv 3 dingen op mag pakken en meenemen zodat jullie er thuis uitgebreid naar kunnen kijken en spelen.. (of een tussenstop maken ergens en het daar doen als ze niet zo lang unnen wachten) Misschien helpt dat...weet wel dat mijn nicht het zo doet, maar haar kindje is wel al bijna 5....dus misschien iets anders als een peutertje. Groetjes, Miranda
hey hoi , het klinkt duf maar ik heb gewoon tegen onze zoon gezegd die is nu 1.5 dat ik wil dat als we buiten op straat lopen ik een handje van hem wil .. in het begin wilde die niet en dan ging hij in de buggy en gister hebben we dik 20 minuten aan het handje gelope.. soms een ander handje want ja 20 minuten je handje in de lcuht hihihi... wie weet kun je dat ook proberen, gewoon zeggen als we naar buiten gaan wilmama een handje suc6
@mgcw: mja dat krijsen dat zit er dan helaas wel in als ze in de kinderwagen moet... Ik waarschuw ook altijd zodra ze los mag lopen "als je niet bij mama blijft of niet luistert ga je in de kinderwagen" en ja soms moet je dat herhalen.. maar het is natuurlijk wel een peuter maar ze gaat er ook echt in als ze niet luistert.. en het zou niet voor het eerst zijn dat mensen denken dat er echt wat aan de hand is en vragen of ze moeten helpen want ze gilt echt superhard. maarja.. je moet wat he
Mijn dochter hoeft alleen een hand te geven met over steken, wilt ze eigenlijk ook niet maar helaas pindakaas voor mevrouw. Als ze in de winkel overal aan zit 2x waarschuwen, keer daarop in de buggy (en dat vindt ze niet leuk). Niet doorlopen? Ik tel tot 3 en bij 3 kom ik je halen en dan weer de buggystraf. Werkt wel goed hoor, want dochterlief blijft de meeste dagen overal af en meestal loopt ze goed mee. Als ik moet tellen is 1 2 al genoeg, 3 roept ze dan rennend.
mijn dochter had het ook in het begin.. ze wou vooral zelf lopen maar dan geen hand geven. ik zeg ook altijd dat ze een handje moet geven en anders gaat ze in de buggy of til ik haar op, en dat vind ze niet leuk en gilt ze ff maar zo heeft ze het wel door dat ze echt dat handje moet geven.... en sinds kort doet ze het dus ook netjes
Dank jullie wel dames, voor alle tips. Dus moet de wagen wel meenemen. Vaak heb ik die niet mee en zowel dan zit ze er in. Dus gewoon oefenen met de wagen! Ook een goede tip om haar een paar dingen aan blaadjes mee te laten nemen om die later te bekijken... In de supermarkt gaat het verbazingwekkend altijd goed omdat ze dan inderdaad mag helpen met het mandje of alles in het karretje "gooien" letterlijk en figuurlijk. Het gaat ook vooral voor in de stad en buiten lang een weg. Ik ga eens lekker aan de gang met het project "aan de hand lopen"! thanks
Eva hoeft eigenlijk nooit aan de hand te lopen, alleen bij oversteken, op een parkeerterrein en bij 'gevaarlijke' situaties (bv. zo'n geldauto die over het plein rijdt naar een winkel toe). Eva weet dit heel goed en luistert dan gewoon, als we gaan oversteken doet ze vanzelf al haar handje omhoog en zegt: oversteken, uitkijken, handje Maar goed, nu heb ik wel een dochter die voor haar leeftijd echt heel erg goed luistert! Heb met buiten lopen dezelfde tips eigenlijk als hier boven. Eva heeft altijd wel een knuffel mee eigenlijk, Ernie, poes of muis . En dan nog een handje over om bijvoorbeeld een blaadje of een klein appeltje of een besje mee te nemen. Als ze ergens blijft treuzelen, zeg ik haar bv. dat ze nog 1 blaadje mag pakken, de laatste, en dat we daarna weer verder gaan. Ze weet heel goed wat laatste betekent en daarna loop ik dus ook gewoon door (als het kan hoor, niet als we langs de weg lopen ). Kost soms wat overredingskracht, maar het lukt uiteindelijk altijd wel dat ze vrijwillig weer meeloopt. In de supermarkt gaat ze altijd in het karretje, vindt ze helemaal geweldig! Vooral de spullen in de kar gooien! En in andere winkels, toch weer die knuffel of ik geef haar iets wat ze dan aan de kassamevrouw mag geven. Als ik pin mag ze altijd op het groene knopje drukken. Zo blijft het voor haar ook leuk en heeft ze ook nog iets te doen behalve meelopen. Ik neem de buggy nooit mee, maar is ook niet nodig dus, al zou het soms wel handig zijn voor de spullen die ik gekocht heb , daarom gaat ie in het weekend als we naar de stad gaan en ook groenten en fruit halen wel mee (goed excuus, een kind!) Ze heeft wel vaak de neiging om aan de shampoo's en deo's te komen bij de drogist, is ook wel eens een rijtje omgevallen , daar is ze ook wel erg van geschrokken omdat ze het heel voorzichtig aanraakte (dacht ze ). Maar laatst waarschuwde ik haar al voordat ze iets deed en toen ging ze er vlakbij staan zonder haar handjes in die richting en zei ze heel nadrukkelijk: zo kijken goed!!!! (oftwel: ik kijk écht alleen maar hoor, dus niet boos worden!) En Debbie2007, toen Eva net liep vloog ze ook alles kanten uit hoor! Was echt erg, kon telkens achter haar aan rennen, want handje vasthouden wilde ze absoluut niet. Nu begrijpt ze natuurlijk veel meer en is wel een beetje gewend aan alles, dat het nu wel prima gaat. En het is pas sinds kort dat ze ook redelijk goed uitkijkt waar ze loopt, een maandje terug moest ik altijd ingrijpen zodat ze niet tegen reclameborden en mensen zou aanlopen