Ik ben even benieuwd naar ouders die er zelf al mee te maken hebben en wat jullie bevinding is. Wat vinden jullie zelf de ideale leeftijd om te beginnen met zwemlessen? Om me heen al meerdere verhalen gehoord over kinderen die juist wat later (lees met 6,7 jaar) zijn begonnen met zwemles omdat ze er dan meer aan toe zijn. Ik vind hier wel wat voor te zeggen en ben benieuwd of jullie dat ook zo ervaren. Hoe oud waren/zijn jullie kinderen begonnen met zwemles? Hoelang duurde het voor ze afzwommen? En hoe zijn jullie ervaringen?
Hoe ouder hoe groter kans op succes. Adviesleeftijd is 5,5 meen ik ivm lichamelijke ontwikkeling en concentratie. Als je kindje het leuk vindt zal het ook schelen denk ik, maar ik hoor bijna alleen maar verhalen over tegenzin. M staat op de wachtlijst naar het schijnt bovenaan. Had in sept al kunnen beginnen maar gekozen voor nog even wachten ivm nieuwe klas en haar fysiek (klein en fijn). Nu is ze duidelijk krachtiger.
Hmm bij ons op school zijn er 2 gevallen die veel voorkomen. De kinderen die ook al baby/peuter zwemmen deden en met 4 jaar doorstromen richting echte zwemles.. Of inderdaad vanaf een jaar of 5-6 pas
Mijn dochter is met bijna 4,5 begonnen. Het was dat ze zelf graag wilde maar ik vind het wel erg vroeg. De laatste tijd heeft ze niet goed haar best gedaan, ze verveelde zich snel en deed dan niet goed meer mee. Maar ze zat de laatste tijd ook niet goed in haar vel. Ze is nu (10 maanden na start) wel bijna klaar voor haar A. De volgende afzwemgelegenheid is volgende maand en ik ook dat ze dan op mag. Ze is trouwens de jongste uit haar groep.
Hier mag je ze pas opgeven als ze 4 jaar zijn en de wachttijd is een jaar. Het advies van het zwembad is hier ook vanaf 5 jaar. Zelf vind ik het ook wel uitmaken of ze al watervrij zijn of niet. Zijn ze watervrij gaat het vaak een stuk sneller, zijn ze nog niet watervrij en nog heel erg bang dan zou ik nog even langer wachten en proberen zelf regelmatig met ze naar het zwembad te gaan.
We waren gister bij mijn schoonouders en toen hadden we het hier ook over idd. Ik vind dat ook wel logisch klinken. Mijn schoonvader zei ook dat er vroeger (toen mijn man klein was) niet zo snel al zwemles werd gegeven. Volgens mij is dat ook van de laatste jaren.
Dat is nog wel snel zeg! Maar jij zou dus ook later adviseren begrijp ik? Hoop dat ze volgende maand mag afzwemmen. Spannend voor je dochtertje! Het kost ook best een klap geld en dan is het zonde om te vroeg te beginnen. Onze meiden zijn beide gek op water gelukkig!
Eva is met 4,5 jaar op zwemles gegaan. Ik vind het belangrijk en Eva vindt het erg leuk. Ze had ook meteen de kracht al, ze is best sterk. Ze had wel eens moeite met concentreren, maar gelukkig is het telkens maar een half uur. Ik denk dat ze rond haar 6e verjaardag kan afzwemmen. Ze heeft een half uur per week les en in de schoolvakanties niet. Bij Lisa weet ik nog niet wat ik doe. Ze heeft niet zoveel kracht, is ook een stukje kleiner/fijner van bouw dan Eva. Doordat ze haar grote zus nadoet kan ze al wel veel, ze durft veel. Maar goed, ze is net 3 dus we zien nog wel.
Het is inderdaad best snel maar ze krijgt een uur per week les met 6 kinderen op meestal 2 zwemleraren, soms 1. Dus dan is het logisch dat het sneller gaat dan met een half uur les in de week zoals hierboven. Twee meisjes uit haar groep van een jaar ouder zijn vorige week al op gegaan voor hun diploma. Dus ik denk wel dat het wel sneller was gegaan als ze ouder was. Nou zat mijn dochter de laatste tijd echt niet goed in haar vel. Ze was heel tegendraads en was heel angstig. Durfde niet onder water, niet te duiken, luisterde niet. Ze heeft het niet naar haar zin op school en ze is vorige week naar haar nieuwe school gaan kijken. Sindsdien durft ze ineens onder water te duiken en we zijn plots van het poepdrama af thuis. Maar goed ik drijf af. Denk dat het heel afhankelijk is van het kind of het zin heeft er vroeg mee te beginnen , maar dat het zeker sneller gaat als ze wat ouder zijn. Of ik mijn jongste ook zo vroeg op zwemles laat gaan? Alleen als ze echt gemotiveerd is. Anders liever een jaar wachten. Het is behoorlijk duur inderdaad.
Dat is ook wel heftig allemaal voor haar! Dan kan ik me voorstellen dat het lastiger gaat op het moment. Ik hoop echt dat ze haar plekje gaat vinden op een nieuwe school.
Onze dochter begint in oktober denk ik, ze is dan 4,5. we doen nu aan ouder/kind zwemmen waarbij ze ook de beenslag al leren. Ik ben benieuwd hoe de zwemles gaat qua concentratie, fysiek denk ik dat ze het wel kan.
Mijn zoon is vorig jaar januari begonnen, werd in maart 5. Vorige maand geslaagd voor A, had wel eerder gekund maar hij gooide er op zijn tijd met de pet naar (nu nog). Met aftrek van 8 weken vakantie en 3 feestdagen in iets meer dan een jaar gehaald. Zaten oudere kinderen in zijn groep die door geschoven werden naar een andere groep. Op oudere leeftijd zie je gewoon dat ze meer kracht, uithoudingsvermogen en lichaamscoƶrdinatie hebben. De kleintjes klooiden in het begin echt aan met borstcrawl terwijl die groten het in een les onder de knie hebben.
Ik voorzie grote drama's met zwemles,dus minimaal tot ze 5 jaar is en dan hoop ik maar dat ze eraan toe is...
Mijn zoontje is begonnen toen hij 4 jaar en 3 maanden was. En ook al is het misschien beter om te beginnen als ze ouder zijn ik vind het erg belangrijk dat hij het kan. Hij gaat steeds meer buitenspelen en als hij volgend jaar een keer alleen naar de speeltuin mag wil ik er zeker van zijn dat hij kan zwemmen. Wonen in een wijk met genoeg sloten dus vind ik maar niks!
Hier met 5,5 jaar en dat gaat goed Eerder was ze er echt niet aan toe. Ze moet 1,5 uur lang zwemmen en voor een kind van 4 vind ik dat persoonlijk te heftig. En nu heeft ze ook veel meer inzicht in de techniek.
hier ook met 5,5 starten. Spannend. Reden is dat hij motorisch niet erg vlot is/was dus wilde sowieso niet voor zn 5e jaar. En we verhuizen van de zomer naar een andere stad, dus dan ook daar maar beginnen, anders eerst een paar maanden hier en dan daar, schiet niet erg op. Bij het zwembad zeggen ze ook: qua leren is het het beste vanaf minimaal 5 jaar, maar vaak vinden ouders het ook fijn dat hun kind al watervrij is en zich boven kan houden met 4 jaar, dus daarom is eerder starten ook voordelig. Eerder dan 4 starten ze in dit zwembad niet.
J. is doorgestroomd vanuit de peuterles, ze had een dag voor haar vierde verjaardag haar eerste 'echte zwemles'. En ze vond het leuk, net als dat ze het peuterzwemmen leuk vond. Zal wel een flinke tijd duren voor ze af kan zwemmen, maar ze leert er toch wel door omgaan met water en zich boven houden ed en dat vind ik wel belangrijk.
mijn dochter was vijf (3 dagen voor haar verjaardag 1e les) maar bijna alle kindjes waren of net vijf of moesten dat binnenkort worden. Er zat geen enkel kind jonger als 5 in haar klas, en ook niet ouder. (klas van 15 kindjes) Hier is het dus normaal dat je rond je 5e start..en gaat redelijk goed (heeft andere reden) Maar heel veel kindjes doen het al super goed!! Dus denk dat vijf een goede leeftijd is, of anders net iets er boven. Jonger misschien nog niet sterk genoeg enz.