Ik denk dat ik dr na de zomervakantie door laat stromen naar zwemles. Hier idd vanaf baby al op zwem'les' en ze vindt t nog steeds leuk. Al doet ze in de les (soort van overgang tussen peuter en echte zwemles) niet heel erg dr best, maar hoeft van mij ook niet perse zo snel mogelijk. Ze vindt het leuk in het water. Zelf ben ik ook met 4 jaar begonnen, dat ging prima, al schijnt het A diploma tegenwoordig wel moeilijker te zijn. Maar ja, zwemmen is zwemmen. Iig de basis, lijkt me. Met kurkjes gaat nu iig al prima.
Hier in BE beginnen ze meestal pas vanaf 5 omdat anders de arm- en beenspieren nog niet sterk genoeg zijn. Maar ikzelf was 5 à 6 en mijn zus was dan weer 2.5 toen ze begon (en bijna 3.5 toen ze kon zwemmen). Ze zag mij zwemmen en "ze wou dat ook". En de toenmalige leerkracht en mijn moeder hadden iets van "laat maar proberen".
1,5 uur wow dat vind ik echt lang voor die kleintjes. Verschilt dus per kind. Ik weet dat Emma het wel wil. Als we zwemmen dan is ze al druk bezig met proberen te zwemmen en dan is ze zo trots. Na de vakantie gaat ze eerst naar de kleuterschool. Eerst daar sowieso wennen en dan kijken we hoe ze eraan toe is. Denk dat het toch rond haar vijfde zou worden.
Adviesleeftijd is inderdaad 5 jaar. Gelijk met 4 is het al druk genoeg met wennen aan school. Verder wordt de concentratie en coordinatie tussen 4 en 5 een stuk beter. Voor kindjes die nog niet sterk genoeg zijn: Ga veel met ze fietsen! Daar worden de beentjes sterker van en dat is belangrijk voor het zwemmen. En voor kindjes die niet op zwemles willen omdat ze het niet leuk vinden: Tja, dat is dan aan de ouders: Laat ze zien en ervaren dat zwemmen wél leuk is! Wat je allemaal kan doen in het water! Met liedjes, spelletjes en speelmaterialen. Verder hangt het ook van het kind zelf af: Heb je een kind dat al gemakkelijk een half uur zelfstandig, geconcentreerd ergens mee kan freubelen, of heb je een kind wat maar moeilijk stil kan zitten. Ook bij kindjes die water wél leuk vinden kan dit belangrijk zijn: Zitten ze liever ónder water, dan bóven water, dan leert het niet zo gemakkelijk -ondanks dat ze watervrij zijn. Wij zijn -ondanks wat ik dus zelf zeg, starten met 5- gestart op haar 4e verjaardag. Na 4 jaar ouder en kind zwemmen kon ze zich zelf al redden als ze in diep water viel, door op haar rug 20 meter te trappelen (uiteraard in badkleding) . Haar concentratie is behoorlijk goed voor haar leeftijd. Ze had moeite met de coordinatie bij de schoolslag. Maar de kunstjes en borstcrawl en rugcrawl waren geen probleem (met dank aan ouder en kind zwemmen) . Over 2 weken zwemt ze dus af. Ze had 50 minuten les per week. Over het algemeen staat er ook 45 tot 55 zwemuren voor A . Of je dan 1 of 2 x in de week zwemt, schijnt weinig uit te maken, hebben onderzoeken uitgewezen. Ook de manier waarop gelest wordt, (zwempakjes, kurken, slurven, zonder drijfmidddelen) maakt weinig verschil.
ik ken iemand die les geeft aan de kleinsten en zij adviseert zeker te wachten tot 5 jaar. Mijn kinderen zijn motorisch wat onhandig dus ik wacht denkt ik tot 5,5 a 6 jaar.