leeftijd en beginnen met tellen?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by FairyLaughs, Nov 20, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Mijn dochter kon in 1 taal tot 10 tellen met 22 maanden, en in de tweede taal met 23 maanden (tweetalige opvoeding).

2. Josien

Josien VIP lid

Jun 27, 2006
    9,956
    5
    38
    Female
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Sam zegt standaard: "een, twee, een, twee, een, twee". Wel een vooruitgang want het was "een, een, een, een, een". Hij snapt het trouwens wel en herkent de cijfers in boekjes ook. Zo noemt ie tot en met 9 de cijfers op die we aanwijzen in het boek.

Moet zeggen dat wij het niet extreem motiveren of stimuleren. Als hij zelf aangeeft zin te hebben om te tellen, dan doen we dat, anders niet... Ik heb een hekel aan dat gepush.

3. Keukenrol

Keukenrol Lid

Jul 29, 2011
    22
    0
    0
    Mijn dochter is nu 2,7 mnd en kan al sinds een maand of drie tot 17 tellen.
    Zo kan ze ook al het alfabet opzeggen en veel letters herkent ze ook, en dat allemaal door haar lievelings puzzel en door middel van zingen dus het abc liedje. En ja zo kan ze dus ook al veel kinderliedjes.
    Ze zit trouwens nog niet op de crèche en ik dwing haar ook niet om het te doen, ze vindt het zelf erg interresant.

4. Jusi

Jusi VIP lid

May 4, 2007
    8,057
    2
    38
    Bij hun wordt het er meer in gedramd..
    Maar ja, dat is wel met meer dingen bij hun.
    Niet onze manier van aanpak zeg maar.
    Ons zoontje heeft nog geen interesse in tellen, hij is sinds 1,5 maanden pas aan het praten! ;)

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,139
    8,870
    113
    J. telt al een hele tijd, weet niet meer hoe lang. In het begin was het meer cijfers opnoemen en dan dingen aanwijzen, beetje 'doen alsof' dus. Daarbij ging ze steeds verder, tot 'achttien, negentien...elftien' (vond hem wel goed bedacht van d'r :D). Inmiddels telt ze wel echt, maar meestal begint ze bij 2 of 3 en dan zijn vier dingen dus 5 of 6 dingen. ;)

Vorige week telde ze opeens in het Engels van 1 tot 5...duidelijk teveel naar Dora gekeken. ;)

6. runner

runner VIP lid

Jan 12, 2006
    5,387
    0
    0
    katwijk ZH
    Het ligt ook maar net waar hun interresses liggen.
    Onze oudste was met 2,5 al nummerborden van auto´s aan het oplezen.
    Maar die heeft gewoon een obsessie van letters en cijfers. :)

7. iMama

iMama Actief lid

Oct 21, 2011
    445
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier begint het tellen te komen, maar hij moet nog hard oefenen.
    Al was ik best trots toen mijn grote kleine vent laatst ineens uit zichzelf begon te tellen '4,4,4,9,10'

8. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    onze opudste was nog voor zijn anderhalf te tellen tot 10
    onze jongste nu 2 jaar telt tot 3 en ondeuidelijk praat slecht
    maar elk kind doet het op zijn/haar tijd

9. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,813
    4,057
    113
    Demi telt al een tijdje tot 20. Op het kinderdagverblijf tellen ze ook altijd hoeveel kindjes er aan tafel zitten, dus ze oefenen er ook wel elke dag een beetje mee.

10. tulip

tulip Niet meer actief

Ze kan sinds een jaar of 2,5 het rijtje opnoemen, iets tellen,kan ze nog niet ze is 3 van eind oktober.

11. duveltje

duveltje Bekend lid

Nov 6, 2008
    658
    0
    16
    Thije kan het riedeltje tot 20 opzeggen. Alleen de 17 vergeet hij nog wel eens. Dit kan hij nu ongeveer 1,5 maand.
    Voor zijn 2e verjaardag "riedelde" hij tot 10.

Echt tellen, met vingertje, kan hij nu tot 6. Maar, zoals iemand al schreef, hangt het er erg vanaf of de te tellen koeien (ik noem maar een dwarsstraat) op een rijtje staan of door elkaar. In het laatste geval wil hij nog wel eens dubbel tellen....

De cijfers herkent hij nog niet als hij ze "leest" en ook ABC is nog niet bekend bij hem. Daar hebben we ook nog nooit wat mee gedaan trouwens. Wel een leuk idee om het ABC-liedje eens te gaan zingen met hem!

12. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

Het begrip van de cijfers kwam hier rond de 1 jaar en 5 maanden. Hij is nu bijna 3 jaar en 4 maanden en heeft het systeem door. Hij kent de getallen van 1 tot 100 en weet dat hij bij honderdtallen eerst het honderdtal moet zeggen en vervolgens net zo kan tellen als van 1 t/m 100.

Share This Page