Hoe verder na 12 KID pogingen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door aicirtap, 15 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben alleenstaand en probeer nu al een jaar via KID in Rijnstate zwanger te raken.

Ik heb inmiddels 11 KID pogingen gehad zonder resultaat. Ik ga nog een 12de poging doen, maar ik verwacht er weinig van :-/
    Ik heb in maart een kijkoperatie gehad waarbij een lichte/milde vorm van endometriose is geconstateerd vnl. rondom de baarmoeder.
    Mijn bloed is geprikt op fsh, oestradiol, en amh en die zijn allen in orde.
    Volgens de arts kan ik gewoon zwanger raken, alleen duurt het wat langer bij mij. Waarom dat zo is weet ik eigenlijk niet.

Het plan is in overleg met de gynaecoloog 15 kid pogingen en 3 x IVF.
    Maar ik vraag mij nu af wat is het nut nog van nog 3 kid pogingen, na poging 12???
    Ik heb begrepen dat het donorzaad ook niet bewerkt is. Het wordt wel in de baarmoeder in gespoten, maar hoe hoog/laag weet ik niet.
    Ik opperde om IUI met milde hormoonstimulatie te doen. Maar mijn gynaecoloog is van mijn mening dat je dan net zo goed IVF kan doen.
    Ik vind dat nogal een heftige stap. En ben er ook niet 100% uit of ik dat wil.

Ik wil nog gaan informeren bij het UMC en het AMC of die een ander beleid hebben cq wat hun beleid is.

Ik weet niet of hier dames zijn die weten wat UMC/AMC doet na een jaar? En hoe jullie ervaring zijn? En of jullie denken dat het nog wel zinnig is om nog 3 (gewone) KID pogingen te doen? Of dat ik beter de overstap na IVF kan maken.

2. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Je kan ipv iui ook kid met milde hormoonstimulatie doen. Gek dat ze dat geen optie vinden, want hier doen ze het wel. (loop ook bij rijnstate, kid)

Ze spuiten het zaad hoog in de baarmoederhals met KID in rijnstate, want onbewerkt zaad mag niet in de baarmoeder gespoten worden ivm evt bacteriën.

Je zou evt wel voor kunnen stellen om pregnyl te spuiten om de timing beter te zetten. Dus bij positieve ovutest een spuit pregnyl zodat je ei binnen 24 uur springt.

KID is gewoon een kwestie van volhouden zegt mijn arts in rijnstate. Gemiddeld normaal vruchtbare dames worden binnen 18 pogingen zwanger, hebben ze mij gezegd.

3. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Qua timing zit ik altijd goed. Ik test niet meer s avonds met ovulatietesten want daarmee 1 keer verkeerd gezeten.
    Maar ik weet dat er bijv. clomid is om 1 eitje meer te laten rijpen en dus je wat meer kans hebt.
    Maar Rijnstate is zeer bang voor tweelingen, en helemaal bij een alleenstaande moeder wil je dat niet. Ik heb gezegd vind een tweeling prima, in 1 keer klaar, want ik wil er toch 2. Haha.

Insemineren gaat bij mij wat moeizaam en inwendige echo's zijn ook wat pijnlijk. Dus misschien hebben ze zoiets van als je iui met hormonen doet dan moet er ook bijna wekelijks van onderen wat in, volgens mij 3 keer. En bij IVF is het 4 keer (het oogsten zouden ze dan onder narcose doen). Dus tja dan kan je beter net zo goed naar IVF over stappen.

Het schijnt ook te zijn dat ze meerdere rietjes nodig hebben om er een IUI rietje ipv KID rietje van te maken. Dus het is ook kostbaar.

Maar IVF klinkt zo heftig en heb altijd gezegd dat ik doe ik nooit. Maar ik begin toch steeds meer te overwegen van als poging 12 niet lukt dan toch maar eentje proberen?

4. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ze doen bij rijnstate icsi ipv ivf. In combinatie met het umc utrecht. Daar doen ze het labgedeelte.
    Ik heb ook een icsi gedaan, en vond het best te doen. Mijn punctie was zonder pijnstilling, want toen deden ze daar nog niet aan.

Met icsi moet je ook follikelmetingen hebben...en na de punctie met de geoogste eicellen in de auto naar utrecht. Zorg wel dat er dan iemand is die dat voor je kan doen, want na narcose mag je niet zelf autorijden.

Ik denk dat je jezelf moet afvragen of je spijt zou krijgen als je het niet probeerde. Zou je later denken: wat als?
    Vanuit die gedachte heb ik toen gekozen...en een poging gewaagd. Tijdens de cryo terugplaatsingen kwamen ze er nog even een keer achter dat mijn natuurlijke cyclus niet goed was en kreeg ik nieuwe KID pogingen omdat de eerdere nooit een echte kans hadden gegeven door die niet goede cyclus met een veel te late eisprong

5. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ok duidelijk. Ik wist niet dat ze icsi deden omdat de arts ivf zei en op de site staat beide kan met donorzaad.

Is wel even een gedoe-tje met vervoer wat de follikelpunctie betreft. Maar dan moet ik een vriendin lief aan kijken. Want lees dat de transportmiddelen dezelfde dag weer retour moeten.

UMC Utrecht is bij mij om de hoek. Ik ben naar Rijnstate gegaan omdat ik de sfeer daar veel prettiger/fijner vind en je zaad kan reserveren voor een 2de kindje.

6. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ze doen icsi om zaad te sparen. Voor icsi is er genoeg aan 1 rietje. Bij ivf hebben ze 3 nodig.

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ah ok :) Ja want hij zei tegen mij doe nog 3 gewone KID pogingen en dan kan je nog met die 3 rietjes 3 IVF pogingen doen. Maar dat is dus icsi :)

8. Eza

Eza Bekend lid

28 okt 2014
    813
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Aicirtap ik zit inmiddels ook al op poging 9 kid bij het AMC, ik heb na poging 6 een Hsg gedaan( hier kwam niks uit) en toen kon ik kiezen om door te gaan met iui met hormonen of ivf, ook ik vond de stap naar ivf nog te groot en wilde ook nog geen iui met hormonen doen ivm de verhoogde tweeling-kans. Ik ben daarom nog doorgegaan met ici zonder hormonen.
    ( omdat ik 2x een positieve zwangerschapstest in handen had, helaas vrijwel direct misgegaan, wilde ik nog niet aan de hormonen)Als de 12e poging ook zou mislukken dan moet ik over op iui met hormonen of ivf moeilijke keuzes. Ik zit nu 2 dagen voor Nod maar wederom niks te zien dus binnenkort poging 10 ( ik ga nu 1 maand even rust nemen.
    Succes met je keuze, ik weet hoe lastig het is!

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ja ze doen bij Rijnstate liever meteen ivf/icsi. De reden daarvoor is dat je voor iui het donorzaad nog moet bewerken en daar 3 rietjes voor nodig hebt. Bij Rijnstate is het zaad niet standaard bewerkt, ik weet niet hoe dat bij UMC of AMC is?

Daarnaast iui met hormoonstimulatie kan inderdaad een tweeling opleveren en daar zijn ze wat huiverig voor. Terwijl ik dat geen punt vind. Ik heb meerdere kennissen met een tweeling en 2x ex collega's hadden beide ook een tweeling.

Maar lastig is het wel inderdaad. Maar ik wil geen gewone KID pogingen na nummer 12. Dat is inmiddels wel duidelijk voor mij. Ik wil best 12 doen, bij een normaal stel ga je ook eerst zelf een jaar aan de bak.

10. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Heb je enig idee hoeveel miljoen zaadcellen er telkens worden ingebracht?
    Sommige ziekenhuizen zijn er zo zuinig mee dat de slagingskans sowieso erg laag is. Soms zelfs minder dan een miljoen.
    Wij hebben zelf de buisjes uitgekozen en hadden 17 miljoen goede cellen over na bewerking. Iui kan alleen met bewerkt zaad. Iui heeft ook meer slagingskans dan ki.

Wij zijn niet in een ziekenhuis maar in een kliniek geweest. Het beleid is er wel heel anders. Als ik wilde kon ik gelijk al met hormonen beginnen, maar dat wilde ik niet. En na 6 pogingen wordt óf de donor veranderd óf op ivf/icsi overgestapt.
    Mij lijken 15 pogingen ook erg veel en ik kan me voorstellen dat je het nut ervan niet inziet.

Heel veel succes!

11. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    De rietjes in rijnstate zijn 1/3 van een zaadlozing. Ongeveer 1 ml zaad dus. Hoeveel zaadcellen weten we niet want het is onbewerkt. Toch ben ik er al 5x zwanger van geworden, en een keer van de icsi. Dus zal het vast goed zijn.

12. Inkt

Inkt Lid

8 aug 2014
    90
    13
    8
    Wij staan nog op de wachtlijst voor het UMC, maar ik heb begrepen dat ze daar twaalf keer IUI in de natuurlijke cyclus doen, dan nog drie keer met hormonen en daarna kun je eventueel IVF doen. Ze doen daar dus vanaf het begin IUI, geen ICI.

Veel sterkte en succes!

13. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    @ inkt - maar weet jij ook of het donorzaad dan bewerkt is of niet?

Rijnstate brengt het zaad als IUI methode naar binnen, maar het is niet zo bewerkt als bij IUI. Ik heb bij mijn keuze nooit bij stil gestaan bij bewerkt of niet, want je gaat er vanuit dat het standaard bewerkt is. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Vond jammer dat ik pas poging 9 daar achter kwam. :( Jammer dat de informatie soms zo versnipperd en gebrekkig is.

14. Inkt

Inkt Lid

8 aug 2014
    90
    13
    8
    Hè? Ja, ik dacht ook dat voor IUI zaad hoe dan ook bewerkt ('opgewerkt' zie ik ook vaak staan) moest worden. Bij de uitleg van IUI staat bij beide ziekenhuizen ook ongeveer hetzelfde:

'Het sperma ondergaat vooraf een bewerking in het laboratorium, zodat uiteindelijk het meest beweeglijke deel van de zaadcellen overblijft.'
    (Rijnstate - IUI)

'In het laboratorium wordt het sperma bewerkt. De goede, beweeglijke zaadcellen worden zoveel mogelijk gescheiden van de niet-actieve zaadcellen.'
    (IUI - UMC Utrecht)

Had je dit ook gelezen? Dit suggereert volgens mij wat wij dachten over bewerkt/onbewerkt:

'Het zaad moet voor IUI altijd een bewerking ondergaan; onopgewerkt zaad mag nooit direct in de baarmoeder worden gespoten omdat het zaad altijd vocht uit de zaadblaasjes (seminaalvloeistof) bevat dat een nadelig effect heeft op het baarmoederslijmvlies en het spierweefsel. Meestal bevat het ook bacteriën die niet in de baarmoeder terecht mogen komen. Bij het opwerken wordt het zaad dus gescheiden van de seminaalvloeistof en van de bacteriën.'
    (Inseminatietechnieken)

Als ik jou goed begrijp, zouden ze bij Rijnstate dus wel 'onopgewerkt zaad direct in de baarmoeder spuiten'? Dat zou dan toch vreemd zijn?

Wij zijn dus nog niet eens begonnen, maar ik vind zeker ook dat je zelf veel moet uitzoeken! Overigens hebben ze bij het UMC tot nu toe onze vragen wel helder en vriendelijk beantwoord. Wel vaak lastig om iemand te spreken te krijgen, maar áls je ze eenmaal spreekt, leggen ze alles goed en rustig uit. Misschien kun je een keer contact opnemen met het UMC?

15. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik weet niet of panter dat zei of dat ik het ergens anders las, even niet terug gelezen, maar bij rijnstate brengen ze het daarom niet hoog in de baarmoeder, maar bij de baarmoeder mond/hals. Ik zal volgende week toch nog eens vragen hoe het zit en wil ook wel eens weten hoeveel miljoen zwemmers ik nou binnen krijg.

Ik ben ook ooit voor intake in umc geweest. Maar vond het zo zakelijk en onpersoonlijk. En veel veel communicatiestoornissen.

Tijdje terug gebeld met de simpele vraag wat is jullie standaardprotocol na 12 mislukte kid pogingen? Ook bij vermeld dat ik ooit de intake bij hen doorlopen had. Ik kreeg geen antwoord, maar moet eerst een verwijsbrief halen bij de huisarts. Na ja. Je kan toch gewoon antwoord geven op de vraag lijkt mij. Misschien nog een keer bellen en misschien krijg ik dan iemand anders aan de lijn.

16. annaatje

annaatje Fanatiek lid

18 okt 2010
    1.644
    0
    36
    NULL
    NULL
    @ all ik heb totaal 14 iuu-d gehad
    5de poging vroege miskraam
    Toen 6 de poging weer miskraam
    Overgestapt op ander donorzaad en toen 3de raak
    Heb je dat al geprobeerd, ander donorzaadjes. .

Succes!

17. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Ik ben met mijn 4de donor bezig.
    Donor 1 was op dus moest over op donor 2.
    Met donor 2 daar 3 keer mee gedaan maar geen resultaat.
    Dus toen over naar donor 3. Bij deze donor kreeg ik vanaf de innesteling allerlei zwangerschapsymptomen (misselijk, rugpijn, zere en grote borsten) gemiddeld 4 dagen lang, maar na die 4 dagen begon ik weer te vloeien en waren de symptomen weg. Ik werd daar zo gek van.
    Nu donor nummer 4. Ik heb nog wel even overwogen om terug te gaan naar donor 2. Ik weet niet hoe lang je een donor moet proberen.

Rare is dat ik sinds ik bezig ben met kid geen regelmatige cyclus meer heb (varieert tussen de 26 en 29 dagen( en 2 - 4 dagen vooraf aan de menstruatie begin te vloeien/bloed af te vegen. Rijnstate zegt dat door de hormonen in het lichaam komt.

18. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Aici, dat is wel al een hele wisseling. Als ik het goed begrijp doe je dus k.i. en geen iui. Is het een optie om over te stappen op iui? Dan heb je wel alweer een stapje overwonnen. Misschien heb je wel vijandig slijm ofzo en komen de zwemmers niet op de juiste plek terecht. Of zeg ik nu iets vreemds?

De kansen bij iui liggen wel wat hoger dan bij k.i.

Wat Panter beschrijft lijkt mij wel dat er dan voldoende zaadcellen worden gebruikt.

19. Lotje84

Lotje84 Fanatiek lid

1 feb 2013
    2.189
    0
    36
    Je zou kunnen vragen wat een volgende stap voor jou zou kunnen zijn. Maar ik denk dat ik zelf niet nog langer zo zou doorhobbelen als ik 12 k.i.'s zou hebben gehad.
    Ik zou denk ik vragen om iui en als dat niet lukt denk ik dat ik ook nog wel voor een ivf-poging zou gaan. Maar dat zal voor iedereen anders zijn. In je eentje lijkt het me sowieso wel anders dan wanneer je met een partner gaat, als het op ivf aankomt.

20. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    #20 aicirtap, 20 aug 2015
    Laatst bewerkt: 20 aug 2015
    Ja ik moet volgende week voor poging 12 en dan ga ik toch nog eens bij de vpk vragen hoe het zit met het zaad.

Want als ik op internet google moet het wel enige bewerking hebben gehad, want ze spuiten het in de baarmoeder. Volgens mij wel laag ipv hoog dacht ik. Maar volgens mij niet de bewerking zoals bij iui. Want de gyn had er over dat het zaad bij iui (met hormonen) nog bewerkt moet worden en dan heb je meerdere rietjes nodig. Plus je kansen zijn niet veel hoger. En dan kan je net zo goed ivf/icsi doen want dan heb je per poging 1 rietje nodig en je kansen liggen duidelijk hoger zei de gyn.

*ik snap het allemaal ff niet meer hihi*

Deel Deze Pagina