Hallo dames, Ik heb een dame van 2 jaar hier rond lopen, die voorheen altijd gezond at. Denk aan fruit in de ochtend, speltbrood en volkoren pasta, of zilvervlies rijst ect.. Maar sinds een week, weigert ze GEZOND eten Ze wilt geen appel eten, een banaan trekt ze een vies gezicht van. Maar een speltbroodje met chocopasta gaat er wel doorheen of met kaas. Warm eten.. PFF drama, ze spuugt alles uit en kijkt dan heel vies naar me.. EHM hopelijk is dit een FASE? Hoe gaan jullie ouders hiermee om? Sophia is ons eerste kindje dus alle tips en trucs zijn zooo welkom! P.S ik heb gisteren nog multivitaminen gekocht MAAR ook die WEIGERT ze zucht....
Hoe oud is je dochter? Ik denk dat het gewoon een fase is.. Persoonlijk zou ik er niet teveel aan toegeven. Geef haar de keuze uit 2 dingen.. wil ze niet, dan niet.. als ze honger krijgt gaat ze het vanzelf toch eten als ze weet dat ze niks anders krijgt..
Ik zou zeggen wat er niet thuis is kan ze ook niet vragen/willen We hebben hier echt geen chocolade snoep etc. Ze mag altijd wat er is en kiezen. Wil niet?- ook goed dan niet. Ik dwing niet. Als ze avondeten niet opeet dan heeft ze pech dan krijgt ze uurtje erna fruit als ze wil maar meer ook niet ze weet het ook dus is keuze van haar. Spelbrood, kaas is gewoon gezond eten hoor als ze geen fruit wil bied het aan maar ga niet dwingen of vervangen met vitaminen. Geef iets anders komkommer of zo of wortel of kiwi of mango of blauwe bessen of druiven. En kijk ook nog na hoeveel ze eet als ze honger heeft zal ze tafel opeten als ze net brood met pasta at en erna wil geen appel vind ik het niet gek. Als mens honger heeft eet hij alles hoor. Blijkbaar is fase dat ze minder lust/wil/honger heeft. Hier ook zo gehad ik geef dan gewoon minder van alles en gewoon hou het bij noten, appel, pap, brood, vlees/groente. Geen koek, jam etc.
Fase!!!! Hier ook altijd goede eter gehad maar nu kan hij fases heel kieskeurig doen. Vooral niet de strijd aangaan of teveel aandacht geven. Mijn zoontje zei direct nee als hij een bord eten zag, soms kreeg ik hem (spelenderwijs) toch aan het eten. En soms bleef hij nee zeggen. Vooral niet teveel zorgen over maken, eten gewoon blijven aanbieden en let erop dat je niet gaat compenseren met tussendoortjes. (En niet teveel drinken voor het eten!)
Ik ben het wel met piccolina eens, een kindje van 2 wat al chocopasta krijgt?? Ik vind het niet zo gek dat ze dan andere dingen weigert. Qua groenten en fruit, je kunt idd niet dwingen, blijf het aanbieden. En (als je dat nog niet deed), kijk even verder dan appel, peer, banaan. Er is zoooveel aan te bieden. Qua groenten, probeer een monkeyplatter s middags, gewoon neerzetten en kijken wat ze ermee doet. Je kunt het ook met de lunch doen, stukjes brood met kaas of welk beleg jij gezond vindt en wat fruit erbij en wat rauwkost. Gewoon wegzetten en kijken. Verder geen alternatieven als er bv geen avondeten gegeten wordt. En bij de lunch kun je haar tussen 2 soorten laten kiezen, wil ze niet kiezen, dan eem boterham met boter.
Heb je smoothie al geprobeerd, banaan met ( bevroren) fruit in een blender met scheut yoghurt en melk.
Hier maak ik er geen drama van. Eet je het niet? Prima, maar je krijgt ook niets anders. Na een uur toch honger? Dan warm ik haar avond maaltijd weer op en mag ze het nog een keer proberen. Met fruit precies t zelfde.
Het is dus een fase.. Zucht.. Nu pikt ze alleen de kaas eruit en spuugt ze het speltbrood eruit. Ik heb wortelen gekocht, komkommer, komkommer gaat ze met haar vinger het zachte eruit peuteren (geen succes) Wortel dat wordt spannend ga ze zo koken en dan op tafel leggen. Want ze wilt geen ontbijt blijkbaar. Blauwe bessen en druiven gooit ze ermee Appel wilt ze opeens niet meer eveneens als banaan. Aardbeien gaat ze in pulken. Kiwi spuugt ze uit. Nou ik kan zo doorgaan he maar doe ik niet. Dus geloof me ik probeer echt wel veel uit, maar ik merk dat ik wel ongeduldig wordt. Ze moet vitaminen binnen krijgen , s'avonds is ook een drama, ze eet wel 4 hapjes en dan is het klaar. Ze wilt dan ook echt niet meer. En als ze iets niet lust dan stopt ze het in mijn mond. Ik probeer het zeker te negeren, maar het irriteert me wel. Ik lees dan ook alle tips Zijn zeker welkom.
hier ook hoor, bij ons is het al een lange fase, we maken ons er niet druk meer om. als ze groot zijn lusten ze vast alles wel weer. ik probeer smiddags als middagtussendoortje een schaaltje met rauwkost te geven, dus wat paprika, tomaat en komkommer, dat gaat er vaak goed in. ook helpen met snijden van groente in de keuken, dan verdwijnt er wel wat paprika ofzo naar binnen. Een normale maaltijd heeft mijn ruim 2,5 jarig al zeker een jaar niet op...tja ik kan me er heel druk om maken, (in het begin gedaan, dan at hij niet, en was midden in de nacht wakker van de honger, incl. drifbuien etc) of gewoon me er bij neer leggen. savonds maak ik vaak een bord met iets van vlees, weer rauwkost plus een schep van wat wij eten. het vlees gaat op, de rest soms een hapje, (kale pasta dus zonder saus gaat vaak ook nog wel naar binnen) vaak niets. boterhammen gaan er vaak goed in, alleen zonder harde korstjes (zucht), soms met wat kinder smeerkaas of smeerworst, gewone kaas, boterhammenworst, dat zijn hier wel populaire dingen voor op brood, maar ook mijn kleine krijgt pindakaas, appelstroop, jam of pasta. in het begin deden we ook nog weleens, als jij het niet eet dan eet mama het op, en dan gingen er nog wel eens wat hapjes naar binnen, maar nu is het, oke dan eet mama het maar op....zucht. met fruit vraag ik altijd wat hij wil, en ondertussen geeft hij het wel aan, en eet dit ook op. vaak wil hij een appeltje, of druiven. het is gewoon heel lastig, en je kunt het niet forceren. hopelijk vinden jullie een manier om de kleine wat extra vitamines te geven.
Een fase ja maar wel eentje die lang kan duren Hier gaat vooral het avondeten al 2 jaar erg wisselend, van 0 happen tot 2x opscheppen, gaat nu over het algemeen wel beterder dan 1-2 jaar geleden hoor. Blijven aanbieden, misschien wat ze wel eet ff wat vaker eten (pasta met groente, verse groentesoep bijvoorbeeld), als middagsnack is een bakje tomaatjes/komkommer misschien wat, als ontbijt crackers ipv brood (zoontje heeft brood of cracker fases) ...gewoon wat proberen en eet ze niet dan niet, ze verhongeren niet zo snel en probeer het gezellig te houden aan tafel
Helaas deed onze middelste het al toen hij nog een dreumes was Maar idd het is een fase. Onze middelste eet inmiddels weer goed maar heeft een hele tijd alles dat op groente leek geweigerd. Alleen vlees ging er 's avonds in... en de oudste heeft dat ook gehad maar hij zit nu juist in de semi-vegetarische fase... ach ja... Dus gewoon blijven aanbieden, vooral niet teveel keuzes en ook geen strijd. Dan komt het wel weer goed.
Hier is dat ook al even aan de gang hoor. Momenteel eet hij geen fruit, geen groente, meestal geen aardappelen en ook brood gaat erg wisselend. Tja... het is graag of niet. Ik bied het aan en wil hij niet dan heeft hij pech, krijgt ook niks anders. Drinken gaat momenteel ook beroerd, dus ik laat het mooi allemaal los. Hij kan eten/ drinken wat ik hem aanbied. En ik houd me ook echt aan de vaste eetmomenten. Niet om 9uur bv. weer wat geven omdat hij z'n boterham bij het ontbijt niet op heeft. Z'n boterham laat ik staan, die kan hij opeten, maar verder niet. Om 10.00 krijgt hij z'n tussendoortje weer, dan een nieuwe kans. Ik ga niet alles uit de kast trekken om maar wat te eten en dan vervolgens weer in de kliko te gooien.
Hmm, dat herken ik echt niet hoor ( Maar jouw dochter eet hartstikke goed dus dan heb je weinig referentie kader! ) Hier 2 enorm lastige eters, beiden begonnen rond de 1-2 jaar en na een periode van ziek zijn niet meer normaal gaan eten. Je herkent het wel, als ze ziek zijn eten ze slecht, wat minder, maar dat ging maar niet over in hun geval, ze hadden gewoon minder trek. Ik heb dus 2 enorm lastige eters, gelukkig eet de oudste nu met wat overtuigingskracht wel weer redelijk, wat groenten, genoeg fruit, brood met gezond beleg, liever warme (rijst/haver) melk als sap. Maar de jongste eet slecht en eet gewoon niet, ook als hij honger heeft. Bij onze 5 jarige (die dus al 4 jaar niet normaal eet ) merk ik nu duidelijk dat ze meer honger krijgt. Zo eet ze met het avond eten 1 hapje wortel, een gebakken ei en 3 stukjes spelt pasta. Dan vraagt ze na een schaaltje griekse yoghurt "Mn buikje heeft honger" nu kan ik ze dus langzaam aan duidelijk maken dat ze dan haar warme eten moet eten als ze honger heeft. Maar de jongste doet dat dus echt nog niet! Dochter lust inmiddels weer graag wortel dus geef ik vaak tijdens het koken een wortel in de hand, is die vast binnen, hoef ik tijdens het eten niet zo op die groenten te pushen. Het is een fase, maar die fase is soms dus heel lang!
Laat het los... Alle kinderen hebben zo'n fase. Bij sommigen duurt het een paar weken, bij anderen een paar jaar. Sommigen weigeren alleen de groenten in het avondeten, anderen weigeren bijna alles. En in principe groeien ze allemaal even gezond op. Dus mijn tip? Gewoon accepteren dat ze de komende 3 jaar alleen leeft op héél kleine beetjes van alles. Dan valt het alleen maar mee als de fase eerder klaar is! Ik zou niet 10 verschillende dingen aanbieden. Gewoon aan tafel gaan zitten met appel. Geen appel? Prima, lekker spelen maar weer. En dan pas weer aan tafel voor de lunch. Geen broodje humus? Prima, lekker spelen maar weer. Zo lang je alleen gezonde dingen aanbiedt, gaat ze vanzelf wel eten, hoor. Piepkleine beetje, maar dat is écht heel normaal!
Peuters kunnen groeien op lucht! Ik snap er ook niets van, maar het is zo Dus geen zorgen, niet dwingen, geen zorgen over vitaminen. Gewoon 2x per dag een monkey platter en het komt vanzelf wel weer. Er zijn trouwens best leuke en lekkere vitaminepillen die suikervrij zijn en op snoepjes lijken En maak geen drama van het drama.