Mijn 2e kindje is nu 1 maand, bijna 5weken, en ondanks dat het mijn 2e is ben ik soms toch weer onzeker en vraag ik me wel eens af hoe dingen nu bij een ander gaan. Ik ben dus benieuwd naar jullie ervaringen, met jullie pasgeboren babytje! Tot een maand of 3! Ik weet dat ieder kindje anders is, maar soms lijkt het bij een ander namelijk allemaal veel makkelijker en anders te gaan! Slapen overdag: Mijn meisje(en bij onze zoon ook) komt heel moeilijk in slaap. Ik weet zeker dat ze moe is, let op de singnalen. Maar als ik haar in haar bedje leg gaat ze huilen. 5-minuten regel werkt heel moeizaam en gaat eigenlijk tegen mijn gevoel in bij zulke kleintjes. In mijn armen in slaap vallen is ook eerst flink huilen en dan valt ze langzaam in slaap, maar bij elke beweging wordt ze wakker. Na minstens een half uur aan modderen valt ze eindelijk in slaap. De ene keer in mijn armen en de andere keer in haar bedje. Bij andere hoor je dus vaak, o ik leg ze neer als ze moe zijn en ze gaan slapen! Ik heb soms het gevoel of ik de hele dag met mijn meisje in mijn armen loop. Opzich heerlijk, lekker knuffelen, maar ik heb ook nog een zoontje ind e rondte lopen die spelen en aandacht wil! Slapen snachts: Ze krijgt om 23 uur de fles, gaat verder met slapen en om 2 uur wordt ze weer wakker. Na een voeding valt ze weer in slaap, maar we hebben niet het idee dat ze honger heeft. Om 6 uur is ze weer wakker en wil dan niet eten maar bij ons slapen, in haar eigen bedjes krijgen we haar niet meer in slaap. Nu kwam ze de eerste week na 6 uur pas, en nu dus inene weer 2 keer. Voeding: Ik wordt gek van die flessen. (ik baal dat de BV niet is gelukt) De ene keer komt ze na 3 uur, de andere keer na 5 uur! De ene dag komt ze op 7 flessen en de andere dag op 6. Hierdoor krijgt ze de ene dag eigenlijk teveel, terwijl ze de andere dag haar flessen met moeite leeg krijgt. Dat gereken steeds! Totaal geen ritme in te krijgen! We proberen dus rust en regelmaat in te brengen, maar dit lukt van geen kant. de ene keer slaapt ze een half uur en de andere keer 3 uur achtereen. Dan heeft ze honger en de andere keer wil ze gewoon wakker zijn! Hoe gaat bij jullie zo een dag nu??? Het klingt nu misschien allemaal heel negatief, maar begrijp me niet verkeerd! Ik heb geen huilbaby, maar soms heb ik gewoon het idee dat het bij ons allemaal zo moeizaam en erg vermoeiend gaat! Al heb ik wel een super vrolijk meisje, als ze lekker gegeten en geslapen heeft die nu al een stralende lach heeft! kus miek
Lisa is 2,5 week, dus 2,5 week jonger, maar wij rommelen maar wat aan en zullen dat nog wel even blijven doen geloof ik Lisa valt bij ons in slaap, we proberen haar dan in de kinderwagen te leggen, vaak wordt ze dan wakker, dan valt ze weer bij ons in slaap en dan proberen we het weer . Soms lukt het uiteindelijk, soms niet. 's Avonds heeft ze veel last van krampjes en dan rommelen we al helemaal wat aan, rondlopen, aanleggen (wat vaker sinds mijn productie op het juiste peil is (ik had eerst teveel melk)). Ze valt dan ook bij ons in slaap, wordt soms weer wakker door krampjes en als we het idee hebben dat ze echt goed slaapt, leggen we haar meestal in bed en gaan zelf ook, is meestal rond een uur of 11. Toevallig ligt ze nu al een uur op mijn schoot in diepe slaap, maar ik vind het nog te vroeg om naar bed te gaan en heb nog geen zin haar in bed te leggen . Laten huilen doen we dus niet, ze huilt wel eens als ik met Eva bezig ben of met de was ofzo, maar zelfs dat gebeurt haast nooit. Als ze wel eens wakker wordt en huilt door krampjes valt ze vaak wel weer zelf in slaap. 's Nachts komt ze erg variërend om de 3 a 6 uur, maar 'haar nacht' duurt van ongeveer 23 tot 8 uur en soms wel 9:30, dus erg netjes! Wat voeding betreft kan ik je denk ik niet echt helpen, maar ik denk niet dat het kwaad kan dat ze de ene dag 'teveel' krijgt en de andere dag 'te weinig'? Per saldo (per week ofzo) kom je dan toch netjes uit? Ik weet nog niet hoe wij het straks met in slaap vallen gaan doen als Lisa een paar maanden ouder is. Eva had tot 5 maanden een speen (Lisa wil die niet) en ging toen duimen. Lisa sabbelt vanaf het begin op haar handjes en soms op haar duim, ik hoop dat ze daar in de loop der tijd wat meer controle over krijgt en daar rustig van wordt en dan lekker gaat slapen. Maar dat zien we dan wel Ik heb trouwens niet echt het gevoel dat het moeizaam gaat ofzo, het gaat voorlopig gewoon nog zoals het gaat en we passen ons aan Lisa aan. Echt makkelijk gaat het dus niet altijd, maar ik vind het wel prima gaan. Enige waar ik echt moeite mee heb zijn de krampjes, voel me dan zo machteloos, maar het gaat al iets beter. En ik hoop natuurlijk dat ze een vrolijk meisje wordt, kan haast niet wachten op haar eerste lach!
Misschien is een bakerzak een idee voor je meisje? Mijn zoontje maaide zichzelf ook enorm wakker elke keer en sliep daardoor nooit echt. We zijn toen de Puckababy gaan gebruiken en toen ging het veel beter! Verder over flessen: wij hebben de eerste 2 weken overdag op vaste tijdstippen een fles gegeven (9.00/ 12.00/15.00/18.00/21.00/0.00) en 's nachts zelf laten komen. Dit kregen wij als tip van de kraamzorg om een dag en nacht ritme te krijgen. Toen Aaron 8 a 9 weken was, begon hij de avonden echt vast te slapen en zijn we met een avondritueel begonnen en mocht hij de avonden ook zelf aangeven. Hopelijk heb je hier iets aan! Het blijft zoeken bij die kleintjes en het verschilt zo per kind of het werkt. Voor Aaron is regelmaat enorm belangrijk iig. Succes!
Aaron heeft het trouwens wel een tijd nodig gehad om in slaap te huilen trouwens. Totdat hij zijn duim had gevonden met een maand of 4 meen ik. Je hoort snel het verschil of het in slaap val huiltje is of niet. En als hij langer huilde (het was meer jengelen) dan 10 minuten pakte ik hem gewoon weer bij me.
Tja, ieder kindje is natuurlijk anders. Mijn zoontje is 7,5 weken en hij is mijn eerste kindje dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar volgens mij mag ik niet klagen. Slapen overdag: 's ochtends krijgt hij rond 7 uur de fles en daarna slaapt hij door tot 9 a 10 uur. Ik ben niet zo'n thuiszitter dus meestal gaan we 's middags samen op pad en slaapt hij in de wandelwagen. Geen vaste tijden dus. Ik hoef hem overigens overdag ook niet in zijn ledikantje te leggen, want dan schreeuwt hij de hele buurt bij elkaar. Hij slaapt alleen als we onderweg zijn en 's avonds als ik op de bank zit slaapt hij bij me op schoot. Slapen 's nachts: Gaat over het algemeen heel goed. Om 23 uur krijgt hij zijn laatste fles en tijdens het 'boertje doen' valt hij op mijn schouder al in slaap en kan ik hem zo in bed leggen. Ik zorg er dan van tevoren al voor dat hij een schone luier en zijn slaapzak aan heeft. Hij slaapt vervolgens meestal tot een uur of 7, soms een uurtje eerder, soms een uurtje later. Fles: Hij krijgt 5 flessen per 24 uur met 150 ml. per keer. Voor de nacht doe ik 180 ml. in de fles, maar dat drinkt hij niet altijd op. Heel soms meldt hij zich 's nachts een keer en dan geven we hem een beetje maar niet teveel zodat hij rond het tijdstip van de geplande voeding (7 uur) wel weer honger heeft. Ik probeer dus zoveel mogelijk vaste tijden voor de fles aan te houden. Verder is het een ontzettend tevreden ventje en hebben wij volgens mij heel veel geluk. Maar natuurlijk heeft hij af en toe ook zijn momenten hoor. Bij niemand is het perfect. Ieder kleintje heeft weleens een off-day (of een off-week ), komt echt wel goed!
Hier hebben we op aanraden van de kinderarts het dagritme bepaald.. ene keer kwamen we op 7 flessen uit, soms op 8 en soms op 6.. Je 'moet' op het totaal letten aan het eind van de dag wat ze binnen heeft gekregen.. Bijvoorbeeld: Ze mag 'officieel' 6 flessen hebben.. Bij elke fles laat ze 20cc staan.. Over de hele dag gezien laat ze dus in totaal 120cc staan.. Deze 120cc zou je dan in een 7e fles mogen geven.. Het totaal van de dag bereken je dus over de hoeveelheid die ze binnen heeft gekregen.. Inbakeren is vaak ook een oplossing, maar wel verstandig om dat in het overleg te doen met het CB of HA.. Onze kraamhulp heeft uitgelegd dat je baby moet wennen in de grote boze wereld.. 9 maanden lang heeft ze veilig bij mama in de buik gezeten.. nu moet ze het 'zelf doen'.. Als ze huilerig is kan je haar best lekker bij je nemen als ze echt niet wil slapen.. Je kan haar op deze leeftijd (geloof ong. de eerste 3 maand) niet verwennen daarin.. Wel is het belangrijk om haar wakker op bed te leggen.. - je kan een gedragen kledingstuk van jou in haar bedje leggen, zo is jouw vertrouwde geur in de buurt) - je kan haar ('s nachts dan) in de kinderwagenbak op jullie kamer zetten.. Na een aantal nachten leg je een matras op haar kamertje en ga je daarop leggen als zij gaat slapen.. zodra ze slaapt kan je naar beneden of naar je eigen bed.. als dat goed gaat heb je grote kans dat ze nu zonder jou (hulp) zelf lekker gaat slapen.. - haar bedje voorverwarmen met een kruik en de kruik eruit halen als ze naar bed gaat.. de 3 R-en is niet echt gericht op het aantal uren slapen, maar meer op een bepaalde volgorde.. - na het slapen (ongeacht hoe lang) verschonen - verschonen dan een flesje.. - na de fles half uurtje spelen in de box - na het spelen in de box, een kwartiertje bij papa/mama - na het spelen met papa/mama lekker naar bed als ze moe is - elke dag (bijv.) rond 11.00 een stukje wandelen zo krijg je voor haar een beetje regelmaat zodat ze op een gegeven moment bewust of onbewust weet wat er gaat gebeuren.. wij doen een muzieklampje aan als hij op bed ligt 's avonds.. Als ik hem in bed leg kijkt hij naar het lampje, net zolang tot hij aangaat.. gebeurd dat niet, weigert hij om te slapen.. de regelmaat word dan verbroken dus L. in de war. Oef, lang verhaal geworden haha.. Hoop dat je er iets aan hebt..
oja L. jammert zichzelf ook altijd in slaap overdag.. na de laatste fles niet. na 5 minuten ga ik kijken (tenzij hij natuurlijk helemaal overstuur is, dan ga ik meteen), dan naar boven, aai over zijn bol, speentje erin en een kusje, dan loop ik na 10 minuten heen, weer hetzelfde maar meestal slaapt hij dan wel..
Ik vraag me af waarom dat zo belangrijk is en vanaf wanneer dan. Hier lukt het absoluut nog niet en ik wil het ook nog helemaal niet echt proberen/forceren eigenlijk. En rust en regelmaat lijkt me lastig als je al een peuter hebt rondlopen bij wie je dat eigenlijk helemaal niet toepast. Lisa moet maar een beetje meedraaien en ik pas alles wat ik doe aan aan wat op dat moment het handigste is.
THX voor jullie antwoorden! Iedereen modderd dus gewoon maar wat aan in het begin! hiihi Ik ben niet ontevreden, dat zei ik in mijn eerste posting ook al, en ik weet dat alles uiteindelijk wel goed komt, ik bedoel, mijn zoontje leeft ook nog! Vroeg me alleen af of het bij andere ook zo gaat, soms dus best moeizaam met slapen overdag! Vanacht super nacht gehad. Om 23 uur een voeding, 3 uur werd ze wakker voor een voeding en om 6.30 werd ze wakker, bij ons genomen en doorgeslapen tot 8.30!!! Joehoe!!! kus miek
tja van wakker op bed leggen had onze kinderarts het over, maar misschien kwam dat ook wel omdat hij een week in het ziekenhuis heeft gelegen na de geboorte en op deze manier wat tot rust kwam voor het slapen gaan.. En rust en regelmaat.. Neem aan dat de kleine genoeg slaapjes doet als ze moe is? en regelmaat, zoals ik al eerder zei is dat meer bedoeld voor een bepaalde vaste volgorde.. Dus bijvoorbeeld na het slapen verschonen en dan mee naar beneden/woonkamer... Of voor ze een flesje krijgt eerst verschonen bijvoorbeeld.. Kijk, dat van dat wandelen om 11.00 uur is maar een voorbeeld natuurlijk..
Ik vind dat wakker op bed leggen leuk bedacht hoor maar toen mijn dochter zo klein was werkte dat dus echt niet he. Was alleen maar aan het krijsen als ik haar moe in bed legde en dat voelt echt niet lekker. Gewoon lekker doen wat jij prettig vind en al is dat de eerste weken in slaap wiegen dan moet je dat lekker doen. Ik heb dat 8 weken gedaan en toen was ik er in de nacht een beetje klaar mee want daar was ik ook 2 uur mee bezig. Niet echt prettig als je zelf kei moe bent. Na 8 weken heb ik haar na de nachtvoeding in bed gelegt en de 5 minuten regel gedaan. Moest 2 keer mijn bed uit om haar speen te geven maar daarna sliep ze als een roos. Sindsdien doe ik niet anders en kan ik haar huilen ook herkennen dus wordt het allemaal makkelijker. Wat ritme betreft zou ik overdag niet meer dan 4 uur tussen de voedingen laten zodat ze misschien in de nacht die 5 uur slaap pakt. Het is een hoop geemmer maar uiteindelijk komt het echt allemaal wel in rustiger vaarwater.
Hoi miekie, Ik herken veel van jou ervaringen, want maak precies hetzelfde mee. Slapen overdag gaat ook heel moeilijk, als ik hem in zijn wiegje leg dan is het gelijk huilen, ongeacht hij nu moe is of wanneer hij bijvoorbeeld op mijn schoot in slaap gevallen is, wakker word die gelijk als ik hem erin leg en dan gaan slapen, nee hoor dat vertikt die dan haha. Snachts slapen gaat goed, rond 22/23u krijgt hij zijn laatste avond voeding (BV), van te voren heb ik hem verschoont en zijn pyamatje aan gedaan, nog even een boertje en hup in zijn wiegje en wonder boven wonder dan hoor ik hem niet meer, ik sta nog steeds versteld, want dan valt die gelijk in slaap! Na een uurtje of 3/4 komt die nog voor een voeding, dan voedt ik hem, even een nieuw luiertje, weer een tweede borst en een boertje en leg ik hem weer terug en is die gelijk weer knock uit hihih, tot een uur of 8. Smiddags slaapt die haast niet, of echt hazeslaapjes in zijn box, want ik moet het niet vertikken hem in zijn wiegje te leggen want dan is het gelijk feest (not!). Dus overdag neem ik hem bij me op schoot, of leg ik hem zo nu en dan in zijn wipstoeltje of box om te spelen, of als ik aan de kook ga leg ik het stoeltje bij de deur van de keuken dat hij naar mama kan kijken, ondertussen zing ik een liedje voor hem of praat ik van alles en nog wat, dan kirt en lacht die de hele tijd mee (volgens mij denkt die echt ; gekke mama toch haha) Ik merk nu dat hij overdag ook steeds rustiger is, want hij huilde overdag zoveel (vooral week 5/6), maar merk dat hij nu ook steeds beter went aan mama en papa en aan de nieuwe wereld. Dus wat ik duidelijk wil maken is dat het echt goed komt en beter zal gaan, want in begin zat ik echt met de handen in het haar (is ook mijn eerste kindje trouwens). En aan laten huilen of de 10minuten regel doe ik ook niet aan, daar raakt hij alleen maar overstuur van, heb ik namelijk geprobeerd, nou nooit meer! Ik doe het op mijn manier en dat gaat nu steeds en steeds beter en ik geniet ook steeds meer en meer van ons mooie wolkjuh!!!!!
@Wolkjuh! Kijk aan jouw verhaal heb ik wat! hahaha Als ik jouw verhaal lees dan lees ik dus dat het bij ons helemaal niet zo gek/raar gaat! Soms lijkt het wel of bij iedereen de baby hoppa wakke rin bed en heel lief en rustig gaat slapen! Maar hier dus niet! Heb haar net even laten brullen, toen opgepakt, wiegen en toen slapend in haar bedje gelegt! Ze is wel elk kwartier wakker, maar met een aai en een tutje gaat ze weer slapen. Ik heb hie rvrede mee, maar..... Doordeweeks ben ik alleen met een baby en een peuter! Ik kan toch niet de hele dag met mijn meisje in mijn armen lopen?? Mijn peuter verdient ook zijn aandacht, en dan kan ik niet bij elk slaapje een uur bezig zijn om haar in slaap te krijgen! Hoe doen jullie dat? Bij mijn eerste had ik alle tijd, zat uren met hem op schoot! kus miek
Ik ben 2,5 dag alleen met Eva en Lisa en dan zit ik veel met Lisa op schoot en ben sowieso veel met haar bezig. Eva vermaakt zich meestal prima alleen of ze leest samen met mij een boekje, kijkt even televisie (maar eigenlijk is dat alleen 's ochtends als ik haar haar ga doen, was ook al zo voordat Lisa er was). Als Lisa lekker slaapt en Eva wil aandacht, krijgt ze dat ook volop. Maar als Eva dan lekker zelf aan het spelen is ga ik de was doen ofzo, dan ga ik haar niet 'storen'. Maar het ligt er maar net aan hoe makkelijk je kindje is, Eva is echt héél erg makkelijk en vind het prima als ik met Lisa bezig ben.
Ik denk dat het wakker in bed leggen gewoon niet voor elke baby werkt, zeker niet in het begin. Het zal vaak vast ook wel heel goed werken! Net heel toevallig, Lisa was aan het slapen, werd wakker en was een beetje zeurderig aan het huilen, dan heb ik altijd zoiets van, laat maar even. En ze viel zowaar weer in slaap! Dus nu snap ik wel hoe het werkt. Eva krijste altijd meteen alles bij elkaar en Lisa eigenlijk ook altijd tot nu toe, dus toen had ik zoiets van, hoe kan je je baby nou laten huilen? Maar jengelen kan ik inderdaad wel begrijpen nu En net werd ze na ruim een uur wakker, toch maar even eruit gehaald, half slapend weggelegd en daarna heeft ze nog even gejammerd en nu slaapt ze weer. Wauw! En rust en regelmaat... rust probeer ik er wel in te brengen, moet Lisa wel gewoon lekker slapen natuurlijk , maar goed, is soms toch lastig voor zo'n klein babietje. Maar een vaste volgorde heb ik niet, bij Eva ook nooit echt gehad, wel gaan bepaalde dingen wel altijd ongeveer hetzelfde, maar dat is niet omdat het anders verwarrend is, maar omdat het nou eenmaal altijd zo loopt en het makkelijkst is. Ik vind gewoon: slapen als ze moe zijn en eten als ze honger hebben. Ik heb de regelmaat wel eens toegepast, maar hier werkte het niet en ik vond het alleen maar irritant. En de meesten hebben het hier over een tutje/speentje, dat is wel erg makkelijk als je baby dat wil... Al vond ik het bij Eva ook niet altijd handig op een gegeven moment, maar goed. En ik ben eigenlijk ook heel erg anti-speen . Bij Lisa wilde ik er ook echt niet aan, en op het moment dat ik wel overstag ging, wilde Lisa niet . En ach, nu gaat het ook wel zonder speen op zich, ik hoop alleen wel dat ze straks wel de fles gaat pakken. Hopelijk doet ze dat wel gewoon als ze honger heeft en er melk uitkomt
Wel herkenbaar, weer die onzekerheid ook al is het je tweede! Hier precies hetzelfde! Julia in het begin ook veel bij mij gehouden maar tja dan zit je met nog een peuter die ook wat leuks wil doen. Ze kan zich op zich prima zelf vermaken maar vind het ook wel erg leuk als mama ook helpt met knutselen! En voor Julia is de echte rust in bed ook eigelijk wel beter. Dus nu rust en regelmaat toe aan het passen. Wakker, eten, spelen bij mama, in de box (vind ze niks aan) en wakker in bed. Het gaat eigenlijk heel erg goed. Ze huilt zich eventjes in slaap, ca. 5 minuutjes en ik hoor precies dat het een slaaphuiltje is zeg maar! Soms is ze na bv een uur al weer wakker en huilt dan nog even, dan ga ik bij haar kijke, dek haar lekker toe en valt dan weer in slaap. Is ze echt heel erg aan het huilen en overstuur dan haal ik haar er gewoon uit en als er min. 2 uur tussen de voedingen zit geef ik haar de fles. Tja regelmaat in de zin van vaste tijden de fles zit er nog niet in, wel een beetje maar nog niet echt elke dag hetzelfde. Doordat ze 's nachts ook nog voor een flesje komt kom ik nu uit op 7 en soms 8 flessen van 120 maar ze drinkt ze lang niet allemaal leeg. Zeker die van de nacht en ochtend niet, dus ik hoop dat eerdaags de nachtvoedingen klaar zijn!!
Julian is al ietsje ouder maar vertel even wat wij meestal deden en doen. Toen Julian nog zo klein was pakte ik hem lekker warm in tijdens de fles en meestal viel hij dan in slaap en legde ik hem slapend neer maar steeds vaker merkte ik dat als hij dan na een uurtje wakker werd niet meer in slaap kwam dus nu laat ik hem 1 of 2 uurtjes op na de fles en leg hem bij de eerste tekenen van moe zijn wakker in zijn bedje. Muziekje aan en knuffeltje en ik loop weg. Na 5 min kijk ik even en geef hem eventueel dan pas zijn speen. Meestal huilt/jammert hij even. Warmte helpt echt super goed om in slaap te komen dus meestal legde wij een fleecedeken om of over hem heen. altijd nog een kruikje in bedje. ( nu niet meer ). En we zijn met 5 weken begonnen met inbakeren en vanaf toen sliep hij de nachten door met een flesje om 23.00. ik leg hem nu ook steeds vaker in de wandelwagen bak te slapen die is zo lekker geborgen. liefs Luna
En rust en regelmaat lijkt me lastig als je al een peuter hebt rondlopen bij wie je dat eigenlijk helemaal niet toepast. hier lukt het aardig om de 3r's toe te passen. thijs is bijna 3 weken oud en slaapt eigenlijk alleen maar in zn wiegje. hij valt niet huilend in slaap. soms slaapt ie in de wandelwagen, maar dat is dan alleen als we na het eten zijn wezen wandelen. en dan staat de wagen in een ander gedeelte van de kamer waar het rustig/stil is. qua fles verscheelt het per keer, hij krijgt nu 120+4, soms gaat ie op, soms niet. 's avonds ligt ie ook in zn bedje, hij komt 's nachts 1x voor een voeding. tijd verschilt, we laten hem komen.