Leeftijd voor lolly

Discussie in 'Maak je huis kindveilig' gestart door tupp, 3 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze zoon van 4,5 heeft laatst op de BSO een lolly gekregen. Ik ben daar zelf eigenlijk niet zo blij mee. Ik vind het enge dingen en ik vind hem te jong. Zeker ook met de recente oproep in mijn achterhoofd om voorzichtig te zijn met druiven en knakworsten e.d. en deze alleen gesneden aan te bieden.

Overdrijf ik als ik aan de BSO doorgeef dat hij geen lolly's mag? Vanaf welke leeftijd krijgen jullie kinderen lolly's. En als vraag aan het veiligheidsteam: zijn er regels of richtlijnen wat dit soort dingen betreft voor de kinderopvang? Ik schrok er nogal van dat ze dot gewoon gaven. Ik weet dat de kleuterklassen bij ons dit soort traktaties mee naar huis geven, zodat ouders zelf kunnen beslissen wat ze ermee doen.

2. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.128
    1.682
    113
    Ik ben geen fan van lollies. En mijn kinderen zijn zes en negen. :D

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier krijgen ze dat vanaf ongeveer een jaar of 3 denk ik. Koop het zelf eigenlijk nooit, maar vanaf die leeftijd hebben ze, ze wel een keer gehad. Voorwaarde is hier wel: rustig zitten met een lolly. Op die leeftijd likten ze er overigens aan dus was ik niet bang voor eraf schieten of iets. Meestal was het na een paar likjes ook wel klaar :p Pas vanaf een jaar of 5 gingen ze echt 'op' zeg maar.

Als jullie niet willen dat hij het bij de BSO al opeet is dat prima toch. Voor mij zou het opzich geen probleem zijn, zolang het niet al spelende voort in de mond zit etc., maar liever zou ik het ook mee naar huis zien komen. Heb liever zelf de 'regie' over het hoe, wat, wanneer en hoeveel wat betreft snoep.

4. Jucade

Jucade VIP lid

20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier houden ze er niet zo van. Maar als ze er 1 krijgen/willen dan idd rustig zittend.

5. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Tupp,

Ik heb even nagevraagd bij mijn collega's of er richtlijnen voor de kinderopvang over veilig eten bestaan en kom er na Pasen op terug!

Groet, Angela
    VeiligheidNL

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dank je wel Angela. Ik hoor graag van je. Fijne paasdagen gewenst.

7. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Mijn kinderen zijn (beiden bijna) 5 en 4, maar no way dat zij een lolly krijgen. Sowieso ben ik niet zo'n voorstander van snoep, maar lolly's...nee, dat vind ik echt doodeng snoep. Ik zie al voor me hoe die knots eraf schiet, zo rechtstreeks in de keel. Brrrrr, nee, ik vind echt niet dat je overdrijft.

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Het ligt denk ik aan je kind. Ik ben er ook echt geen fan van en ik koop ze niet, maar soms krijgen ze weleens een lolly van iemand. Mijn oudste mag hem dan opeten sinds ze 4 jaar is, met de afspraak dat ze rustig op de bank blijft zitten tot hij op is. Dat gaat goed (ze krijgt er misschien 3 per jaar). De jongste mag ze voorlopig nog niet, die is veel wilder en bewegelijker.

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Probleem is ook dat ik er op de BSO natuurlijk geen zicht op heb of hij inderdaad rustig zit tijdens het eten. Ik neem aan van wel, maar ja... Daarop vertrouwen is toch lastig.

10. caromama

caromama VIP lid

23 jan 2007
    9.017
    5
    38
    Bij mijn zoon heb ik het lang uit kunnen stellen. Denk dat hij pas een jaar of 6/7 was of zo. Maar hij is nu 10 en mijn dochter 4, dus zij ziet het bij haar broer en krijgt er nu af en toe wel een. Maar liever niet en als ze er een mag, dan op de bank opeten en er sowieso niet mee lopen of spelen.

11. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Tupp,

Dank voor de paaswensen :) Ik zou nog even terugkomen op je vraag of er richtlijnen zijn voor de kinderopvang. Voor zover wij weten, bestaan er geen algemene regels over wat wel en niet mag qua eten en drinken op de kinderopvang. Wel kunnen kinderdagverblijven/BSO's zelf bepaalde regels opstellen natuurlijk en dat gebeurt ook vaak (denk bijvoorbeeld aan traktaties). Als ouder kun je wel aangeven dat je niet wilt dat je kind een lolly krijgt - ik denk niet dat je de enige zult zijn die lolly's en kleine kinderen geen goede combinatie vindt!

Groet, Angela
    VeiligheidNL

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Hier werkzaam op een BSO maar hell no dat wij lollies uitdelen of laten opeten, je hebt nooit voldoende toezicht of ze ook allemaal stil blijven zitten ( ok uitzondering zijn die paashaas lollies van chocolade, en dan nog alleen als we een overzichtelijk groepje hebben).

Ben er zelf geen fan van vind ze inderdaad maar gevaarlijk en ik zou het absoluut niet gek vinden als je als ouder aangeeft dat hij ze niet mag.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Weet je wat ik wel weer lastig vind als wij gaan aangeven dat hij het niet mag: dan is hij de enige blijkbaar die dan geen lolly mag. En ik zou daar normaal je-weet-wel aan hebben hoor. Als ik er bij ben en een ander kind mag iets wel en hij niet, heb ik daar echt geen moeite mee. De papa en mama van dat kind hebben blijkbaar andere regels dan wij. En verder maak ik daar geen woorden aan vuil. Eventueel doe ik wat aan damage-control door hem wat anders te geven of af te leiden ofzo.
    Maar dit is een situatie waar ik zelf niet bij ben. Het gaat om vriendjes van de BSO die dan iets wel mogen en hij zit er dan op te kijken en mag het niet. Van 'n vader en moeder waar hij op dat moment niet eens boos op kan worden, want die zijn er niet bij. Daar voel ik me dan toch weer een beetje lul-lig bij. Het idee dat anderen lekker zitten te snoepen en hij erop zit te kijken en niks heeft.
    Ik zou dus heel blij zijn met jullie BSO, snoeki! Ik twijfel nog maar even verder wat ik ermee doe. Morgen anders maar even met één van de leidsters bespreken.

14. disaro

disaro Fanatiek lid

18 aug 2014
    2.036
    251
    83
    Hier mogen ze een lolly met een jaar of 3, maar wel zittend op de bank of stoel.

15. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.813
    4.057
    113
    Hier krijgen ze die nog steeds niet van ons. Als de oudste er ergens een krijgt dan verdwijnt die vaak een krijgt ze van mij iets anders. Ze heeft er zelf ook nog nooit om gevraagd.

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.156
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Luc vind die ronde kauwgomballen lekker, en toverballen. Mag hij niet, maar als hij er toch een heeft, dan moet hij hem meteen kapot bijten.

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.792
    18.980
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tja, een kauwgombal kun je inderdaad kapot laten bijten. Een lolly liever niet, wat mij betreft.

We hebben inmiddels op de BSO aangegeven dat hij het niet mag. Hij krijgt dan op dat moment wat anders en neemt de lolly mee naar huis. Toevallig heeft hij laatst in de klas ook weer een traktatie met lolly gekregen. (Daar is het beleid sowieso om het mee naar huis te geven.) Hij heeft die lolly dus thuis gegeten. En ik ben nu alleen maar blij dat ik heb aangegeven dat hij het op de BSO niet mag. Die knul van ons kan echt niet stil zitten. Ik heb het echt meerdere keren moeten zeggen en uiteindelijk pas na een heel ferme laatste waarschuwing ging het goed. Uiteindelijk heeft hij de lolly niet op, omdat het hem te lang duurde. Ik weet niet of ze op de BSO (waar ze natuurlijk ook op andere kinderen moeten letten ondertussen) echt kunnen zorgen dat hij rustig blijft zitten.

18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.295
    113
    Nederland
    Hier net als Abri. Zelf haal ik het nooit, maar mocht hij er één hebben dan moet hij op de bank zitten. Hij mag er niet mee lopen!

Sinds vorige week ben ik wel voorzichtiger met harde snoepjes, ook lolly's. Hij is namelijk bijna gestikt in een hard snoepje. Zo heftig dat hij bloeduitstorting in zijn gezicht heeft!

19. Crazycat

Crazycat VIP lid

21 nov 2009
    8.849
    1
    36
    belgie
    ik haal ze niet en ze komen er ook niet in,, er zijn 10000 verschillende andere snoep soorten die ze soms kunnen krijgen maar lollies vind ik maar gevaarlijke dingen. dus nee nooit

20. mamabri

mamabri Niet meer actief

Dat heb ik dus ook :) Ze kunnen uit van alles kiezen, maar géén lolly's. Mijn dochter van 5 krijgt ze wel eens via school, maar die sluis ik altijd naar de kamer van mijn oudste van 18 :) In haar zakje belanden vervolgens wat tum tum of zoiets.

Ook met pinda's, borrelnoten etc. Doodeng en ook dat mogen ze niet hebben van mij.

Deel Deze Pagina