Puffer

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Dot79, 18 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Een paar weken geleden hebben we met onze dochter (13 maanden) op de SEH gezeten omdat ze het erg benauwd had. Ze heeft toen vernevelde medicijnen gekregen waar ze snel door opknapte. Er was sprake van een opname, maar de arts was uiteindelijk toch tevreden genoeg en we mochten met een puffer en een pufschema naar huis. Dat begon als een drama, maar aan het einde van de week pakte ze zelf de puffer vast, zette het kapje op en ademde rustig. Nu is het puffen al een tijdje niet meer nodig.

    Vandaag gaat het weer niet zo lekker. Ze heeft nog niks gegeten, wil niet slapen en is erg huilerig. Omdat we de eerste keer niet in de gaten hadden dat ze zó benauwd was ben ik daar wat onzeker over geworden. (Ze was toen die zaterdag ook huilerig en zondags voelde ze warm aan, terwijl ze geen koorts had. Toen ze echt begon te jammeren, zijn we naar de weekendarts gegaan die ons doorstuurde. We zagen zelf dus geen duidelijke verkoudheid en pas op die zondag merkten we dat ze wat zwaar ademde.)

    Haar puffer stond vanochtend op een kastje. Ze gaf aan dat ze die wilde hebben, zette het kapje op en begon er in te ademen. Geen idee of dit spelen was of dat ze het weer benauwd heeft en weet dat puffen helpt.

    Om een lang verhaal kort te maken: kan het kwaad om een puf te geven als we niet zeker weten of het nodig is?
     
  2. Stoffeltje

    Stoffeltje Fanatiek lid

    25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Heb je ventolin gekregen?

    Ventolin mag je 2-4 keer per dag gebruiken.

    Als mijn dochtertje moeite heeft met praten, eten, bewegen, sneller ademt, geef ik haar een puf.
     
  3. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    idd ik denk dat je ventolin hebt gekregen dat werkt juist voor het directe. Wanneer ons zoontje benauwd is inhaleert hij stukken dieper dan wanneer ik enkel zijn onderhoudspuffer gebruik. Dus ik denk dat wanneer ze de puffer nooit zomaar pakt en dan wel ze misschien toch last heeft.

    tuurijk het zijn medicijnen maar zoveel kwaad kunnen ze niet. wanneer ik het idee heb dat mijn zoontje begint met hoesten dus nog voordat hij benauwd is puf ik bij met ventolin:)
     
  4. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    We hebben Salbutamol gekregen, maar als ik het goed lees komt dat overeen met Ventolin. We zijn die bewuste dag zowat de SEH afgerend omdat we zo blij waren dat ze niet hoefde te blijven. Dus veel meer uitleg dan het schema hebben we niet gekregen. Het is ook niet bekend waardoor ze zo benauwd was, maar het vermoeden was verkoudheid. Zou het nodig zijn om toch nog contact met de KA op te nemen om bovenstaande soort vragen te stellen? Of mag je dus echt gewoon af en toe puffen als we denken dat ze het nodig heeft?
     
  5. Stoffeltje

    Stoffeltje Fanatiek lid

    25 mrt 2008
    1.293
    0
    36
    Ik zou gewoon puffen en pas met een kinderarts contact opnemen als het niet goed gaat. Je kunt eventueel wel maandag bellen met de kinderafdeling en je vragen voorleggen.
     
  6. Nahla2013

    Nahla2013 VIP lid

    4 okt 2012
    5.965
    3
    0

    M'n dochtertje heeft ook salbutamol.
    Als je denet dat het nodig is, mag je ze gewoon puffen hoor.
    Als het maar niet meer dan 3 x per dag is.
     
  7. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Oke, ga ik doen, dankjewel voor de reacties!
     
  8. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Moeilijk is het om dat allemaal in te schatten. Hier ook een dochter die ventolin heeft (wat jij hebt is hetzelfde) en ze krijgt dagelijks 2 pufjes van een ontstekingsremmend medicijn.

    Ik zou zeker ventolin geven nu ;) en hou het in de gaten..vertrouw je het niet gewoon naar de hap bellen en zeggen dat je langs wilt komen.

    Daar kunnen ze ook eventueel vernevelen.

    Ik wil je niet onnodig bang maken maar kijk het niet te lang aan, vertrouw je het niet gelijk naar de hal bellen.

    En je hebt wel zo'n schema zei je he? En als je haar hebt laten puffen moet je wel verbetering merken aan haar, is dat niet zo altijd naar de hap bellen.
     
  9. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    We hebben net gepuft en het is zo bizar, ineens is ze weer vrolijk en heeft ze anderhalve krentenbol naar binnen gewerkt. Wat ik dus weer best eng vind, want ik heb echt weer niks gemerkt van benauwdheid, niet kortademig, zwaar ademen of verkouden. Alleen van haar humeur.. Hoe is dat bij jullie?
     
  10. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Ik vindt dat ook altijd moeilijk inschatten...

    Hier is ze zelfs eens supervrolijk op de eh beland en een uur later lag ze op de kinderafdeling en ging het superslecht....

    Kinderen kunnen hard zijn, en bij dit soort dingen is dat niet handig.

    Ik zou vanavond voor het slapen gaan wel nog eens puffen ;)
     
  11. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Jeetje, dat is schrikken dan zeg.. We gaan het straks voor het slapen idd nog eens doen.
     
  12. Mir86

    Mir86 Niet meer actief

    Mijn peuter van net 3 heeft ook bijna een jaar een puf. Hoe ik aan hem goed kan zien dat hij het benauwd heeft:
    - kuiltje in nek gaat helemaal naar binnen met ademen
    - je ziet duidelijk z'n ribben met ademen
    - kort en oppervlakkig ademen (soms vaker dan 60x per minuut).

    Dat zijn de momenten dat hij zeker z'n puf krijgt. Zou anders niet zo snel de vernevelaar gebruiken. Het blijft tenslotte toch medicatie.

    Sterkte met je dochtertje
     
  13. Amaranthas

    Amaranthas Fanatiek lid

    29 nov 2013
    3.456
    3.806
    113
    zoonlief hier heeft ook een puffer, al vanaf een week of 5 na zijn geboorte. Bij hem omdat hij door de RS aan de beademing kwam te liggen met 3 weken oud en sindsdien is hij erg gevoelig op zijn luchtwegen wanneer hij verkouden is.
    Wanneer hij benauwd is mogen we gewoon puffen. 4 pufjes elke 3 uur, en wanneer dat niet helt hup naar de kinderarts.
    Gelukkig kunnen we het tot nu toe wel redden maar als hij het benauwd heeft krijgt hij gewoon een puffer. Krijg zelf maar eens weinig zuurstof, dat is echt geen pretje. Eerst puffen zodat hij het makkelijker heeft en mocht ik het niet vertrouwen bel ik daarna de dokter/kinderarts.
     
  14. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Vernevelen is toch ook gewoon ventolin in principe ;) meen ik...

    Hier ook idd steeds bij een verkoudheid het zk in.... Mir wat jij beschrijft is bij ons al een stap te laat om met ventolin te beginnen. Dat maakt het ook zo lastig.

    Hier gaan we dit jaar ook de griepprik geven....
     
  15. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    vernevelen kan je in principe niet zelf thuis. Vernevelen is niks anders dan via een soort damp een bepaalde medicatie laten inhaleren. Dit gebeurd in het ziekenhuis.

    Er kan verneveld worden met ventolin (lees salbutamol) maar ook bijv. met prednison.

    Daarnaast over het inschatten;

    Allereerst onthou dat je geen morfine geeft. Tuurlijk het is een medicijn maar jongens zulke drama's moet je er echt niet van maken. Tuurlijk is het rot wanneer je kind een beetje benauwd is (extreem benauwd merk je namelijk direct, hoef je je niks voor af te vragen) maar woorden als eng vind ik echt overtrokken.

    IK las ook hierboven de normale symptomen van benauwdheid. Maar lang niet alle kindjes vertonen deze en soms pas als het echt heel erg is.

    Bij ons was het bijv. zelfs zo dat wij met onze zoon naar de huisarts waren gegaan. Kuurtje gehad blabla en naar huis. De volgende dag vond ik hem er slechter aan toe, niet zozeer benauwder maar gewoon slechter. Weer huisarts. Op mijn verhaal afgaand naar de kinderarts. Zelf gaf de huisarts namelijk aan dat hij beter klonk. Maar gezien het verleden van mijn zoontje en het feit dat er nu met mij geen enkele discussie meer wordt aangegaan, als ik iets zeg mbt ziek zijn van zoon is het een feit :):).

    Eenmaal op het ziekenhuis is het een weekopname geworden met extra zuurstof dag en nacht vernevelen puffen de hele mikmak, zo weinig zuurstof had hij uiteindelijk. En dit was niet aan hem te zien.

    Dus zo zie je maar het is echt niet altijd te zien.

    Hier is het heel simpel. Hij heeft voor onderhoud de Qvar 2 maal daags. Wanneer hij gaat hoesten maar verder niets puf ik altijd bij met de salbutamol 2 x daags 2 puffen. Dit kijk ik even aan. Zodra hij niet meer hoest ga ik over na 2 x 1 puf (2 dagen) en dan nog 1 dag 1 x 1 puf. Is het dan klaar dan gebruik ik geen salbutamol meer.

    Gaat het met 2 x daags 2 puffen niet goed verhoog ik het naar 4 x daags 2 puffen. Gaat het dan nog niet goed dan gaat hij voor zuurstofmeting naar het ziekenhuis.

    mbt wel of geen astma:

    Dat kan je nu nog gewoonweg niet weten kan alle kanten op. pas wanneer ze een jaar of 4 a 5 zijn kunnen ze dat zeggen en dan nog kunnen ze er in de pubertijd overheen groeien.

    Bij ons wordt echter wel behandeld alszijnde astma omdat mijn man het vrij ernstig heeft en de erfelijke variant juist van vader op zoon makkelijk vererfd wordt.

    Hoop dat je er wat mee kunt en wat ontspannender onder bent.

    Groetjes!
     
  16. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen hiermee Senna ;) en ieder kind is anders.
     
  17. Senna84

    Senna84 Actief lid

    11 jan 2012
    443
    0
    0
    helemaal mee eens! En dat eerste stukje van mij is niet lullig bedoeld hoor, snap best dat ouders zich zorgen maken. Juist meer geruststellend bedoeld. Je maakt jezelf onnodig "gek" en zo'n kleintje heeft het vaak snel in de gate, daarbij wanneer je er wat ontspannender instaat is het beter voor heel het gezin. Ik weet wat zorgen maken om de gezondheid van je kind is en hoeveel energie het vreet ;)
     
  18. Ilse73

    Ilse73 Actief lid

    9 jan 2013
    208
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zelfde hier. Wij gebruiken het ook gewoon als we denken dat het nodig is (niet meer dan 3 keer per dag)
     
  19. Jolina

    Jolina Niet meer actief

    Ik snap jou ook;) het is ook een leerproces vindt ik...
    Alleen wat hier zo moeilijk is dat ze zelf een harde tante is...

    Vorige keer werd mijn man bij de nightcare naar huis gestuurd met een ab kuurtje. Uur later ben ik terug gegaan en 1 uur later weer lag ze in het zk, die nacht ging het zo slecht dat zelfs de kapjes zuurstof niet meer voldoende waren.

    Het is zeker zo dat je moet proberen rustig te blijven en niet te snel in paniek moet raken. Maar vergis je ook niet hoe snel het fout kan gaan. Die ervaring heb ik tenminste.

    Wil hiermee ook niemand bang maken natuurlijk;) maar het kan zo moelijk zijn om die situatie in te schatten.

    Maar ts hoe is het?
     
  20. Dot79

    Dot79 Lid

    7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dat vind ik dus ook het moeilijke eraan, wanneer is het nodig.. Voor hetzelfde geld heeft ze last van tandjes of heeft ze gewoon een chagrijnig dagje. Nu hebben we 'geëxpirimenteerd' door haar een puf te geven en kwamen we erachter dat ze na een puf weer vrolijk werd en ging eten en spelen. Lijkt dus achteraf nodig te zijn, maar of ze echt benauwd was weet ik dus niet..

    Fijn om te weten dat het niet echt kwaad kan om te puffen als wij denken dat het nodig is. Het gaat goed met haar hoor! Dankjullie voor alle reacties! Gisteren voor het slapen nog 1x gepuft en ze heeft weer de hele nacht doorgeslapen. Vanmorgen was ze weer haar drukke en vrolijke zelf en vandaag is ze naar het kinderdagverblijf.
    Morgen ga ik toch even naar de huisarts, even kijken of we toch wat meer info kunnen krijgen hoe we hiermee om moeten gaan.
     

Deel Deze Pagina