Leeftijdsdiscriminatie sollicitatie

Discussie in 'De lounge' gestart door frummeltje31, 12 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.092
    7.843
    113
    Het UWV werd geopperd door iemand die op jou reageerde, en in je openingspost stond niet dat er in de afwijzingsbrief stond dat je vanwege je leeftijd bent afgewezen. Vandaar.

Maar ondanks dat het niet mag zul je hoogst waarschijnlijk voor alle niet-geschoolde functies afgewezen worden vanwege je leeftijd. Supermarkten, recepties etc hebben graag iemand tegen minimum jeugdloon. Via een uitzendbureau, of via contacten in je netwerk heb je de beste kans om aan de bak te komen. Een gewone sollicitatie op een vacature zal bijna kansloos zijn. Via via is denk ik je beste optie.

Is het een optie om een opleiding te gaan doen zodat je betere vooruitzichten krijgt op een baan? Een ander vakgebied?

2. Flamingooo

Flamingooo Niet meer actief

En zelfs dat is niet zo zwart/wit. Selecteren enkel en alleen op leeftijd mag inderdaad niet. Maar als je twee kandidaten hebt met gelijke geschiktheid (bv. gelijkwaardig op de andere drie door TS genoemde punten) dan mag leeftijd wel de doorslag geven. Bijvoorbeeld vanwege de al eerdere genoemde teamverdeling.

3. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Ik zou niet weten wat voor opleiding ik moet gaan doen. En ook dan, ik heb de ervaring dan niet.

In mijn openingspost staat dat ik een afwijzing heb gehad waarin stond op welke punten ik afgewezen ben.

4. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    En sta je ook ingeschreven bij kleinere uitzendbureaus? Die werken vaak wat persoonlijker. Bijv Flexibility? Of verder alles in de buurt.

Mocht niks lukken - overweeg dan eens als zzp’er te gaan werken en laat je inschrijven bij flexibele pools bij bedrijven. Op jouw functies is veel bezuinigd, maar ze hebben ze vaak toch nodig: dus huren ze ze extern in. Kijk of je erachter kunt komen waar!

En verder: hoe solliciteer je? Kijk je alleen op Indeed of andere website? Veel websites bevatten alleen ‘gesponsorde’ vacatures en daar staat dus niet heel veel op. Of alleen werk.nl?
    Of heb je ook alle bedrijven in de buurt in kaart, kijk je op de websites, bel je ze? Mail je ze? Dan zie je vaak ook ook functies en benamingen tegenkomen waar je zelf niet op zou zoeken / aan denkt maar waar je toch geschikt voor bent.

En op welke functies kijk je? Ik denk dat er genoeg werk is ook als supportmedewerker of klantenservice enz, dan kun je evt binnen die bedrijven functie gaan doen die je leuk vindt.

En je brieven enz zijn ook op orde? Geen spelfouten, duidelijk CV?

Ik ben zelf ook druk aan het solliciteren, vandaar :p

5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Hier sluit ik me bij aan.

Kijk eens kritisch naar je CV. Valt die op?
    Jouw brieven? Zijn ze standaard en formeel of een beetje speels.
    Je moet de interesse wekken van het betreffende bedrijf.

Ik ben sinds begin februari aan het solliciteren en ben voor 2 gesprekken uitgenodigd, waarvan ik nu bij één in de 2e ronde zit.
    Dit zijn trouwens vacatures buiten mijn vakgebied. De competenties en kwaliteiten bezit ik wel, maar ervaring heb ik niet.

Zorg dat jouw brief en CV hen tot nadenken zet... Ze moeten nieuwsgierig worden.

6. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Inderdaad, ik heb me ook een tijdje bezig gehouden met het werven van mensen bij het bedrijf waar ik werkte. En zelfs op de functie van HR manager kreeg ik echt de meest lelijke/slechte/onleesbare CV's binnen. Eigenlijk had iedereen een onleesbaar CV (heel erg lang, onduidelijk, veel te uitgebreid, onrelevant). Toen ik eindelijk 1 iemand kreeg met een duidelijk CV heb ik hem ook gemaild dat ik zijn CV top vond. Maar het komt gewoon weinig voor. Dus screen dat nog eens extra kritisch (Ik wil ook best voor je kijken @frummeltje31 ).

7. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Hahahaha ik kijk overal waar ik maar vacatures kan vinden. Sta bij veel uitzendbureaus ingeschreven, kijk er vaak op de websites.

Ja mijn cv en brieven zijn op orde. ik laat mijn brieven vaak lezen door anderen en ook het uwv zegt dat ik goede enthousiaste brieven heb. Zelfde met mijn cv.

Ik kijk heel breed. Heb ook al op klantenservice etc gereageerd. Supportmedewerkers ook. Ik kijk zelfs voor in een winkel of kassa, echt vanalles.

pippa26 vindt dit leuk.
  8. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Mag ik vragen op wat voor vacatues je reageert?

9. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Er is een te kort aan magazijnpersoneel met vorkheftruck.
    Kan je een vorkheftruck cursus doen?
    Eventueel uitbreiden met reachtruck.

10. frummeltje31

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    Heel lief van je. Mijn cv heb ik helemaal gepimpt tot de maatstaven van nu. Uiteraard zonder spelfouten.

pippa26 vindt dit leuk.
  11. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Misschien moeten we toch met z'n allen een sollicitatieclubje beginnen. Ik heb al wel vaker gedacht: het is wel fijn om een buddy te hebben of iemand waar je mee kan sparren zeg maar. Of gewoon even je gal spuwen, of even enthousiast zijn na een leuk sollicitatiegesprek.

Nog mensen met interesse? :p @G89

G89 vindt dit leuk.
  12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Ik reageer op vacatures die echt mn interesse wekken. Dat kan heel breed zijn. Natuurlijk kijk ik wel naar functie eisen en mijn eigen competenties.

Als ze bijvoorbeeld perse iemand willen met een HBO diploma in de richting van bouwkunde dan houdt het op. Dat heb ik namelijk niet, maar als er staat een HBO opleiding of HBO werk en denk niveau, dan reageer ik.

13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Soms word je om de gekste redenen uitgenodigd. Bij mijn huidige baan werd de nieuwsgierigheid gewekt omdat ik als adres het adres van mijn vriend had staat, maar mijn telefoonnummer aan de andere kant van het land geregistreerd was.
    Ik merkte dat als ik mijn woonadres (aan de andere kant van het land) vermeldde, ik bij voorbaat al werd afgewezen ivm de afstand, ondanks dat ik in de brief duidelijk aangaf te verhuizen naar de woning van mijn vriend zodra ik een baan had gevonden. Er werd blijkbaar alleen naar mijn cv gekeken, niet naar de brief. Na enkele van die afwijzingen heb ik dit dus aangepast.

Overigens werd ik ook een keer afgewezen omdat ik geen ervaring in de installatiebranche had. Ik heb de recruiter (want de functie liep via een recruiter) gebeld en gevraagd wat er niet duidelijk was aan de bedrijfsnaam van het bedrijf waar ik op dat moment werkte. Daarin stond namelijk letterlijk 'installatiegroep' en ik werkte daar al 5 jaar. Dat bedrijf doet installaties in de breedste zin van het woord, dus in meerdere disciplines. Over niet lezen gesproken :rolleyes:

pippa26 vindt dit leuk.
  14. Zomerrr

Zomerrr VIP lid

5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    @TS mag ik vragen in welke regio je opzoek bent?

15. goblins

goblins Fanatiek lid

27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Bij de NS werken?Ze zoeken servicemedewerkers maar ook Hoofdconducteurs.

16. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik denk persoonlijk dat een afwijzing niet altijd met leeftijd heeft te maken. Het kan ook zijn dat zo’n bedrijf een soort van profiel voor ogen heeft, en gaan daarop selecteren. En daarbij hoort ook bijvoorbeeld de huidige samenstelling van de afdeling. Dat kan op sekse gaan, leeftijd etc.

Bij ons op de afdeling ben ik de jongste, (met een klein kindje), na mij zijn er juist 2 40+ ers aangenomen waarvan de kids al op de basisschool en middelbare zitten. En 2 andere waaronder mijn leidinggevende hebben juist geen kinderen en zijn beide ook 40+. Stel dat er nog iemand bij zou moeten komen in ons team, denk ik persoonlijk dat het sowieso een jonger iemand zal zijn om de verdeling in leeftijd weer een beetje recht te trekken. Het kromste is gewoon dat je nooit precies weet naar welke persoon ze op zoek zijn.

17. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.556
    529
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Pas je je brief en CV ook aan op de gevraagde competenties?
    Ik heb de afgelopen maanden juist gewerkt met een voorblad bij mijn cv. Ik heb een groot cv, veel werkervaring in uiteenlopende functies. Het voorblad toont in het kort, mijn contactgegevens, mijn algemene werkervaring ( Xjaar accountmanagement, Yjaar belangenbehartiging, etc) , mijn competenties en vrijwilligerwerk/hobbys. Daarachter zit dan mijn cv met meer uitgebreide informatie.

Zelf ben ik 6 maanden werkloos geweest, waarvan ik ook drie maanden een voltijds korte opleiding volgde, maar had eigenlijk op iedere tweede brief wel een uitnodiging voor een gesprek. HIerdoor heb ik misschien minder gesolliciteerd dan gemiddeld, mede omdat je op een gegeven moment denkt dat je "er door bent".... en dan volgt helaas toch een afwijzing.

En toch... ik werk nu als hoofd van een afdeling, terwijl ik daar niet op solliciteerde :)

G89 vindt dit leuk.
  18. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296
    113
    Nederland
    Voor mij niet meer nodig! Ben door de 2e ronde en heb de baan!

Hopmarjanneke, Deliana, pippa26 en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Gefeliciteerd! Wat ga je doen? :p

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.062
    1.296