Even biologisch gezien want ik ben soms erg van de feiten Als je moeder eerder was begonnen was jij er niet eens geweest. Geniet dus van het feit dat ze je zoiets prachtigs als het leven heeft geschonken en dat je haar NU nog in goede gezondheid om je heen hebt en ze in staat is om van jouw kinderen te genieten. Ze is met haar 63 jaar echt niet oud.
Ik heb sterk de indruk dat je last hebt van de angst om je moeder te verliezen en dat dat niet eens zoveel met haar leeftijd te maken heeft. Je bent gewoon bang voor dat moment en het zal natuurlijk ook een heel moeilijk moment worden. Maar vergeet je niet te genieten van het nu? Van hoe je moeder nu in het leven staat en wat jullie nu samen kunnen doen?
Ik begrijp je wel Nadine. Al sta ik zelf aan de andere kant met een "jonge" oma en moeder. Ik ben heel blij dat mijn oma en moeder voor hun 30ste kinderen hebben gekregen. Zij leven allebei nog en kunnen dus ook een band opbouwen met mijn kinderen. Waarschijnlijk zal mijn moeder nog jaren mogen genieten van haar kleinkinderen en kan ik voor advies bij haar terecht. Ik begrijp goed dat je er soms bij stil staat dat met een oudere moeder de kans groter is dat het afscheid eerder komt dan als ze jou op jongere leeftijd had gekregen.
Zelf heb ik besloten om te stoppen met behandelen, op mijn 38e. Dat is een aantal maanden geleden. Maar niet vanwege mijn leeftijd maar puur omdat ik er meer dan 11 jaar met zwanger worden en adoptie bezig ben geweest. Ik wilde gewoon weer van het leven genieten. En dat doe ik nu. Dat gezegd hebbende. Ik heb oude ouders. Vroeger vond ik dat niet zo leuk want mijn vriendinnetjes hadden jonge moeders zonder rimpels en grijze haren. Echter mijn moeder leeft nog in volle gezondheid en in topconditie ... ze gaat ieder jaar met mijn vader op fietsvakantie. Dit is slechts een voorbeeld van hun actieve leven. Ze fietsen dan een week door Europa en leggen zo'n 100 km per dag af met sightseeing tussendoor. 's Avonds zetten ze een tentje op en slapen ze op een matje ... om de dag erop weer sportief verder te fietsen. De moeders van mijn vriendinnen, ze leven nog ... maar tjonge die zie ik inmiddels echt als bejaard. Mijn ouders zijn dik in de zeventig maar zie hun nog echt als mensen die midden in het leven staan.