Hoi Allemaal Nu we alweer bijna 1,5 jaar aan het proberen zijn voor een derde kindje, wordt t leeftijdsverschil ook steeds groter. Tussen de eerste 2 zit twee en een half jaar en als het nu snel mocht lukken zit er tussen 2 en 3 al bijna 4 jaar. Je hebt t niet in de hand, maar had dit liever wat minder gezien... Maar wat zijn de positieve punten van dit leeftijdsverschil? Iemand hier al ervaring mee??! Groetjes Vogel92
Geen idee maar bij ons speelde het zelfe Tussen de 1e en de 2e zit 21 maanden en - mocht alles goed gaan - dan 3,5 jaar tussen nummer 2 en 3 mijn zus en ik scheelden bijna 4 jaar, dat ging prima.
Hoihoi! Tussen mijn 2 jongere broertjes zit 6 jaar verschil. En het is alleen maar leuk! Ik ben zelf 10 jaar ouder dan mijn jongste broertje, en mn zusje is 2 jaren jonger. We hebben altijd veel met ons kleinste broertje gespeeld, hij was een beetje onze levende pop haha! We waren als oudere broers en zussen heel erg beschermend en ondernemend. Zo heb ik mijn jongste broertje leren fietsen! En nog de fles gegeven. Hij kon zelfs al een paar breuk-sommetjes in groep 2, omdat we hem altijd alles wilden leren, want tjah, ons broertje vond dat ook leuk! Mijn vriendinnetjes vonden hem altijd heel schattig, haha! Ik vond het superleuk. Des te grappiger is het nu dat hij 12 is en oom word hij moet er nog wel even aan wennen, maar vind het wel leuk geloof ik. En dat verschil was dus nóg groter! Enige nadeel was dat hij niet echt met ons speelde, omdat hij jonger was. Met ons spelletje voetbal kon dat bijvoorbeeld echt niet. Maar heb niet het idee dattie daar nu nog schade aan over heeft gehouden ofzo. Dus dat zou geen probleem moeten zijn voor jullie kids!
En niet te vergeten: wij deden altijd klusjes voor mama als die druk was met de baby dingetjes aangeven of de telefoon opnemen, hartstikke handig waren wij toen haha!
soms heb je gewoon niet echt een keus... mijn man wou tot eind vorig jaar niet echt een tweede (onze zoon wordt dit jaar in mei vier jaar)... toen mijn zus zwanger werd van haar tweede begon het bij hem ook te kriebelen voor een tweede gezien we voor Menno 14 maanden hebben moeten oefenen is de kans vrij groot dat er 5 jaar verschil in leeftijd gaat zijn... maar ik vind het best ook zo, onze zoon gaat best al veel alleen kunnen als er een baby bijkomt
Bedankt voor jullie reacties! Idd je hebt niet altijd de keuze... Het lijkt me alleen wat moeilijker met vakanties enzo de kids hebben dan toch echt wel verschillende interesses. Aan de andere kant leren ze ook rekening met elkaar te houden toch?!
Hoi, Ik denk dat het voor de oudere broer/zus heel leuk is, omdat ze alles heel bewust meemaken. En kunnen helpen. Mijn nichtje heeft 4 kinderen waarvan de laatste ruim 4 jaar na de voorlaatste is geboren. Het is echt heel schattig om te zien hoe dat babietje in de familie werd opgenomen. De oudste broer (10) mag zelfs al af en toe even oppassen als de kleine slaapt en mijn nicht even een boodschapje gaat doen. Onze zoon is nu 4 en we zijn bezig voor een tweede. Ik had ze ook liever sneller na elkaar gehad (vooral ivm met mijn leeftijd, en omdat we meteen wisten dat we er nog 1 wilden). Maar ik zie ook wel de voordelen. Met vakanties en uitstapjes is het inderdaad even zoeken. Maar er zijn zat leuke campings (of hotels of appartementen) te vinden met een leuk zwembad oid erbij waar de groten zich vermaken en kleinere speeltuintjes voor de jongsten. En een dagje efteling bijvoorbeeld is ook prima te regelen. Oudste richting coole attracties en de afspraak om op een bepaalde tijd bij de ingang van het sprookjesbos te zijn. (eventueel met mobieltje mee, voor noodgevallen)
Da's ook wel weer waar. Ik begin nu ook wel steeds meer de voordelen te zien. Mede omdat ik het eerste jaar (2 jaar) na de geboorte van de jongste wel erg zwaar vond. Zij sliep pas door met 2 jaar. Stel dat we weer een slechte slaper krijgen, kan ik nu overdag wel weer wat meetukken met de kleine!
Alles heeft zijn voor- en nadelen, denk ik. Hier zit er nu 6 resp 4 jaar tussen mijn eerste 2 kinderen en deze 3e en tot nu toe zie ik vooral veel voordelen . Ze zitten beide op school, hebben minder toezicht nodig, kunnen beter (zichzelf) vermaken zonder mijn bemoeienis, kunnen dingen zelfstandig, slapen uitstekend en zijn zich goed bewust van de komst van baby, vooral mijn dochter. Het heeft ook zwangerschap (hoewel die erg zwaar was) makkelijker gemaakt, dat je dingen kunt uitleggen, geen gebroken nachten etc. Het is wel wat meer puzzelen qua halen/brengen, straks zwemles etc, baby zal meer 'versleept' moeten worden omdat de oudste 2 nu eenmaal verplichtingen hebben, maar ja, dat hou je op zekere hoogte sowieso met 3 kinderen.
mijn meiden schelen 15 maanden. we zijn nu bijna anderhalf jaar bezig, mocht dat lukken binnenkort dan scheelt de baby met de oudste 6 jaar en jongste 5 jaar vind ik erg veel maar je hebt niet alles in het leven in de hand !! ben blij als als het straks zo mag zijn
TS, hoe gaat dat nu met jullie kids, 2.5 jaar leeftijds verschil? Onze eerste en derde (tweede is overleden na 23 wkn zwangerschap) hebben straks ook 2 jaar en 8 maanden leeftijdsverschil... spelen ze dan ook veel met elkaar of zijn de interesses dan al anders?
Hoi BellaBoa Sorry voor late reactie, heb een paar drukke dagen gehad en niet online geweest. Wat fijn dat je nu weer zwanger bent en wat moeten jullie een heftige tijd hebben gehad. Om op je vraag een antwoord te geven. Ik vind het een heel leuk leeftijdsverschil. 2,5 is echt wel wat meer dan 2 jaar leeftijdsverschil. De oudste snappen toch wel iets meer toch. En ook nu kunnen ze heel leuk samen spelen!! (en ook ruzie maken maar dat heb je altijd wel)
Bij ons zit er tussen de oudste en (nu nog) jongste 3 jaar verschil, ik had dit liever iets minder gewild, maar helaas is dit anders gelopen omdat ik in de tussen tijd zonder werk heb gezeten. Nu ben ik zwanger van de derde en daar zit maar liefst 6 jaar tussen straks.. ook dit hadden we helaas niet in de hand en hadden we liever korter gehad. Als deze spruit geboren word is de oudste net 9 en de jongste net 6.. en ja hoe krijgen we het voor elkaar, maar ze zijn straks alle 3 steeds 2 weken na elkaar jarig
wordt straks dan wel een gezellige boel rond de verjaardagen mama2girls! Ach ja alles zal wel zijn voor en nadelen hebben... WE bekijken het maar van de positieve kant! Maar eerst maar eens zwanger zien te worden, want dat wil maar niet echt lukken deze keer
Als het deze maand lukt, dan schilt mijn dochter met de tweede 27 maanden. Ik was liever wat eerder voor een tweede gegaan, maar we moesten eerst onze appartamentje verkopen. nu dit is gelukt is en we een huisje hebben gekocht, zijn mijn man en ik voor de tweede bezig! Dus succes!
Heb ooit in een boek over ontwikkelingspsychologie gelezen dat 6 jaar verschil ideaal zou zijn. Volgens mij was dat omdat kinderen van 6 al wat zelfstandig kunnen zijn. Zal per situatie natuurlijk verschillen, maar vond het opvallen dat 1 of 2 jaar verschil dus niet door iedereen als ideaal wordt gezien.