Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

11 feb 2008
    9.543
    4.729
    113
    Vrouw
    Dat is zeker waar. Alleen ben dus bang dat het "perfecte" leeftijdsverschil gewoon niet bestaat omdat dat voor iedereen anders is en ook per kind verschillend is. En zou je wachten als de meeste reacties hier zijn dat 2 kinderen dicht op elkaar zwaar is? Misschien ervaar jij dat weer heel anders, of misschien wacht je daarom nog een jaar met ervoor gaan en lukt het zwanger worden niet..

2. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    Tsja, je kan het niet altijd zeggen he...

Tussen 1 en 2 zit 19 maanden
    Tussen 2 en 3 zit 7 jaar en 2 maanden en mk met 15wk
    Tussen 3 en 4 zit 20 maanden en 2 mk
    Tussen 4 en 5 zit iets minder dan 19 maanden.

3. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Lentes
    Tuurlijk, het kan een bewuste keuze zijn om ze wat verder uit elkaar te plannen. Maar het blijft plannen....er zijn geen garanties dat 2 jaar verschil in je hoofd niet uiteindelijk 5 jaar in praktijk wordt omdat het niet lukt. Maar het kan ook zijn dat je dan denkt, laten we bij anderhalf jaar dan maar vast gaan proberen en meteen raak!

Maar je moet gewoon doen wat voor jou goed voelt. Als het eenmaal zover is, kun je zelf wel alle positieve punten van het leeftijdsverschil dat er bij jou tussen zit invullen.

4. meid

meid Fanatiek lid

14 okt 2010
    1.259
    0
    0
    net geen 3jaar en vind het ideaal! t was wel weer even wennen met die gebroken nachten enz. maar heerlijk de oudste was al zindelijk, kon zijn jas, schoenen aandoen, zelf eten, drinken, spelen, hoef je niet meer te tillen, kan zelf in de auto gaan zitten.
    en over een paar maanden word de oudste 4 en ben ik lekker een paar jaar met de jongste alleen thuis [als de oudste naar school gaat] dus weer wat 'alleen' tijd voor de oudste.

5. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier (bijna) 3 kinderen, tussen de oudste en 2e zit 13 jaar en tussen de 2e en 3e precies 2 jaar.

Moet wel zeggen dat ook hier toch wel wat voor te zeggen valt :D Oudste heeft altijd veel aandacht gekregen en de 2e op haar beurt ook, straks moet ik dat wat meer verdelen. Het leuke is wel dat de oudste en 2e stapelgek met elkaar zijn. Hij smeert s morgens haar boterham zij staat hem uit te zwaaien als hij naar school of stage fietst, als hij thuis komt staat zij te juichen echt heel schattig.

Kindje nr 3 wordt als het goed is deze week geboren en dat zal wat lastiger worden denk ik, omdat een baby een flesje moet hebben en een peuter dan weer aandacht wil. Leuk is wel dat ze dan samen kunnen spelen, want dat vind de oudste niet meer zo geweldig :D

6. banjabes

banjabes Fanatiek lid

29 jun 2008
    2.134
    0
    0
    Je kan het toch niet plannen.

8 maart zou ik uitgerekend zijn, maar ik heb een miskraam gekregen en in januari nog 1. We mogen blij zijn als er nog een kindje mag komen. Leeftijdsverschil is nu totaal onbelangrijk geworden.

7. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Ik scheel 3.5 jaar met me zus, en dat is niet altijd makkelijk geweest. Ik denk dat tussen 2.5 en 3 de beste leeftijd is, maar een nakomertje lijkt me ook leuk. Maar idd ik ben al blij als dit kindje gezond over 8 maanden ter wereld komt, en erna nog kindjes kan krijgen!

8. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Geen idee. Ik denk tussen de 2-6 jaar in

Ik heb namelijk net zoveel met mijn broertje die 6 jaar jonger is als met mijn zusje van 2 jaar jonger.

Wij hebben het geluk dat het allemaal goed ging en we het konden plannen. Hier bewust 3 jaar tussen de kinderen.

9. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Er zit hier negen jaar en drie maanden tussen en vind het niet altijd makkelijk.

Ze zitten in verschillende fase.s. Maar ze gaan meestal leuk met elkaar om. De oudste vind ik soms wat jaloers niet extreem maar merk toch dat hij lang alleen geweest is. Niet met delen en zo met andere dingen.
    De jongste moet eerlijk zijn zit ook graag in haar broer de nek en dat vind hij niet altijd even leuk. Zo dra ze de kans krijgt duikt ze meteen zijn kamer in. En dan binnen een paar tellen hoor ik MAMA haal haar weg;) Maar vaak kunnen ze ook samen zo leuk spelen. En dan is hij echt heel lief voor haar. En s morgens is het gezellig gedag zeggen tegen elkaar.

Maar het is goed zo kinderen krijgen laat zich niet sturen. Als het aan mij had gelegen had de jongste een jaar of 8/9 al geboren geweest. maar aan de andere kant denk dat het ook zo wel heel goed uit komt. De oudste al iets zelfstandiger. Dat zijn toch wel voordelen.

10. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Hier 2 jaar en 8 maanden ertussen. Ik vind het ideaal. De oudste kan al heel veel zelf en begrijpt ook dat hij soms even moet wachten bijvoorbeeld. Maar voor de lange termijn is het leeftijdsverschil ook weer zo klein dat ze wel samen kunnen gaan spelen. (Ik scheel zelf ruim 3 jaar met mijn zus en wij speelden ook heel veel samen.)

Ik zie trouwens wel om me heen dat als er 2 jaar tussenzit, of minder, moeders het wel een stuk zwaarder hebben. (Ik vind het eigenlijk alleen maar leuk en helemaal niet zo zwaar.) Zo'n leeftijdsverschil lijkt me op de lange termijn wel leuk, maar op de korte termijn is iets meer tijd er tussen ook wel lekker...

Uiteindelijk is het natuurlijk allemaal een persoonlijke voorkeur. En bovendien, het moet ook nog maar lukken!

11. Mij leek rond de 2 jaar tussen de kindjes wel leuk. Die tijd had er ook tussen mijn kindjes gezeten. Maar helaas is ze overleden. Ik mag mezelf gelukkig prijzen als er straks tussen de levende kindjes 3 jaar zit. Maar we zien het wel. Hier valt het in ieder geval niet te plannen. Als je dat wel lukt, dan heb je gewoon veel geluk. Misschien heeft straks rond de 3 jaar verschil ook wel weer voordelen. Dan zal hij wel weer meer zelf kunnen en ook met een baby willen helpen. Maar het is maar afwachten.

12. lieselot84

lieselot84 Fanatiek lid

11 okt 2008
    4.362
    0
    36
    Adm. mw.
    Overijssel
    als er te kiezen valt ;) 3 jaar. nu zit er 2.5 jaar tussen en dat is ook goed, qua begrijpend vermogen en het zelfstandig dingen kunnen doen, maar Tim zit nu midden in de terreur-peuterpubertijd en dat is een beetje minder.

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Hier ruim 3 jaar! Super leuk! Oudste dochter leefde echt mee met de zwangerschap. Ook nu is ze echt een grote zus voor haar broertje, heel bewust doet ze het! En de jongste trekt nu al helemaal naar zijn oudere zus toe!

Praktisch: oudste kan al goed lopen, traplopen, is zindelijk, kan grotendeels zelf douchen, aankleden, tandenpoetsen, helpen met bv iets ophalen/aangeven, enz enz.

Dus dit is ons heel goed bevallen!

14. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    14 maanden ;) Ideaal!

15. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.210
    1.268
    113
    Centrum België
    Hier op 2 dagen na 2 jaar tussen en is prima te doen!

De oudste helpt met dingen aangeven bij de verzorging, is niet jaloers en kan al een boel alleen. Enkel als ze haar kuren heeft en geen zin heeft om kleertjes aan te doen terwijl je moet vertrekken is het even stressen :)

Mocht zelfs wat minder tijd tussen zitten voor mijn part, maar vriend zag dit niet zozeer zitten ;)

16. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.953
    15.597
    113
    Nabij Utrecht
    Tussen onze kids zit 5 jaar en ik vind het ideaal! Ik kon al me aandacht geven asn me dochter geven toen ze een baby was en hij kon dit ook begrijpen. (geen jengelend kind aan je arm trekken om aandacht terwijl je bv geeft)
    Hij is helemaal zefstandig (met alles) zodat ik met beide handen me met mijn dochter ksn bezig houden (denk aan douchen aan/uitkleden tanden poetsen).
    Nee kvind het perfect zo!

17. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Hier zit straks ruim 3 jaar tussen nr 1 en 2. Gewoon omdat we er niet eerder aan toe waren. We hebben een paar jaar gedacht dat we compleet waren met 1 kindje, en toen we besloten het een beetje 'los' te laten, was ik ook meteen zwanger.
    Tot nu toe vind ik het ideaal. Onze dochter leeft echt mee met de zwangerschap, snapt heel goed wat er komen gaat, en we kunnen alles uitleggen. Ik verwacht dat ik zelf vrij veel moeite zou hebben met 2 kindjes kort op elkaar (minder dan 2 jaar). Het lijkt mij echt heel zwaar. Maar dat is gelukkig voor iedereen anders.
    Ik heb zelf het idee dat leeftijdsverschillen tussen broers en zussen niet zoveel uitmaakt. Of het klikt tussen twee kinderen lijkt mij veel mee afhankelijk van karakter.

18. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Onze meiden schelen 2 jaar en 8 maanden.
    Ik vind het fijn dat de oudste al wat zelfstandiger is, wat meer begrijpt.
    En ze kan ook rustig even alleen spelen zodat ik even een wasje op kan hangen ofzo.

Wat mij niet fijn lijkt, is 4 jaar verschil tussen de kinderen.
    Dan moet je baby steeds mee de oudste van en naar school brengen 4x per dag.

19. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    mijn half-broertje en zusje schelen 5 jaar met elkaar, dat lijkt mij echt super!! Zou ik ook zo willen. 2 jaar lijkt me stiekem veel te druk, dat zie ik bij mijn oppaskids. Die van 2 kan nog maar net lopen en nu is er een babytje bij, waarhij niets van begrijpt en is erg jaloers.
    Dat naar school lopen viel bij m'n broertje en zusje erg mee, als mn zusje sliep, kon de werkster wel even oppassen (2 ddagen in de week) en de andere dagen liep hij mee met een andere moeder uit de straat, of mn zusje ging gewoon slapend mee in de kinderwagen. Zij hebben trouwens een superband met elkaar! ook al spelen ze dan misschien niet met elkaar (ander niveau qua ontwikkeling natuurlijk), ze zijn echt dol op elkaar!

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

Wij hadden 2-2,5 jaar wel mooi gevonden, maar dat liep anders. Als deze zwangerschap goed gaat, zit er straks bijna 4 jaar tussen en dat vind ik voor nu eigenlijk wel weer ideaal: straks weer alle tijd voor de tweede, als Thirza op school zit.
    Voor Thirza vind ik het wel jammer: is echt een gezelligheidskind dat graag met andere kids speelt, dus ik had haar graag eerder een broertje of zusje gegund, maar goed: daar heb je nu eenmaal weinig controle over.

Deel Deze Pagina