Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 5 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier zit er een kleine 2 jaar tussen. Voor de kids ideaal, ze groeien samen op en ze hebben straks ook nog wat aan elkaar voor ze naar school gaan.
    Voor ons had er misschien iets langer tussen mogen zitten, zodat de oudste wat meer zelfstandig zou zijn. We willen in de toekomst waarschijnlijk nog wel een derde, maar daar willen we dan wel wat meer leeftijdsverschil tussen.

2. clauzoe

clauzoe Actief lid

10 okt 2011
    433
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik scheel zelf 4 jaar met me broer, en wij zien elkaar ook meer als de beste vrienden dan als broer en zus zeg maar.
    dat had bij mij ook het ideale plaatje geweest, maar het loopt wel eens anders.....

mijn meiden schelen op 1 dag na 7 jaar...
    en nu verwachten we de 3e en die zal 3 en 10 jaar schelen met de meiden...

3. Tannie

Tannie Bekend lid

16 nov 2011
    552
    60
    28
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Bij ons was de oudste 7,5 toen zijn zusje geboren werd en ze waren bijna 13 en 5,5 toen de jongste kwam. Ik vind het heerlijk dat er veel tijd tussen zit en dat elk kind veel 'alleen tijd' heeft (gehad). Wat ook fijn is dat de oudsten al zelfstandig waren als de volgende kwam, dus geen gesjouw met 2 of 3 kleine kinderen. Wat iets minder is, is dat ze allemaal in een andere fase zitten en dat iets kiezen om te doen (uitstapje ofzo) soms erg lastig is. En de oudste en de middelste hebben altijd ruzie zodra ze in één ruimte zijn, maar dat kan ook met 1 a 2 jaar leeftijdsverschil.... Ze zijn allebei dan wel weer gek op hun kleine broertje!!!

4. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Denk dat dat ook per kind verschilt. Ken mensen die zitten kort op hun broer/zus en hebben er een goede band mee. Speelden vaak samen etc.Mijn broertje en ik schelen een jaar, en hebben vanaf dag 1 ruzie gehad.

Levi en Milou* zouden ook dicht op elkaar zitten maar liep even anders. Nu zit er 3 jaar verschil tussen Levi en Elin,maar moet zeggen dat dat ook voordelen heeft. Levi is een stuk zelfstandiger nu.Kan meer zelf zodat ik me echt even op Elin kan richten. hij begrijpt het als hij even moet wachten en is zo lief voor zijn zusje.

5. marieke3

marieke3 Fanatiek lid

11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Hier 9 jaar tussen mijn 2 meiden.
    We hadden al voor nr 3 willen gaan maar helaas is mijn man zijn baan verloren door de crisis en zit al maanden thuis.. Hopelijk kunnen we volgend jaar voor een derde gaan en dan zit er hopelijk max. 4 jaar tussen de middelste en de jongste.

6. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Geen ;)

Wij houden het maar bij 1 kindje.

Maar denk als wij voor een 2e hadden gegaan dan denk ik rond de 3,5 jaar leeftijdsverschil.
    Zo snel achter elkaar had ik niet getrokken hoor!

7. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Tussen mij en mijn zus zit 12 jaar. Ik heb dat nooit als vervelend ervaren. In tegen deel zelfs.

Dochter is 2 jr en 7 maanden als haar broertje of zusje geboren word.

8. Willes

Willes Fanatiek lid

14 nov 2006
    1.127
    70
    48
    Helaas is dit 1 van de dingen in het leven die je niet kunt plannen. Ons had een leeftijdsverschil van 2,5 à 3 jaar ideaal geleken.
    En áls er hier nog een tweede kindje mag komen dan zal het leeftijdsverschil sowieso ruim 4,5 jaar zijn. Ik heb het nu losgelaten en ga zelfs steeds meer de voordelen ervan in zien:). En hoe het allemaal loopt kun je toch niet voorspellen. Mijn broer en ik verschillen ook 4 jaar. Als kind hadden we niet veel met elkaar, maar naarmate we ouder worden trekken we steeds meer met elkaar op.

9. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Tussen mijn kinderen zit 6 jaar verschil. Ik vond het heerlijk!
    Mede omdat de oudste al naar school ging, ik had gewoon volop tijd voor de kleine en wanneer de oudste thuis kwam had ik volop tijd voor hem. Daarnaast kunnen ze het ondanks hun leeftijdsverschil enorm goed met elkaar vinden.

10. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

13 feb 2008
    251
    1
    18
    Ik denk niet dat er iets bestaat als het perfecte leeftijdsverschil want er kleven altijd voor en nadelen aan. Mijn knullen schelen 5,5 jaar en dat vinden de meesten geloof ik best veel. Is het misschien ook wel maar het heeft best veel voordelen.

Zo was mijn oudste al helemaal zelfstandig toen de jongste kwam denk aan zindelijk, zelf een boterham kunnen smeren als het mij even niet lukte, vermaakt zichzelf, kan zichzelf douchen en afdrogen en zat op school. En natuurlijk zitten er ook wat nadelen aan want als ik mijn oudste naar school moest brengen lag de jongste vaak te slapen in het begin. Nou heb ik geluk dat de school hier in de straat is dus ik liet hem dan liggen en liep snel heen en weer (iets waar ik altijd fel op tegen was.. :)) en ook het nadeel vind ik dat als de oudste buiten speelt en ik wil hem gaan zoeken ik dan altijd de jongste mee moet slepen. Helemaal in jas en schoenen en in de wagen.

Wat ik ook een nadeel vond is dat de oudste en ik altijd veel samen deden, op visite gaan, samen bakken, knutselen of een filmpje kijken. En ineens had ik nog amper tijd voor hem. Dat is nu nog steeds wel en daar voel ik me weleens schuldig over maar als je kinderen 3 jaar schelen heb je dat ook dus ik denk dat dat er gewoon bij hoort.

11. Happy1980

Happy1980 Fanatiek lid

14 jun 2007
    2.015
    0
    0
    verpleegkundige
    Gelderland
    Hier zit er minsetens 4,5 jaar tussen. En niet omdat ik dat zo ideaal vind, maar zo is het gelopen.

Ik had het misschien leuker gevonden als ze wat dichter op elkaar hadden gezeten, maar ik deed een opleiding, die ik eerst af wilde maken. Toen het nog zo 9 maanden zou duren zijn we voor een tweede gegaan. Dat is nu ruim een jaar geleden en ik ben nog niet zwanger. Dus ja het valt gewoon niet te plannen.

En nu zie ik ook de voordelen er van in hoor. Dalijk kan de oudste mooi helpen en heb ik als zijn op school zit tijd voor de kleine. Ik wil dan als ze niet op school is ook echt tijd proberen vrij te maken voor de oudste.

12. Roozjuh

Roozjuh VIP lid

1 okt 2007
    18.389
    1.292
    113
    Flevoland
    hier zit 3jaar tussen straks. had 2de kindje ook echt niet eerder erbij willen hebben voor zover je dat kan plannen. Heb nu toch ff heerlijk paar jaartjes van mn zoontje kunnen genieten volop. En straks is ie oud genoeg om mama te helpen met baby-zusje en snapt hij ook beter hoe of wat

13. hier bijna 5 jaar.

Om van de eerste te genieten is het een goed verschil, maar nu ze groter worden merk je wel dat bijna 5 jaar wel veel is.

en hier liggen ze ook nog eens samen op 1 kamer, dus de irritaties bij de oudste beginnen te groeien.

maar het komt zoals het komt.

14. MamavanJayden

MamavanJayden Actief lid

13 feb 2008
    251
    1
    18
    Ik wilde even nog wat toevoegen. Ik las dat iemand schreef dat ze niet veel aan elkaar hebben als ze meer dan 2 jaar schelen, maar hier is dat dus echt wel zo!

Mijn oudste is helemaal gek met zijn broertje al vanaf het begin en speelt ook regelmatig met hem. En de jongste is ook helemaal gek op zijn broer. Hij krijgt altijd kusjes van hem en speelt graag met hem mee. Ze groeien leuk op zo samen. En natuurlijk gaat er een tijd komen dat de oudste alleen nog maar buiten te vinden is en de jongste dan nog veel bij mij is maar ik maak me niet druk om dat ze niks aan elkaar hebben.

15. Troelala21

Troelala21 Niet meer actief

Tussen alle 3 zit nog net geen 2 jaar tussen (scheelt maar 1 week, en 3 weken maar goed). Ik vind het heerlijk ja het is druk maar je ziet ze echt met elkaar opgroeien. Je merkt nu wel aan de oudste dat ie ouder begint te worden hij begint meer te leren thuis enz terwijl de andere 2 druk zijn met spelen haha.....Ik had graag nog een 4e kindje willen krijgen maar goed manlief denkt daar op dit moment anders over. Als de 4e er wel was gekomen dan had er tussen de baby en de jongste minstens wel 4,5 jaar gezeten misschien zelfs wel 5. Ik vond het eerst vreselijk, omdat de andere 3 zo snel opelkaar zitten en dan deze er achteraan. Maar ik begon ook steeds voordelen er aan te zien want de oudsten zitten dan op school en had ik alle tijd gehad voor de baby. Maar goed dat is allemaal wat als........

16. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Hier zit er precies 2,5 jaar tussen. Bewust voor gekozen en het bevalt prima :)

Mijn oudste is dol op haar zusje, heel lief en zorgzaam. En mijn jongste lacht van oor tot oor wanneer ze haar zus ziet! Ik vind het fijn dat ik mijn oudste nu dingen uit kan leggen, dat ze even moet wachten omdat de baby moet eten bijvoorbeeld. En het is ook fijn dat de oudste zelf kan lopen, geen gezeul met een duowagen. Ik hoop dat het als ze wat groter zijn het nog zo goed klikt :)

17. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Hier zal er misschien 5 jaar tussen gaan zitten. Vind ik helemaal niet leuk, had er liever 2 of 3 jaar tussen gehad, maar ja niks aan te doen...

18. mamav4

mamav4 Niet meer actief

Tussen mijn oudste en de 2e zit 2 jr en een maand, een leuk leeftijdsverschil. Ze kunnen leuk met elkaar spelen en zitten niet in elkaars vaarwater qua ontwikkeling.
    Tussen de 2e en de 3e zit 16 mnd leeftijdsverschil. Dat is best pittig! In het begin vooral qua drukte en veel verzorging. Nu zitten ze qua ontwikkeling heel dicht op elkaar en dat geeft soms best veel irritatie.
    Tussen de 3e en de 4e zit bewust 4 jaar. Heeerlijk! Qua ontwikkeling delen ze nu nog vrijwel niets met elkaar, maar voor mij is het zo relaxed, gewoon lekker een baby voor 'mezelf' gehad. De oudste 3 op school en ik met de 4de lekker thuis. Even geen tropentijd en ontspannen genieten!

19. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    tussen 1 en 2... 24 maanden
    tussen 2 en 3... 19 maanden
    en tussen 3 en 4 18 maanden (zoiets dan)

Tja... hier speelt de oudste ook echt met de jongste....
    en allemaal met elkaar....

misschien is leeftijd niet eens zo belangrijk, maar meer of de karakters bij elkaar passen en de interesses (wat wel gedeeltelijk van leeftijd afhankelijk is)

Voordeel wat ik hier heb: ze zijn makkelijk samen te vermaken...
    Nadeel: het is een hoop geregel en verzorging....

tja alles heeft voor en nadelen, denk ik...

20. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Als alles goed mag blijven gaan zit er hier straks 20 maanden tussen. Ik kan me voorstellen dat het in het begin wel wat pittiger zal zijn met wat meer praktische probleempjes dan wanneer er toch wat meer tijd tussen zit. Het is ook niet perse zo gepland maar ben al lang blij dat ik dit keer een stuk makkelijker zwanger ben geraakt.
    En tja elk voordeel heb zijn nadeel..

Deel Deze Pagina