Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lomo, 16 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Fijn al jullie reacties. Bevestigd voor mij dat als het goed voelt je er gewoon voor moet gaan. Overal zitten wel voor en nadelen aan.
     
    hummeltje5, KleineLai en Eppo82 vinden dit leuk.
  2. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.079
    3.520
    113
    Ons leek tussen 2 en 3 jaar verschil het 'mooist'.
    Dus toen de oudste 1 jr en 3 mnd was zijn we voor een nr 2 gegaan.
    Uiteindelijk zit er 2 jr en 5 mnd tussen dus dat is leuk gelukt ;)

    Ik moet zeggen dat ik het ook altijd heel prima heb gevonden. Voor mijn gevoel was het nu al vrij snel dat we weer voor een kindje gingen, maar ja je weet nooit hoe het loopt en ik wilde ook liever niet een heel groot leeftijdsverschil. Maar eerder had voor mij dus echt niet gehoeven.
    Ze hebben nu echt wel heel veel aan elkaar. Spelen veel samen in de weekenden en vakanties. En toch ook wel weer een duidelijk verschil in ontwikkeling en interesses (dame van 8,5 jaar en een jongen van net 6).
     
  3. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.467
    3.455
    113
    Wij hebben altijd gezegd dat we niet teveel leeftijdsverschil tussen onze kinderen wilden (al heb je dat natuurlijk niet zelf in de hand).

    Tussen 1 en 2 zit 16 maanden
    Tussen 2 en 3 zit 17 maanden
    Tussen 3 en 4 zit 1 jaar en 10 maanden

    Sinds de 2e ook naar school gaat, zijn de oudste 2 ineens dikke maatjes. Daarvoor was het veel haat en nijd, vooral van de oudste. Die kon haar zusje, vanaf dat ze kon lopen, vreselijk treiteren. Slaan, schoppen, zomaar omver duwen. Ik heb me echt wel eens afgevraagd wat ik met haar aan moest. Maar dat gaat nu dus hartstikke goed, haar gedrag is sowieso heel erg veranderd. Ze doen veel samen. En de 3e hobbelt er wel een beetje achteraan.

    Het lijkt alsof daar veel meer leeftijdsverschil tussen zit, terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is.
    Ik probeer de oudste ook wel regelmatig wat apart van haar zusjes te laten doen, want ik merk gewoon dat zij daar heel veel behoefte aan heeft. Haar zusjes hebben dat (nog) niet.

    Het is ontzettend druk, maar ook zo leuk. En wat ik fijn vind is dat ze toch veel dezelfde dingen leuk vinden, qua uitjes. Nadeel is dat je, bij bijvoorbeeld een attractiepark, soms volwassenen tekort komt. Dan mag je niet met 3 personen in een karretje. Afgelopen donderdag bij de efteling kon dit steeds wel. Dus daar hadden we dat probleem niet.
    En dat zullen we ook niet meer snel hebben, als de oudste 2 lang genoeg zijn om alleen of samen in een karretje/bakje te mogen.

    Maar dat heeft natuurlijk niks met het leeftijdsverschil te maken, maar alles met het aantal kinderen:roflmao:

    Ik zou het in ieder geval niet anders willen.
     
  4. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.733
    410
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Hier hetzelfde, ook 8 jaar verschil en dol op elkaar.
     
  5. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Ik wilde wel even melden dat ik het super fijn vind om te lezen dat het bij jullie die er "wat meer tijd" tussen hebben zitten óók goed bevalt! Ik kreeg toen ik zwanger was van de 2e heel vaak de opmerking dat het wel zielig was omfat er zo veel tijd tussen zit en dat ze dan niks aan elkaar zouden hebben. Nu merk ik daar (nog) helemaal niks van gelukkig, ze zijn dol op elkaar. Maar vind het wel even fijn om te lezen dat dat zonkan blijven en dat nr 3 helemaal geen buitenbeentje hoeft te worden :rolleyes:
     
  6. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    @Lies1611 mijn ervaring is ook dat het weinig met leeftijdsverschil te maken heeft en veel met de karakters of ze wat aan elkaar hebben. Mijn oudste 2 klikken niet/nauwelijks. Sinds een jaar of 2 hebben ze gelukkig geen ruzies meer, maar als peuter/kleuter was het al-tijd strijd. Altijd uit elkaar houden.
    Leuk hoor, net 2 jaar verschil, maar ze hebben de eerste 8-10 jaar niet met elkaar kunnen spelen. :rolleyes:
    Ze klikken wel allebei veel meer met nr 3 en 4. En nr 3 en 4 zijn ook dol op elkaar gelukkig. :)
     
    Marsepein en Lies1611 vinden dit leuk.
  7. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.917
    15.362
    113
    Een kleine 15 maanden tussen nummer 1 en 2, vond het altijd heerlijk :) Begin was lastig omdat mijn oudste nog niet liep toen haar broertje werd geboren, maar ach, dat was tijdelijk. Ze zijn altijd de beste maatjes geweest en dat is zo heerlijk om te zien!

    Tussen nummer 2 en 3 zit straks (bijna exact) 2,5 jaar.
     
  8. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Oh dat klinkt als 10 zware jaren :cry:

    Ik snap ook nooit zo goed waar mensen zich mee bemoeien. De oudste was een lastige zwangerschap, lastige baby met een lastige start, no way dat ik graag na een jaar het hele circus opnieuw wilde. Voelde me pas na 2.5jr weer enigszins mezelf:roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    Hier zit er anderhalf jaar tussen op een paar dagen na.

    Super druk in het begin. Maar voor mijn jongens hun gevoel zijn ze altijd samen geweest. Wil niet zeggen dat het niet pittig is hoor. Ze botsen veel. Maar kom niet aan 1 van hun dan staat de ander er om je ff aan te pakken.

    Ik zou het zo weer doen. Alleen dan niet met dezelfde partner.
     
  10. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Nu 3 kinderen onder de 2 jaar.
    De tweeling is nog heel klein, dus veel kan ik er nog niet echt over zeggen. Maar tot nu toe bevalt het prima.
    Samen spelen kunnen ze nu nog niet. Maar dat gaat straks wel heel erg leuk worden. Het worden ook 3 broertjes op dezelfde kdv, straks mogelijk 3 broertjes op dezelfde school, etc. Dus ze leven echt heel erg samen.
    Ander voordeel is dat de oudste van bijna 2 nog niet jaloers was toen de tweeling werd geboren. Hij snapte nog niet echt wat dit voor hem betekent en gaat er heel makkelijk in mee.
    Nadelen zijn er natuurlijk ook genoeg. Tot nu toe vind ik de eerste weken met drie kleintjes heel erg leuk. Zwaar, maar lang niet zo zwaar als ik me had voorgesteld. Drie keer luiers, dat is echt een smak geld. Straks natuurlijk ook drie keer rond dezelfde periode hobby's, nieuwe kleding, studie, rijbewijs en andere grote kosten.
    Zwanger zijn van twee baby's met een dreumes die overal mee gooit en veel getilt moet worden is ook geen pretje.
    Maar ik zou het echt niet anders willen.
     
    MinnieMouse94 vindt dit leuk.
  11. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    O.a. daarom zit er bij ons ook ruim 5 jaar tussen 2 en 3. We hebben echt wel pittige jaren gehad, ook als stel.
    En inderdaad, waar bemoeien ze zich mee? Zij hoeven de kinderen niet te krijgen, het gezin toch niet te draaien? Het belangrijkste is dat je naar jezelf (en je partner uiteraard) kijkt, wat bij jullie past. En dan is alles goed, van 1 tot 10+kinderen, van elk jaar 1 tot tig jaar ertussen. Want dan zijn de kinderen ook het gelukkigst. :)
     
    hummeltje5 en Lies1611 vinden dit leuk.
  12. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Tussen mijn twee dochters zit 25 maanden leeftijdsverschil. Zeker de eerste jaren was dat "lastig" omdat ze nog niet echt met elkaar konden spelen. Ze hadden verschillende interesses om het maar zo te zeggen ;) Pas vanaf dat de jongste een jaar of 4 was begonnen ze meer en meer echt samen te spelen, rollenspellen, met poppen etc. Toen de jongste 2 en de oudste 4 was, speelden ze wel "samen" met de lego bijv, maar deden ze echt hun eigen ding met de blokjes.

    De oudste dochter van mijn partner scheelt 20 en 22 jaar met onze dochters. De meiden weten dat ze een oudere zus hebben, maar qua relatie is het eerder die van tante en nichten. Met de oudste zoon van bonusdochter hebben ze meer neef/nicht relatie ipv tantes en tantezegger ;) Ze schelen ook maar 2 jaar en 7 maanden met elkaar.
     
  13. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier zit tussen nr 1 en 2, 19 maanden
    Tussen nr 2 en 3 zit 18 maanden
    En tussen nr 3 en 4 zit 2 jaar en 9 maanden

    Het bevalt me prima zo. Vind het heerlijk.
    Vond 3 kort op elkaar wel echt pittig. Vooral ook lichamelijk. Daarom zit er nu wat meer leeftijdsverschil tussen.
    De oudste 2 zitten nu op school, de derde gaat een ochtend per week naar de psz. En ik geniet met volle teugen :D
     
  14. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.603
    1.322
    113
    Westland
    Hier ruim 9 jaar. 1e was door de pil heen, 2e toen we de moed eigenlijk al een beetje hadden opgegeven. Niet zelf voor gekozen uiteraard.
    Als t had gegaan zoals we wilden had er ongeveer 3,5 a 4 jaar tussen gezeten (1e was een hele zware bevalling van meerdere dagen met daarna een spoedkeizersnede, dus we moesten even bijkomen)
    Achteraf ook een mooi verschil, want de oudste heeft alles bewust meegemaakt en kan nu op z'n tijd ook even een uurtje oppassen als het nodig is. Kunnen wij even sporten, of kan ik (zoals nu, in de vakantie) even rustig een boodschapje doen als de jongste op bed ligt.
    Oudste gaat ook samen met de jongste naar de speeltuin of naar t park, dat is ook fijn.
    Ook geen last van jaloezie over speelgoed etc, dat scheelt ook...
     
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Mijn zoons schelen 22 maanden en ik wordt helemaal gek van ze. Ze kunnen niet met en niet zonder elkaar en al het stoeien draait binnen no time uit op ruzie. Ik vermoed dat het beter zou zijn geweest met iets meer leeftijdsverschil. Zodat de oudste wat meer clementie zou hebben met de jongste en de jongste niet alles wat de oudste doet nog nét niet kan, wat dus resulteert in grote frustratie.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  16. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Bijna 7 jaar. Heeeeeeeeerlijk. Was niet bedoeling want wilde als oudste 4 was. Maar soms moet je beslissen om er langer tussen te laten
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Tussen de eerste 2 zit hier 22 maanden bewust.
    Derde is nu 15 maanden de andere 2 bijna 7 en 9.
    Als ik het van tevoren wist (ongeacht gezond) had ik meer tijd ertussen gewild bij de eerste 2.
     
  18. RE080219

    RE080219 Fanatiek lid

    10 dec 2018
    2.450
    4.626
    113
    Eerste vier kinderen kreeg ik binnen vijf jaar. “Dan hebben ze zo lekker veel aan elkaar”, immers... Tenzij je er dus een paar tussen hebt zitten die water en vuur zijn. Tja. Daarbij is het sowieso ontzettend heftig met meerdere kleintjes. Heb echt een hoop gemist omdat ik op de automatische piloot draaide.

    Sindsdien echt een voorstander voor een groter leeftijdsverschil. Tussen nummer vier en nummer vijf zit 5,5 jaar, heerlijk was dat. De oudere kids kregen het veel bewuster mee en die kleine kreeg iets wat haar oudere siblings nooit hadden gehad: exclusieve aandacht. Tussen nummer vijf en nummer zes zit ook een aardig leeftijdsverschil: 4jr8mnd. Net zo fijn. Mijn stiefkindjes (overigens ook drie in 3,5 jaar) reken ik in dit verhaal niet mee, die heb ik immers niet zelf gebaard. ;)

    Ideaal leeftijdsverschil is in mijn ogen 3jr10mnd. Betreffende peuter heeft dan in de eerste - oh zo vormende - jaren de exclusieve aandacht, passend bij de jonge leeftijd en tegen de tijd dat mama met zwangerschapsverlof gaat, is er ruimte, mét mama in de buurt, om te gaan wennen aan naar school gaan en het krijgen van een broertje of zusje.

    Natuurlijk heb je het niet altijd voor het zeggen. Als het aan ons had gelegen was de laatste ook met dit leeftijdsverschil geboren, maar moeder natuur besliste anders en liet ons wachten. ;)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  19. Lottie987

    Lottie987 Bekend lid

    17 mei 2019
    538
    347
    63
    Vrouw
    Hier 3 jaar en 8 maanden verschil. Hier hebben wij bewust voor gekozen. Ik vond het heel fijn om de eerste 3,5 jaar de volledige aandacht te kunnen geven. De jongste was 4 maanden toen haar broer naar school ging, nu heb alle tijd voor haar. Wij vinden dit echt perfect!
     
  20. toch3

    toch3 VIP lid

    28 dec 2013
    16.144
    15.214
    113
    1.5 jaar, 3 jaar, 2.5 jaar, 3.5 jaar ertussen. Ik heb geen voorkeur. Het is zo kind- en situatieafhankelijk wat het beste is.

    Misschien dat ik achteraf tussen de eerste 2 meer tijd had willen hebben maar ze trekken echt heel veel met elkaar op dat ik dat ook weer erg fijn vind
     

Deel Deze Pagina