Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lomo, 16 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Precies!
    Mijn oudste was 2,5 jaar toen haar broertje werd geboren. Ze was nog net geen 2 jaar toen ik zwanger raakte.
    Ze was op haar manier heel zorgzaam, wanneer ik weer had gespuugd omdat ik misselijk was en op de bank wilde liggen dan zorgde zijn dat mama een dekentje kreeg.
    Toen ik bedrust moest houden na de vruchtwaterpunctie kwam ze naar boven met haar dokterskoffertje. Ze was/is een vlotte dame, kon al goed praten, ze was zindelijk en kon zelf traplopen. Ook dat soort dingen schelen een hoop.

    Nu ze ietsje ouder zijn kunnen ze heerlijk met elkaar spelen en ruzie maken.

    Als jij het gevoel hebt: ik ben klaar voor nog een kind, ik kan er nog prima 1 bij hebben, ga er dan voor.
     
    Lomo vindt dit leuk.
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Aiii, dat klinkt herkenbaar helaas.

    Onze kindjes schelen dus 20 maanden. Ze zouden nog een maand of 3,5 samen op de PSZ groep zitten (expres bij elkaar en niet de 1 op de ene groep en de ander op de andere groep), maar helaas werd dat door corona een krap maandje :(
    En sinds de oudste op school zit (na de meivakantie) is het echt hommeles hier :(
     
  3. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik was die nr. 3.
    Scheel 8 jaar met m'n jongste zus en 10 jaar met m'n oudste. Met de jongste echt heel goed contact gehad altijd toen ik jong was!
    Zoals anderen ook al zeiden: het zit denk ik meer in de karakters van de kinderen of het goed gaat of niet. Er zijn ook kinderen die maar 11 maanden schelen en elkaar op jonge leeftijd de hersens inslaan en op latere leeftijd nogsteeds niet met elkaar op kunnen schieten.

    Edit: wat een onzin trouwens dat er werd gezegd dat er veel tijd tussen je kids zat! 3,5- 4 jaar is toch niet veel?
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Wat fijn! Hier is het redelijk hip om zo'n 2jr tussen je kinderen te hebben.. de 4jr vind ik tot nu toe helemaal prima. Ze zijn dol op elkaar gelukkig. Hopelijk gooit nr 3 geen roet in het eten :thumup:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Ik hoop met je mee! :)

    En opnieuw een decemberkindje zie ik. Leuk! :) (hier 1tje)
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  6. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.111
    113
    Vrouw
    #66 GroeneBomen, 23 okt 2020
    Laatst bewerkt: 23 okt 2020
    Tussen mijn zus en broer zit minder dan 1,5 jaar. Tussen mij en hun meer dan 14 jaar. En ik heb een superband met mijn zus. Wij beide minder met onze broer. Karakters zeggen zoveel meer dan jaren :)
    Mijn schoonzus en mijn man schelen 5 minuten en konden t alleen met elkaar vinden in de buik haha, was altijd enorme strijd en nog botst het en spreken ze elkaar maanden niet door conflict.

    En in de puberteit kan 1,5 jaar al enorm veel verschil maken tussen een schoolkind en puber en dan is de oudste veel te groot voor de kinderlijke jongste.

    Ik heb 4 jaar tussen de kinderen . Ik vind het fijn dat ik niet op hoef te letten wat hij doet met hem. Ik vind het fijn dat ik de oudste tot zijn vierde alleen had en dat zijn broertje ook die 4 jaar alleen thuis heeft: heerlijk zo 1 op 1. Ja die schoolruns zijn ellendig met mini en slaapjes maar gelukkig kan ik dat best oke plannen of vraag iemand anders voor babyfoon of zoon op te halen. Hij past goed op zijn broer, helpt mij enorm goed mee (tafels afruimen, drinken pakken en inschenken), hij laat mij zelfs in de ochtend slapen met zijn broertje en rommelt dan zelf in huis. Omdat hij ouder is, heeft hij zelf vriendjes en speelt hij zelfstandig in de straat of in huis met kinderen. Hij pakt geen speelgoed af, wordt niet boos omdat zijn broertje zijn tekening in de mond stopt (baalt wel natuurlijk): hij haalt het rustig weg en zegt: neenee niet in de mond! En pakt speelgoed dat wel in de mond mag.

    Grootste nadeel? Het schema van een baby wijkt enorm af van dat van een 4 jarige die echt niet slaapt maar in weekenden er wel rekening mee moet houden. Vakanties ook lastig, zaten we vast bij de caravan om de baby te laten slapen terwijl wij graag op pad wilden... en zoon ook. De overgang van groot zelfstandig kind naar hulpeloos wezen moesten we ook aan wennen. En dus de schoolruns en slaapjes en o ja zwemles.

    Mijn zus had 3 onder de 4 en was meer aan het overleven dan leven. Was heel erg zwaar, 3 drukke en niet doorslapende jongens. Chaos. Ze heeft weinig genoten omdat het zo bikkelen was. De foto's uit die tijd zeggen heel veel.
     
  7. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Qua verlof en kraamtijd vond ik t ideaal, qua cadeaus etc een ramp:roflmao:
     
  8. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Hier zit er 4 jaar tussen en ik vind het echt fantastisch, maar misschien komt het ook omdat mijn kinderen 2 handen op 1 buik zijn. Ze kunnen het geweldig met elkaar vinden, ze spelen altijd samen.

    En wat @GroeneBomen zegt: karakters zeggen meer dan leeftijdsverschil.

    Hier lijken ze totaal niet op elkaar (overal in) maar vullen elkaar juist aan.
     
    Lies1611, cowgirl80, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Dat is hier precies zo! :D Ook 4 jaar leeftijdsverschil. Nou ja, 3 jaar en 10 maanden dan.
     
    Lies1611 en YaelStone vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Dat is met mijn man en zijn broers/zussen ook zo (gezin van 6 kinderen). Met 1 zus en 1 broer heeft hij een wat minder goede band, zij zijn respectievelijk 13 en 15 jaar ouder dan hij. Maar met zijn oudste zus (17 jaar ouder) juist weer echt een goede band. De broer/zus waar hij het minder mee kan vinden hebben beide een zelfde soort karakter en de overige zussen en broer lijken redelijk op elkaar qua karakter. En daarmee heeft hij dus een veel betere band.
     
  11. stiertje88

    stiertje88 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.207
    360
    83
    Hier ruim 4,5 jaar. Kwam omdat we 3,5 jaar op de 2e zwangerschap moesten wachten. En nu... Nu vind ik het fantastisch en heerlijk relaxed.
    Als ik dan mensen zie zwoegen met een dreumes en peuter of peuter en kleuter... respect lijkt me pittig.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.334
    113
    Hier zit er 22 maand tussen.
    Vind het tot nu toe wel fijn.
    In het begin vooral omdat de oudste nog niks hoefde, dus je niet direct verplicht in een ritme zat.
    En hij kon al zelf lopen en de trap op klimmen tijdens de zwangerschap.
     
  13. Magnolia29

    Magnolia29 VIP lid

    30 nov 2015
    11.394
    23.009
    113
    Vrouw
    Onze dochter was 3 jr en 2 maanden toen haar broertje werd geboren. Helemaal prima! Zij al zelfstandiger en zindelijk, kon duidelijk uitleggen dat mama even niet kon spelen omdat ik bv moest geven, enz. En in m'n verlof had ik voor beiden tijd. Zij 2 ochtenden psz en 1 dag opvang waardoor ik alleen met V was. In de tijd dat V sliep (in het begin alleen in de draagdoek/ringsling) had ik alle aandacht voor haar om spelletjes te doen, knutselen, enz. Ik vond (vind) het echt ideaal! :thumup:
     
  14. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Tussen de oudste en middelste zit 3.5 jaar.
    Ze hebben echt heel veel aan elkaar nu, Ze doen alles samen. Maar ook ruzies. De oudste snapt nog niet altijd dat zusje niet alles snapt.
    Tussen de middelste en de jongste zit net geen 2 jaar.
     
  15. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Hier ook 3jr10mnd!
     
  16. mapepejo

    mapepejo Fanatiek lid

    27 aug 2014
    1.584
    530
    113
    19 maanden verschil. De eerste 2 jaar vond ik wel pittig maar daarna vond ik het steeds fijner! De eerste tijd telkens gesjouw met duo wagen e.d. afwisselende slaapjes, allebei in de luiers etc.

    Nu zijn het elkaars beste maatjes, zitten ze qua leeftijd/interesse met veel dingen in dezelfde fase, spelen samen met hetzelfde speelgoed etc. Maken weinig ruzie en helpen elkaar bij van alles.
    Zijn wel 2 jongens, misschien dat dat anders zou zijn als het jongen/meisje was?? Geen idee:D
     
  17. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.769
    4.733
    113
    Vrouw
    Tussen mijn oudste en jongste zit 3,5. Dat was geen bewuste keuze, we zijn begonnen voor een tweede toen de oudste 1 was. Als de eerste zwangerschap goed was gegaan, hadden ze net geen 2 jaar gescheeld. Maar helaas liep het anders, ik kreeg 2 miskramen en we verloren een kindje met 16 weken.

    Ik wilde graag ongeveer 2 jaar er tussen om sneller uit de luiers en gebroken nachten te zijn, en omdat voor mijn gevoel de kindjes dan veel aan elkaar zouden hebben. Nu zit er dus 3.5 jaar tussen en ik vind het ideaal! Mijn dochter was al vrij zelfstandig toen haar broertje geboren werd. Ik had een ks gehad en mocht niet tillen etc, maar zij kon gewoon zelf de trap op en het bad in. Ook heeft ze de zwangerschap en de komst van haar broertje heel bewust meegemaakt en ze is dol op hem. Hij ook op haar. Ze zijn echt twee handen op één buik. En als zij naar school is, heb ik mooi qualitytime met hem.
     
  18. Waxinelichtjes

    Waxinelichtjes Fanatiek lid

    22 jun 2018
    3.695
    4.231
    113
    Vrouw
    Ruim 3.5 jaar verschil. De mannen zijn elkaars beste vrienden.
    Ik had het niet zo gewild, liever wat dichter op elkaar, maar het liep zo en het is goed zo.
     
  19. Dua82

    Dua82 Actief lid

    25 aug 2015
    190
    14
    18
    Mijn oudste is van december 2016 en de jongste van november 2019. Bijna 3 jaar verschil. De oudste is altijd heel lief geweest voor zn broertje. Nooit jaloers geweest en wilde overal mee helpen. Hij is wel een beetje opstandig geweest, kon hem echt achter het behang plakken, goddank heeft het maar 2 maanden geduurd. Nadat de jongste geboren was vond ik het in het begin erg pittig, ook omdat de oudste nog steeds niet zelf slaap en ook haast nooit door slaapt. En de jongste slaapt ook nog steeds niet door. Hebben wel een soort van draai gevonden maar zou graag weer een door willen slapen.
     
    Lies1611 vindt dit leuk.
  20. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.598
    13.151
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Waarom een ramp dan? Niet meer weten wat je vragen/geven moet?
    Hier is de oudste en jongen en de jongste en meisje, dus van niet weten wat we moeten vragen/geven is niet echt sprake omdat ze toch wel enigszins andere interesses hebben.
    Wat ik alleen wel echt superjammer vind is dat je eigenlijk nooit ''zomerkado's'' kunt geven aan je kind uit december :(
     

Deel Deze Pagina