Leeftijdsverschil kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Lomo, 16 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Hier 20mnd. verschil maar het dikgedrukte herken ik allemaal niet (wel een jongen/meisje hier dus dat laatste zou idd. kunnen schelen).

    Hier in het begin juist enorme rust tijdens slaaptijd omdat ze steeds dezelfde tijden sliepen.

    Nu de oudste 4,5 is en dus naar school gaat en de jongste over 2 maanden 3 wordt vind ik het qua slaapjes juist heel onhandig dat de jongste enkel op woensdagmiddag en in het weekend knap slapen kan tussen de middag.
    De overige 4 dagen moet ik r na krap een uur weer uit bed trekken. Daar wordt m'n kind niet vrolijk van and neither do I.

    Maar ja, eigenlijk zegt dat natuurlijk ook niks als antwoord op de vraag wat nou een ideale leeftijd tussen 2 kinderen is, want hoe veel tijd er dan ook tussen zit: het is nooit een garantie wanneer kind #2 (of verder) wel/geen middagslaapjes meer doet.
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.561
    13.129
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Lies1611 vindt dit leuk.
  3. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Precies! Ze krijgen al dingen met sint en kerst en dan ook nog verjaardag.. vind het zo veel in 1x. De planning van de verjaardag rondom sint (in ons geval) en wanneer iedereen dat met zn (schoon)familie viert..
    Voor kinderen is het natuurlijk heel leuk om meteen te kunnen spelen met hun nieuwe speelgoed dus hier is je nieuwe opblaaszwembad maar je moet nog even 6mnd geduld hebben om m te gebruiken.. :rolleyes:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  5. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Tussen de oudste en de jongste zal straks 11,5 jaar zitten. Dit was niet helemaal de bedoeling, maar goed! We hebben een lang fertiliteitstraject achter de rug.
    Er zullen vast genoeg voor- en nadelen zijn aan dit grote leeftijdsverschil. Maar wij zijn allang blij dat er een 2de komt, dan om ons daar druk over te maken ;)
     
    G89, Madeliefje06, Maan14 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Lomo

    Lomo Fanatiek lid

    17 jan 2019
    1.182
    1.540
    113
    Vrouw
    Ja en dit soort berichten doen mij wel beseffen dat dit topic misschien een beetje misplaatst is. Leuk dat geneuzel over ideale leeftijdsverschil maar je hebt het zelf niet voor het uitkiezen. Gefeliciteerd met de zwangerschap!
     
    Kiki84 vindt dit leuk.
  7. Kiki84

    Kiki84 Bekend lid

    22 jan 2009
    585
    183
    43
    Vrouw
    Kantoor
    Zuid-Holland
    Nee joh, geen problemen mee!
    Dank je trouwens ;)
    Je heb het inderdaad helaas niet altijd voor het kiezen, we hadden het liever ook anders gezien. Maar goed, niks aan te doen.
    Het voordeel bij een groot leeftijdsverschil is dat zoon al erg zelfstandig is, kan zichzelf redden en meehelpen indien nodig. Hij maakt alles heel bewust mee, beseft ook meer. Hij is straks heel lang enig kind geweest, daar zal hij ook aan moeten wennen. Maar hij heeft altijd gezegd dat hij graag een broertje of zusje zou willen krijgen. Dus dat komt wel goed hoop ik!
    Nadeel aan het grote verschil is dat ze in totaal verschillende leefdtijdsfases opgroeien. Puber en baby. En wij moeten helemaal opnieuw beginnen, hebben geen babyspullen meer (vindt ik stiekem ook wel leuk... shoppen :roflmao:)
    Verder zie ik geen beren op de weg, je past je gewoon aan de situatie aan. Ik kom uit een gezin van vier binnen vijf jaar, waarvan er twee van jongs aan met iedereen ruzie hebben. Mijn man uit een gezin van 2 in 3 jaar en die spreken mekaar nooit. Vriend van ons scheelt 12 jaar met zijn zusje en zijn de beste vrienden :D
    Zwanger kunnen worden en een gezond kindje kunnen krijgen is wat telt, de rest is bijzaak!
     
    TotalBella vindt dit leuk.
  8. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Mijn ervaring en wat ik zie in mijn omgeving is 2 a 3 jaar echt heel goed. Kinderen hebben dan echt wat aan elkaar, meer kans op ongeveer dezelfde leefwereld, ontwikkeling en fases.

    Ze kunnen elkaar helpen, samen spelen, vinden ongeveer hetzelfde speelgoed of uitstapjes leuk etc. Een puber heeft niets aan de binnenspeeltuin. En veel geschikte uitstapjes voor oudere kinderen zijn niets voor kleintjes. Op die manier kan je gewoon als gezin op stap ipv opgesplitst.

    Een puber heeft weinig aan een peuter. En een ouder kind dat al bijna de deur uitgaat kan weinig met een kind op de basisschool.

    Grote verschillen zijn als ouder wellicht wel makkelijk. Maar ik zou er nooit bewust voor kiezen (als die keuze er is natuurlijk!). Soms is er niets te kiezen natuurlijk.
     
    Anniek88 vindt dit leuk.
  9. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Hier ben ik het zelf helemaal niet mee eens. Ik denk dat elk leeftijdsverschil leuk is voor kinderen. Alleen het type relatie dat ze hebben is heel anders bij verschillende leefdtijdsverschillen. Ik heb zelf 1 zusje van drie jaar jonger waar ik mee ben opgegroeid en altijd mee heb gespeeld (en ruzie gemaakt).en eentje van 17 (!) Een volzusje jonger. Daar had ik eerst meer een moeder- dochter relatie bij wij van mee maar was ook heel leuk. Inmiddles ben ik 40 en gaan we ook gezellig een hapje uit eten samen. Beide zusjes zijn even belangrijk
     
    Lies1611 en Kiki84 vinden dit leuk.
  10. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Dat vakantie gedeelte heb ik juist echt niet lastig ervaren want het is maar net hoe je daarmee omgaat want wij gingen wel gewoon uitstapjes doen en echt niet bij de caravan zitten. Kleine meid ging gewoon onderweg in de auto of buggy slapen maar No way dat ik mijn vakantie ging doorbrengen in de caravan omdat mijn dochter moest slapen. Zelfde als bij het zwembad, buggy mee en lekker daarin slapen.
     
  11. giebel

    giebel Fanatiek lid

    26 aug 2011
    2.499
    499
    83

    Dit hebben wij, 2 jaar en 5 maanden. Perfect. Ze hebben zoveel aan elkaar qua spelen samen! En ik merk dat de jongste sneller dingen leert omdat de oudste er op school al mee bezig is en hij het zo mee krijgt.
    Ik vind het echt perfect. Nadeel alleen dat ik de jongste soms uit bed moest halen om de oudste v school te halen... Het lot vd tweede noemde ik dat. Ik hoorde laatst op het plein dat iemand haar jongste alleen thuis in bed had liggen tijdens ophalen oudste, maar dat vond en vind ik echt een no go....
    Los v dat geen nadelen. Tuurlijk wel eens ruzie maar waar niet. Over het algemeen spelen ze heel leuk samen en hebben ze veel aan elkaar de eerste dag op de camping bv of op feestjes waar ze bijna niemand kennen. Ideaal.
     
  12. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.462
    3.448
    113
    Dat uit bed halen vind ik inderdaad ook een nadeel. De 3e liet ik wel slapen, maar dan bracht ik de babyfoon naar de buurvrouw. Meestal kan ik het nu wel zo plannen dat de jongste toch 2 uurtjes kan slapen. Dan laat ik haar een boterham eten voordat ik naar school ga en dan kan ze meteen naar bed als we weer thuis zijn.

    Die van 3 slaapt al heel lang niet meer tussen de middag.
     
  13. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Deden we ook bij 1 slaapje. Gewoon in de draagzak of gewoon aan de borst op t strand. Maar hij sliep dan veel te kort en was te vroeg jengelig. Dus 1 slaapje in caravan was must. 2e onderweg.
    Maar ging ook om avond, baby vroeg op bed terwijl wij nog graag even wilden fietsen en ijsje halen in andere dorp. Maar goed, had onze oudste ook 1 op 1 tijd: ik ging met hem wel eens fietsen dan of hij met zn vader.
     
  14. ShineBright

    ShineBright Fanatiek lid

    29 jan 2014
    2.248
    668
    113
    Nou zelfs in de avond was het gewoon hup uiteten en nog de hort op, ze viel vanzelf wel een keer in slaap en als we dan terugkwamen overleggen in bed en ze sliep weer verder. Maar nu heb ik makkelijke slapers dus was echt gewoon ons ritme en niet die van haar een keer want het is tenslotte vakantie. Thuis pakten we het wel weer normaal op en dat gaat altijd goed.
     
  15. Petra82

    Petra82 Fanatiek lid

    10 jul 2008
    1.601
    1.320
    113
    Westland
    Hier viel er inderdaad weinig te kiezen, maar met 9 jaar verschil gaat t hier gelukkig echt prima hoor!
    Al is een puber en een peuterpuber voor mama soms niet echt makkelijk haha.
    De oudste neemt haar zusje vaak mee naar de speeltuin, of van haar zakgeld samen een milkshake halen, "voetballen", dieren eten geven, verstoppertje spelen, rollebollen over de grond... En natuurlijk wordt er echt wel eens gemopperd op elkaar, het is echt 4 handen op 1 buik ;):thumup:
     
    Kiki84 en Amberxx vinden dit leuk.
  16. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik vond 16 maanden wel pittig, maar je gaat dan wel in één beweging door, je doet het meeste dan gewoon twee keer. Maar met het dubbele ertussen zijn de oudsten nog niet netjes genoeg met kleine gevaarlijke dingetjes waardoor dat voorlopig ook nog niet kan in de woonkamer. Ik sluit een vierde niet uit. Maar dan zou ik wel een groter leeftijdsverschil willen. Met een klein gezin vind ik niet teveel leeftijdsverschil denk ik fijner. Met een groter gezin is wat meer leeftijdsverschil denk ik wel prettig.
     
  17. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.026
    2.165
    113
    Bij ons zit tussen de oudste 2 iets meer dan 2 jaar. Tussen de middelste en de jongste zit 4 jaar.

    Toen de jongste nog heel klein was, vond ik dat leeftijdsverschil van 4 jaar fijner. De andere twee gingen al naar school, konden al best wel wat zelf en hadden mij niet meer elke minuut nodig, zodat ik tijd en aandacht voor de baby had. Dat vond ik bijv. wel heel lastig toen de oudste 2 was en de middelste net was geboren. Het leek wel of ik altijd handen en ogen te kort kwam in die tijd.

    Het is inderdaad soms wel lastig om iets te bedenken om te doen wat voor iedereen leuk is. Dat wordt nu wel minder moeilijk, nu ze 7, 11 en 13 zijn.

    Nu merk ik wel dat de oudste twee meer naar elkaar trekken en de jongste er soms een beetje bij hangt. Gelukkig kunnen ze wel alle drie heel goed met elkaar en vinden ze het vaak ook niet erg om hem een beetje op sleeptouw te nemen. En de jongste is erg bijdehand en staat zijn mannetje wel, dus die laat zich ook niet altijd zo maar aan de kant zetten.
     
  18. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.263
    2.437
    113
    Vrouw
    Wij gaan volgend jaar voor een 3e kindje en we hebben juist langer gewacht. Tussen de oudste zit 2 jaar met de jongste. De 3e scheelt straks minimaal 7 jaar met de oudste en 5 jaar met de jongste. Ik verheug me erop en eigenlijk het hele gezin. We gaan het echt samen doen. Die 3e wordt ons sluitstuk. Geen dubbele luiers, boodschappen met peuter en maxicosi. Ze zijn dol op elkaar en ik vind 2 jaar er tussen echt prima. Toen was dat de juiste keuze. Nu wilde we er juist meer tijd tussen. Oudsten op school en ik kan lekker tutten met de baby. Ja ik denk dat we af en toe meer gaan opsplitsen met uitjes maar ik ben sowieso een ouder die het heel fijn vind om naast het gezin individuele aandacht te geven. Vanaf volgend jaar wil ik ook elk jaar 1 nachtje met de oudste in een hotel gaan slapen. Mama en dochter dag. Ik wil dit met al mijn kids gaan doen. Mits het ons natuurlijk een 3e keer gegeven is. Men wat is het toch weer spannend.
     
  19. Streepjespyjama

    26 sep 2020
    39
    23
    8
    Vrouw
    Hier wordt het volgend jaar hetzelfde! Ik ben nu zwanger van de derde en als ik beval zijn de oudsten net 5 en bijna 8. Ze maken het heel bewust mee en ik vind het een voordeel dat ik nu niet zwanger hoef te tillen, tussendoor even kan slapen en straks met de baby ook de slaapjes wat meer mee kan doen. En geen gesleep met vermoeide peuters en een boze, hongerige baby tegelijk :roflmao: Als de baby dan gevoed of verschoont moet worden kunnen ze ook zelf helpen met hun boterham smeren, drinken pakken of aankleden.
     

Deel Deze Pagina