Leeftijdsverschil max 2 jaar tussen nr 1 en 2: de afweging

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Gember, Jul 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rums

rums Niet meer actief

Onze kinderen verschillen 20 maanden

2. Kaat1984

Kaat1984 Actief lid

Mar 9, 2012
    255
    0
    16
    Noord-Limburg
    Ieder z'n ding hoor, maar dat je hier zo over nadenkt. Je kunt nu wel minder dan 2 jaar tussen je kinderen willen. Voor hetzelfde geldt ben je 1,5 bezig om zwanger te raken.

De overgang van 1 naar 2 kinderen vond ik in het begin best pittig. Had ik niet verwacht. Voor hetzelfde geldt is dat voor jou heel anders.

Enige puntje is misschien jullie woonruimte, maar goed een baby heeft niet zoveel nodig. Dat vinden wij allemaal dat ze dit nodig hebben. Oudste heeft eigen kamer, dus baby kan op jullie kamer.

Jij wil het je man wil het... Ga ervoor ;)

3. Micera

Micera Fanatiek lid

Jun 23, 2013
    3,296
    547
    113
    Bij ons zit er 1 jaar en 22 maanden tussen. De jongste is nu 5 maanden, dus ik kan nog vers uit mijn geheugen vertellen hoe we de overgang hebben ervaren.

- hoe hebben jullie de overgang van 1 naar 2 kids zelf ervaren en jullie partner? Fysiek, mentaal, werk, relatie en praktische zaken.
    Als een eitje! Ik vond de overgang van 0 naar 1 kind heel groot. Alles nieuw, borstvoeding vroeg veel energie, nieuw ritme, slecht slapen. Terwijl bij de 2e alles als vanzelf leek te gaan. Je hoeft bij weinig meer na te denken, voeden, luiers, dragen, troosten, alles ken je al van de eerste.

Groot verschil is ook dat de 1e een huilbaby was, terwijl de 2e veel rustiger en blijer is. Dat maakt het een stuk makkelijker ;)

- hoe ervaarde jullie oudste kind de komst van kindje 2?
    Positief, daar was ik vooraf een beetje bang voor vanwege de vele waarschuwingen. We hebben 2 jongens, en echt "poppen" met de baby doet hij niet. Maar hij heeft wel duidelijk aandacht voor de baby, en vind het steeds leuker worden nu de baby ook gaat lachen, reageren op hem, en spulletjes kan vasthouden.

- hoe ging de communicatie met jullie oudste kind na de komst van kindje 2? En konden jullie de komst van het kindje van tevoren enigszins uitleggen?
    Vooraf hebben we uitgelegd dat er een baby in mama's buik zat. Hij mocht ook bij het bedje kijken, en we hadden hem de naam al verklapt. De bevalling was 's nachts, en 's ochtends kon hij kennismaken met zijn nieuwe broertje. Dat ging heel vlot. Hij wees en zei "baby". Daarna was het ook klaar en ging hij weer gewoon spelen.

- vonden jullie de tijd te snel gaan met 2 kinderen kort op elkaar of was het juist prettig wb slaapjes bijv?
    Qua slaapjes is het wel lastig, omdat er altijd eentje lijkt te slapen. De oudste slaapt tussen de middag, de baby nog zo'n beetje de hele dag door. Dat betekent dat je aan huis vast zit, dus je moet niet rekenen op makkelijke uitstapjes of bezoekjes. Dat zit er gewoon even niet in. Als je je daar op in stelt, valt het ook niet tegen.

- bij verhuizingen: wanneer en hoe hebben jullie de verhuizing aangepakt?
    Wij zijn verhuist in het laatste trimester van de zwangerschap. Dat was wel zwaar! De 2e zwangerschap was fysiek veel zwaarder dan de eerste. Harde buiken, bekkenpijn, en veel minder rust omdat er een dreumes rondloopt die veel aandacht wil. De laatste maanden waren pittig, en was het zoeken naar wat lichamelijk nog wel mogelijk was. Terwijl bij de 1e zwangerschap ik tot op het eind nog alles kon.

- op stap gaan: hadden jullie een duowagen of andere manier (dragen bijv)?
    Voornamelijk met de duowagen. Als we op vakantie bewust stukken gaan wandelen, dan dragen we ze. Papa de oudste, ik de jongste. Maar ik vind het fysiek te zwaar om met dagelijkse zaken én de jongste te dragen, en de boodschappen en een peuter in de gaten te houden. Daarvoor is de duowagen ideaal, die zou ik echt niet willen missen.

- wat waren de reacties van jullie familie en werkgever?
    Positief, geen enkele negatieve reactie gehad.

Met mijn ervaring zeg ik: zeker doen! Ik heb er geen moment spijt van gehad, en geniet echt van mijn twee zoontjes :)

4. LVtje

LVtje Fanatiek lid

Jan 20, 2014
    3,128
    1,100
    113
    Female
    Ik weet het (nog) niet uit persoonlijke ervaring maar wel van mijn zus.

Haar kinderen schelen 13 maanden, dus die zitten echt heel kort op elkaar. Ze heeft het als zwaar ervaren, de oudste die net begint met lopen en dan een baby erbij. Dat was pittig.
    Maar ze zou het direct overdoen, nadat ze de tropenjaren overleefd hebben is het juist ook heel makkelijk.

Maar dit zal allemaal heel persoonlijk zijn, ook afhankelijk van de kinderen, zwangerschappen etc etc.

Share This Page